Permalänk
Medlem

Automatisk LED-dimmer

Sambon hade tänkt att göra lite fint här hemma inför julen med en IKEA led-slinga i en damejeanne. Men tyvärr så lös LEDsen alldeles för starkt och det såg rätt dumt ut.

Kollade runt lite vad det skulle kosta med en dimmer. Och med nästan lite löjliga priser bestämde jag mig för att göra en själv.

Med en micro controller så byggde jag en liten LED-dimmer som läser av ljusnivån i rummet och sedan dimmar en LED-slinga därefter. Är det mörkt så dimmar den mycket och är det ljus i rummet så dimmar den mindre för att intensiteten på LEDsen relativt ljusnivån i rummet ska vara konstant.

Eftersom många här har LEDs bakom skärmen, i burken eller runt skrivborden så kanske detta kan vara en intressant lösning om man inte vill att bakgrundsbelysningen inte ska stjäla för mycket fokus i ett mörkt rum.

Inköpslista:
Valfri micro controller (behöver PWM), jag använde mig av
trinket från adafruit
- Den läser av värdet från en ljussensor och slår "på/av" en transistor för att dimma LEDsen
Experimentplattan
5 V regulator - Sänker spänningen från LEDsens nätagg från 24 V till 5v som trinketen klarar. Hade kanske varit bättre med ett 16 V och sedan låta trinketen sänka resten själv, blir lite varm efter ett tag
Köttig transistor - Sköter själva dimmningen av LEDsen.
Skruvterminal
1k och 10k resistor
Chassi
Photoresistor´- Ljussensor. Vare sig noggrann eller känslig men duger för detta

Allt går även att köpa från elfa eller electrokit, kanske t.o.m Kjell & Co

Slutresultat:

Ifall någon annan tänkt göra något liknande så slänger jag med lite tankar som kom under byggandet:

Vridbar resistor stället för 10k för att kunna förskjuta min-max intervall
min/max ambient ljus kalibrering genom knapp
real time clock för att kunna stänga av automatiskt under natten
Finjustera överföringsfunktionen från ljussenor till PWM
Andra idéer?

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Alltid fint med hemmabygge. Nice med autodimmer efter ljusstyrkan!
Kan meddela att exakt samma dimmer som kjell saluför hittar man på ebay för 15kr. Har själv två stycken i bruk för mina leds utomhus. Men den saknar ju så klart automatisk ljusreglering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nougie:

Alltid fint med hemmabygge. Nice med autodimmer efter ljusstyrkan!
Kan meddela att exakt samma dimmer som kjell saluför hittar man på ebay för 15kr. Har själv två stycken i bruk för mina leds utomhus. Men den saknar ju så klart automatisk ljusreglering

Aha, då blir det mer prisvärt.
Blir nog ett par sådana till resten av julbelysningen

Permalänk
Medlem

Bra jobbat dock borde 7805 ersättas av tex en dc/dc omvandlare så får man ner värmeutvecklingen markant sen kan man även ersätta vanliga TIP120 med en n-mos men glöm då inte att gate på den måste kopplas till minus via ca 100k ohm och sen styrsignal in på gaten så drar den från drain till source

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Sen finns ju dessa dimmers med riktigt små och lätta att "gömma"

http://www.ebay.com/itm/12V-RF-Wireless-Remote-Switch-Control...

Kör ett antal själv och de är underbara och billiga

Sen är de kodade med så att de kan kontrolleras individuellt, sen kan den dimma från ca 20-100% och den har en massa störande program som kan få granen att blinka tex det lär ju din tjej gilla lol

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Bra jobbat dock borde 7805 ersättas av tex en dc/dc omvandlare så får man ner värmeutvecklingen markant sen kan man även ersätta vanliga TIP120 med en n-mos men glöm då inte att gate på den måste kopplas till minus via ca 100k ohm och sen styrsignal in på gaten så drar den från drain till source

Tack för tipsen! Väldigt prisvärt paket med RF dosa och allt, fast blinkande saker är nog inget för henne

Har en buck converter liggandes men den hade tagit upp halva chassiet och är dyrare så blev en linjär istället. Som det är nu så ligger den kanske runt 35-40C så det är inte så farligt

Kanske blir en 8-bit shift register + darlington transistor array någon gång i framtiden för att kunna styra lite fler slingor...

Permalänk
Avstängd

Har du ingen hund?

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av wereaz:

Har du ingen hund?

Nepp, ingen hund.
Däremot har jag en sköldpadda som kommer med i nästa bygge i fall det blir dokumenterat

Permalänk
Avstängd

Coolt bygge
Du har säkert tänkt på det redan, men på en av bilderna där locket är öppnat så ser det ut som att mittenpinnen på transistorn och regulatorn kan få kontakt med locket/höljet och kanske orsaka en kortslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Coolt bygge
Du har säkert tänkt på det redan, men på en av bilderna där locket är öppnat så ser det ut som att mittenpinnen på transistorn och regulatorn kan få kontakt med locket/höljet och kanske orsaka en kortslutning.

Det var uppmärksamt! Själv fick jag lära mig det den hårda vägen

Lyckligtvis så "kortslöts" bara jord mellan de två så det var dimmningen som försvann. En bit ESD-påse löste det hela

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Romoes:

Det var uppmärksamt! Själv fick jag lära mig det den hårda vägen

Lyckligtvis så "kortslöts" bara jord mellan de två så det var dimmningen som försvann. En bit ESD-påse löste det hela

Hehe vad bra, tur att inget gick sönder