Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Mekaniska switchar?

Funderar på att uppgradera mitt gamla Microsoft sidewinder till ett mekaniskt och funderar på vilka switchar som skulle passa mig. Jag vill ha relativt lite motstånd när jag trycker ner, och jag vill att det ska påminna lite om sidewinder i knappnedtryckningsmotståndet. Vilka switchar ska jag satsa på Red, blue, brown eller black?

Hur lång livslängd kan man förvänta sig på grovt ungefär med intensivt och hårt användande?

Jag har sneglat lite åt Corsair Vengence K70.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klinkhammar:

Funderar på att uppgradera mitt gamla Microsoft sidewinder till ett mekaniskt och funderar på vilka switchar som skulle passa mig. Jag vill ha relativt lite motstånd när jag trycker ner, och jag vill att det ska påminna lite om sidewinder i knappnedtryckningsmotståndet. Vilka switchar ska jag satsa på Red, blue, brown eller black?

Hur lång livslängd kan man förvänta sig på grovt ungefär med intensivt och hårt användande?

Jag har sneglat lite åt Corsair Vengence K70.

Finns en >guide< här på forumet om du vill läsa lite om switcharna som finns att tillgå!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Nielsen:

Finns en >guide< här på forumet om du vill läsa lite om switcharna som finns att tillgå!

Tackar! Verkar som det är MX Red jag ska satsa på! Skriver en hel del och spelar visserligen, men skriver väldigt väldigt mycket.

Men jag undrar fortfarande hur lång livslängd cirka mellan tumme och penfingret man kan förvänta sig vid tungt bruk

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag skulle säga att röda passar allra sämst till att skriva. De är alldeles för lätta att aktivera och man skriver måånga skrivfel med dem om man skriver fort för det räcker att snudda en tangent bredvid den man ska trycka på för att aktivera dem. Om du ska skriva allra mest så skulle jag rekommendera blåa -> bruna -> röda. Alternativt byta plats på blåa och bruna om du inte vill ha några som låter för mycket. Men blåa är helt underbara att skriva med om man ska hålla sig till Cherrybrytare.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk

Det sägs ju att man måste känna sig fram och det är även det jag rekommenderar. Olika för alla, själv föredrar jag bruna, svarta eller clear beroende på vad jag gör. Men bruna är min favorit.

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk

Vilken av dem är förmodligen likt ett gammalt vanligt billigt tangentbord som är icke mekaniskt och några år gammalt tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klinkhammar:

Vilken av dem är förmodligen likt ett gammalt vanligt billigt tangentbord som är icke mekaniskt och några år gammalt tro?

Jag köpte ett med bruna brytare förra veckan. Hade likt dig ett Sidewinder X4. Röda brytare tycker jag är hemska, alldelles för lätta att trycka ned. Bruna eller svarta är vad jag var intresserad av på grund av att det krävs relativt mycket för att trycka ned dem. Fick tag på ett med bruna för 500kr så jag slog till.

Jag upplever att bruna brytare är ungefär som X4an, möjligen marginellt hårdare. Jag tycker de är superbra i alla fall!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Zache_:

Jag köpte ett med bruna brytare förra veckan. Hade likt dig ett Sidewinder X4. Röda brytare tycker jag är hemska, alldelles för lätta att trycka ned. Bruna eller svarta är vad jag var intresserad av på grund av att det krävs relativt mycket för att trycka ned dem. Fick tag på ett med bruna för 500kr så jag slog till.

Jag upplever att bruna brytare är ungefär som X4an, möjligen marginellt hårdare. Jag tycker de är superbra i alla fall!

Ja, precis, X4an är det jag har nu. Så bruna säger du är mest lika X4an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klinkhammar:

Ja, precis, X4an är det jag har nu. Så bruna säger du är mest lika X4an?

Nej det säger jag inte. Jag har bara testat bruna och röda. Resten har jag bara läst mig till. Gå till någon butik i närheten och be att få känna på ett par stycken. Däremot så är jag nöjd med bruna brytare, men det betyder inte att du kommer gilla dem.

Men om du nu söker ett tangentbord som är så likt X4an som möjligt, varför ska du då byta? Vill du byta bara för att det är häftigt med mekaniska tangentbord så kommer du antagligen bli besviken och känna att pengarna kunde gått till något roligare.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett "sampler set" med en massa olika switches för en relativt billig peng för att klura ut vilka switchar jag tyckte bäst om (lutar åt red).
http://www.maxkeyboard.com/max-keyboard-keycap-cherry-mx-swit...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zache_:

Nej det säger jag inte. Jag har bara testat bruna och röda. Resten har jag bara läst mig till. Gå till någon butik i närheten och be att få känna på ett par stycken. Däremot så är jag nöjd med bruna brytare, men det betyder inte att du kommer gilla dem.

Men om du nu söker ett tangentbord som är så likt X4an som möjligt, varför ska du då byta? Vill du byta bara för att det är häftigt med mekaniska tangentbord så kommer du antagligen bli besviken och känna att pengarna kunde gått till något roligare.

Vilket tangentbord är det du använder? (Den med bruna)..

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizty:

Vilket tangentbord är det du använder? (Den med bruna)..

Gigabyte Aivia Osmium tror jag det heter, köpte det då Inet sålde slut på sina. Kostar vanligtvis uppåt tusenlappen, och för de pengarna skulle jag aldrig köpa ett tangentbord. Men 500kr tyckte jag att det var värt!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag skulle säga att du ska köra med röda, de är bäst att spela med och lär man sig använda röda så skriver man bäst med dessa också. Låt inte det lätta motståndet skrämma dig, för när man vant fingrarna vid det slå flyter det på hur bra som helst och man träffar inte fel hela tiden. Träffar man fel hela tiden så har man fel fingersättning...

Att skriva snabbt med bruna är som att skriva med röda som har grus i sig, den lilla bumpen som finns i bruna är alldeles för liten för att man ska kalla dessa switchar taktila på riktigt.

Blå är även de riktigt fina att skriva med, men de låter därefter. Så om du har folk i din omgivning rekommenderas de inte, om inte, kör hårt!