Xbox One försvårar språkval med ny uppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag tycker inte det är okej att sälja en enhet med viss funktionaliteten, sen köper kunden enheten i tron om att det är den funktionaliteten man får, sen tvingar företaget på kunden en uppdatering som tar bort funktionalitet som fanns där när kunden köpte enheten.

Som nu när Microsoft plockar bort språkstöd, eller som tidigare när Sony plockade bort stöd för att boota tredjeparts operativsystem.

Det är som att du köper en videospelare som ska kunna spela upp DVD och Blu-ray, sen plockar dom bort DVD stödet.
Eller som du köper en MP3-spelare som kan spela MP3 och AAC, sen plockar dom bort en av formaten.

What the fuck?

Nej, sånt där är inte helt okej.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Det jag tycker är mest udda i detta är frågan hur de gör i flerspråkiga länder. Vad gäller för Schweiz med 4 officiella språk eller för den delen Sydafrika med 11 officiella språk som alla pratas i landet?

räknas de flest inte ungefär som officiella minoritetsspråk?

Sverige har ju 4 tex.

kanske finns utöver landval även regioner eller land+språk som val där. har sett sånt på en del grejer. ingen aning om just boxen dock.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Först Windows 8 och nu det här haha

Permalänk
Avstängd

Hur kan dom fortsätta göra såna här extrema f*ckups... förstår inte.... någon på MS måste va helt hjärndöd

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Borde inte folk lärt sig att Sony gör bättre grejer vid det här laget?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Sitter och ser rakt med mina öppna ögon på min Xbox 360 och kom fram med följande ord "Din efterträdare har det svårt, mycket svårt. Shit.."

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kul för mig som e Finlandssvensk (dvs finländare med svenska som modersmål) som får alla menyer osv på finska isåfall. Tur att ja inte äger en Xbone..

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Det jag tycker är mest udda i detta är frågan hur de gör i flerspråkiga länder. Vad gäller för Schweiz med 4 officiella språk eller för den delen Sydafrika med 11 officiella språk som alla pratas i landet?

Behöver inte gå så långt från sveriges gränser heller.
I finland är du tvingad till finska... även om både svenska och finska är officiella språk. Och för mig som finlandssvensk med svenska som modersmål och med ostadig finska så faller Xbox 1 bort helt och hållet från kartan.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på hur Sweclockers gång på gång missar att skriva om alla (väldigt många) positiva nyheter från MS, men alltid får med det negativta?.

Jag tycker att det blivit lite väl uppenbart nu senaste halvåret. Mycket tråkigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

räknas de flest inte ungefär som officiella minoritetsspråk?

Sverige har ju 4 tex.

kanske finns utöver landval även regioner eller land+språk som val där. har sett sånt på en del grejer. ingen aning om just boxen dock.

Nä, det rör sig om stora språk talade av miljontals. Och som andra tagit upp i tråden så är exempelvis Finland flerspråkigt med en del regioner med stor svenskadominans.

Oerhört klantigt, hoppas de lägger in språkval snart.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Vi behöver verkligen en ny aktör på konsolmarknaden... som kan höja standarden.

Det finns redan aktörer med högre standard: Steam

Skrivet av Verminator:

Skulle vilja se en standard för PC också.

Steam OS

Skrivet av Skirner:

Här håller jag mina tummar för Steam, och att dom lyckas dra över majoriteten storspel till Linux/SteamOS.

Förövrigt hade jag börjat fundera lite smått över en Xbox One, men... jag vette fa'an längre.
Vill inte MS vara med på konsollmarknaden längre? Nästan som att det börjar verka så.

Så snälla Gabe, få ordning på SteamOS/Linux nu!

Om man tittar på Humble Bundle kan man se både distribution och värdet för betalningar från olika OS. Användare för Linux och Mac betalar cirka 25% mer än vad motsvarande användare för Win gör. Spelutvecklare får helt klart ut mycket mer av att tillåta att spelen släpps till Linux också.

