Hur använda liten SSD och extern HDD på ett smart sätt?

Permalänk
Medlem

Hur använda liten SSD och extern HDD på ett smart sätt?

Hej åter igen!

Har varit väldigt oaktiv på sistone, men hoppas att Sweclockers ännu är "the place"!

Hur som helst så har jag funderat över att köpa en rMBP 120gb SSD nu till arbete och som fungerande laptop allt i allo.
Det jag mest undrar över är att hur jag ska få ett välfungerande system för att föra över filer som tar upp utrymme.

Det vanliga är ju att bara "droppa" över filer från datorn till eHDD och sedan radera filerna från macen. However, så tycker jag det är en osmidig väg som kräver mycket tid och resurser att göra det manuellt, samt att man ofta får dubletter och har svårt att se vilka som man redan fört över osv.

Och TimeMachine som backup fungerar ju inte eftersom jag vill bli av med filerna och inte ha en backup.

Så vad finns det för tillfälle till detta? Kan tänka mig allt från att göra en egen nätverksserver (om det finns guider) dit man droppar filer och är lättillgänglig eller liknande.

Har ni något bra förslag? Vill helst inte lägga några 1000 till då jag köper en macbook redan för 12 lakan. Har flera datorer liggandes här, välfungerande och hårddiskar som går upp till 2 TB, så lagring finns, bara hur jag ska göra det.

Ge alla förslag ni har!

You rock!

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Vad är det bästa alternativet till att använda i mitt fall?
Server? FreeNAS?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

Problemet är att så som du presenterar "frågan" finns det inget svar. Visst FreeNAS är en bra mjukvara, men jag misstänker att du inte har hårdvaran till det. Och det finns en flock trådar om det redan. Trådar där jag får skit för att jag insisterar på att FreeNAS ska köras på burkar med ECC, av folk som tycker att det är inte så noga. Men som när det kommer till kritan själva aldrig skulle riskera att köra utan ECC själva. De skiter med andra ord glatt i om du förlorar data, så länge de inte gör det.

Visst. Risken för att förlora data är låg. Men samtidigt är det inte risken att förlora enstaka filer, utan en total dataförlust. Du får göra din egen av-vägning, vill du riskera att 5 år från nu vakna en morgon och konstatera att din FreeNAS permanent har förstört alla lagrade data på sina diskar?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Okej.

Jag kanske formulerade lite dåligt. Det jag är ute efter är alltså olika sätt att spara data på.
Jag söker ett bra alternativ till att föra över filer från en liten SSD till en större extHDD eller server eller liknande. Grejjen är den att filerna måste flyttas bort från Macen och i molnet eller på en annan skiva.

FreeNAS var endast ett exempel som jag råkade trilla över. Har ingen alls tidigare erfarenhet.

Finns det andra servers att lägga på en gammal laptop t.ex och nå dem direkt? FTP?
Najs vore om man kunde då streama musik (använder mest spotify, men iaf), videor och kolla bilder direkt från "servern" och då föra över data från Macen och spara det på en annan dator.

Alternativ?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk

Signa upp för OneDrive, Dropbox, Google Drive eller nånting annat och dumpa filerna där. Ofta brukar dom ha något extraerbjudande så man får lite utrymme, själv har jag:

30GB på OneDrive
50GB på DropBox
15GB på Google Drive

Så 85GB kan jag iallafall dumpa på nätet gratis, sen kan du köpa några usb3 hårddiskar, har själv 2st 1TB WD som fungerar väldigt bra.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Grejjen med både OneDrive och Dopbox är väl att de använder en mapp på din dator som de sedan synkar, så hursomhelst är ju filerna på datorn, men också i molnet. Jag behöver ju slippa filerna helt från datorn för att få mera utrymme.

Och sedan angående hårddiskarna: har du någon bra metod för att föra över och inte endast säkerhetskopiera? Direkt man lägger till en ny fil så måste man antingen kopiera allt eller hitta filerna som ändrats manuellt för att få det att fungera riktigt.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Grejjen med både OneDrive och Dopbox är väl att de använder en mapp på din dator som de sedan synkar, så hursomhelst är ju filerna på datorn, men också i molnet. Jag behöver ju slippa filerna helt från datorn för att få mera utrymme.

Åtminstone Onedrive vet jag att man kan ladda upp till utan att synka ner till en mapp på den egna datorn.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Åtminstone Onedrive vet jag att man kan ladda upp till utan att synka ner till en mapp på den egna datorn.

Stämmer, men enligt mina erfarenheter är det inget alternativ eftersom uppladdningen är väldigt långsam och (obs!) nedladdningen låg på 30kb/s när jag skullle ha ner en fil. Inget direkt man vill vänta på om man tänker kolla film....

Tror något gick fel i tiderna... ^^

Hur som helst så krånglade jag till det med OneDrive och en hel bunch med filer försvann. Not this time.
Kan man göra en egen OneDrive/dropbox-liknande server som är på i hemmet och som man kan synka filer snabbt internt? Alltså, behöver inte kunnas nås ens utifrån hemnätverket om det är svårt att få det att funka.

