Permalänk

Frågan är väl snarare för vilka ändamål som Linux är bättre? Man läser ofta om att man kan konfigurera och ändra allting osv. Men för vem är det egentligen bättre? Vad gör man bättre på en Linux-burk? Surfar bättre?

Jag önskar att jag kunde Linux, men för mig finns det ingen anledning att byta egentligen.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Servermiljö, linux absolut. Windows för gaming. Visst vissa spel kan du lira på linux. Men jag personligen skulle helst vilja överge windows, så fort de spelen jag lirar har stöd för linux utan buggar.

Det jag tycker är roligt är att folk säger att du har bättre prestanda i linux, sure. Men vad ska du ha prestanda till om du inte har mjukvara att kunna utnyttja det. det är min take on it.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

Ge ett exempel på en programtyp som du saknar

Jag saknar bland annat Guitar Pro. Har testat TuxGuitar men det verkar ha slutat uppdateras och det är helt enkelt inte alls lika bra som Guitar Pro. Sen är det ju så jäkla dumt att BankID har slutat utvecklas för Linux pga för få användare (moment 22 deluxe). Har hört talas om FriBid men att det inte ska fungera lika bra, om ens alls. Använder mig av mobilt BankID där det stöds, men det är inte alla ställen som gör det. Handelsbanken t.ex vill ha den klienten installerad om man ska använda deras sida på desktop. Jag kan så klart använda mig av min bankdosa och köra utan sladd, men det är en bekvämlighetsgrej (och säkert något användningsområde som då inte fungerar). Kommer nog förr eller senare gå över helt och hållet till Linux, men som det är just nu så använder jag det bara i dual boot och på servern.

*edit*
Kom på att VirtualSurround med Logitech G35 inte heller finns, åtminstone inte när jag kollade för några år sedan.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Marinlik:

Adobe Lightroom, MS Word, MS Onenote, MS Onedrive, Itunes. Program som dessa gör att jag stannar vid windows.

lightroom har gold rating i wine.
MS word behövs egentligen inte, finns Libre/open Office, men finns via wine också, dock nyaste var visst bara 2007.

onenote har ingen linux kompatibelt program eller en som går via wine, men webbversionen räcker nog långt.

visst onedrive finns inte så det kanske är en dealbreaker för dig. Men finns många alternativa lösningar...

Varför vill du ha iTunes? Finns program som kan synka till en iPhone, finns också musikprogram som är tusen gånger snabbare och smidigare...

Har kört Ubuntu/Debian sen 2006, sjukt smidigt system och mycket effektivare att jobba i än Windows. Kör dock fortfarande dual boot då spel och bankid inte riktigt funkar än. Men Steam har ju kommit till Linux så om fem år kan man förhoppningsvis slippa Windows helt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Adobe Lightroom, MS Word, MS Onenote, MS Onedrive, Itunes. Program som dessa gör att jag stannar vid windows.

MS-programmen förstår jag inte vad du har problem med, bara installera LibreOffice eller OpenOffice? Eftersom du inte verkar vilja köra Windows-program genom Wine så finns ju Darktable eller LightZone istället för Adobe Lightroom. Använder du Itunes som musikspelare eller även för de andra funktionerna som är exklusiva? Om det även är för de exklusiva så går det även där köra genom Wine perfekt. Istället för OneDrive finns Dropbox eller Owncloud.

Problemet löst

Skrivet av xamber:

Servermiljö, linux absolut. Windows för gaming. Visst vissa spel kan du lira på linux. Men jag personligen skulle helst vilja överge windows, så fort de spelen jag lirar har stöd för linux utan buggar.

Det jag tycker är roligt är att folk säger att du har bättre prestanda i linux, sure. Men vad ska du ha prestanda till om du inte har mjukvara att kunna utnyttja det. det är min take on it.

Inte mjukvara till? Som vad för mjukvara? Bara köra genom Wine och har du kunskapen och vet vad du håller på med så kan du mer än dubbla prestandan i spel genom Wine. Nån här på forumet som är duktig på det är Commander. Det finns någon som lyckats få Crysis 2 flyta på väldigt bra på Linux genom Wine till exempel.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Så det du egentligen vill säga är "Nej, dina behov går inte att utföra i Linux"? Flera av de programen jag tog upp har såklart en sämre ersättare i Linux, men hittills har jag inte hittat ersättare som är lika bra eller bättre. Itunes(Hyr och köper film) har ingen ersättare i Linux. Jag skulle jättegärna köra Linux. Men jag kommer inte göra det så länge programmen är sämre än i Windows.

