Xbox One försvårar språkval med ny uppdatering

Permalänk
Medlem

Jag har haft en europeisk xbox one sedan 2013.

under hela denna tid har språk varit låsta till vissa regioner, och så fort konsollen lanserades i sverige så försökte jag ändra location till sweden, men då fick man bara köra svenska... engelska menyer med svensk location gick icke.

mig veterligen har det alltså aldrig gått att köra engelska som språk om man har sverige som region. Så detta är väl inte nytt direkt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Devildoll:

Jag har haft en europeisk xbox one sedan 2013.

under hela denna tid har språk varit låsta till vissa regioner, och så fort konsollen lanserades i sverige så försökte jag ändra location till sweden, men då fick man bara köra svenska... engelska menyer med svensk location gick icke.

mig veterligen har det alltså aldrig gått att köra engelska som språk om man har sverige som region. Så detta är väl inte nytt direkt.

Skillnaden nu är att man tidigare kunnat ljuga till att man bodde i USA, och även köpa grejer därifrån. Nu har de sabbat det genom att låsa kredit/debitkort till sitt land. .. Och jag som stängde mitt amerikanska bankkonto innan jag flyttade till Sverige.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Trodde aldrig att jag skulle få användning av mitt gamla Nyzeeländska bankkonto...

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

Som jag sa. PS4 är starkare, så för tredjepartsspel så är PS4 bäst. Men för exklusiva spel så tycker jag att Xbox One är klart bäst. Har man även PC så tappar Xbox lite då flera av deras exklusiva även finns där. Men då finns ändå Forza 5, Forza Horizon 2 och Sunset Overdrive kvar som exklusiva, alla väldigt bra spel. Men har man inte PC så har xbox även Dead Rising 3 och Titanfall. Förutom remaken av Last of Us(som är fantastisk!) så är PS4 inte särskilt imponerande när det kommer till exklusiva titlar enligt mig.

Jag har, och gillar, båda konsolerna. Ps4 spelar jag mest tredjepartsspel på just nu och Xbox har jag bara för dess exklusiva titlar.

Alltså det enda exklusiva spelet som är något att hurra för är Forza motorsport 5 utöver det så är det bara Sunset Overdrive som är exklusivt till Xbox one resten av dem ovanstående finns på 360 och pc och skillnaderna mellan 360 versionen och xbox one versionerna är alldeles för små för att rättfärdiga ett köp av ett xbox one om man redan har 360.
Jag väljer alla dagar Ps4a framför Xbox one det är helt enkelt mycket mer för pengarna och dom exklusiva titlarna är och har alltid varit bättre på Playstation men det är bara min åsikt och den delar jag ju tydligen inte med alla

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoodGuyGeorge:

Källa för denna nyhet? Finns det något från officiellt håll?

Skickades från m.sweclockers.com

Kan bekräfta att det stämmer. Köpte en xbox för några dagar sedan för att spela Halo MCC och Sverige fanns inte med på listan över regioner när konsolen installerades med engelskt språk och fick ändra senare för att kunna betala i affären med bankkort.

Även det är från inofficiellt håll dock då jag inte jobbar för microsoft.

Permalänk

Va i helvete microsoft!? Tänkte köpa en Xbox när Quantum Break kommer men det här är ju oacceptabelt. Alla mina spelburkar ska vara på engelska. Punkt. Svenska funkar inte i spelvärlden.

Och sluta med geo-locks. Det är 2014. Internet är globalt. Låt mig köpa vad fan jag vill. Vem tjänar på att inte kunna sälja sina produkter?

Ursäkta mig men jag är fruktansvärt trött på såna här fullständigt onödiga idiotier. Trodde vi kommit längre.

Permalänk
Medlem

Inget försvar för Microsoft här men så har det väl alltid varit? Artikeln påpekar iaf inget nytt för mig som haft Xbox One i några månader.

Det som är nytt är customiserbara bakgrunder och "skrytloggen" i profilen.

Jag har ständigt min box som om den är i UK så att jag kan använda kinecten.

Köper allt från store, Xbox video och Xbox Music via smartglass på telefonen vilket funkar utmärkt men som sagt: Inget försvar för Microsoft och ändrar inte det faktum att någon där med kraft nog att få sin vilja igenom är så brutalt inkompetent att enda räddningen är att avskeda den tomtjäveln.

