Permalänk
Medlem

Någon som vet något om filma och ta bilder samtidigt?
Min 3 black kan filma i 720 och ta bilder var femte sekund.

Hur är det med 4an?
Kan inte hitta något om den funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agonotheta:

Någon som vet något om filma och ta bilder samtidigt?
Min 3 black kan filma i 720 och ta bilder var femte sekund.

Hur är det med 4an?
Kan inte hitta något om den funktionen.

Gopro Hero4 Black har dubbelt så snabb processor som sin föregångare för att hantera 4k-video och snabba bildserier. I och med att 4k-video ger 8,3 megapixel går det bra att välja ut en bildruta i videofilmen istället för att behöva välja mellan stillbild och video.

Kameran fångar 30 bildrutor per sekund i 4k-läge. Kameran kan även ta korta serier med 30 stillbilder på 12 megapixel per sekund. Vid 2,7k-video är bildfrekvensen 50 bildrutor per sekund.

Vid full-hd 1080p går det att fånga 120 bildrutor per sekund. Gopro uppger att utläsningshastigheten är så snabb att problemen med rolling shutter ska vara eliminerade i praktiken. Därför ska 120 fps-läget fungera bra för slowmotion.

Gopro uppger att Hero4 Black ska ge bättre ljudkvalitet, bättre bildkvalitet i svagt ljus, snabbare wifi samt ha förbättrad taggning av videoklipp jämfört med föregångaren. Wifi-funktionen kan kombineras med blåtand för att högre överföringshastighet och lägre batteriförbrukning.

Läs hela artikeln om Gopro på fotosidan där dom skriver fakta om familjen Black, Hero4 Silver & Hero.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Myllerman:

Ja om du inte behöver 4K så sparar du runt en tusing enligt priserna som ploppat upp på prisjakt.
Det är väl mest om man vill kunna zooma in eller använda kraftig bildstabilisering som skalar bort mycket upplösning för vanliga användare. Inte så många som har 4K skärmar än direkt.

Skrivet av Nisse-Tuta:

Två saker som smäller högre än 4K för mig är ställbar exponering och 120fps i 1080p.

Där har ni ioförsig två poänger och när det ändå finns wifi/blåtand så kan man ju se vad kameran ser och göra alla inställningar genom telefonen så en skärm kanske inte är så jättenödvändig ändå. Har ju inte wifi i min 2:a så det är lite dumt att man inte snabbt kan ta en titt på vad man filmar, speciellt när man cyklar är det lite svårt att få till det rätt och lika dant varje gång.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Gopro Hero4 Black har dubbelt så snabb processor som sin föregångare för att hantera 4k-video och snabba bildserier. I och med att 4k-video ger 8,3 megapixel går det bra att välja ut en bildruta i videofilmen istället för att behöva välja mellan stillbild och video.

Kameran fångar 30 bildrutor per sekund i 4k-läge. Kameran kan även ta korta serier med 30 stillbilder på 12 megapixel per sekund. Vid 2,7k-video är bildfrekvensen 50 bildrutor per sekund.

Vid full-hd 1080p går det att fånga 120 bildrutor per sekund. Gopro uppger att utläsningshastigheten är så snabb att problemen med rolling shutter ska vara eliminerade i praktiken. Därför ska 120 fps-läget fungera bra för slowmotion.

Gopro uppger att Hero4 Black ska ge bättre ljudkvalitet, bättre bildkvalitet i svagt ljus, snabbare wifi samt ha förbättrad taggning av videoklipp jämfört med föregångaren. Wifi-funktionen kan kombineras med blåtand för att högre överföringshastighet och lägre batteriförbrukning.

Läs hela artikeln om Gopro på fotosidan där dom skriver fakta om familjen Black, Hero4 Silver & Hero.

Men det är inte samma sak.
Om jag vill använda videon i redigering senare så har jag en gigantisk fil som måste komprimeras.

Har man istället film + bilder kan man snabbt plocka bort bilder som inte är bra och sen redigera videon.
Visst får man inte samma "urval" av bilder men med en bild per sekund eller så så är det rätt ok ändå.

