Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Foxconn nt270

Är det någon som har en sådan här?: http://www.foxconnchannel.com/ProductDetail.aspx?T=NanoPC&U=e...

Någon som testat att använda dem till att spela upp HD film på tv?
Har köpt ett par sånna (inte hämtat än).

Vilken linux dist rekomenderar ni till dem?
Eller tycker ni windows e bättre?

Jag har försökt få fram vad det är för grafik i dem. Integrerat är det, men står så otydligt på deras hemsida. Funderar på¨om det är Intel GMA 950 som jag sett andra intel Atom n270 har används med.

Visa signatur

----------------------------------
Min dator
Bitfenix Neos Röd/Vit - 500W EVGA - Intel Core i5 4460 - 16Gb 1600Mhz Kingston Hyper X Fury Ram - 2x120Gb SSD - GTX 960 2Gb - mATX ACER Inc MS-7869

Permalänk
Medlem

Grafikkretsen är Intel GMA 950 @166 MHz. Jag har en EeePC (1000HG) med samma processor och grafikkrets. Den klarar nätt och jämnt 720p, men bara om du är snäll mot den och låter bli att spola. Streama film kan du nästan glömma om du tänkt göra det. Youtube går typ bara om man kör 240p eller sämre.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Den är inte skoj, jag hade lite snabbare GMA 950 i min N455 om jag inte missminner mig, klarade Youtube i 360p men då var allt annat trögt som sirap. Klarade 720p i vissa fall, hade filmen för hög bitrate var det bara att glömma.

Rekommenderar att leta vidare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Testa OpenELEC.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Tack för era svar!

Jag anade att det skulle vara svårt att spela upp HD.
Tänkte att de kanske kunde gå bättre med ett lättare OS.
Ska kolla på¨OpenElec annars funderar jag på Linux mint. Köpte 2 stycken så kan ju testa olika på dem.

Värt att använda en ssd till en sådan dator? Känns som att även om hårddisken är snabb så orkar den inte processa all data iallafall pga processorn. eller har jag fel?

Någon som vet om man kan få tag i moderkort som är lika små som kan passa i en foxconn låda? mini itx, är några cm för breda :/
Sen finns de ju banana pi och beagle bone, men de blir de ingen direkt prestanda ökning av, men kanske kommer de någon starkare enkorts dator snart. Har en Raspberry pi själv nu.

Visa signatur

----------------------------------
Min dator
Bitfenix Neos Röd/Vit - 500W EVGA - Intel Core i5 4460 - 16Gb 1600Mhz Kingston Hyper X Fury Ram - 2x120Gb SSD - GTX 960 2Gb - mATX ACER Inc MS-7869

Permalänk
Medlem

OpenELEC kan du ju köra från usbsticka.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Linux mint och Xubuntu

Jag har idag testat lite olika XFCE distar, som Linux mint maya xfce och linux qiana xfce. Maya versionen var snabbast. Sedan testade jag Xubuntu men den var ännu långsammare. Så nu körde jag in maya versionen igen av mint.
Är det dumt att använda maya versionen av mint? Några nackdelar?

Tänkte skaffa en gb ram till och sätta i. Har 1 gb nu med 533MHz. Tänke sätta i 2Gb med 800MHz. Tror ni att det kommer bli någon skillnad då?

Gör det någon större skillnad på ram minnen om det är 500mhz eller 800mhz?

Visa signatur

----------------------------------
Min dator
Bitfenix Neos Röd/Vit - 500W EVGA - Intel Core i5 4460 - 16Gb 1600Mhz Kingston Hyper X Fury Ram - 2x120Gb SSD - GTX 960 2Gb - mATX ACER Inc MS-7869

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hambergaren:

Jag har idag testat lite olika XFCE distar, som Linux mint maya xfce och linux qiana xfce. Maya versionen var snabbast. Sedan testade jag Xubuntu men den var ännu långsammare. Så nu körde jag in maya versionen igen av mint.
Är det dumt att använda maya versionen av mint? Några nackdelar?

Tänkte skaffa en gb ram till och sätta i. Har 1 gb nu med 533MHz. Tänke sätta i 2Gb med 800MHz. Tror ni att det kommer bli någon skillnad då?

Gör det någon större skillnad på ram minnen om det är 500mhz eller 800mhz?

Nje, det som flaskar systemet är att CPU:n är så förbenat långsam. Att gå från 1GB till 2GB gör en viss skillnad i windows men inte i lätta Linux distributioner.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin