Permalänk
Medlem

Skärmköp - 2560x1440 Vilken?

Budgeten ligger på ca 3k. Vilken ska man ta? Finns massor av skärmar. Ganska sugen på en Acer( http://www.mediamarkt.se/mcs/product/ACER-K272HULBMIIDP-Monit... ). 1440p är ganska viktigt då jag knappast spelar spel. Spelar till och från. Läser väldigt mycket men vilken ska man välja?

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s191447141&o=produkt_pr...

Trådarna jag hitta om detta var ganska gamla :/ Därav söker jag lite hjälp.

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag ta Acern! Det är inte någon större skillnad mellan (AH)VA och IPS förutom om man är en renodlad IPS- eller VA-fanboy. Men det verkar faktiskt som att Samsung S27A850D har mycket svärta/kontrast, men för detta måste man punga ut 500:- till.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Själv skulle jag ta Acern! Det är inte någon större skillnad mellan (AH)VA och IPS förutom om man är en renodlad IPS- eller VA-fanboy. Men det verkar faktiskt som att Samsung S27A850D har mycket svärta/kontrast, men för detta måste man punga ut 500:- till.

Jo är lite ångest där. Vill typ bara ha en skärm man kan titta på bekvämt. Trött på min gamla sletna 1600x1280 skärm. Haha, Ställer egentligen inte höga krav. Så är ganska lockad att köpa det billigaste bara helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1375916

Köpte en Dell Ultrasharp U2713HM i somras, är grymt nöjd med den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1375916
Köpte en Dell Ultrasharp U2713HM i somras, är grymt nöjd med den!

Nice! Lär nog bli en 1440p skärm. Frågan är om det e kampanj på Mediamarkt på den skärmen ? :/ Orkar egentligen inte gå dit idag. Men kanske måste?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av muli:

Nice! Lär nog bli en 1440p skärm. Frågan är om det e kampanj på Mediamarkt på den skärmen ? :/ Orkar egentligen inte gå dit idag. Men kanske måste?

Kan du få den till ett bra pris så är det väl alltid värt att köpa i butik, om det skulle uppstå något problem. Kör, fan. Bra skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon84089:

Kan du få den till ett bra pris så är det väl alltid värt att köpa i butik, om det skulle uppstå något problem. Kör, fan. Bra skärm.

Själv tycker jag att det är bättre att köpa online så att man täcks av distansköpslagarna - 14 dagars öppet köp. (Komplett täcker till och med frakten för returen) Men kom bara ihåg att spara emballage så att du kan skicka tillbaka.

Notera att även CDON.se har precis samma erbjudande som Media Markt: http://cdon.se/hemelektronik/acer/27inch-acer-k272hulbmiidp-a...

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Själv tycker jag att det är bättre att köpa online så att man täcks av distansköpslagarna - 14 dagars öppet köp. (Komplett täcker till och med frakten för returen) Men kom bara ihåg att spara emballage så att du kan skicka tillbaka.

Notera att även CDON.se har precis samma erbjudande som Media Markt: http://cdon.se/hemelektronik/acer/27inch-acer-k272hulbmiidp-a...

Är väl bättre med butik som har 30 dagars öppetköp ? Brukar inte vara problem o lämna tillbaka varor

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

Är väl bättre med butik som har 30 dagars öppetköp ? Brukar inte vara problem o lämna tillbaka varor

Har de det? Det brukar upphöra att gälla när förpackningen bryts, men om det fungerar som returrätt så är det självklart ett bättre val.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

Är väl bättre med butik som har 30 dagars öppetköp ? Brukar inte vara problem o lämna tillbaka varor

Normalt brukar man inte få använda varan om man köper på öppet köp i butik. Här dikterar butiken helt villkoren, medan man enl. distansköpslagen får packa upp och testa varan.
Man skulle alltså kunna kolla efter felaktiga pixlar och skicka tillbaka på ångerrätt om man hittar fler/värre än att man kan stå ut med det tex.
Har butiken samma villkor och 30 dagar är det såklart bättre, men oftast får man alltså inte packa upp varan.

För att svara på den ursprungliga frågan så köpte jag för lite sedan en AOC q2270Pqu som jag är väldigt nöjd med hittils. Jag valde främst mellan den och Dell UH2713HM, men även Asus PB278Q(R) och Benq BL2710PT var med i urvalet från början.

Permalänk
Medlem

Jag har en likadan Acer skärm som du länkade, den har bra bild men är lite plastig och det går inte att höja eller sänka skärmen. Har inte testat massa andra 1440p skärmar men jag skulle säga att den är ett bra köp, kanske finns bättre eller mer prisvärda skärmar men tror inte en vanlig användare kommer bli besviken på Acer skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Normalt brukar man inte få använda varan om man köper på öppet köp i butik. Här dikterar butiken helt villkoren, medan man enl. distansköpslagen får packa upp och testa varan.
Man skulle alltså kunna kolla efter felaktiga pixlar och skicka tillbaka på ångerrätt om man hittar fler/värre än att man kan stå ut med det tex.
Har butiken samma villkor och 30 dagar är det såklart bättre, men oftast får man alltså inte packa upp varan.