Nu får det fan vara nog med fotskotten, Microsoft.

Edit: Stavning

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Chrillemeter:

Låter ju på nyheten som att man inte skulle kunna nå den amerikanska marketplace alls. Har min xbox inställt på amerikans region och kommer fortsätta ha det. Har redan råkat ut för att marketplace gnäller på att jag måste välja annat betalsätt (som på bilden i nyheten). Själv köper jag så kallade Xbox Gift Cards via Amazon.com med min US adress i Oregon (Ingen skatt) och löser in på Xbox.com. Sen kan man handla både via marketplace på xboxen eller via Xbox.com.

Åh, ingen skatt. Framförallt ingen skatt i Sverige. Är ju klart, alla andra ska ju betala skatt så du kan få din fria skolgång, subventionerad sjukvård etc.

Detta med Xbox verkar korkat, men det är ännu mer korkat att stolt skryta om skatteflykt på ett publikt forum.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Rekkik:

Jag har ständigt min box som om den är i UK så att jag kan använda kinecten.

Fast det är väl precis det här som är nytt och som är vad alla är irriterade över. Har du provat att handla något via din UK-inställda box sista dagarna? Det är ju nämligen vad som inte går att göra längre, om jag fattar det hela rätt.

Regionslåsningen i sig är väl irriterande, men kanske en separat fråga och något som finns i alla möjliga sammanhang (PS4 till exempel). Det märkliga enligt mig är implementationen att den numera "obligatoriska" inställningen även helt styr systemspråket. Sidoeffekten är ju att man i praktiken tvingas till svenska för att kunna handla smidigt i butiken, alternativt tvingas att inte kunna handla smidigt om man vill ha engelska och röststyrning. Gift cards fungerar som jag förstår, men tror samtidigt de flesta här inser att det inte är något som egentligen ska behövas för något så "simpelt" som valfritt språk.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Man upphör aldrig att förvånas över att denna form av nedlåsning återkommer gång efter annan men hos olika tillverkare. Finns väl smidigare lösningar än att låsa ute befintliga kunder, se till att bygga klart systemet först så att kunden har möjlighet att byta språk utan att det påverkar annat.

Är allergisk mot låsningar som införs i efterhand och drabbar befintliga kunder.
Palm gjorde samma sak med sina smartphones (webOS), de låstes efter ett par månader till det land som den aktiverats i, lagom trevligt för entusiaster världen över som helt plötsligt inte hade någon fungerande App Catalog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Åh, ingen skatt. Framförallt ingen skatt i Sverige. Är ju klart, alla andra ska ju betala skatt så du kan få din fria skolgång, subventionerad sjukvård etc.

Detta med Xbox verkar korkat, men det är ännu mer korkat att stolt skryta om skatteflykt på ett publikt forum.

Vi betalar tillräckligt med skatt. Lite måste vi få unna oss inte sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Åh, ingen skatt. Framförallt ingen skatt i Sverige. Är ju klart, alla andra ska ju betala skatt så du kan få din fria skolgång, subventionerad sjukvård etc.

Detta med Xbox verkar korkat, men det är ännu mer korkat att stolt skryta om skatteflykt på ett publikt forum.

Jag som trodde att det här forumet handlade om teknik och inte politik.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Jasså så röstkommandon funkar bara på engelska:/

Permalänk
Snusfri

Idioti på hög nivå.
Jag kör allt på Engelska, OS, program, telefon, tv osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Åh, ingen skatt. Framförallt ingen skatt i Sverige. Är ju klart, alla andra ska ju betala skatt så du kan få din fria skolgång, subventionerad sjukvård etc.

Detta med Xbox verkar korkat, men det är ännu mer korkat att stolt skryta om skatteflykt på ett publikt forum.

Nu menade jag naturligtvis moms. I Oregon betalar man ingen moms på varor. Det är olika skatteregler beroende på stat.

Varför skulle jag köpa ett spel från svenska marketplace som kostar ca 150-200 kr mer än i den amerikanska? Det är väl korkat om något? Nu får jag ju råd att köpa fler spel och det i sin tur gör att fler spelutvecklare får pengar så dom kan fortsätta utveckla spel.