En annan intressant skillnad ser man när bundeln innehåller spel där alla är kompatibla med Linux och bundels där nästan alla är M$-exklusiva. I det förstnämnda fallet kan andelen Linuxköpare uppgå till 15%-20% av alla totala köp medans i sistnämnda fallet utgör både Mac- och Linuxköpare mindre än 5% av alla betalande.

Skrivet av 1337sweden:

Jag håller tummarna för Steam och Linux... men inte direkt för spelens skull, utan för att det kanske blir lite mer ordning av pakethanteringen varav Steam inte kommer släppa till alla strids där ute. Så spel på Linux, visst. Men tror de flesta är 'casual gamers' som spelar på Linux varav de flesta mer 'gamers' använder Windows eller en konsol varav de är mer optimerade och funkar bättre, mer prestanda mindre krångel så säga... just nu i alla fall.

Men om man ser om säg 3-5 år fram över kanske det är lite ändring på Linux marknaden gällande Steam

Detta är speciellt intressant med tanke på att i Linuxbundlar utgör andelen Linuxköpare 15-20% av köparna. Väger man detta mot att "We are the 1%" av den totala datoranvändningen som flera yttrat sig på forumet (vilket egentligen är felaktigt eftersom andelen egentligen är 2% idag) betyder det att Linuxanvändare är gamers i 1000% större utsträckning än M$gamers.

Dessutom att Linuxanvändare betalar mer gör att speltillverkarna får mer pengar tillhanda för sina spel, dessutom med en girig mellanhand mindre. Detta sistnämnda fenomen är något som kan antydas bero på att eftersom Linux är gratis har dessa användare frigjort mer pengar att lägga på saker som är värda att betala för istället för onödiga OS och andra dyra system. Jag känner igen mig i detta fall.

Ang. att spel fungerar sämre eller är krångligare att få igång på Linux är en myt. Det är lika enkelt att få igång: Tryck bara på "Installera" i Steam så lägger det in sig utan problem i Linux. Körde EU4 med en vän (som kör M$) häromdagen. Märkte att vännen hade problem med att spelet stannade sin sparfilsuppläsning (Multiplayer) och hängde sig om man tabbade ut. Jag märkte inte av problemet alls; kunde surfa på nätet samtidigt som det laddade. Här fungerade det klart bättre på Linux. Dessutom är det välkänt att Linux hanterar systembelastningen på ett bättre sätt, så detta går jag inte ens in på.

Ser också fram emot mer Linuxkompatibla spel. Dessa har gjort ett uppsving bara de senaste två åren och jag väntar mig se en större andel framöver. Skulle faktiskt dra på smilgroparna om det började komma Linuxexklusiva spel för att aktörerna inte orkar med att skriva in Winkompatibilitet i spelet. Skulle vara en bra känga till M$.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

Är det bara jag som reagerar på hur Sweclockers gång på gång missar att skriva om alla (väldigt många) positiva nyheter från MS, men alltid får med det negativta?.

Jag tycker att det blivit lite väl uppenbart nu senaste halvåret. Mycket tråkigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Vad skulle det vara? Windows 10? M$ senaste lur? Nytt SDK till utvecklare? Att M$ möblerar om i sina prisplaner?

Ser det ut som att jag bryr mig?

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Misstänker MS vill att PS4 säljer bättre...

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

Är det bara jag som reagerar på hur Sweclockers gång på gång missar att skriva om alla (väldigt många) positiva nyheter från MS, men alltid får med det negativta?.

Jag tycker att det blivit lite väl uppenbart nu senaste halvåret. Mycket tråkigt!

Skickades från m.sweclockers.com

.. men om det inte finns några goda nyheter då?!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Du kan forfarande handla via amerikanska marketplace, men du får gå andra vägar. Du kan köpa Xbox Gift Cards från Amazon och lösa in på xbox.com.

Blir det billigare med giftcards eller vad är vitsen med dem?

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrester:

Blir det billigare med giftcards eller vad är vitsen med dem?

Du kan flytta spel mellan olika konton m.h.a. giftcards.

