Xbox One försvårar språkval med ny uppdatering

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är mest udda i detta är frågan hur de gör i flerspråkiga länder. Vad gäller för Schweiz med 4 officiella språk eller för den delen Sydafrika med 11 officiella språk som alla pratas i landet?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

Jag kommer inte på rak arm ihåg vart deras adress för sidan om återkoppling om vad man vill se i kommande uppdateringar är. Men ett förslag är att Sweclockers lägger till den adressen i sin artikel så vi kan få ut något vettigt ur det hela och inte bara flaming. Borde inte vara så svårt för dem att ändra så man kan använda vilket språk man vill oavsett var Kryss-Lådan står.

EDIT: Här fixar journalist jobbet till er http://xbox.uservoice.com/ och på silverfat blir det https://xbox.uservoice.com/forums/253802-home-settings/sugges...

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Fan nu förstår jag varför min betalning inte gick igenom när jag skulle köpa GTA 5. Vad händer nu? Hur påverkar det mina tidigare köp?
Sist men inte minst vad kostar spelen online på svenska ms, tex gta 5?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Och en utav "sellingpoint'sen" från Microsofts sida med Xbox One att den var just REGIONSFRI?? (Vet att uttalandet gällde spel regioner, men börjar man låsa ner är steget inte långt..)

Alltså herr och fru Pyttemjuk, nu får ni fan skärpa er...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Haha

In your face, xbone lovers! Lita på att Microskurk gör nått illa.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Och en utav "sellingpoint'sen" från Microsofts sida med Xbox One att den var just REGIONSFRI?? (Vet att uttalandet gällde spel regioner, men börjar man låsa ner är steget inte långt..)

Alltså herr och fru Pyttemjuk, nu får ni fan skärpa er...

Jo steget är fortfarande väldigt långt till regionslåsning. Sony har som exempel alltid haft så här att man inte kan använda svenska betalkort för att betala på US store.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Henrikfotograf:

Detta får mig att välja ps4 över xbox one.

Detta får mig att ännu mer uppskatta min PC (master race)

Jobbigt med låsta system när det kommer till gaming

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av TheTarpZ:

Jävla tur man sålde skiten....

Tänk på den stackars jäveln som fick köpa den då :S..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyBobCraskin:

Det kanske finns en öppning för dig...

Givetvis tog jag väl i lite väl mycket, men jag känner att mycket de gjort är väldigt simpla misstag som någon bör ha märkt vid test av systemet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Shockwave:

Givetvis tog jag väl i lite väl mycket, men jag känner att mycket de gjort är väldigt simpla misstag som någon bör ha märkt vid test av systemet...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är rätt säker på att man inte kan köpa saker från andra regioner längre.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jättedumt. Att man vill förhindra skattesmitning är en sak men regionslåsa så att röstkommandon inte funkar är otroligt dåligt.

För övrigt ser det ut som att xbox-hatet lever och frodas här på forumet. Stay classy Sweclockers...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Låter väldigt ogenomtänkt att göra denna ändring utan att samtidigt lägga till en möjlighet för användaren att ändra språk separat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gubel:

Fan nu förstår jag varför min betalning inte gick igenom när jag skulle köpa GTA 5. Vad händer nu? Hur påverkar det mina tidigare köp?
Sist men inte minst vad kostar spelen online på svenska ms, tex gta 5?

Köpen du har påverakas inte alls. Alla spel kostar dyrare i svenska affären då det tillkommer moms samt att saker helt enkelt är dyrare i sverige då vi har mer pengar (1$ ~ 10 kr).

Jag förstår verkligen inte nyheten, då det har varit precis exakt på detta sättet sedan Xbox One släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Okej....låt oss summera

1. XBox1 är rent prestandamässigt sämre än PS4
2. Man försökte bundla det med ACU (jepps, jag talar om debaklet i presens innan det hänt...)
3. Nu försöker man försvåra för de som köpt sin konsol utomlands (straffa?)

Summering:
Är det någon som undrar varför XBox1 säljer sämre än PS4?

Det jag funderar på är hur Xbox One kan sälja överhuvudtaget? Jag har inte köpt någon av denna generationsspelkonsol och funderar inte det minsta på att köpa One. PS4 känns mest lockande. Men kanske Wii U eftersom jag föredrar deras Nintendos egna spel. Men PS4 tror jag mest på i framtiden dock.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Det är Miscrosoft ni har att göra med, sluta bli förvånade de har alltid lyckats skjuta sig i foten nu får de sitta o darra medans ps4ans försäljning skjuter i höjden medans de skjuter sig i foten gång på gång.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Kommer man inte kunna använda kinecten om man nu inte kan välja engelska som språk och kinecten kan ju inte svenska?

Hur kommer det sig att MS godkänner att man använder ett kort med svensk adress till ett US konto där du anger en US adress? Tänkte bara på att de flesta siter man beställer på skickar ju bara till bokningsförd adress för att slippa tex bedrägeri vilket gör att det är konstigt att de tillåter detta.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Det jag funderar på är hur Xbox One kan sälja överhuvudtaget? Jag har inte köpt någon av denna generationsspelkonsol och funderar inte det minsta på att köpa One. PS4 känns mest lockande. Men kanske Wii U eftersom jag föredrar deras Nintendos egna spel. Men PS4 tror jag mest på i framtiden dock.

För att den har väldigt bra förstapartsspel?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på en sak. Nu när MS verkar ha avaktiverat merparten av allt multimedia trams på Xbox One här i Sverige, varför inte låta spelen dra nytta av all hårdvara i konsollen? Och få upp fps'en en aning. Eftersom det är väl stor del av hårdvaran som är reserverad för tv/tal/kinect etc?