Finns väl nätverksdiskar att köpas? kan väl inte vara så svåra att laga själv?
Hur säkert är det att göra en FreeNAS? Måste väl ändå fungera på en helt ok dator (ändå gammal, men mycket lagring), eller?

Det är antagligen en NAS jag söker efter. Har inte kunnat sätta ord, eftersom jag inte vetat vad som finns, men det verkar ju som en bra grej, eller? Det kräver säkert att NAS:en är på varje gång man ska föra över något, men det är ju inga problem att starta den då man behöver föra över filer.

Nu till den delen hur man får det smart med att föra över filerna, helst utan att göra det manuellt varje gång. (Söka efter varje ny fil och föra över).

Eftersom jag i datorn ordnar upp dem i olika mappar, så borde man kanske försöka spegla lagringen så att varje mapp finns på respektive stället? Då är bara frågan hur man ska sköta det smidigt för att inte (som sagt behöva göra allt) manuellt.

Any advices?

EDIT: Märker då att det nämndes om att man borde ha ECC på sin dator för att inte riskera at förlora data. Det har säkert inte min laptop ^^
Så då återstår ännu en lösning.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem

WD har ju sin NAS-grej dom kallar My-Cloud. Då kan du skapa ett eget moln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

WD har ju sin NAS-grej dom kallar My-Cloud. Då kan du skapa ett eget moln.

Låter ju som en bra grej!
Ända problemet är att jag tänker köpa en dator för 12k. Som studerande är det mycket att lägga ut ännu mera.

Har som sagt lagring. Ända jag riktigt är i behov av är en mjukvara eller ett sätt att föra över alla viktiga filer till en annan lagringsdisk för att slippa dem, och detta borde ske ganska enkelt och fungera.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Avstängd

Men om du tycker det är mycket pengar så lägg ut mindre på en annan modell och köp till en nas.
Köp en Nas eller USB disk och koppla till datorn, spara filerna direkt på Usb / Uppmappad Nas enheten.
Då slipper du flytta filer emellan.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Hur säkert är det att göra en FreeNAS? Måste väl ändå fungera på en helt ok dator (ändå gammal, men mycket lagring), eller?

Visst. Det får vara en väldigt speciell gammal dator, men om allt du ska ha den till är lagra, inte konvertera streamade videoformat osv är det fullt möjligt.

Skrivet av _oZZar_:

Det är antagligen en NAS jag söker efter.

Jag skulle tro det. Leta efter något begagnat. Jag köpte en HP X310 för skitpengar, och min ReadyNAS NV+ tickar fortfarande på snällt. Nackdelen är att ska de vara billiga, får man köpa dem utan disk, nya diskar presenterar nya kostnader. Du vill nog helst ha nya diskar i alla fall, det är trots allt långtidslagring av dina data du pratar om...

Skrivet av _oZZar_:

Har inte kunnat sätta ord, eftersom jag inte vetat vad som finns, men det verkar ju som en bra grej, eller? Det kräver säkert att NAS:en är på varje gång man ska föra över något, men det är ju inga problem att starta den då man behöver föra över filer.

En NAS bör egentligen vara igång alltid. Ska du ha något som du "startar" vid behov, köp en USB disk. Eller rent av ett kabinett till befintlig disk.

Skrivet av _oZZar_:

Nu till den delen hur man får det smart med att föra över filerna, helst utan att göra det manuellt varje gång. (Söka efter varje ny fil och föra över).

Finns inbyggt i windows om jag inte minns tokfel. Titta på underhåll/säkerhetskopiering i startmenyn. (Har du ingen startmeny, så skaffa en...:- Þ)

Skrivet av _oZZar_:

EDIT: Märker då att det nämndes om att man borde ha ECC på sin dator för att inte riskera at förlora data. Det har säkert inte min laptop ^^

ZFS är ett avanserat filsystem som gör en massa bra grejer åt dig. Problemet är att det förutsätter att det som finns i minnet alltid är 100% korrekt. ECC minnen räddar dig den dagen det inte längre är sant. Det finns folk som har förlorat allt på sina diskar för att ZFS har fått för sig att "laga" korrekta data på disk, och bara gjort sopor av allt. Det är väldigt osannolikt att det ska hända, men samtidigt hade du antagligen tänkt använda det här systemet ett tag. Trist att vakna en morgon om 5 år och inte ha något kvar.
Eftersom du pratar om "laptop" så vill jag nog ändå råda dig att löpa ett disk kabinett från tex Kjell & Co, och stoppa laptopens disk i. Kasta sen laptopen, och använd disken när du vill komma åt den extra lagringen. Så länge du inte slänger den i golvet får det anses vara en hyfsat säker backup.

Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har du en vettig router så brukar man kunna koppla in externa hårddiskar till den och nå på det viset.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Men om du tycker det är mycket pengar så lägg ut mindre på en annan modell och köp till en nas.
Köp en Nas eller USB disk och koppla till datorn, spara filerna direkt på Usb / Uppmappad Nas enheten.
Då slipper du flytta filer emellan.

Näjj! Retina ska de va.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag skulle tro det. Leta efter något begagnat. Jag köpte en HP X310 för skitpengar, och min ReadyNAS NV+ tickar fortfarande på snällt. Nackdelen är att ska de vara billiga, får man köpa dem utan disk, nya diskar presenterar nya kostnader. Du vill nog helst ha nya diskar i alla fall, det är trots allt långtidslagring av dina data du pratar om...

Den har alltså ECC? Vad är i såfall att föredra, FreeNAS elr ReadyNAS? Borde som sagt ha några diskar som borde gå till 2tb sammanlagt iaf. Räcker mer än väl för mig. Har klarat mig på ~500gb före med en 500gb backup tidigare.

Skrivet av -=Mr_B=-:

En NAS bör egentligen vara igång alltid. Ska du ha något som du "startar" vid behov, köp en USB disk. Eller rent av ett kabinett till befintlig disk.

Okej... En NAS vore verkligen najs, men kanske ändå det blir billigare med en vanlig extern.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Finns inbyggt i windows om jag inte minns tokfel. Titta på underhåll/säkerhetskopiering i startmenyn. (Har du ingen startmeny, så skaffa en...:- Þ)

Tänker använda Mac. Säkerhetskopiering vet jag att finns, men finns det ett smidigare sätt att föra över helt och hållet?

Skrivet av -=Mr_B=-:

ZFS är ett avanserat filsystem som gör en massa bra grejer åt dig. Problemet är att det förutsätter att det som finns i minnet alltid är 100% korrekt. ECC minnen räddar dig den dagen det inte längre är sant. Det finns folk som har förlorat allt på sina diskar för att ZFS har fått för sig att "laga" korrekta data på disk, och bara gjort sopor av allt. Det är väldigt osannolikt att det ska hända, men samtidigt hade du antagligen tänkt använda det här systemet ett tag. Trist att vakna en morgon om 5 år och inte ha något kvar.
Eftersom du pratar om "laptop" så vill jag nog ändå råda dig att löpa ett disk kabinett från tex Kjell & Co, och stoppa laptopens disk i. Kasta sen laptopen, och använd disken när du vill komma åt den extra lagringen. Så länge du inte slänger den i golvet får det anses vara en hyfsat säker backup.

Kabinett finns Varför jag snackade om laptopen var att på något sätt använda den som server. Låter som om det inte ens är ett alternativ, eller?

Skrivet av -=Mr_B=-:

Lycka till.
B!

Tack! Och tusen tack för hjälpen!

Alternativt kan man också lägga 2000 till för att få 120gb till i datorn då man köper den. Verkar ändå som sämsta lösningen nånsin, eftersom jag skulle få en NAS för nästan samma peng, men då tb-klass lagringsmöjligheter.

Om jag har nånsin skulle ha extratid över skulle jag lägga in mig i det med servers, men då tiden aldrig räcker till.

- Om jag vill göra något själv är det alltså att köra FreeNAS på min dator med chansen att all data försvinner om några år.
- Om jag ivll komma lätt undan är det vanlig extern HDD som gäller (lame)
- Om jag tjänar ihop extrapengar kan jag köpa en gammal och billig dator med ECC och göra en egen NAS eller köpa WD's Cloud-lagringsgrej eller en annan nätverkslagringsgrej.

Jaså. Har vi mera ideer eller förslag?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Har du en vettig router så brukar man kunna koppla in externa hårddiskar till den och nå på det viset.

Har tyvärr ingen vettig router. LÅter dessutom väldigt osäkert. Flera som kan "puffa" på detta som en bra grej?
Förslag på inköp av router?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Problemet är att så som du presenterar "frågan" finns det inget svar. Visst FreeNAS är en bra mjukvara, men jag misstänker att du inte har hårdvaran till det. Och det finns en flock trådar om det redan. Trådar där jag får skit för att jag insisterar på att FreeNAS ska köras på burkar med ECC, av folk som tycker att det är inte så noga. Men som när det kommer till kritan själva aldrig skulle riskera att köra utan ECC själva. De skiter med andra ord glatt i om du förlorar data, så länge de inte gör det.

Visst. Risken för att förlora data är låg. Men samtidigt är det inte risken att förlora enstaka filer, utan en total dataförlust. Du får göra din egen av-vägning, vill du riskera att 5 år från nu vakna en morgon och konstatera att din FreeNAS permanent har förstört alla lagrade data på sina diskar?
B!