Permalänk
Medlem

Det var ett jävla tjat om upplösningar hit och dit. tvivlar inte en sekund på detta, men hur är det med batteritiden för detta monster, black edition?
Finns ingen spec på detta vad jag kan se.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Testpilot

På Gopros sida finns det batteritider för olika typer av inspelningar: http://shop.gopro.com/hero4/hero4-black/CHDHX-401.html
Klicka på "technical specs" och scrolla en bra bit ner till "battery life", black verkar tyvärr ha rätt dålig batteritid om man jämför med min 2:a medan silver är lite bättre trots att 2 timmar verkar vara max.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

På Gopros sida finns det batteritider för olika typer av inspelningar: http://shop.gopro.com/hero4/hero4-black/CHDHX-401.html
Klicka på "technical specs" och scrolla en bra bit ner till "battery life", black verkar tyvärr ha rätt dålig batteritid om man jämför med min 2:a medan silver är lite bättre trots att 2 timmar verkar vara max.

Tack, men usch vilken bedrövlig batteriprestanda! =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

På Gopros sida finns det batteritider för olika typer av inspelningar: http://shop.gopro.com/hero4/hero4-black/CHDHX-401.html
Klicka på "technical specs" och scrolla en bra bit ner till "battery life", black verkar tyvärr ha rätt dålig batteritid om man jämför med min 2:a medan silver är lite bättre trots att 2 timmar verkar vara max.

Tack för länken!
Gav även svar på min fråga.
Fortfarande kan man bara ta bild var femte sekund om man filmar samtidigt.
Trodde faktiskt det skulle bli bättre prestanda där med den nya GoPron.

Permalänk
Medlem

För den snabbe så finns nu Hero 4 Black i lager hos MediaMarkt i Länna. Var precis där och plockade upp ett exemplar!

Permalänk

Finns ett par Hero 4 Black hos Media Markt i Örebro också. Slog till på ett ex idag med

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk

Vet inte om jag kan ställa frågan här men, testar. Om vi tittar på GoPro Hero vs GoPro Hero 3 White, vilken bör man välja, är det stora fördelar med WiFi stödet?

Visa signatur

Bärbar:  Macbook Pro TB 13 - i5 2.9 GHz - 8 GB RAM - 256 GB SSD
NAS: Synology DS1819+ - 60 TB | NAS: Synology DS1815+ - 9 TB
ESXi-1: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD - 1 TB SSHD
ESXi-2: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 16 GB RAM - 250 GB mSSD
RDP: NUC D54250WYKH - i5 1.3 GHz- 8 GB RAM - 120 GB mSSD - 250 GB SSD

Permalänk

Någon mer som har en GoPro 4 nu? Vi kanske kan dela med oss av filmer i den här tråden med liknande det som görs i "Svartmagi" trådarna.

Jag håller på och testar på varenda inställning och wifi appen inför en resa strax. Så har ingen film att bjuda på ännu från 4:an. Men filmar nästan allt i 4K30 hittills och smider på filerna i After Effects / Premiere Pro för fulla muggar. Det jag märkt är väl som många andra att när man smetar in en 4K fil som är rakt ut kameran så hackar det arslet iallafall på min gamla småsura Macbook. Men konverterar man filerna till Apple ProRes så går det att spela upp 4K filerna utan större svårigheter. Videofilerna blir ganska vackra av det jag fått ur hittills.

Hoppas det blir mer aktivitet här i tråden senare!

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk

jag var ute och spelade lite paintball idag med hero 4 black

körde på 1080 120fps men bilden i sig är väldigt rutig, kanske har missat någon inställning har inte hunnit leka så mycket med den. Någon annan som har filmat lite i samma upplösning?

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Smekt-Burkmat^:

Vet inte om jag kan ställa frågan här men, testar. Om vi tittar på GoPro Hero vs GoPro Hero 3 White, vilken bör man välja, är det stora fördelar med WiFi stödet?

Jag tycker det är en jävligt bra funktion. Att man Live kan se vart man filmar med kameran i sin mobiltelefon är riktigt användbart. Då kan man ställa in den exakt så att det inte tas med några onödiga delar (exempelvis att hjälmen sticker fram i kamerans synfält). Att man kan starta inspelningen trådlöst och se klippen direkt efteråt i mobilen är också nice. Vad är prisskillnaden mellan dem?