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gubel:

Fan nu förstår jag varför min betalning inte gick igenom när jag skulle köpa GTA 5. Vad händer nu? Hur påverkar det mina tidigare köp?
Sist men inte minst vad kostar spelen online på svenska ms, tex gta 5?

Du kan forfarande handla via amerikanska marketplace, men du får gå andra vägar. Du kan köpa Xbox Gift Cards från Amazon och lösa in på xbox.com.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skirner:

Kom att tänka på en sak. Nu när MS verkar ha avaktiverat merparten av allt multimedia trams på Xbox One här i Sverige, varför inte låta spelen dra nytta av all hårdvara i konsollen? Och få upp fps'en en aning. Eftersom det är väl stor del av hårdvaran som är reserverad för tv/tal/kinect etc?

De gjorde det för ganska länge sen

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Tur jag köpte PS4 istället.

Är jag jävligt glad för nu...hatar regionlåsningar, jag kör alltid med Engelska på all teknik. (för att undvika stavfel och felord, för många som översätter är ju helt blåsta i huvudet)

Så Microsoft hoppar på Apple tåget... samma sak där, också regionlåst med språket i Apple Store. :/ (Det suger!)

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Tur jag köpte PS4 istället.

Är jag jävligt glad för nu...hatar regionlåsningar, jag kör alltid med Engelska på all teknik. (för att undvika stavfel och felord, för många som översätter är ju helt blåsta i huvudet)

Så Microsoft hoppar på Apple tåget... samma sak där, också regionlåst med språket i Apple Store. :/ (Det suger!)

Det där stämmer väl inte? Inte vad gäller OS X, iaf, har inte koll på iOS.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det är tur att Microsoft har hur mycket pengar som helst sen storhetstiden att försörja företaget med, för de verkar verkligen bara ha inkompententa som jobbar där nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Så fort folk är tvungna att återgå till att behöva betala för snyltandet så börjar lipandet!

Fast det är ju språket som man blir arg över främst? Många, jag själv inkluderat, föredrar att ha operativsystemet, spel och program på engelska, varför ska man inte få ha det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Så Microsoft hoppar på Apple tåget... samma sak där, också regionlåst med språket i Apple Store. :/ (Det suger!)

Kan både i iOS och OSX sätta vilket språk jag vill.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Datanisse:

Så fort folk är tvungna att återgå till att behöva betala för snyltandet så börjar lipandet!

Som det redan sagts så är det inte blockerandet av butiken i sig som är problemet. Problemet ligger i att man inte kan välja systemspråk fritt från region. Om jag gör det sanningsenliga och väljer Sverige som region blir allt i Xboxen på Svenska - något som gör att min Amerikanska fru därmed inte fattar ett skit av det som står. Sen har vi länder som Nederländerna eller Schweiz som har flera officiella språk. Det finns gott om Fransk- och Italiensk - talande i Schweiz, men deras systeminställningar tillåter endast Tyska. Sen har vi dem som helt enkelt inte vill ha sina spel dubbade till Svenska utan hellre vill uppleva dem på originalspråket. Drygt även för dem.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Twister86:

Så Microsoft hoppar på Apple tåget... samma sak där, också regionlåst med språket i Apple Store. :/ (Det suger!)

Ehm... nej. Så är det givetvis inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Som det redan sagts så är det inte blockerandet av butiken i sig som är problemet. Problemet ligger i att man inte kan välja systemspråk fritt från region. Om jag gör det sanningsenliga och väljer Sverige som region blir allt i Xboxen på Svenska - något som gör att min Amerikanska fru därmed inte fattar ett skit av det som står. Sen har vi länder som Nederländerna eller Schweiz som har flera officiella språk. Det finns gott om Fransk- och Italiensk - talande i Schweiz, men deras systeminställningar tillåter endast Tyska. Sen har vi dem som helt enkelt inte vill ha sina spel dubbade till Svenska utan hellre vill uppleva dem på originalspråket. Drygt även för dem.

Nedlåsning av språkvalet är garanterat en biverkning av att de var tvungna att låsa ner inköpsregionerna. Detta kommer med största sannolikhet att låsas upp så snart de mäktar med.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd

Jag tycker inte det är okej att sälja en enhet med viss funktionaliteten, sen köper kunden enheten i tron om att det är den funktionaliteten man får, sen tvingar företaget på kunden en uppdatering som tar bort funktionalitet som fanns där när kunden köpte enheten.

Som nu när Microsoft plockar bort språkstöd, eller som tidigare när Sony plockade bort stöd för att boota tredjeparts operativsystem.

Det är som att du köper en videospelare som ska kunna spela upp DVD och Blu-ray, sen plockar dom bort DVD stödet.
Eller som du köper en MP3-spelare som kan spela MP3 och AAC, sen plockar dom bort en av formaten.

What the fuck?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Datanisse:

Nedlåsning av språkvalet är garanterat en biverkning av att de var tvungna att låsa ner inköpsregionerna. Detta kommer med största sannolikhet att låsas upp så snart de mäktar med.

Det verkar inte så eftersom språkvalet alltid varit låst till regionen. Skillnaden var att man tidigare kunnat "bluffa" och säga att man bor i en annan region för att få engelskt språk. Men numera så innebär den bluffen att man inte kan handla i Marketplace. Vilket är det som gör det irriterande. Nu får man välja - vill jag ha ett språk som jag förstår eller vill jag kunna köpa grejer? Ganska störigt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A