Krävs en hel del för att just ECC minne ska vara orsaken till att du förlorar allt. Oddsen är större at både blixten och inbrott sker på samma dag... typ.
Sen ja, du KAN få skadade filer utan ECC, ingen tvekan om det. Men vi kör inte ECC i våra vanliga maskiner och tills dess så är oddsen att du öppnar filen, skadar den och spara den skadad betydligt större än att den skulle vara defekt pga inget ECC RAM i servern.
FreeNAS ska dessutom ha enorma kontrollsummor för att försäkra att detta inte sker, samt kopior på kopior på alla kritiska filsystems delar, speciellt om du har RAID också.
Vill du gå från 99.9% till 99.99% så ja, då är ECC nog kritiskt, men INGA vanliga NAS, INGA vanliga maskiner, INGA budget server har ECC och INGA vanliga hemanvändare kommer spendera 10000kr på ett moderkort och Xeon processor och ECC RAM för att få ECC skydd.

Är billigare att göra 2 st identiska FreeNas servrar som du gör periodiska checksummor mellan... Något som du dessutom kan sätta på 2 ställen, och då är du skyddad mot brand och inbrott också. Vilket är betydligt mer vettigt att spendera pengarna på än ECC delar.

Sen håller jag dock med dig, man måste inse att utan ECC är det inte lika säkert. Men jag oroar mig mer för en tjuv som stjäl 10-15kkr servern, än ECC fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Har tyvärr ingen vettig router. LÅter dessutom väldigt osäkert. Flera som kan "puffa" på detta som en bra grej?
Förslag på inköp av router?

Det är väl egentligen det billigaste sättet att få en NAS (network attached storage) om man redan har en bra router med den funktionen. då är det bara att plugga in en usb-disk i routern ändra lite inställningar och klart.
Har man inte en router men är nöjd med den man har så skulle jag nog satsa på någon form av nas-lösning, typ

https://www.dustinhome.se/product/5010743539/diskstation-ds21...
https://www.dustinhome.se/product/5010674825/business-storage...

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Krävs en hel del för att just ECC minne ska vara orsaken till att du förlorar allt. Oddsen är större at både blixten och inbrott sker på samma dag... typ.
Sen ja, du KAN få skadade filer utan ECC, ingen tvekan om det. Men vi kör inte ECC i våra vanliga maskiner och tills dess så är oddsen att du öppnar filen, skadar den och spara den skadad betydligt större än att den skulle vara defekt pga inget ECC RAM i servern.
FreeNAS ska dessutom ha enorma kontrollsummor för att försäkra att detta inte sker, samt kopior på kopior på alla kritiska filsystems delar, speciellt om du har RAID också.
Vill du gå från 99.9% till 99.99% så ja, då är ECC nog kritiskt, men INGA vanliga NAS, INGA vanliga maskiner, INGA budget server har ECC och INGA vanliga hemanvändare kommer spendera 10000kr på ett moderkort och Xeon processor och ECC RAM för att få ECC skydd.

Är billigare att göra 2 st identiska FreeNas servrar som du gör periodiska checksummor mellan... Något som du dessutom kan sätta på 2 ställen, och då är du skyddad mot brand och inbrott också. Vilket är betydligt mer vettigt att spendera pengarna på än ECC delar.

Sen håller jag dock med dig, man måste inse att utan ECC är det inte lika säkert. Men jag oroar mig mer för en tjuv som stjäl 10-15kkr servern, än ECC fel.

Hmm...OKej, låter ändå helt vettigt. Då kunde man säkerthetskopiera NAS'en, eftersom jag ändå har tillräckligt med utrymme?

Skrivet av Raffe:

Det är väl egentligen det billigaste sättet att få en NAS (network attached storage) om man redan har en bra router med den funktionen. då är det bara att plugga in en usb-disk i routern ändra lite inställningar och klart.
Har man inte en router men är nöjd med den man har så skulle jag nog satsa på någon form av nas-lösning, typ

https://www.dustinhome.se/product/5010743539/diskstation-ds21...
https://www.dustinhome.se/product/5010674825/business-storage...

Tack för länkarna. Antar att det är det bästa om det redan finns en i hushållet, men som du säger bättre att köpa en NAS ifall man ändå ska köpa nåt.

Okej. FreeNAS eller annat program?
Läste nyss om Amahi. Något att gå på eller?

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av _oZZar_:

Har tyvärr ingen vettig router. LÅter dessutom väldigt osäkert. Flera som kan "puffa" på detta som en bra grej?
Förslag på inköp av router?

Vettigt kanske, men i regel långsamt.

Vad är det för typ av data, hur känslig är den?
Om du är som mig så är den stora mängden filmer, vilket för min del inte spelar någon roll om det krashar, då kan man använda lite vad som helst.
Viktig data synkar jag till dropbox etc plus sprider över flera diskar, för min del är det kanske 20GB.

