Stadig speldator. Budget ~20-25k.Samt funderingar kring skärm.

Permalänk
Medlem

Stadig speldator. Budget ~20-25k.Samt funderingar kring skärm.

Halloj.

Har aldrig haft råd med en ordentlig dator och den jag har nu är lite för slö enligt mig, så jag känner att det är dags att skaffa mig något ordentligt som skall hålla ett bra tag framöver. Jag kan inte så mycket om dagens hårdvara så jag skulle uppskatta hjälp med att välja delar och liknande.

Budget ~20 - 25k.

Användning
Mycket spelande, allt ifrån WC3 till ARMAIII och GTAV(När det släpps).Har över 100 spel på steam som jag inte kan spela(Tack humblebundle).
Kanske prova på att streama på twitch eller göra video eller bildredigering eller något om jag får för mig det senare.
Surfa, youtube,stream osv.
Diverse grejer man kan få för sig.

Jag använder två skärmar nu. Så jag kommer nog att köra antingen med två eller tre skärmar om jag får plats.

Jag vill nog köra med Windows 8.1, har hört att det ska fungera bra nu.

Tror att jag vill ha det här grafikkortet då polaren sa att det skulle vara bra, och även rätt najs med 5års garanti:http://www.inet.se/produkt/5411282/zotac-geforce-gtx-980-4gb-...

Jag har även funderingar på denna skärm:http://www.inet.se/produkt/2205243/asus-27-rog-swift-pg278q-1...

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Du skrev inte så mycket vad du behövde, så jag slängde med en 4TB HDD och en stor SSD så du kan få plats med både ett mediabibliotek och alla dina spel du vill installera på SSDn. OS, Montering och huvud (alla HID - Tbord, Mus, Headset, Skärm etc) lämnade jag utanför då det ändå är bättre att välja själv. Vill du ha tips på någon HID så är det bara säga till!

Windows 8.1 rekommenderar jag att du köper direkt från ditt microsoft konto.

ps. hett tips är att köpa office 365 premuneration nu, då microsoft officellt bekräftat att alla prenumeranter får obegränsat (!) utrymme på OneDrive. Ingen har erbjudit något liknande tidigare, och nu får man det + office för 80kr i månaden. Det är rätt otroligt. Jämför med obegränsat mobilt bredband som fanns tidigare och inte existerar nu, så kan man tänka sig att obegränsat moln också i framtiden blir otillgängligt.

Jaja - till din superdator! Jag hade valt följande drömkomponenter -
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7377703/2014-11-20

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Det där ser ju kanonbra ut! HDD och SSD glömde jag ju bort att skriva, men det du valde blir nog jättebra. Då slipper jag ta bort en massa spel och dylikt när jag vill installera något nytt som nu, haha. Tangentbord, mus och headset köpte jag häromdagen eftersom det jag hade innan var över 10år gammalt, det höll länge iallafall.

Är det inbyggt om man behöver använda wifi till datorn, eller behöver jag en nätverksadapter då?

Om jag köper Windows 8.1 från mitt microsoft konto får jag då skivorna hemskickade eller måste man ladda ner och installera via usb då?

Det där med office 365 verkar låter riktigt bra. Jag använder onedrive ganska mycket då jag har en windows phone.

Tack så mycket för att du tog dig tid att hjälpa mig med det här!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jerman:

Det där ser ju kanonbra ut! HDD och SSD glömde jag ju bort att skriva, men det du valde blir nog jättebra. Då slipper jag ta bort en massa spel och dylikt när jag vill installera något nytt som nu, haha. Tangentbord, mus och headset köpte jag häromdagen eftersom det jag hade innan var över 10år gammalt, det höll länge iallafall.

Är det inbyggt om man behöver använda wifi till datorn, eller behöver jag en nätverksadapter då?

Om jag köper Windows 8.1 från mitt microsoft konto får jag då skivorna hemskickade eller måste man ladda ner och installera via usb då?

Det där med office 365 verkar låter riktigt bra. Jag använder onedrive ganska mycket då jag har en windows phone.