Permalänk
Medlem

Är det någon som har köpt tillbehör från ebay och kan säga något om kvaliteten på dom? Typ dom här: http://www.ebay.com/itm/Accessories-Set-30in1-Storage-Bag-Che...

Menar man får ju 30 st till priset av ett original.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mackzen:

Är det någon som har köpt tillbehör från ebay och kan säga något om kvaliteten på dom? Typ dom här: http://www.ebay.com/itm/Accessories-Set-30in1-Storage-Bag-Che...

Menar man får ju 30 st till priset av ett original.

Jag har en sele som jag köpt på ebay och kvalitén på den är väldigt bra förutom passformen i själva kamerafästet, det är väldigt tight och i kombination med en billig J-hook (delen längst upp till höger i bilden på auktionen du länkade till) så passade det inte alls utan ett väldigt slipande med sandpapper. Nu när de två delarna sitter ihop är det nästan omöjligt att få isär dem men eftersom jag bara använder j-hooken tillsammans med selen så gör det inte så mycket.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av Mackzen:

Är det någon som har köpt tillbehör från ebay och kan säga något om kvaliteten på dom? Typ dom här: http://www.ebay.com/itm/Accessories-Set-30in1-Storage-Bag-Che...

Menar man får ju 30 st till priset av ett original.

Jag tror jag nu äger alla tillgängliga accessoarer till Gopro, alla har jag köpt från kina (DX och Aliexpress), ingen skillnad jämfört med originalen (förutom Gopole som är byggd på ett helt annat sätt och därför mer stabil jämför min ihopfällbara pole http://s.click.aliexpress.com/klk/EA2vbiii6)

Permalänk

Både jag och de flesta polare har gått lös på Ebay och beställt hem hur många olika fästen som helst men även byggt lite egna.
De flesta är kanonbra och samma som originalet fast loggan saknas men exempelvis sugkoppen som man fäster på bilar osv. är rejält dålig kvalité på. Min gick av under första åkturen.

Men chest mount, head strap, tripod mount, adhesive mount är hur bra som helst. Bara att beställa hem vad man vill ha och kanske 1 extra då det är så billigt. Ska beställa hem lite batterier o andra grejer när jag är hemma efter semestern.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem

Är sugen på att köpa en gopro. Vad säger ni om man jämnför gopro med vanliga Videokameror, är dem bra etc?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Follow90:

Är sugen på att köpa en gopro. Vad säger ni om man jämnför gopro med vanliga Videokameror, är dem bra etc?

Vad är det du tänkt filma och vad menar du med "vanliga" videokameror? Gopro är ju en actionkamera och gjord för att användas exempelvis när du åker skidor eller någon annanstans där en vanlig kamera är för stor eller ömtålig. Ska du spela in spelfilmer eller dokumentärer är det inte en kamera jag skulle välja.

För användning som actionkamera är den väl ansedd att vara top of the line, finns väl inte mycket konkurrens egentligen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Blivit sugen på ett köp, men behöver hjälp!
Duger en vanlig "hero" som första modell? Den kostar ju fasen 1/3 av silver...

Är det skillnad även på sensorn? Eller ger 720p60 i Hero samma som 720p60 på silver?
Blir man nöjd med en hero som förstagångsköpare, eller är det lika bra att ta en silver direkt?

Vore ju dock betyligt roligare att för budgeten på en silver köpa 3st hero och få 3 vinklar istället..

Permalänk
Medlem

Tänk på att du inte kan byta batteri i Hero så om du vill film längre stunder utan tillgång till laddning är det jobbigt. Rent filmmässigt tror jag den är tillräckligt bra för de allra flesta. Det är mest handhavande och möjlighet att koppla mot telefon och surfplatta som skiljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Tänk på att du inte kan byta batteri i Hero så om du vill film längre stunder utan tillgång till laddning är det jobbigt. Rent filmmässigt tror jag den är tillräckligt bra för de allra flesta. Det är mest handhavande och möjlighet att koppla mot telefon och surfplatta som skiljer.