Jag köper träningsskor från Start Fitness i UK för att dom är ca 500-600 kr billigare där än i Sverige. Och nej, jag skryter inte. Folk köper elektronik från Tyskland för det är mycket billigare än i Sverige. Vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Fast det är väl precis det här som är nytt och som är vad alla är irriterade över. Har du provat att handla något via din UK-inställda box sista dagarna? Det är ju nämligen vad som inte går att göra längre, om jag fattar det hela rätt.

Regionslåsningen i sig är väl irriterande, men kanske en separat fråga och något som finns i alla möjliga sammanhang (PS4 till exempel). Det märkliga enligt mig är implementationen att den numera "obligatoriska" inställningen även helt styr systemspråket. Sidoeffekten är ju att man i praktiken tvingas till svenska för att kunna handla smidigt i butiken, alternativt tvingas att inte kunna handla smidigt om man vill ha engelska och röststyrning. Gift cards fungerar som jag förstår, men tror samtidigt de flesta här inser att det inte är något som egentligen ska behövas för något så "simpelt" som valfritt språk.

Har faktiskt aldrig försökt handla via xboxens store självt då det innan patchen sög åsnedase (inga genrer, gick inte att se alla spel i storen bara dem som köptes mest/ nyligen släpptes).

Då Marketplace på min bonerbox var av sådan trainwreck status har jag faktiskt alltid handlat via telefonen. Vet således inte om den låsningen är ny... Men Smartglass gnällde som fan när jag försökte som UK så jag har bara antagit att det samma gällde bonerboxen där.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Chrillemeter:

Nu menade jag naturligtvis moms (Typ av skatt) och i Oregon betalar man ingen moms på varor. Det är olika skatteregler beroende på stat.
Varför skulle jag köpa ett spel från svenska marketplace som kostar ca 150-200 kr mer än i den amerikanska?

Jag köper träningsskor från Start Fitness i UK för att dom är ca 500-600 kr billigare där än i Sverige. Och nej, jag skryter inte.
Folk köper elektronik från Tyskland för det är mycket billigare än i Sverige. Vad är problemet?

När du handlar från andra EU-länder så måste de företag men en omsättning överstigande €35000 mot Sverige vara momsregistrerade här, så det är helt i sin ordning.

Regler likt den man har för Xbox verkar så puckade just för att MS annars blir skyldiga att reglera saker som moms/sales-tax på andra sätt.

Detta är en skitsak och gissar att väldigt många på SweC vet att man kan göra det du beskriver ovan, men varför skylta med det då det faktiskt är ett skattebrott? Är man väldigt irriterad på skatt rekommenderar jag New Hampshire, en stat som saknar både moms och skatt på förvärvsarbete, "live free or die!".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Skirner:

Här håller jag mina tummar för Steam, och att dom lyckas dra över majoriteten storspel till Linux/SteamOS.

Förövrigt hade jag börjat fundera lite smått över en Xbox One, men... jag vette fa'an längre.
Vill inte MS vara med på konsollmarknaden längre? Nästan som att det börjar verka så.

Så snälla Gabe, få ordning på SteamOS/Linux nu!

Jag håller tummarna för Steam och Linux... men inte direkt för spelens skull, utan för att det kanske blir lite mer ordning av pakethanteringen varav Steam inte kommer släppa till alla strids där ute. Så spel på Linux, visst. Men tror de flesta är 'casual gamers' som spelar på Linux varav de flesta mer 'gamers' använder Windows eller en konsol varav de är mer optimerade och funkar bättre, mer prestanda mindre krångel så säga... just nu i alla fall.

Men om man ser om säg 3-5 år fram över kanske det är lite ändring på Linux marknaden gällande Steam

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

När du handlar från andra EU-länder så måste de företag men en omsättning överstigande €35000 mot Sverige vara momsregistrerade här, så det är helt i sin ordning.

Regler likt den man har för Xbox verkar så puckade just för att MS annars blir skyldiga att reglera saker som moms/sales-tax på andra sätt.

Detta är en skitsak och gissar att väldigt många på SweC vet att man kan göra det du beskriver ovan, men varför skylta med det då det faktiskt är ett skattebrott? Är man väldigt irriterad på skatt rekommenderar jag New Hampshire, en stat som saknar både moms och skatt på förvärvsarbete, "live free or die!".

Har inte sagt att jag är irriterad på skatt, skatt betalar man på allt här i Sverige. I detta fall hade ju inte Sverige fått någon moms ändå, även om jag registrerat min billing address i en stat där man betalar moms på köp.

Ja, jag erkänner, jag har gjort mig skyldig till brottet att vilja handla billigt, precis som många andra. Jag är en sådan skurk

Jag borde sitta på kåken bland dom tungt kriminella. Oh...vänta, jag bor ju nära Salberga anstalten. Får gå dit på måndag och knacka på och fråga om dom inte kan bura in en direkt. Då slipper du slösa dina skattekronor på rättegångar och överklaganden

Permalänk
Medlem
Skrivet av DominatorPC:

Alltså det enda exklusiva spelet som är något att hurra för är Forza motorsport 5 utöver det så är det bara Sunset Overdrive som är exklusivt till Xbox one resten av dem ovanstående finns på 360 och pc och skillnaderna mellan 360 versionen och xbox one versionerna är alldeles för små för att rättfärdiga ett köp av ett xbox one om man redan har 360.
Jag väljer alla dagar Ps4a framför Xbox one det är helt enkelt mycket mer för pengarna och dom exklusiva titlarna är och har alltid varit bättre på Playstation men det är bara min åsikt och den delar jag ju tydligen inte med alla

Vilka exklusiva spel på PS4 tycker du är bra? Det enda jag skulle placera över OK är Last of US, men det finns ju även på PS3. Jag väljer dock att räkna med Last of Us då det är över dubbel FPS och bättre grafik. Forza Horizon 2 räknar jag fortfarande med som närmast One exklusivt då det är väldigt mycket snyggare på One än på 360. 360 versionen är inte gjord av samma studio heller. 360 versionen ser helt värdelös ut i jämförelse med one versionen. Sunset Overdrive är ett av de roligare spelen jag kört i år, så enligt mig verkligen något att hurra för, men det beror ju som vanligt på vilken typ av spel man gillar.

https://www.youtube.com/watch?v=_oJOEbsXiLk FH2 på 360 vs One. De är inte ens nära varandra.

Jag tycker att båda konsolerna är bra och värda att ha. Lika nöjd med båda 2 och nöjd med att jag köpte Ps4 först då den är bäst för tredjepartsspelen. Men förstapartsspelen till den har varit lite av en besvikelse tycker jag.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Har det inte alltid varit såhär? Vad är det som har ändrats? Jag kan ju fortfarande byta region och ha röstkommandon med engelsk text?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Seriöst, vilka idioter är det som sitter och planerar/programmerar operativsystemet till denna misslyckade konsol? Känns som någon som inte förstår sig på mjukvara befinner sig bakom spakarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Skrivet av Shockwave:

Seriöst, vilka idioter är det som sitter och planerar/programmerar operativsystemet till denna misslyckade konsol? Känns som någon som inte förstår sig på mjukvara befinner sig bakom spakarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kanske finns en öppning för dig...

Visa signatur

Data...

Permalänk
Inaktiv

Det är alltså precis som innan? Eller vad är skillnaden?

Permalänk
Medlem

Så fort folk är tvungna att återgå till att behöva betala för snyltandet så börjar lipandet!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd

Liknande frustration existerar bland andra av microsofts tjänster så det är ju ingen direkt överraskning att de beter sig på detta vis även här.

Måste ändå säga att man fan måste vara dum i huvudet som ens övervägde ett xbox1 köp

Originalboxen är till och med mer prisvärd vid det här laget

Permalänk

Finns det något positivt med regionlåsning över huvud taget? Funderat på det ett tag nu och förstår inte varför det är en grej inom så många industrier.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

På tiden att en konsol-tillverkare ser till att fosterlandets språk används.
Sådant behövs det mera av.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Så fort folk är tvungna att återgå till att behöva betala för snyltandet så börjar lipandet!

Jag tycker det är bra att de fixar marketplace så men att tvinga på ett språk är fel.

Permalänk
Medlem

Regionlåsning är en relik från 1900-talet. Borde inte finnas kvar, borde inte ens ha funnits. Minns att det va ett rätt stort säljargument när man köpte DVD spelare, att dom just skulle vara regionsfria. Helt idiotisk att jag måste gå via tredjeparts mjukvara för att kunna va "ärlig" och betala för en streamingtjänst.

En IP adress talar inte om vad jag har för nationalitet. Jag som svensk får jobba och bosätta mig i vilket europeiskt land som helst, men jag kan inte streama svtplay utan VPN plugin (har släktingar som bor nere vid medelhavet, som saknar att se på SVT).

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w