120GB är imho väldigt lite, jag hade lagt till för att dubbla det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Krävs en hel del för att just ECC minne ska vara orsaken till att du förlorar allt. Oddsen är större at både blixten och inbrott sker på samma dag... typ.
Sen ja, du KAN få skadade filer utan ECC, ingen tvekan om det. Men vi kör inte ECC i våra vanliga maskiner och tills dess så är oddsen att du öppnar filen, skadar den och spara den skadad betydligt större än att den skulle vara defekt pga inget ECC RAM i servern.
FreeNAS ska dessutom ha enorma kontrollsummor för att försäkra att detta inte sker, samt kopior på kopior på alla kritiska filsystems delar, speciellt om du har RAID också.
Vill du gå från 99.9% till 99.99% så ja, då är ECC nog kritiskt, men INGA vanliga NAS, INGA vanliga maskiner, INGA budget server har ECC och INGA vanliga hemanvändare kommer spendera 10000kr på ett moderkort och Xeon processor och ECC RAM för att få ECC skydd.

Är billigare att göra 2 st identiska FreeNas servrar som du gör periodiska checksummor mellan... Något som du dessutom kan sätta på 2 ställen, och då är du skyddad mot brand och inbrott också. Vilket är betydligt mer vettigt att spendera pengarna på än ECC delar.

Sen håller jag dock med dig, man måste inse att utan ECC är det inte lika säkert. Men jag oroar mig mer för en tjuv som stjäl 10-15kkr servern, än ECC fel.

Du behöver inte spendera 10k för att få ECC minnen. Jag skaffade Mobo med lödd CPU och 16 GB RAM för ca 3800. DDR3 minnen har blivit så dyra idag att ECC minnet i sig knappt är dyrare. Dock, till TS, har du inte mycket pengar att lägga är kanske inte en NAS din lösning utan en USB disk mer passande. Sen får du se till att ha lite "datadisciplin" så att du inte dubbellagrar (tex endast dokument och program på datorn, allt annat på USB disk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Du behöver inte spendera 10k för att få ECC minnen. Jag skaffade Mobo med lödd CPU och 16 GB RAM för ca 3800. DDR3 minnen har blivit så dyra idag att ECC minnet i sig knappt är dyrare. Dock, till TS, har du inte mycket pengar att lägga är kanske inte en NAS din lösning utan en USB disk mer passande. Sen får du se till att ha lite "datadisciplin" så att du inte dubbellagrar (tex endast dokument och program på datorn, allt annat på USB disk)

Du får gärna dela med dig vad / vart du köpt detta, då när jag själv tittade på det, inte har hittat något som verkligen har ECC funktion för under 10kkr. 2011 chipset och Xeon CPU
Jag trodde att AMD hade det, vilket har visat sig att de inte har... Och naturligtvis har jag redan köpt ECC minnet... får väl lämna tillbaka eller sälja, får se.

Väljer gärna ECC om jag kan, men priset är avgörande, för det är annars billigare att bara köpa 2 st servrar... som jag sa ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Du får gärna dela med dig vad / vart du köpt detta, då när jag själv tittade på det, inte har hittat något som verkligen har ECC funktion för under 10kkr. 2011 chipset och Xeon CPU
Jag trodde att AMD hade det, vilket har visat sig att de inte har... Och naturligtvis har jag redan köpt ECC minnet... får väl lämna tillbaka eller sälja, får se.

Väljer gärna ECC om jag kan, men priset är avgörande, för det är annars billigare att bara köpa 2 st servrar... som jag sa ovan.

Tja...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=813883 Intel Xeon E3-1220 3,1GHz Socket 1155 Box
+
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2202329 ASRock C216 WS
+
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1025211 Kingston ValueRAM DDR3 PC10600/1333MHz ECC CL9 16GB

landar på ~4500:-

10kkr känns lite väl tilltaget, s1155-Xeon fungerar ju, du behöver inte s2011.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade mig denna. Sitter en 4 kärnig atom i, behöver du mer kräm finns det en med 8 kärnor, men den kostar 3700kr. Såklart är det inte lika bra drag som i en dyr xeon, men jag har den i min nas som även hostar owncloud samt mediaserver (plex, den pallar utan problem att transcoda 45gb bluraysrips till 2mbps strömmar till min mobil utan att gå över 40% last). För övrigt passivt kyld, och jag har aldrig lyckats pressa den över 58 grader, så elräkningen bli trevlig.

http://www.inet.se/produkt/1903016/asrock-c2550d4i-mitx

jag kan skicka en videorecension av 8-kärnors varianten när jag kommer hem om du är intresserad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vettigt kanske, men i regel långsamt.

Vad är det för typ av data, hur känslig är den?
Om du är som mig så är den stora mängden filmer, vilket för min del inte spelar någon roll om det krashar, då kan man använda lite vad som helst.
Viktig data synkar jag till dropbox etc plus sprider över flera diskar, för min del är det kanske 20GB.

120GB är imho väldigt lite, jag hade lagt till för att dubbla det.

Typ av data? Det är dokument och bilder för det mesta.
Filmer streamar jag numera genom Netflix och Spotify för den mesta musiken.

Photoshoppar en del, så bilder har jag gärna lätt tillgång till. Men det är inget som är kritiskt så länge det inte försvinner något därifrån.
Lägger jag till 120gb till Macen, tar de 2000kr till, vilket betyder att jag i princip skulle få 2 tb lagring i nätverksform, vilket låter lite onödigt enligt mig.

