Snabbtest: Grafikprestanda i Dragon Age: Inquisition

Permalänk
Medlem

Från vad jag ser har dom bara sabbat och spel serien ytterligare enligt mig som var ett fan av första, ser mer ut som ett wannabe skyrim än ett nytt dragonage spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Vad oväntat att DRM sabbar spelupplevelsen. Det har väl aldrig hänt innan?? Om man bortser från att det verkar vara ENORMT tungt för lagringsenheten spelet ligger på så verkar det faktiskt vara extremt starkt och svårknäckt också, eloge till skaparen. Problemen som uppstår är dock lite absurda då spel är till för att spelas, inte skyddas, även om jag förstår resonemanget med tung DRM för att "skydda sig från läskiga pirater".

Dragon Age: Origins rullar fint med Steam och det räcker för mig, jag har inte så jättestor lust med varken DA2 eller DA:I, känner jag. Problemen väger mycket tyngre än fördelarna, så länge tvåan är så dålig och Inquisition har så tung DRM. Gör som CD PROJEKT RED! DRM-fritt är vägen att gå!

Tyvärr påstår ju företag (som Ubisoft..) att 95% av deras spelare piratkopierar minst ett av deras spel (hur det förhåller sig varierar beroende på vilken person som säger det), och att de förlorar massor av pengar på det. Men de inser ju inte att de som piratkopierar spelen gör något av detta:

1: piratkopierar för att få ett "demo"
2: piratkopierar för att undvika jobbiga DRM-tekniker (!)
3: piratkopierar för att de inte har råd att köpa spelen.

De inser ju inte att lösningen på 1 och 2 är att släppa demon som var ganska standard förut, samt att skippa DRM eftersom många undviker att köpa just p.g.a. DRM. Alternativt kan man ha enkla offline-aktiveringar eller liknande. Inget jävla onlinekrav.

3 är ju i princip omöjlig att lösa för företagen, men jag tycker fortfarande att det är fel att klaga på att de förlorar intäkter p.g.a. piratkopiering när de som de klagar på aldrig skulle köpa spelet om det inte fanns någon piratkopia eftersom de inte har pengar till det.

Skrivet av Dussan89:

Från vad jag ser har dom bara sabbat och spel serien ytterligare enligt mig som var ett fan av första, ser mer ut som ett wannabe skyrim än ett nytt dragonage spel.

Ja, Origins + awakening-expansionen var ju fantastiska, men tyvärr ska folk klaga på att combat var usel osv. i Origins. Om de inte gillar den får de väl spela något annat...?

Permalänk
Medlem

Köpte på skiva. Tog en stund att installera men det flyter helt ok med allt på high. Har inte uppdaterat något ännu.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snigeln Bert:

Tyvärr påstår ju företag (som Ubisoft..) att 95% av deras spelare piratkopierar minst ett av deras spel (hur det förhåller sig varierar beroende på vilken person som säger det), och att de förlorar massor av pengar på det. Men de inser ju inte att de som piratkopierar spelen gör något av detta:

De inser ju inte att lösningen på 1 och 2 är att släppa demon som var ganska standard förut, samt att skippa DRM eftersom många undviker att köpa just p.g.a. DRM. Alternativt kan man ha enkla offline-aktiveringar eller liknande. Inget jävla onlinekrav.

3 är ju i princip omöjlig att lösa för företagen, men jag tycker fortfarande att det är fel att klaga på att de förlorar intäkter p.g.a. piratkopiering när de som de klagar på aldrig skulle köpa spelet om det inte fanns någon piratkopia eftersom de inte har pengar till det.

Ja, Origins + awakening-expansionen var ju fantastiska, men tyvärr ska folk klaga på att combat var usel osv. i Origins. Om de inte gillar den får de väl spela något annat...?

Gällande punkt 3 skulle personerna absolut köpa spel, tror jag. Även om det vore ett spel istället för tio piratkopierade.

Jag anser att om man har råd med en spelplattform som klarar av AAA-spel som släpps idag så har man även råd med spel. Om inte massor, så några. Vilket är fullt tillräckligt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kul ni testar nya titlar så här! Ska skaffa det om nåt år.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Själv väntar man fortfarande på att EA ska fixa Slaget om Midgård 3..

Rättigheterna ligger hos Warner Bros, och det finns inga framskridna planer för ett BFME 3 mig veterligen, tyvärr.
Shadows of Mordor är senaste Tolkien spelet från WB.

Vad gäller DA:I så tror jag att väntan på ett par patchar samt någon drivrutin till kommer göra gott.
Styggelsen till DRM skydd kanske även patchas bort så småningom.