Ex. Du köper ett spel i Japan med ett extrakonto (registrerat på platsen) eftersom det inte går med ditt huvudkonto. Du flyttar sedan spelet med en giftcard till huvudkontot.

Det kan bli billigare om det finns rabatt eller om momssatsen är lägre på köpestället.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Skrivet av xealo:

Kan bekräfta att det stämmer. Köpte en xbox för några dagar sedan för att spela Halo MCC och Sverige fanns inte med på listan över regioner när konsolen installerades med engelskt språk och fick ändra senare för att kunna betala i affären med bankkort.

Även det är från inofficiellt håll dock då jag inte jobbar för microsoft.

Ok. Jag uppfattade det nästan som att det engelska språkstödet skulle försvinna helt i Sverige, men det är alltså bara nödvändigt att köra på svenska om man vill handla digitalt? Behöver man ha på svenska för att spela digitalt content man äger eller laddar ner i framtiden tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Med standard så syftade jag på hårdvaran. PC är inte EN enhet idag... då det finns så oändligt många olika konfigurationer både vad gäller hårdvara och mjukvara.

Kollar man på spelen till t.ex. XBOX One, PS4 och WiiU så behöver man inte bry sig om vad man har för hårdvara... spelen fungerar.

Jämför man med PC så räcker det inte med att ha en "PC"... man måste ha tillräcklig prestanda. Och även om man har en värstingdator med fyra grafikkort så kanske spelet ändå inte fungerar.

Dessutom så är dagens värstingdator ganska medioker nästa år.

Det finns systemrekommendationer från Steam som man kan följa om man vill ha en burk som fungerar med de flesta spelen. Om det är ett specifikt spel du vill spela kan det vara bra att titta på det spelet för att se vad det behöver. Bygger du en ordentlig dator kommer den utan problem att kunna köra de senaste spelen för lång tid framöver eftersom bra datorer håller längre idag än vad bra datorer gjorde för 10 år sedan. Skulle inte datorn räcka till på någon punkt kan man uppgradera genom att köpa in en enstaka del till datorn, ex. ett nyare grafikkort. Inte sagt att det alltid är möjligt men det är en flexibilitet du inte har med konsoller eller superexotiska windowsburkar.

Dessutom så har visserligen konsoller ett systemkrav som speltillverkarna måste rätta sig efter, men som man kan se på nya xbone finns det spel som laggar även fast den är officiellt sagt körbar på systemet. Problemet är då att man inte har någon som helst möjlighet att uppdatera hårdvara och får leva med lagget.

Det handlar om en lite annorlunda filosofi att sätta ihop en fungerande dator än att köpa in en konsoll som skall fungera enligt spec. Detta är inte ologiskt men kräver ändå att man vill sätta sig in i hur det fungerar.

Sanningen är dock att vi är på väg åt det hållet även på konsollerna eftersom de utrustas med en hårdvara som speltillverkarna inte alltid nyttjar på ett bra sätt. När man stöter på ett sådant problem vill man förmodligen helst kunna göra något åt det.

Visa signatur

Kör Linux - Yes! We are the 2 percent! And growing... Föreslå inte ens något Windows-exklusivt om jag inte specifikt frågar efter något till Win.
2600K - 18GB RAM - 1TB HDD - 64GB SSD - GTX 650 Ti Boost
Minnesvärda trådar: 1, 2

Permalänk
Medlem

Kommer röststyrningen (på engelska) att sluta funka nu för de tre svenskar som har kinecten?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Peterboxy:

Kommer röststyrningen (på engelska) att sluta funka nu för de tre svenskar som har kinecten?

Om du väljer svenska som systemspråk - ja

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Förlåt alla drabbade det är lite mitt fel på sätt å vis för i min enfald så lät jag en tanke snurra runt i bakhuvet som sa "va bra att dom har backat på alla dumma idéer då kommer allt å va bra nu"

Visa signatur

I ate a clown once, he tasted funny :)

MB: Asus X99-A, GPU: Asus GTX980Ti, CPU: Intel 5820K, Ram: 16GB 2666Mhz, Ljud: Sound Blaster Z, Skärm: ASUS VG278H 120Hz., Datakunskap:Amatör

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chrester:

Blir det billigare med giftcards eller vad är vitsen med dem?