Har också dropbox samt spideroak, men det är som sagt endast backup. Sparas ju både på datorn och på dropbox, så egentligen är det ju ingen vinst (eller vits) med det, förutom att man har de säkra osv...

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Tja...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=813883 Intel Xeon E3-1220 3,1GHz Socket 1155 Box
+
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2202329 ASRock C216 WS
+
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1025211 Kingston ValueRAM DDR3 PC10600/1333MHz ECC CL9 16GB

landar på ~4500:-

10kkr känns lite väl tilltaget, s1155-Xeon fungerar ju, du behöver inte s2011.

Hmm. Av vad jag förstod så har inte 1155 sockel ECC stöd, därför tittade jag på 2011, därför blev det dessa priser. Men jag tänker kanske lite gammalt, då minneskontrollern idag sitter på CPUn.
Sen verkar det kortet vara svårt att få tag i, men jag ska definitivt kolla upp det.

Tackar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Men vi kör inte ECC i våra vanliga maskiner och tills dess så är oddsen att du öppnar filen, skadar den och spara den skadad betydligt större än att den skulle vara defekt pga inget ECC RAM i servern.

Skillnaden är att ZFS aggressivt kör dataintegritetskontroller där det som finns i minnet anses 100% garanterat. Så minste fel korrigeras mot vad som finns i minnet. En ensam pissig stuck bit i minnet kommer göra hela din datalösning korrupt. Samma stuck bit skulle som värst generera ett stop error i en ECC burk, och dina data är säkra. Visst, det händer inte i morgon. men så ska lösningen vara igång ett tag.

Skrivet av Paddanx:

FreeNAS ska dessutom ha enorma kontrollsummor för att försäkra att detta inte sker, samt kopior på kopior på alla kritiska filsystems delar, speciellt om du har RAID också.

Problemet är just det. Utvecklarna som tog fram ZFS gjorde det med vissa förutsättningar. Man förutsätter att data i minnet är 100% korrekt, varför ECC är så viktigt. Din checksum är inte speciellt mycket till nytta om du läser in data, en stuck bit ändrar 00010001 till 10010001, ZFS konstaterar att checksum inte stämmer, räknar ut vad som är rätt, och sen skriver det från minnet. Som ju fortfarande har sin korrupta bit där, och nu skrivs 10010001 till disk. Det är ingen hemlighet. Man kan tycka att det är "onödigt" och köra i alla fall, men när burken ger upp, hoppas jag verkligen inte att det är ett minne som skiter på sig, för jag vill inte höra klagosången när 5-10 år's "familjebilder" försvinner. Extra trist när det är enda kopian av lillans dopbilder, osv.

Skrivet av Paddanx:

Vill du gå från 99.9% till 99.99% så ja, då är ECC nog kritiskt, men INGA vanliga NAS, INGA vanliga maskiner, INGA budget server har ECC och INGA vanliga hemanvändare kommer spendera 10000kr på ett moderkort och Xeon processor och ECC RAM för att få ECC skydd.

Fast nu kostar det bara ett par hundra extra för ECC när man köper nytt. Så jag ser inte riktigt din poäng.

Skrivet av Paddanx:

Är billigare att göra 2 st identiska FreeNas servrar som du gör periodiska checksummor mellan... Något som du dessutom kan sätta på 2 ställen, och då är du skyddad mot brand och inbrott också. Vilket är betydligt mer vettigt att spendera pengarna på än ECC delar.

Dubbla uppstartskostnader, dubbla driftskostnader... Jag ser inte riktigt hur du ska räkna hem det i all ärlighet. Fast argumentet att det hjälper om det brinner är bra. Då är det iofs bättre att ställa burken hos en polare, ha lokal kopia i form av USB hemma, och extern backup hos honom via nätet. Då kostar det 1 burk med ECC + usb disken.

Skrivet av Paddanx:

Sen håller jag dock med dig, man måste inse att utan ECC är det inte lika säkert.

Moderkort med integrerad Atom CPU + ECC minnen för (lätt) under 4K. Rätt lösning här är dock varken NAS eller ECC server med ZFS, utan helt enkelt en extern disk.