Permalänk
Medlem

Kan någon svara på om spelet stödjer 16:10 dvs fullscreen med tex upplösningen 2560x1600?

Permalänk
Medlem

Det må vara hänt att jag lever i forntiden med ett två år gammalt grafikkort, men jag tror att prestandatesterna skulle vara relevanta för fler här på Sweclockers om man istället för att testa med varenda variant av grafikkort ur nuvarande generation, valde ett par kort från denna generation, ett par från den förra, och kanske till och med ett par från generationen innan den. De grafikkort man skulle kunna tänka sig att de som frekventerar Sweclockers kan tänkas ha helt enkelt

Annars en bra genomgång! Gillar verkligen de här "snabbtesterna", där man lägger fokus på att göra en genomgång av det väsentliga, istället för att låta det ta en jäkla tid att få fram något, för att man var tvungen att djuploda i varenda detalj.

Skrivet av Snigeln Bert:

Nu råkar väl jag hålla med dig, såg absolut inga större fel i DA Origins på den fronten, men att tycka den som har åsikter om svagheter i ett spel kan dra åt helvete och spela något annat istället är väl att gå lite väl långt? Hur ska man någonsin få något bättre om ingen uttrycker missnöje med det som är?

Sedan har jag förvisso börjat fundera på om jag inte vill ha spel med lite quirks, det är liksom en del av charmen, och det är lite av en utmaning i sig självt att ta sig runt de där småproblemen. De spel jag tycker är absolut roligast brukar ha en del av den varan. Vietcong som jag började köra om häromdagen är helt proppat av sådant i alla fall

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Absolut och gärna med SLI och crossfire siffror.

Än så länge verkar dock SLI bugga ur ganska rejält i just DA:I, men visst vore det fint. Kan väl dock tänka mig att man direkt sabbar att "snabbtestet" ska gå snabbt på det viset.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Nice! Har du testat mantle också?

Jag får ungefär samma average 2-3 FPS ifrån och 79 min FPS.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Gällande punkt 3 skulle personerna absolut köpa spel, tror jag. Även om det vore ett spel istället för tio piratkopierade.

Jag anser att om man har råd med en spelplattform som klarar av AAA-spel som släpps idag så har man även råd med spel. Om inte massor, så några. Vilket är fullt tillräckligt.

Word,jag känner flera som äger en prestandamaskin för lätt mer än 15k.Lik förbannat vill dom inte betala för ett orginal windows eller orginalspel?Sen kommer dom och undrar varför windows funkar så konstigt efter att dom slängt in massa piratspel med crack?Vad beror det på tror ni?Totalt hjärndött om ni frågar mig:-)Lika korkat som att köpa en bil för 2 miljoner och sen åka runt på natten och sno bensin till den:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Word,jag känner flera som äger en prestandamaskin för lätt mer än 15k.Lik förbannat vill dom inte betala för ett orginal windows eller orginalspel?Sen kommer dom och undrar varför windows funkar så konstigt efter att dom slängt in massa piratspel med crack?Vad beror det på tror ni?Totalt hjärndött om ni frågar mig:-)Lika korkat som att köpa en bil för 2 miljoner och sen åka runt på natten och sno bensin till den:-)

Till deras försvar kan det väl sägas att datorn med största sannolikhet skulle funkat precis lika illa om de köpt och installerat alla de spel de piratkopierat. Många gånger ställer faktiskt originalversionerna till med mer problem än piratversionerna, där DRM-klabbet är bortpatchat.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag blev lite förvånad har en rätt bra dator men får bara ut runt 40 fps på ultra, och sätter man på high så håller sig spelet runt 60 fps men det är väldigt guppigt mellan 50 och 60 går upp och ner som en jojo, tydligen omöjligt att få ut stabila 60 fps dessa dagar.

Intel Core i5-4670K 4,20GHz
G.Skill Ares 32GB DDR3 PC-12800 1600MHz
ASUS Z87-PRO - ATX / Z87
ASUS GeForce GTX 780 3GB DirectCU II OC
Be quite! Straight Power CM E9 680W
Samsung 840 Series SSD 250GB SATA3

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaput:

Till deras försvar kan det väl sägas att datorn med största sannolikhet skulle funkat precis lika illa om de köpt och installerat alla de spel de piratkopierat. Många gånger ställer faktiskt originalversionerna till med mer problem än piratversionerna, där DRM-klabbet är bortpatchat.