Gift Cards är ett annat sätt att betala spel med. Spelen på den amerikanska marketplace är oftast 100-200 kr billigare än på den svenska marketplace. Man köper Gift Cards i USD valuta på till exempel Amazon och sedan förman över värdet till Microsoft account genom att knappa in koden på kortet (25 tecken).

Jag gjorde så när jag köpte Tomb Raider till XONE. Köpte ett Gift Card på $40 på Amazon och laddade på mitt Microsoft Account via xbox.com.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Gift Cards är ett annat sätt att betala spel med. Spelen på den amerikanska marketplace är oftast 100-200 kr billigare än på den svenska marketplace. Man köper Gift Cards i USD valuta på till exempel Amazon och sedan förman över värdet till Microsoft account genom att knappa in koden på kortet (25 tecken).

Jag gjorde så när jag köpte Tomb Raider till XONE. Köpte ett Gift Card på $40 på Amazon och laddade på mitt Microsoft Account via xbox.com.

Tomb Raider är 20 dollar nu

Visa signatur

SG09, 760g, FX8350, H80i, HD7870, 8Gb, 2Tb, 630watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillemeter:

Gift Cards är ett annat sätt att betala spel med. Spelen på den amerikanska marketplace är oftast 100-200 kr billigare än på den svenska marketplace. Man köper Gift Cards i USD valuta på till exempel Amazon och sedan förman över värdet till Microsoft account genom att knappa in koden på kortet (25 tecken).

Jag gjorde så när jag köpte Tomb Raider till XONE. Köpte ett Gift Card på $40 på Amazon och laddade på mitt Microsoft Account via xbox.com.

Så den koden man får från amazon.com's giftcard lägger jag in på mitt xbox-konto, och kan sedan handla i store?

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Nä, det rör sig om stora språk talade av miljontals. Och som andra tagit upp i tråden så är exempelvis Finland flerspråkigt med en del regioner med stor svenskadominans.

Oerhört klantigt, hoppas de lägger in språkval snart.

nja.. vissa av dem talas av typ 1% av befolkningen. så jag är ju ganska skeptisk till att en nöjesboxutvecklare bryr sig om fullt språkstöd där tex, hur officiellt det nu än är.

enklast (och det som de flesta verkar vilja ha ivf) vore väll om det helt enkelt gick att välja menyspråk, mjukvaruspråk och inmatningsspråk separat. som på nästan vilken dator som helst.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweets589:

Finns det något positivt med regionlåsning över huvud taget? Funderat på det ett tag nu och förstår inte varför det är en grej inom så många industrier.

För företaget kan det vara positivt. Bl a så de kan använda prisdiskriminering dvs olika priser för olika kunder för att få in mer pengar. Prisdiskriminering kan vara trevligt för (vissa) kunder också men regionslåsning irriterar ju bara - räcker ju med att läsa den här tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Satan , det här med gift card fungerar så klart inte! testade att köpa 10$ gift card samt xbox live 1 månad och får följande fel

TokenState e70ae38c-620d-4229-8c9a-28a720a33f11 2014/11/18 - 16:04:23 UTC

XBox känner inte igen koden så det är så klart något med regionen som spökar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gubel:

Satan , det här med gift card fungerar så klart inte! testade att köpa 10$ gift card samt xbox live 1 månad och får följande fel

TokenState e70ae38c-620d-4229-8c9a-28a720a33f11 2014/11/18 - 16:04:23 UTC

XBox känner inte igen koden så det är så klart något med regionen som spökar!

Vad gjorde du för att få det felet? För mig så fungerar det att köpa Gift Cards. Gjorde det nytt med ett Gift Card på $10 och löste in utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är något skit med min region, nu har jag ändrat till Sverige och och får priser i SEK. Vad gör du när du löst in dem? Vad har du får inställningar på region, kortbetalning e.t.c...