Ska man bygga någon ny lösning med de kraven ZFS ställer på resten av hårdvaran gör kostnaden för ECC varken till eller från. Ska man återvinna gammalt är inte FreeNAS med ZFS rätt väg att gå. Jag har en sådan burk med. Det är en gammal skitburk med ett Perc H700 i. Burken har ingen aning om vad som finns på array'n, och kontrollern har ECC. Endast de data burken hanterar kan därför bli korrupta, i samma scenario som ovan. Med andra ord, det kan vara olämpligt med diskdefragmentering, det kan sabba stora delar av dina data i det läget, men inte ens då går allt till spillo. Bara det som faktiskt flyttas.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Skillnaden är att ZFS aggressivt kör dataintegritetskontroller där det som finns i minnet anses 100% garanterat. Så minste fel korrigeras mot vad som finns i minnet. En ensam pissig stuck bit i minnet kommer göra hela din datalösning korrupt. Samma stuck bit skulle som värst generera ett stop error i en ECC burk, och dina data är säkra. Visst, det händer inte i morgon. men så ska lösningen vara igång ett tag.
Problemet är just det. Utvecklarna som tog fram ZFS gjorde det med vissa förutsättningar. Man förutsätter att data i minnet är 100% korrekt, varför ECC är så viktigt. Din checksum är inte speciellt mycket till nytta om du läser in data, en stuck bit ändrar 00010001 till 10010001, ZFS konstaterar att checksum inte stämmer, räknar ut vad som är rätt, och sen skriver det från minnet. Som ju fortfarande har sin korrupta bit där, och nu skrivs 10010001 till disk. Det är ingen hemlighet. Man kan tycka att det är "onödigt" och köra i alla fall, men när burken ger upp, hoppas jag verkligen inte att det är ett minne som skiter på sig, för jag vill inte höra klagosången när 5-10 år's "familjebilder" försvinner. Extra trist när det är enda kopian av lillans dopbilder, osv.

Dubbla uppstartskostnader, dubbla driftskostnader... Jag ser inte riktigt hur du ska räkna hem det i all ärlighet. Fast argumentet att det hjälper om det brinner är bra. Då är det iofs bättre att ställa burken hos en polare, ha lokal kopia i form av USB hemma, och extern backup hos honom via nätet. Då kostar det 1 burk med ECC + usb disken.

Jo jag förstår det. Men jag säger att det är ungefär lika stor risk för detta som en brand eller stöld.
Och om du kan använda billigaste begagnade datorn du har liggande (som var FreeNAS fördel) så är 2 st betydligt vettigare, då oddsen att båda får samma fel är väldigt låg.
Att ha en ZFS filsystem och sen lägga en "backup" på en USB disk är nog det dummaste jag hört på länge. Det är betydligt högre risk för LÄS fel från disk, än fel i minnet på lika villkor. Det är ju hela poängen till varför jag vill ha ZFS, inga "tysta fel".

Sen vill jag påstå att om utvecklarna antar att RAM är 100% är de otroligt dumma. Om inte deras kontrollsumma i minnet OCKSÅ har kontrollsumma... är det ju idiotiskt. Hade de bara gjort detta så hade ECC varit onödigt och du hade fått en bättre säkerhet då ECC minne bara skyddar mot 1 bit fel, medan de kunde gjort skydd mot 2-3-4-bit utan att ofta mycket mer än minimalt CPU kraft och RAM utrymme.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast nu kostar det bara ett par hundra extra för ECC när man köper nytt. Så jag ser inte riktigt din poäng.

Moderkort med integrerad Atom CPU + ECC minnen för (lätt) under 4K. Rätt lösning här är dock varken NAS eller ECC server med ZFS, utan helt enkelt en extern disk.

Ska man bygga någon ny lösning med de kraven ZFS ställer på resten av hårdvaran gör kostnaden för ECC varken till eller från. Ska man återvinna gammalt är inte FreeNAS med ZFS rätt väg att gå. Jag har en sådan burk med. Det är en gammal skitburk med ett Perc H700 i. Burken har ingen aning om vad som finns på array'n, och kontrollern har ECC. Endast de data burken hanterar kan därför bli korrupta, i samma scenario som ovan. Med andra ord, det kan vara olämpligt med diskdefragmentering, det kan sabba stora delar av dina data i det läget, men inte ens då går allt till spillo. Bara det som faktiskt flyttas.
B!

Tyvärr är det vad FreeNas stolt presenteras som, budget alternativet.

Sen alla dessa som påstår gröna skogar för 4kkr, snälla, visa mig detta. 4000kr för moderkort som kan hantera 9 diskar + L2cache på SSD med ECC på 16GB RAM eller helst 32GB då det är 9x 4TB diskar.
För det är skitsnack....
Du antar mina önskemål och behov, utan att veta vad det är jag söker och tycker du kan göra det billigare.

Oavsett hur du ser det så bör jag ha backup. Och då behöver jag ett chassi till den, + lika stor lagringsmängd, som bör vara minst lika säkrad som huvud servern... Så om jag då kan ta 2 begagnade maskiner och skyddas mot allt utom det ECC fel som sker 1 gång per 50 år, för lägre pris, varför skulle jag inte? Sen är det inget fel i att investera 5kkr när diskar mm kostar vad de gör, men hela poängen med ZFS ÄR att du kan använda billigaste konsument skräpet och ändå får en säkrad lagring.

Så om utvecklarna bara begriper att de bör räkna att minnet är 99% korrekt, verifiera det du har INNAN du gör rättning mot disk, så slipper vi argumentera detta.
"Assumption is the mother of all fuck ups..."