Dock fungerar ett genuint Windows-exemplar klart bättre än ett piratat. Vilket förmodligen ligger bakom problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Exakt, för den delen så sjunker priset förr eller senare så man har nog råd att köpa spelet. Dock gillar jag inte att det ska vara så jobbigt med kopieringsskyddet om man byter hårdvara

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Undrat varför jag får dips men det måste ha varit mantle då... Får pröva utan

Permalänk
Skrivet av Faulisto:

Ytterligare ett spel som 980 inte är i närheten av att klara av.

Precis så som det alltid varit då, och som det ska vara.

Hur kul vore det om spelskaparna inte anpassade spel för kommande generationers hårdvara?

Om man vill köra om serien om två år, med nästa värstingkort, och man inte får någon som helst vinst i spelet över sitt gamla trötta 980?

Ni som vill att nya kort ska "klara av" spel, det ni vill i praktiken är att spelskaprna skulle kasta bort grafiknivån "ultra" och döoa om high till Ultra istället.

Hade High sett bättre ut om det hade hetat Ultra isätllet?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Piratkopierat och installerat spelet men ändå aldrig spelat det mer i ett par minuter.
Jag har massor med spel på steam som jag köpt, installerat och startat men aldrig spelat.
Jag tror folk som piratkopierar gör så en hel del också, jag vet att jag själv gjorde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Precis så som det alltid varit då, och som det ska vara.

Hur kul vore det om spelskaparna inte anpassade spel för kommande generationers hårdvara?

Om man vill köra om serien om två år, med nästa värstingkort, och man inte får någon som helst vinst i spelet över sitt gamla trötta 980?

Ni som vill att nya kort ska "klara av" spel, det ni vill i praktiken är att spelskaprna skulle kasta bort grafiknivån "ultra" och döoa om high till Ultra istället.

Hade High sett bättre ut om det hade hetat Ultra isätllet?

Väl sagt! Håller med till fullo!
Blir lika irriterad varje gång folk gnäller på att spelens högsta nivå inte kan spelas med ensam GPU från dagens hårdvara. Det är ju bara bra att spelet har ytterligare ett läge över det högsta som passar morgondagens hårdvara! Det har gjort mig glad många gånger då vissa gamla spel blir snyggare med åren och fortfarande känns moderna även grafikmässigt flera år efter släpp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Kanske de köper dyr hårdvara pga intresse eller för att skryta och sen finns det inte så mycket pengar över till spel.

Lite moment 22 om man vill både ha många spel och extrem hårdvara. Antingen har man en superdator men inga spel eller en sunkig dator med massor med spel som man inte kan spela. Eller så hittar man nåt sätt mittemellan - köper bara de spel som är värda att köpas och piratkopierar resten och köper en hyfsat prisvärd maskin vilket jag antar många gör.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Extra jobb men hade varit intressant att se ett test på ett system med en långsammare cpu med för att se om mantle hjälper något där. Och som ngn skrev tidigare kanske med lite äldre grafikkort också.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Extra jobb men hade varit intressant att se ett test på ett system med en långsammare cpu med för att se om mantle hjälper något där. Och som ngn skrev tidigare kanske med lite äldre grafikkort också.

gjordes oftare förr men nu på senare tid kör de alla tester med ibland hårt klockade topp modeller av dagens cpu'er. kan vara bra för oss som enbart är ute efter att byta GPU att se vad en cpu som har ett år på nacken klarar sig...

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Vad gäller piratkopiering och förlorade intäkter borde den enda egentliga frågan vara hur många kopior som sålts om piratkopiering var möjligt eller inte. Hur många kopior som piratkopieras är ointressant. Samt att DRMtekniken isig kostar företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Jag har en känsla av att de som klagade spelade på easy utan att kontrollera de andra i gruppen alls, kan tänka mig att det blir lite väl tråkigt då men inte så Dragon Age ska spelas.

Har spenderat lite för många timmar med detta spel sen i måndags via VPN, det är inte Origins 2.0 men får helt klart godkänt betyg och jag skulle nog ranka det som bästa spelsläppet 2014. Riktigt massivt spel, om man tar tid på sig kan man nog få ut minst 80 timmar med en karaktär.

Permalänk
Medlem

Fick en rätt rejäl FPS-boost när jag bytte till Mantle, skulle tippa på runt 8 FPS i snitt. Kör med det mesta på High. Måste säga att spelet är bland det snyggaste jag lirat. Framförallt ljussättningen är enormt bra och gör att alla miljöer känns unika och levande. Trodde att ökenmiljöerna skulle kännas trista (vilket de vanligtvis gör i spel), men kontrasterna mellan karaktärer, avlägsna ruiner, sina karaktärers långa skuggor och det fenomenala ljuset gör det till ett rent nöje att trampa fram i sanden.

