Behöver man ett ljudkort om man ska köpa bra hörlurar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag för för mig att vanliga sladdar ska passa om kontaktkåpan bara är smal nog, bajonetten är bara till för att låsa fast den lite extra.

Men vill du handla något (klart man vill) så är det alltid kul att spana på "O2-ODAC" kombon. Finns i ett gäng olika utföranden, från kit man löder själv till färdiga .

Jättelagom på alla sätt och vis. Får plats på skrivbordet, bättre ljudåtergivning än man egentligen behöver för konsumentlurar, smidga drivrutiner till DAC-en och så.

Oooh...en chans att motionera lödkolven! det där får det nog bli att bygga själv är ju tom roligare än att handla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

DAC är en förkortning på Digital-to-analog converter och finns således på interna samt externa ljudkort. Det är ett chip inte ett "externt ljudkort".

Jo det känner jag till. Men om du kollar i en hifi butik kommer du inte hitta många interna ljudkort. Det jag menade var att man brukar hitta de externa under "D/A-omvandlare" eller liknande kategori.

Permalänk
Medlem

Hoppas de nyare kretsarna på moderkorten är bättre än förr.
Min subjektiva uppfattning är iaf att mitt Asus Xonar DX gjorde helsikes skillnad mot "onboard" chippet (Realtek® ALC892) på mitt ASUS Sabertooth X58!
Kör ett par Samson SR850 studiolurar (32 Ohm) och har testat fram och tillbaka med och utan ljudkort på samma låtar måååånga gånger. I min värld är det inte volymen som skiljer utan fylligheten, dynamiken och klangen.
Kanske lurar jag mig själv, vem vet? Men nöjd är jag iaf!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB