Vet inte om jag ska lagra spel på SSD eller HDD? hjälp!

Permalänk

Vet inte om jag ska lagra spel på SSD eller HDD? hjälp!

Jag är ganska så ny när det gäller SSD och jag vet inte vart mina spel/program ska lagras någonstans. Programmen jag tänker på är Sony vegas och Photoshop. OS är på SSDn.

Permalänk
Medlem

Jag brukar installera dom viktiga programmen/spelen på ssd sen lagrar jag alla downloads/bilder osv på min HDD

Permalänk
Medlem

Lägg sådant du använder mycket ofta på SSD:n. Om du t.ex. alltid spelar BF4 skulle jag lägga den på SSD:n om det finns plats. Hur mycket plats finns på din SSD? Jag skulle ranka vilka program som får komma in på SSD:n såhär:

(0: Operativsystem)
1: Webbläsare, ordbehandling, Photoshop, program man använder ofta
2: Spel

På HDD:n skulle jag lägga allt som man använder sällan, eller inte får plats med på SSD:n.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk

Sådana tunga program tycker jag att du ska ha på SSD. Även något spel du nu tycker har långa laddningstider. Om du nu har en vanlig hårdidsk så ska du ha resten av dina spel, filmer, bilder m.m. på den.

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Medlem

Har du plats på SSDn så lagrar du på program och spel på din SSD. Laddtiderna blir avsevärt kortare om det ligger på en SSD.

Erik

Permalänk
Skrivet av Rozzor:

Lägg sådant du använder mycket ofta på SSD:n. Om du t.ex. alltid spelar BF4 skulle jag lägga den på SSD:n om det finns plats. Hur mycket plats finns på din SSD? Jag skulle ranka vilka program som får komma in på SSD:n såhär:

(0: Operativsystem)
1: Webbläsare, ordbehandling, Photoshop, program man använder ofta
2: Spel

På HDD:n skulle jag lägga allt som man använder sällan, eller inte får plats med på SSD:n.

Tack för svaret
SSDn ligger på 250 gb och HHD på 1 TB
Hur slits en SSD ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trap4real:

Tack för svaret
SSDn ligger på 250 gb och HHD på 1 TB
Hur slits en SSD ut?

Då har du gott om plats för både Photoshop och de spel du kör mest. En SSD slits med antalet skrivningar. Du kan se hur bra din SSD mår om du laddar ner tillverkarens program som hör till SSD:n. Om det är en Samsungdisk är det Samsung Magician, om det är en Intel är det Intel SSD Toolbox.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trap4real:

Hur slits en SSD ut?

En SSD slits som sagt ut av skrivningar, men det är inget du behöver vara särskilt orolig över. Tech Report håller på med ett pågående test för att se hur mycket skrivningar SSD:er tål, och samtliga av SSD:erna i testet klarade av minst 700 TB (två av dem är på väg mot 2 PB). 700 TB motsvarar att skriva över hela din SSD varje dag i 8 år.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||