Problem med ljudkort/högtalare

Permalänk

Problem med ljudkort/högtalare

Hej! Inleder med att länka till de två produkter jag har problem med:

Ljudkort: Creative Sound Blaster Recon3D Fatal1ty Champion

Högtalare: Logitech Z-906

Problemet är när jag kopplar in mina högtalare till ljudkortet via SPDIF (Optisk ljudkabel) Uttag. Ljudet fungerar som det ska och så MEN jag kan inte ändra några inställningar i ljudkortets kontrollpanel, eller jag kan ändra dom men ingenting händer; Ljuder förblir det samma. Varför blir det så här? Är det SPDIF som inte går att ändra med eller är det högtalarna som det inte går att ändra med?

Jag har även ett headset (Qpad QH-90) och det är anslutet med 3,5mm kabel och där fungerar alla inställningar som dom ska.

Tack på förhand //

Rasmus

Permalänk

Ingen som vet vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem

Har man så fint ljudkort kan man väl koppla med analoga ljudkablar istället för optiskt,just nu använder du bara det inbyggda ljudkortet i högtalarna.

Permalänk
Skrivet av oyegie:

Har man så fint ljudkort kan man väl koppla med analoga ljudkablar istället för optiskt,just nu använder du bara det inbyggda ljudkortet i högtalarna.

Jaha. Jo får väl göra det. Trodde optisk gav bättre ljud bara. Gör det inte det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrasmuuus:

Jaha. Jo får väl göra det. Trodde optisk gav bättre ljud bara. Gör det inte det?

Skickades från m.sweclockers.com

Bara för att det är optiskt anslutning betyder inte att det ger bättre ljud,det beror helt enkelt på digital>analog omvandlaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrasmuuus:

Jaha. Jo får väl göra det. Trodde optisk gav bättre ljud bara. Gör det inte det?

Det beror ju på.
Har du bättre digital-analog omvandlare i ljudkortet eller i högtalarna?

Om du har köpt ett ljudkort för nästan 1500 kronor så antar jag att du vill använda det, då kopplar du analogt.
Om du använder optiskt så hade du ju kunnat använda ditt moderkorts integrerade och fått samma ljud. Ditt ljudkort gör ingenting med det optiska.

Men jag vet inte om ditt ljudkort eller logitechhögtalarna har bättre DAC, men det är någonting jag hade provat iaf.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Det beror ju på.
Har du bättre digital-analog omvandlare i ljudkortet eller i högtalarna?

Om du har köpt ett ljudkort för nästan 1500 kronor så antar jag att du vill använda det, då kopplar du analogt.
Om du använder optiskt så hade du ju kunnat använda ditt moderkorts integrerade och fått samma ljud. Ditt ljudkort gör ingenting med det optiska.

Men jag vet inte om ditt ljudkort eller logitechhögtalarna har bättre DAC, men det är någonting jag hade provat iaf.

Tror ljudkortet har bättre Tack för hjälpen