För att svara på den ursprungliga frågan så köpte jag för lite sedan en AOC q2270Pqu som jag är väldigt nöjd med hittils. Jag valde främst mellan den och Dell UH2713HM, men även Asus PB278Q(R) och Benq BL2710PT var med i urvalet från början.

Mediamarkt har juh sin kampanj "klämm och känn hemma sedan lämna tillbaka om du inte är nöjd". Lämnat surfplattor osv. Men får se när jag hämtar ut den. För beställde den till samma pris idag. DEm hade inga i lagret.

Skrivet av rotkiv42:

Jag har en likadan Acer skärm som du länkade, den har bra bild men är lite plastig och det går inte att höja eller sänka skärmen. Har inte testat massa andra 1440p skärmar men jag skulle säga att den är ett bra köp, kanske finns bättre eller mer prisvärda skärmar men tror inte en vanlig användare kommer bli besviken på Acer skärmen.

Nice! Ska nog slå till på denna Bryr mig inte om att höja o sänka stativen faktiskt. Aldrig gjort Kommer antagligen vara tvungen o köpa annat stativ pga att jag vill utnyttja min nuvarande med. Får se. Kul att du är nöjd iaf ! Köper den pga att jag pluggar på datorn så blir ögona jävligt trötta. Största anledningen Hur är det med din ? Blir man trött? Är relativt mkt högre pixel täthet än min nuvarande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av XFTality:

Själv skulle jag ta Acern! Det är inte någon större skillnad mellan (AH)VA och IPS förutom om man är en renodlad IPS- eller VA-fanboy. Men det verkar faktiskt som att Samsung S27A850D har mycket svärta/kontrast, men för detta måste man punga ut 500:- till.

Blanda nu inte ihop AHVA med VA. AHVA är en IPS-liknande teknik medans VA (så som AMVA) är något helt annat.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att köra på en 4k skärm? Har ett 7950hd asus. Borde klara att kör . Provade tvn i vardagsrummet med datorn på vår 4k TV. Fick ingen bild. Blir det mer strul med 4k skärm? Vad ska man köra p . Hdmi eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

Vad tror ni om att köra på en 4k skärm? Har ett 7950hd asus. Borde klara att kör . Provade tvn i vardagsrummet med datorn på vår 4k TV. Fick ingen bild. Blir det mer strul med 4k skärm? Vad ska man köra p . Hdmi eller ?

HDMI under 1.4 kan bara leverera 30hz på 4k.

Plus, det blir nog svårt att driva spel i 4k med ett HD7950.

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av boniz:

HDMI under 1.4 kan bara leverera 30hz på 4k.
Plus, det blir nog svårt att driva spel i 4k med ett HD7950.

Spelar ytterst, ytterst sällan. Allt jag vill är typ att Windows ska flyta på o så man kan ha flera adobe filer osv osv. Man kan alltid sänka till 1080p när man vill spela väl ? Eller lägre. Men känns ändå som att det borde visat bild. Annars kanske man kan ha 1440p också med en 4k skärm o ha 60 hz? Sen bara slå igång 4k när man behöver läsa osv. Eller? G-kortet kommer ändå bytas sen. Vill gärna ha en skärm jag kan ha ett tag:)

Edit: sen en annan fråga, klarar min 7950 60 hz på 1440p ?

Permalänk
Medlem

3-4k budget, bör man köra på Acern eller en dell?

Permalänk
Inaktiv

Du har inte tittat något på denna då?
Då får du högre Hz.
http://www.ebay.com/itm/QNIX-QX2710-LED-Evolution-ll-SE-Matte...

Permalänk
Medlem

Köp en Dell eller AOC med den budgeten jag valde AOC när jag valde 1440p skärm men det var för att AOC gick att överklocka med 20Hz nöjd med bildkvalitén men fick ändra lite färger och ljusstyrka

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Fick hem
1440p skärmen ida . Inte öppnat os . Funderar på att returnera den o köpa 4 . Tror ni g-kortet har stöd för 4k. Hittar inte mycke . Har asus radeon 7950 HD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

4K kommer inte funka med ditt grafikkort vid gaming. Du måste ha en värsting för att kunna köra 4K med vettiga inställningar. Redan 1440p kommer vara tungrott för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

4K kommer inte funka med ditt grafikkort vid gaming. Du måste ha en värsting för att kunna köra 4K med vettiga inställningar. Redan 1440p kommer vara tungrott för dig.