Angående piratnedladdning av spel så tror jag inte att det är ett i närheten så stort problem som industrin vill ge sken av. Att kolla på Piratebay och dra slutsatsen "700,000 personer som laddat ner spelet á 500 kronor betyder att vi förlorat 350 miljoner i intäkter" håller inte direkt. Långt ifrån alla som laddat ner spelet hade köpt det om de inte laddat ner det, och många av de som laddat ner det kommer sedan köpa det efter att ha testat det.

Jag laddar ner en del, men lägger samtidigt hutlösa mängder pengar på att köpa spel. Snittar säkert på 800-1000 i månaden. Att man inte kan lita på företagen och deras marknadsföring av spel har väl varit känt sedan länge - se bara på Watch Dogs som med flit förfulades inför PC-releasen för att inte skämma ut konsolerna - men nu kan man i mångt och mycket inte ens lita på recensioner tack vare de "recensionsresor" som de bjuds på när ett spel ska recenseras. De får lira spelet på hårdvara som hårdtestats och optimerats för att spelet ska fungera som det ska, men när det sedan släpps så fungerar det som skit på PC, trots att det prisats av recensenter - Battlefield 4 någon?

Släpps det inget demo till ett spel jag är intresserad av så kommer jag ladda ner det för att se att man inte köper grisen i säcken. Falsk marknadsföring tycks i mångt och mycket vara fullt acceptabelt i spelbranschen, och att få sina pengar tillbaka är i stort sett omöjligt, om man inte köper via Origin.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Nu råkar väl jag hålla med dig, såg absolut inga större fel i DA Origins på den fronten, men att tycka den som har åsikter om svagheter i ett spel kan dra åt helvete och spela något annat istället är väl att gå lite väl långt? Hur ska man någonsin få något bättre om ingen uttrycker missnöje med det som är?

Sedan har jag förvisso börjat fundera på om jag inte vill ha spel med lite quirks, det är liksom en del av charmen, och det är lite av en utmaning i sig självt att ta sig runt de där småproblemen. De spel jag tycker är absolut roligast brukar ha en del av den varan. Vietcong som jag började köra om häromdagen är helt proppat av sådant i alla fall

Jag har verkligen inte sagt att de ska dra åt helvete. Det jag menade med den meningen var mer att folk köpte spelet och sedan klagade på att combaten var seg och tråkig och yada-yada, det var inte så konstruktiv kritik. Det känns igen från flera bra originalspel som bara blir sämre och sämre på grund av fördumning och förenkling, t.ex. Total War. Folk har alltid klagat på micromanagement där och nu finns det knappt något att bygga längre, och du är begränsad till 2/4 byggnader per stad.

Om man som spelare tycker att en sådan kärnfunktion är tråkig och dålig så är det väl helt enkelt inte rätt spel för dig, och då får du leta efter något annat. Vill inte ha fler spel som var lovande i början som förstörs i senare släpp.

Skrivet av xealo:

Jag har en känsla av att de som klagade spelade på easy utan att kontrollera de andra i gruppen alls, kan tänka mig att det blir lite väl tråkigt då men inte så Dragon Age ska spelas.

Har spenderat lite för många timmar med detta spel sen i måndags via VPN, det är inte Origins 2.0 men får helt klart godkänt betyg och jag skulle nog ranka det som bästa spelsläppet 2014. Riktigt massivt spel, om man tar tid på sig kan man nog få ut minst 80 timmar med en karaktär.

Intressant! Kanske får kika lite extra på det i alla fall, är dock fortsatt skeptiskt till Biowares senare spel.

Ja, tyvärr är det väl så du säger att folk spelade för låg svårighet alternativt inte bytte mellan karaktärerna och spelade taktiskt. Såg väldigt mycket fram emot Dragon Age 2 efter att jag klarade Origins. Synd att det var så otroligt dåligt, har fortfarande inte spelat klart Act 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Kör på ett GTX 690 och en 3770k, flyter på bra i 50-60 FPS i ultra settings på 1080p (ingen AA) höjer jag till 1440p måste jag sänka till high settings, annars ligger jag runt 30 FPS och mosar.

Trodde inte jag skulle kunna klämma ut så mycket på 2gb, men tydligen går det bra. Så fort jag sätter igång AA börjar FPSen droppa rejält, kanske är dags för en ny CPU och ett 980 snart ändå...

Cpun behöver du inte byta den är inte problemet satsa på gtx 970 sli så får du sjuk prestanda för pengarna!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tjena.