Det jag säger är att det sällan är värt att ta en diskussion online med folk som listar programtitlar då det inte går att avgöra varför dom anser att linuxprogrammen är sämre. Dock säger mig erfarenheten att det i förvånande många fall handlar om att personen kan programmet och inte konceptet och därför upplever alternativet sämre vilket är delvis logiskt då människan är ett vanedjur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Installera firefox i windows? så krångligt så jag inte ens orkar skriva ner det....

Installera firefox i linux (arch i detta fallet):
sudo pacman -S firefox

ett kommando sedan bara att starta firefox

Och det är just därför jag är tveksam till Linux. Jag (Och knappast min mamma eller annan valfri icke-datorfantast) vill inte ha att göra med kommandon till vanligt vardagsgöra, det är inte 80-talet längre. En installer är hundra gånger enklare och ger mig en mycket bättre överblick på vad jag vill ha installerat och vart det hamnar.

Vart hamnar Firefox i ditt kommando? Jag själv ser ingen som helst ledtråd, men du vet säkert för att du läst på om Arch Linux.

Öppen källkod i all ära, men Linux är rätt insnöat på en del områden.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv

Det är gratis. Ladda ner det och testa!

Permalänk
Skrivet av aluser:

förrutom att det där kommandot är felaktigt

Sorry apt-get. Var alldeles för längesedan jag använde linux. Pga att benchmarks inte lirar i linux.

Vore det inte för det så skulle microsoft programvara aldrig komma i närheten av någon dator jag har iaf.

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Och det är just därför jag är tveksam till Linux. Jag (Och knappast min mamma eller annan valfri icke-datorfantast) vill inte ha att göra med kommandon till vanligt vardagsgöra, det är inte 80-talet längre. En installer är hundra gånger enklare och ger mig en mycket bättre överblick på vad jag vill ha installerat och vart det hamnar.

Vart hamnar Firefox i ditt kommando? Jag själv ser ingen som helst ledtråd, men du vet säkert för att du läst på om Arch Linux.

Du behöver inte alls använda kommandon. Linux finns i alla möjliga smaker, allt från bara en kommando promt till ett väldigt enkelt GUI där du scrollar genom programmen och trycker install bara. Vilket om du frågar mig är snabbare och enklare än att gå in på en websida och ladda ner och sedan installera.

Grejen med linux är att du väljer helt själv hur du vill ha det och hur det ska se ut rent visuellt.

Permalänk
Medlem

Hur lätt är det att installera Lightroom med Wine exempelvis?
apt-get lightroom-wine?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

MS-programmen förstår jag inte vad du har problem med, bara installera LibreOffice eller OpenOffice? Eftersom du inte verkar vilja köra Windows-program genom Wine så finns ju Darktable eller LightZone istället för Adobe Lightroom. Använder du Itunes som musikspelare eller även för de andra funktionerna som är exklusiva? Om det även är för de exklusiva så går det även där köra genom Wine perfekt. Istället för OneDrive finns Dropbox eller Owncloud.

Problemet löst

Inte mjukvara till? Som vad för mjukvara? Bara köra genom Wine och har du kunskapen och vet vad du håller på med så kan du mer än dubbla prestandan i spel genom Wine. Nån här på forumet som är duktig på det är Commander. Det finns någon som lyckats få Crysis 2 flyta på väldigt bra på Linux genom Wine till exempel.

OneDrive finns: http://xmodulo.com/sync-microsoft-onedrive-linux.html

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Nu är det däremot så att det mesta går att ta hem via programcentralen om man kör Ubuntu tex. Så det där att allt görs i terminalen stämmer verkligen inte. Kan tillägga att mina föräldrar tycker Ubuntu är betydligt mer lättanvänt än Windows 8.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Jag har prövat Linux några gånger. Lite halvtrevligt OS. Men är fullständigt omöjligt att ha det som mitt enda OS då så få program fungerar. Nu snackar jag inte ens om spel, utan vanliga program. som Linux inte har.