Tack så mycket för att du tog dig tid att hjälpa mig med det här!

Här får du en betydligt bättre burk än ovanstående förslag
2st 970 och du maxar alla spel i flera år framöver.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7377923/2014-11-20

Permalänk
Medlem

Det där såg bra ut det med haha. Kanske lite små hårddiskar.
Jag är dock lite osäker på att köra sli då jag har läst att det kan ställa till en del problem. jag vill nog hellre ha en 980 nu, så kan man kanske testa att köra med två senare när ett inte längre räcker till.

Permalänk
Avstängd

öh ok. 32gb ram känns overkill. Tror han klarar sig med 16

Gjorde om lite: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7378072/2014-11-20

Permalänk
Medlem

Ja 32gb är nog lite overkill. Man kan väl som med grafikkort stoppa i extra ram i framtiden om det inte räcker till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerman:

Det där ser ju kanonbra ut! HDD och SSD glömde jag ju bort att skriva, men det du valde blir nog jättebra. Då slipper jag ta bort en massa spel och dylikt när jag vill installera något nytt som nu, haha. Tangentbord, mus och headset köpte jag häromdagen eftersom det jag hade innan var över 10år gammalt, det höll länge iallafall.

Är det inbyggt om man behöver använda wifi till datorn, eller behöver jag en nätverksadapter då?

Om jag köper Windows 8.1 från mitt microsoft konto får jag då skivorna hemskickade eller måste man ladda ner och installera via usb då?

Det där med office 365 verkar låter riktigt bra. Jag använder onedrive ganska mycket då jag har en windows phone.

Tack så mycket för att du tog dig tid att hjälpa mig med det här!

Du kan välja om wifichippet sitter på USB eller PCI-E. USB kan du montera inuti chassit eller sticka in utanpå. Jag skulle rekommendera PCI-E. Välj hastighet på chippet utifrån din hastighet på WiFi hemma. Jag kör Intel 7260 AC genom en PCI-E adapter. Kostade runt 400kr totalt inkl frakt på ebay från kina. Hastigheten är 876Mbps. ASUS säljer något PCI-E kort på svenska marknaden som har 1300Mbps för runt 1100kr. Jag tror 300Mbps brukar ligga run 350 och de enklaste USB stickorna med ~150Mbps kostar bara 100kr.

Windows 8.1 köper du från microsoftkontot. När du beställer så väljer du nedladdning eller DVD. Men jag misstänker att man kan tanka hem även om man valt DVD, dock inte säker.

Personligen skulle jag ta 1x 980 istället för 2x 970 (som någon annan föreslog) alla dagar i veckan även om 2x 970 vore mycket billigare.

850W aggregat är rätt tokigt överdimensionerat. Det jag föreslog på 660 är också stort, din burk kommer dra max 350-400 någonstans. Men det är i en trevligare dimension istället för att ligga <20% verkningsgrad med ett 850W

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en liten blandning av det ni har tipsat. Jag tog 850w aggregatet då det var lite billigare och längre garanti.

Skulle det här kunna fungera? Ska jag ha den 6 kärniga eller 4kärniga processorn?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7379521/2014-11-21

Permalänk
Avstängd

Sähär hade jag gjort.
Ett ref kort, ifall du tänkt köra sli längre fram håller dessa korten bättre kylnings förmåga
Lägre mhz minnen för inet monterar max 1600mhz på 1150 socket.
750w nätdel istället, detta räcker gott och väl, även om du ska köra sli längre fram

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7379592/2014-11-21

Visa signatur

Mobo:ASRock X99M Killer mATX Gaming Processor:Intel i7 5820K@ 4.0Ghz + corsair Hydro H110. Ram:Corsair 16GB (4x4GB) DDR4 2666MHz CL15 VENGEANCE. SSD x2 Raid 0:Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB. GPU:ASUS GeForce GTX 980 HDMI 3xDP 4GB . Nätdel:EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär. Chassi:Corsair Carbide Air 240 Vit.