Länge sedan jag postade på SC, så länge sedan att jag inte har koll på mitt konto utan skapade ett nytt (för de som tycker att låg post-count är viktigt

Iaf, jag har 2 GTX 580 WF3 i SLI så jag tänkte dela med mig DA:I benchmark test som jag gjort. Det kanske kan vara av intresse för de som sitter med några generationer gamla kort. Själv funderar jag på att uppdatera till 970 eller 980 inom kort. Dock tycker jag att mina gamla trotjänare jobbar på bra sin ålder till trots.

Setting / Avg FPS / Min FPS
Nvidia Experience optimering / 86,9 / 69,7
Ultra / 41,8 / 27
High / 67,7 / 55,1
Medium / 100,8 / 83,5
Low / 114,2 / 97,6

Mitt system:

Operating System: Windows 7 Home Premium 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1 (7601.win7sp1_gdr.140303-2144)
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: System manufacturer
System Model: System Product Name
BIOS: BIOS Date: 09/20/11 19:49:17 Ver: 08.00.15
Processor: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 970 @ 3.20GHz (12 CPUs), ~3.2GHz
Memory: 12288MB RAM
Available OS Memory: 12280MB RAM
Page File: 3743MB used, 20813MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7601.17514 64bit Unicode

Card name: NVIDIA GeForce GTX 580
Manufacturer: NVIDIA
Chip type: GeForce GTX 580
DAC type: Integrated RAMDAC
Device Key: Enum\PCI\VEN_10DE&DEV_1080&SUBSYS_086A10DE&REV_A1
Display Memory: 4047 MB
Dedicated Memory: 1487 MB
Shared Memory: 2560 MB
Current Mode: 1920 x 1080 (32 bit) (60Hz)
Monitor Name: BenQ GW2750H (Digital)
Monitor Model: BenQ GW2750H
Monitor Id: BNQ78C3
Native Mode: 1920 x 1080(p) (60.000Hz)
Output Type: DVI
Driver Name: nvd3dumx.dll,nvwgf2umx.dll,nvwgf2umx.dll,nvd3dum,nvwgf2um,nvwgf2um
Driver File Version: 9.18.0013.4475 (English)
Driver Version: 9.18.13.4475
DDI Version: 11
Driver Model: WDDM 1.1
Driver Attributes: Final Retail
Driver Date/Size: 11/13/2014 01:20:36, 19966344 bytes

Dold text
Permalänk
Skrivet av mudde:

Väl sagt! Håller med till fullo!
Blir lika irriterad varje gång folk gnäller på att spelens högsta nivå inte kan spelas med ensam GPU från dagens hårdvara. Det är ju bara bra att spelet har ytterligare ett läge över det högsta som passar morgondagens hårdvara! Det har gjort mig glad många gånger då vissa gamla spel blir snyggare med åren och fortfarande känns moderna även grafikmässigt flera år efter släpp.

Sen handlar det ju även om att spelet ska vara optimerat och vill de att spelet ska se bra ut flera år framåt så får de gå efter en tidlös design istället för ultra realism för det åldras mycket snabbare.
Spelet ska förtjäna sina systemkrav, att göra snygga och alldeles för krävande effekter är enkelt, att göra något snyggt men som inte äter all hårdvara där har du en utmaning. Det bästa AA effekten skulle jag säga är SSAA men det finns en anledning att man inte kör det så ofta på spel samt i nivåer som SSAAx16, för visst du har absolut noll AA men spelet går inte att spela för kraven blir absurda rätt snabbt. Räcker med att MSAA kräver grymt mycket.

Battlefield 3 skulle jag säga har åldrats bra grafiskt, är fortfarande idag riktigt snyggt men kan endå maxas på ett 580 i 1080p, det spelet lyckades vara en riktigt fröjd för ögat utan att de skulle ha absurda AC:Unity krav. Sen har man ju GTA IV som du inte kan maxa vad du än gör för spelet kör som skit.

Så grejen är inte att det är ett problem att spelen kräver mer än en GPU att maxa utan att de ska vara av en bra anledning, spelet ska visa varför och vara fint optimerat och skala bra, vilken klåpare som helst kan kasta in en massa effekter men det krävs bra utvecklare för att det ska göras på ett effektivt och snyggt sätt.

P.S. Nu talar jag på min syn gällande spel och dess prestanda, klart det alltid finns någon som klagar hur bra saker än är kodade och hur bra det än skalar.

Permalänk
Avstängd

Intressant att se hur GTX 980 och GTX 970 mer och mer "springer" ifrån 700 serien.
I äldre titlar var 780 Ti & 980 jämlika, men i nya spel ökar marginalerna mer och mer.