Men finns ju fördelar som att Linux är mindre krävande för datorn och mer anpassningsbart.

Hur länge sedan var det som du provade?

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Klicka på firefox i den grafiska frontenden då. Finns en i dom flesta distar om man önskar sig den och i distar riktad mot mindre avancerade användare är dom standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Hur lätt är det att installera Lightroom med Wine exempelvis?
apt-get lightroom-wine?

Tanka ner installationsfilen, högerklicka på den och välj Öppna med Wine-programinstallerare. KLart

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlvarBerglind:

MS word behövs egentligen inte, finns Libre/open Office, men finns via wine också, dock nyaste var visst bara 2007.

onenote har ingen linux kompatibelt program eller en som går via wine, men webbversionen räcker nog långt.

visst onedrive finns inte så det kanske är en dealbreaker för dig. Men finns många alternativa lösningar...

Varför vill du ha iTunes? Finns program som kan synka till en iPhone, finns också musikprogram som är tusen gånger snabbare och smidigare...

Har kört Ubuntu/Debian sen 2006, sjukt smidigt system och mycket effektivare att jobba i än Windows. Kör dock fortfarande dual boot då spel och bankid inte riktigt funkar än. Men Steam har ju kommit till Linux så om fem år kan man förhoppningsvis slippa Windows helt...

Har ingen Iphone. Men Itunes är det bästa sättet att se film snabbt och lagligt på. Det mesta finns att hyra där direkt när filmer släpps på Blu Ray. Istället för att antingen ladda ner olagligt eller vänta en lång tid tills Netflix(Kanske) får filmen.

Har prövat Onennotes webversion, men den var mycket långsammare än desktopverisonen + att den inte verkar ha funktionen för att ta print screen på ett område och snabbt lägga in i noten.

Skrivet av oTiuZ:

Problemet löst

Som jag skriver ovan så använder jag Itunes för att hyra film.

Dropbox är bra. Men mycket, mycket dyrare än Onedrive tyvärr. Owncloud är långt ifrån en ersättare om det innebär att man måste ha en dator med filerna igång för att komma åt dem. Vill inte behöva ha en filserver igång för att komma åt mina filer.

Jag tycker att MS Office är mycket trevligare än Libre/Openoffice. Bland annat mycket snyggare GUI.

Jag vill att datoranvändande ska vara smidigt. Problemet är ju att när man måste "vet vad man håller på med" för att saker ska fungera bra så är det inte smidigt. Såg att någon länakde hur man kan köra onedrive i Linux. Visst det verkar gå. Men jag vill inte hålla på och hamra runt i terminalen och grejer bara för att få ett grundläggande program att fungera. Problemen med att ha sämre/fulare ersättningsprogram eller behöva hamstra runt i terminalen för att få något att fungera väger inte upp fördelarna med Linux för mig.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Tanka ner installationsfilen, högerklicka på den och välj Öppna med Wine-programinstallerare. KLart

Så det är slut på hacka config filer hit och dit förhavandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Du bör nog komma ner på jorden lite. För en vanlig svensson är det enklare surfa in på mozilla.org, ladda nex *.exe filen, klicka på den och följa instruktioner. Att ta sig till sudo pacman -S firefox kräver att du först går genom processen att installera Arch vilket inte en vanlig svensson lyckas med. Jag älskar Arch när det kommer till Linux men att installera det är pina på hög nivå om man inte vet vad man gör. Sen tycker jag att majoriteten av Linuxanhängare bör kolla genom http://www.youtube.com/watch?v=5PmHRSeA2c8 . Där grundaren själv går genom de vanliga problem med Linux och varför det inte kommer slå genom på desktopmarknaden. Att ha 17000 olika versioner av samma sak (distros) hjälper inte ett dugg slutanvändare.

Det är ju ingen skillnad i ubuntu eller mint som vilken svensson som helst kan installera. Men där blir kommandot istället
sudo apt-get install firefox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nu är det däremot så att det mesta går att ta hem via programcentralen om man kör Ubuntu tex. Så det där att allt görs i terminalen stämmer verkligen inte. Kan tillägga att mina föräldrar tycker Ubuntu är betydligt mer lättanvänt än Windows 8.