Aha, tack!
Batteriet är ju surt förvisso, inte mkt att göra.

Det blev en Hero iaf, köpte en redan i torsdags.
Tänkte mest ha nått att testa "konceptet" med, stor risk att den hamnar i en låda och samlar damm efter 3 gånger och då känns det steep att ha lagt ut 3,5kkr. Gillar jag den får jag satsa på en bättre modell till nästa år och ha denna kvar som vinkel #2, alternativt sälja den vidare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Aha, tack!
Batteriet är ju surt förvisso, inte mkt att göra.

Det blev en Hero iaf, köpte en redan i torsdags.
Tänkte mest ha nått att testa "konceptet" med, stor risk att den hamnar i en låda och samlar damm efter 3 gånger och då känns det steep att ha lagt ut 3,5kkr. Gillar jag den får jag satsa på en bättre modell till nästa år och ha denna kvar som vinkel #2, alternativt sälja den vidare!

Finns mycket kul man kan göra med en actionkamera bara man kommer på dem
Är själv ganska kass på att komma på men på youtube kan man hitta ganska mycket olika användningsområden om man kikar runt.

Väldigt populärt är att fästa dem på rc farkoster av olika typer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Finns mycket kul man kan göra med en actionkamera bara man kommer på dem
Är själv ganska kass på att komma på men på youtube kan man hitta ganska mycket olika användningsområden om man kikar runt.

Väldigt populärt är att fästa dem på rc farkoster av olika typer.

Bra tips, ska spana mer på youtube.
Kan ingenting om konsten om filmmakande eller videoredigering heller så är lite rädd för att slutresultatet kommer bli kasst, folk på youtube är ju så sjukt grymma. Hoppas man kan få till nått vettigt i iMovie.

Har planer på att bygga mig en egen quadcopter, får se om det blir av i sommar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Blivit sugen på ett köp, men behöver hjälp!
Duger en vanlig "hero" som första modell? Den kostar ju fasen 1/3 av silver...

Är det skillnad även på sensorn? Eller ger 720p60 i Hero samma som 720p60 på silver?
Blir man nöjd med en hero som förstagångsköpare, eller är det lika bra att ta en silver direkt?

Vore ju dock betyligt roligare att för budgeten på en silver köpa 3st hero och få 3 vinklar istället..

En Hero duger fint att börja med. Lite surt om man lägger ut 3000kr på något man använder 10 gånger.

Själv använder jag en contour roam2 och filmar när jag kär cross.
Av den lätta anledningen att jag gillar att filma det jag gör.
Blir ingen vettigt video på Youtube utan helt för att jag tycker det är kul att kolla på alla gånger man failar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Testpilot

Det verkar ha utannonserats en ny 4:a i dagarna, kallas för HERO4 Session. Den ser ut att vara väldigt liten och är kubformad.
EU-länk: http://shop.gopro.com/EMEA/cameras/hero4-session/CHDHS-101-EU...
Internationell: http://shop.gopro.com/hero4/hero4-session/CHDHS-101.html
(ibland krånglar direktlänkar har jag märkt om man är i fel region)

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Ja den minsta hittills från dem.
Är nerskalad utan 4k, display osv.
Ser smidig ut.

Permalänk
Medlem

@hunden:
jag väntar på 5:an som verkar komma till hösten, batteriet i denna är betydligt bättre än föregångaren.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Testpilot

Hade inte tagits upp tidigare i tråden heller vad jag kunde se, det har även kommit en LCD-version av snikmodellen HERO.

Den kostar dock 3 149kr istället för 1 349kr men man får lite mer än en LCD med, bland annat Wifi och 60 istället för 30 bilder per sekund i 1080p.

Jämförelse av alla nuvarande kameror (hoppas länken funkar): http://shop.gopro.com/EMEA/compare?category=cameras
Ingen 3:a verkar vara aktuell längre i deras lineup utan det ser ut som att Session ligger i mitten mellan HERO och de "vanliga" HERO4.

@griid_83: Jag sitter fortfarande med min HERO2, har inte blivit nån 4:a sen jag skrev i tråden tidigare så det kanske blir samma för mig att vänta på 5:an om den kommer "snart"

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]