Hittar inte min hårddisk vid uppstart

Permalänk

Hittar inte min hårddisk vid uppstart

Hej!

Min dator hittar inte min sekundära hårddisk vid uppstart, men om jag går in i enhetshanteraren och kopplar ut sata-kabeln och sedan i den igen och trycker på "Sök efter maskinvaruförändringar" så ploppar den upp.

Har inte hittat någon lösning på det här och vänder mig nu till er sweclockers användare

Tack på förhand!

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske beror på att den inte hinner göra spin up ? Hittas den om du kör starta om i stället för att starta från avstängd dator ?
Är nätdeln helt fris och tillräckligt stark? Spinupen kan ta tid om nätdelen börjar ge sig, den orkar då helt enkelt inte med att dra igång disken snabbt nog.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Den försvinner när jag bara startar dom datorn, den försvinner även om jag bara lägger datorn i strömsparläge :/ Jag har ett chieftec 650w och datorn är inte så gammal. Ska försöka få tag på ett annat nätaggregat för att testa.

Tack för svaret!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fleppennn:

Den försvinner när jag bara startar dom datorn, den försvinner även om jag bara lägger datorn i strömsparläge :/ Jag har ett chieftec 650w och datorn är inte så gammal. Ska försöka få tag på ett annat nätaggregat för att testa.

Tack för svaret!

Ok testa det, men vid omstart brukar det funka om det är nätdelen såvida den inte är totalt slut men då brukar ju datorn bli instabil också vid tex grafikbelastning när man behöver mycket ström på 12V.
Har du provat att byta satakabel och eller sataport ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fleppennn:

Den försvinner när jag bara startar dom datorn, den försvinner även om jag bara lägger datorn i strömsparläge :/ Jag har ett chieftec 650w och datorn är inte så gammal. Ska försöka få tag på ett annat nätaggregat för att testa.

Tack för svaret!

Har du möjlighet att ge SMART info skärmdump (med tex Crystal disk info) på den disken som bråkar?

Hur snabbt "startar" din dator? (Specifikt, hur lång tid tar det innan du börjar se Windows logor som startar från det du tryckt på ström knappen?) Funderar på om disken inte hinner komma igång.

Om du sättet tiden för hårddiskarna att spinna ner (i energihantering) till 1 min, och sen låter den spinna ner, hittas den om du försöker nå den då? (utan att du tar något annat i strömsparläge)

Har du provat byta strömkontakten till hårddisken?