Edit: Kan tilläggas att aniron gav en rimlig prisnivå med sina länkar, men de är dock utdaterade och finns ej. Det finns dock 1150 socket alternativ som fungerar, men bara moderkort och processor blir strax under 4000kr, där minne tillkommer. Dock kan detta alternativ fungera för mig, och 9 st diskar, då den har 10 Sata portar.

Permalänk
Medlem

Det jag länkade högre upp fixar 12 diskar, ECC och kostar 2700 för mobo med CPU. Kortet fixar upp till 64 gb RAM och CPU kraften räcker utmärkt för NAS/lättare server. Jag är inte 100 på om den fixar det med cache du pratar om, det får annan svara på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Sen alla dessa som påstår gröna skogar för 4kkr, snälla, visa mig detta. 4000kr för moderkort som kan hantera 9 diskar + L2cache på SSD med ECC på 16GB RAM eller helst 32GB då det är 9x 4TB diskar.
För det är skitsnack....
Du antar mina önskemål och behov, utan att veta vad det är jag söker och tycker du kan göra det billigare.

C2550D4I i lager för 2400-2500:-. 16gB minnen från 900:- st. Skulle 4x2.4gHz kännas för lite finns 8x2.4gHz för en tusenlapp mer. Personligen tycker jag det känns som en no-brainer, den tusenlappen är det värt, men det beror lite på de egna behoven. Se det som ytterligare en bonus, precis som de 12 sata portarna båda korten kommer utrustade med. Behöver dy fler får du köpa ett HBA och trycka i... Ha så skoj.

Skrivet av cheben:

Det jag länkade högre upp fixar 12 diskar, ECC och kostar 2700 för mobo med CPU. Kortet fixar upp till 64 gb RAM och CPU kraften räcker utmärkt för NAS/lättare server. Jag är inte 100 på om den fixar det med cache du pratar om, det får annan svara på.

Jodå, FreeNAS har stöd för det.

Skrivet av Paddanx:

Tyvärr är det vad FreeNas stolt presenteras som, budget alternativet.

Vilket är felaktigt. Jag behöver inte bemöta ett felaktigt alternativ. FreeNAS är inte ett budgetalternativ.

Skrivet av Paddanx:

Så om utvecklarna bara begriper att de bör räkna att minnet är 99% korrekt, verifiera det du har INNAN du gör rättning mot disk, så slipper vi argumentera detta.
"Assumption is the mother of all fuck ups..."

Skillnaden här är att utvecklarna tog fram ZFS för en speciell arkitektur, som alltid har ECC minnen. De gjorde med andra ord precis vad de skulle. Skapade en så optimal situation de kunde. Men den diskussionen får du ta med dem, där är knappast jag skyldig. Jag har att förhålla mig till realiteten, vad som faktiskt gäller för praktiskt användande i dagsläget.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

C2550D4I i lager för 2400-2500:-. 16gB minnen från 900:- st. Skulle 4x2.4gHz kännas för lite finns 8x2.4gHz för en tusenlapp mer. Personligen tycker jag det känns som en no-brainer, den tusenlappen är det värt, men det beror lite på de egna behoven. Se det som ytterligare en bonus, precis som de 12 sata portarna båda korten kommer utrustade med. Behöver dy fler får du köpa ett HBA och trycka i... Ha så skoj.

Minnet där är väl registrerat, en typ som inte passar. Men jag har Kingston ECC minne som jag köpte för detta syfte, så det bör nog fungera.
Är lite imponerad av detta du länkade, det är ju tom så jag skulle kunna köpa till 2 diskar till och ha 11 st med RAIDZ3 och en Cache enhet eller liknande.
Oavsett, jag ger mig. jag bad om ett system för 4kkr eller mindre, och du verkar ha levererat. Detta trodde jag inte existerade och därför ansåg jag priset (som först var orimligt) nu är rimligt för att få det skyddet.

Dock verkar det ha lite... problem:
"efter MYCKET strul, är nu kort nr 3 på väg på RMA... den här gången verkar det som att jag får pengarna tillbaka.."
"alla tre gånger har varit allt funkar relativt fint, när jag efter ett tags upptid ca 1 vecka i 2 första fallen, så startar jag om pga tex kernel uppdatering, då bootar inte kortet längre.."

Men det tål att forskas lite vidare i, för om det bara är han som haft något problem så bör det fungera bra.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Skillnaden här är att utvecklarna tog fram ZFS för en speciell arkitektur, som alltid har ECC minnen. De gjorde med andra ord precis vad de skulle. Skapade en så optimal situation de kunde. Men den diskussionen får du ta med dem, där är knappast jag skyldig. Jag har att förhålla mig till realiteten, vad som faktiskt gäller för praktiskt användande i dagsläget.
B!

Jo, att du inte är ansvarig för detta, det förstår jag. Men du måste hålla med om att man kunde gjort denna extra kontroll och då både fått skydd mot flera fel bitar i RAM, samt sluppit ECC. Man ska aldrig anta att något är felfritt.