Det är visserligen sant, men personligen gillar jag inte heller programcentraler, oavsett om det är Linux, Windows eller Android. Föredrar alltid självstående installers.

Att vara mer lättanvänt än Windows 8 är inte svårt...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av NodCommander:

Jag fattar vad du menar, alla vill inte hålla på med terminalen, man vill bara att det ska funka och vara enkelt.
Ubuntu har den fördelen att den kommer med en integrerad affär där du kan ladda ner gratis och betalprogram. Du kan också gå in på valfri hemsida och ladda ner en .deb fil vilket är motsvarigheten till en .exe fil i debian baserade distributioner. Man kan göra Linux väldigt enkelt om man vill, det handlar väldigt mycket om att man ska våga att testa...

Du kan också installera många Windows program via wine om dem inte har Linux kompatibla versioner eller liknande varianter.

Jag kör med Ubuntu/Debian för jag tycker det är mycket enklare och effektivare att jobba i, såklart är det en vane sak men bara det att virtuella skrivbord finns, att det går att installera en webserver med tre kommando rader, sånt gör min vardag mycket effektivare.
Använder just nu bara Windows för spel och bankid, kör fortfarande dual boot på både laptop och stationära, funkar väldigt smidigt.

Testa en linux dist istället för att tjafsa emot...

Permalänk
Skrivet av dysenteri:

Frågan är väl snarare för vilka ändamål som Linux är bättre? Man läser ofta om att man kan konfigurera och ändra allting osv. Men för vem är det egentligen bättre? Vad gör man bättre på en Linux-burk? Surfar bättre?

Jag önskar att jag kunde Linux, men för mig finns det ingen anledning att byta egentligen.

Hade ingen anledning att prova linux heller, mer än att jag var nyfiken på att prova.

Och windows framstår ju som fullkomligt efterblivet vid en jämförelse. Det är inga problem att köra dual boot, GRUB bootloadern funkar dessutom till skillnad från när du kör två eller fler win installationer.

Permalänk
Medlem

Tycker många har fördomar om Linux. Folk säger att det krävs så himla mycket och onödigt mycket arbete bara för att uträtta en sak. Men så är det inte alls om man inte vill, bara ett alternativ. Men gör man på det sättet så är man långt ifrån KISS. Grejen med Linux är just att det ska vara enkelt och smidigt, Linux är inte som det var på 90-talet längre. Jag har valt att hellre använda terminalen än att hålla på med hundraelva olika fönster för att komma hit o dit, då kör ja hellre ett kommando som gör det på en gång.

Vill man ha installers så varför inte använda debian-system som Ubuntu eller Linux Mint? RedHat-system funkar också, typ Fedora eller CentOS.

Jag valde Arch Linux för det är mer invecklat och djupt.

Min anledning till varför jag bytte till Linux från Windows var för att jag mestadels ville lära mig mer om datorer och kunna anpassa systemet precis som jag ville. Nu när jag kört Linux i 2 år ungefär kan jag köra alla möjliga program från Windows nästan hur bra som helst. Kan också skriva enklare skripts som automatiserar de flesta saker jag inte vill behöva göra manuellt, till exempel byta namn på alla filer i en mapp till ett simplare.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag fattar vad du menar, alla vill inte hålla på med terminalen, man vill bara att det ska funka och vara enkelt.
Ubuntu har den fördelen att den kommer med en integrerad affär där du kan ladda ner gratis och betalprogram. Du kan också gå in på valfri hemsida och ladda ner en .deb fil vilket är motsvarigheten till en .exe fil i debian baserade distributioner. Man kan göra Linux väldigt enkelt om man vill, det handlar väldigt mycket om att man ska våga att testa...

Du kan också installera många Windows program via wine om dem inte har Linux kompatibla versioner eller liknande varianter.

Jag kör med Ubuntu/Debian för jag tycker det är mycket enklare och effektivare att jobba i, såklart är det en vane sak men bara det att virtuella skrivbord finns, att det går att installera en webserver med tre kommando rader, sånt gör min vardag mycket effektivare.
Använder just nu bara Windows för spel och bankid, kör fortfarande dual boot på både laptop och stationära, funkar väldigt smidigt.