Men kommer det funka vid desktop läge ? Jotack, vet att det inte kommer funka vid gaming(den har t.o.m problem på 1080p). Som sagt , kraven är inte höga. Utan det är bra bild vid surf o läsa PDF osv. Även när jag programmerar. Är PPI och arbetsytan jag söker. Ska inte svida om ögonen efter 30 min bara pga att jag läser. Sen verkar 4k + ips skärmar vara 6k eller är jag ute och cyklar? Då kanske det är bättre md 1440p ? Funderar på om jag verkligen ska skicka tillbaka 1440p skärmen eller ha den och om några år byta ut mot 4k...

Permalänk
Medlem

Kommer funka utmärkt i desktopläge skulle jag tro.

4K är ju lite väl i framkant just nu, jag skulle personligen inte kört på det ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Kommer funka utmärkt i desktopläge skulle jag tro.

4K är ju lite väl i framkant just nu, jag skulle personligen inte kört på det ännu.

Behåller nog 1440p. Får bli ett av mina sämre köp känns det som. Stressa lite men aja.

Permalänk
Medlem

När det kommer till att använda 1440p eller 4k vid skrivbordsläge så är 1440p så mycket bättre. Windows är uselt när det kommer till hög upplösning på "liten" yta.
+pls tekniken som används i 1440p aoc-skärmen är mycket trevligare än tn-panelerna som används i 4k skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burain:

När det kommer till att använda 1440p eller 4k vid skrivbordsläge så är 1440p så mycket bättre. Windows är uselt när det kommer till hög upplösning på "liten" yta.
+pls tekniken som används i 1440p aoc-skärmen är mycket trevligare än tn-panelerna som används i 4k skärmar.

Tack ! Har nu fått hem acer skärmen. Pluggade in den. Fett nöjd.

Problemet är att jag i mitt grafikkort inte hade utgång för en Displayport utan bara hade Mini displayportar. Så jag beställde hem en https://www.inet.se/produkt/8906490/mini-displayport-ha-displ... . Nu när jag kopplat in allt i datorn, och startar om. Fungerar inte den nya skärmen. Vad ska jag göra? Är det någon inställning som är fel eller är det skärmens Displayport som är trasig? Eller möjligen mitt grafikkort som inte fungerar. Aldrig provat dessa portarna sen jag köpte den... Har ingen annan dator och prova portarna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

Tack ! Har nu fått hem acer skärmen. Pluggade in den. Fett nöjd.

Problemet är att jag i mitt grafikkort inte hade utgång för en Displayport utan bara hade Mini displayportar. Så jag beställde hem en https://www.inet.se/produkt/8906490/mini-displayport-ha-displ... . Nu när jag kopplat in allt i datorn, och startar om. Fungerar inte den nya skärmen. Vad ska jag göra? Är det någon inställning som är fel eller är det skärmens Displayport som är trasig? Eller möjligen mitt grafikkort som inte fungerar. Aldrig provat dessa portarna sen jag köpte den... Har ingen annan dator och prova portarna på.

funkar skärmen när du kopplar i den igen efter reboot? dvs när datorn redan är på

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

funkar skärmen när du kopplar i den igen efter reboot? dvs när datorn redan är på

Om det är DVI ja. Displayport nej. Det är ganska skumt. Har testat de flesta möjliga grejerna. Funderar på att köpa in en ny sladd igen... eller ringa inet o kolla vad som ska göras. Vetefan.

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett hd7950 som krånglade när jag använde displayport till min 1440p skärm. Skärmen vägrade att starta då och då. Lösningen för mig var att använda hdmi istället.

Det ända riktiga fixen jag kan komma på är att uppdatera dina drivrutiner om de inte redan är uppdaterade. Annars vet jag inte vad som kan göras, dock tror jag inte att det är något fel med sladden men vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burain:

Jag har själv ett hd7950 som krånglade när jag använde displayport till min 1440p skärm. Skärmen vägrade att starta då och då. Lösningen för mig var att använda hdmi istället.

Det ända riktiga fixen jag kan komma på är att uppdatera dina drivrutiner om de inte redan är uppdaterade. Annars vet jag inte vad som kan göras, dock tror jag inte att det är något fel med sladden men vem vet.

Det är ganska drygt för redan lagt 100:- på en sladd som skulle fungera :/ DVI funkar utmärkt. Men ville ha 3 skärmar. Ska tilläggas att jag provade enbart displayporten och då fungera de inte. Min vägrar funka över huvud taget. Ska ringa INET och kolla upp lite med deras kundtjänst. Förpackningen har jag redan förstört... Är en sladd som för mig är obrukbar om den inte duger till detta ändamålet .. Är ganska drygt. Men läste att vissa ASUS har en fysisk knapp på g-kortet. Ska öppna min och kolla. Kanske är där det klämmer sig för dig ? Verkade inte som att mitt 7950 hade det , men men.
http://cdn.overclock.net/5/57/5750ce3d_refreshswitchandlink_z...
Kolla så du inte har den Suger och lägga ner pengar på något som inte ska fungera... Helt onödiga pengar :/