Testa en linux dist istället för att tjafsa emot...

exe är inte samma som deb punkt. Exe är ett en pe-binär och motsvarigheten i linux är det vanligen en elf-binär nu. Msi är att jämnföra med deb då båda är installationspaket sen att msi oftast inlineas som en exe är irrelevant.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av aluser:

exe är inte samma som deb punkt. Exe är ett en pe-binär och motsvarigheten i linux är det vanligen en elf-binär nu. Msi är att jämnföra med deb då båda är installationspaket sen att msi oftast inlineas som en exe är irrelevant.

Jag sa inte att det var samma sak, jag sa att det gör samma sak ifrån en användarhåll, vad som egentligen sker under ytan spelar ju ingen roll för en användare. Man klickar på den klickar ok någon gång sen blir det installerat var precis det jag menade och det är vad det gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det är visserligen sant, men personligen gillar jag inte heller programcentraler, oavsett om det är Linux, Windows eller Android. Föredrar alltid självstående installers.

Att vara mer lättanvänt än Windows 8 är inte svårt...

Hahaha.....håller med till 110% är nog ganska lite som är svårare än win 8x.

Har sysslat med alla win versioner sen 3.10 ungefär och måste säga att "so far" är nog 8:an den jag hatat mest, till och med mera än Vista och det skall rätt mycket till det.
Kör för närvarande 8.1 i min "main" maskin men bränner mina proppar dagligen med det OS:et.
Har 7:an i gamla burken och den har suttit där i många år och tuggar någorlunda bra på.

På LInux sidan så har jag:
tidigare haft det lilla programmet Openelec i min HTPC vilket är jättetrevligt att använda när man enbart vill använda HTPC:n till att se film och köra nån musikdatabas eller sånt, dock så var det lite för begränsande så jag bestämde mig för att fixa om den och tände inte riktigt på att köra in Ubuntu med XBMC igen som jag hade förut på den.
Numera kör jag en dual-boot med Windows 10 och Linux Mint Cinnamon och till och med frun föredrar Linux på den framför windows, dock så måste jag medge att "microsoft-gänget" tagit till sig lite av kritiken med 8:an och personligen anser jag att 10:an är ok om man jämför med 8 som knappt fungerar överhuvud taget.
Nä för en HTPC skulle jag nog välja Linux 6½ dar av 7 i veckan, ytterst få tillfällen jag skulle behöva windows, men för att ha alternativ så kör en dualboot och använd 2 världar samtidigt.

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K / CPU-cooler: Corsair hydro H100i / PSU: Corsair AX860 / MB: Asus Z97-Deluxe / RAM: Corsair Dominator Platinum 1866 MHz 16 GB [White led] / GPU: MSI GTX 780 OC edition [Twin frozr Gaming] / Case: Corsair Obsidian 750d / BD-rom: Asus BW-16D1HT Blu-Ray Rewriter / SSD: Samsung 840evo 120 GB [os-disk] + 840evo 250 GB / HDD: WD red 4 TB & WD black 500 GB / Cables/fans: nzxt sleeved black & Corsair SP White led

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det är bättre på allt, förutom spel och benchmarks.

Kan nog gissa att dom flesta seriösa program som finns till Windows inte finns till Linux, därmed så är det knappast bättre på allt.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Hade ingen anledning att prova linux heller, mer än att jag var nyfiken på att prova.

Och windows framstår ju som fullkomligt efterblivet vid en jämförelse. Det är inga problem att köra dual boot, GRUB bootloadern funkar dessutom till skillnad från när du kör två eller fler win installationer.

Jag är faktiskt väldigt nyfiken jag med och har provat lite olika distar (mest Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu osv). Har lekt lite med tanken att ha en laptop som kör Linux där jag bara kodar hemsidor och surfar.

Har aldrig haft något riktigt problem med Windows faktiskt. Jag gillar bägge

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Inaktiv

Jag kör gärna Linux, faktum är att jag endast har linux hemma just nu. Dock att försöka övertala folk att "Det funkar i wine" är så jäkla meningslöst. Varför köra ett os för att sedan behöva använda emulatorer/virtulera programmen man behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jag skulle vilja påstå att Linux numera är lättare än Windows om du bara ska surfa, bara installera och allt är klart alla drivrutiner och firefox är förinstallerat, klart på 5min. Sen är det bara klicka på iconen som i Windows.

Program ligger i File system istället för Program file i windows no big deal.

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||