Permalänk
Medlem

Har ni billån?

Var och varannan bil ser ju i princip ny ut när man tittar in på gårdarna, man undrar ju hur folk har råd? Eller jag gör i alla fall.

Hur många finns det som pungar ut 250 000kr kontant egentligen?

Har ni billån? Och hur trivs ni med det?

Visa signatur

Datorer är kul!

Permalänk
Föredetting

Lån på boende och bil är de enda lån jag egentligen kan sträcka mig till. Slipper ju helst låna på bil, men samtidigt är det skönare att betala av i sin egen takt än att dumpa 200k+ i en klump, även om det blir lite dyrare. Man kan alltid betala lånet snabbare än planerat om man får mer pengar över än man väntat sig.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Själv har jag billån eftersom jag är fattig men ombads att skaffa en någorlunda modern bil då den behövdes byggas om p.g.a. ett fysiskt handikapp.

Jag måste påstå att jag inte lidit desto mer av lånet, utan jag har betalat den överkomliga summan varje månad och kört och varit nöjd.

Dock påstås det ju vara "ofint" att låna pengar, men jag är själv ingen som försöker måla upp en bild av mig som inte stämmer till något. Jag är en vanlig medborgare med lån och problem, ingen som försöker måla upp en bild om att jag har hundratals tusenlappar på kontot för att jag anser det vara bättre så.

Min bil är egentligen det enda jag har som är någorlunda dyrt och modernt. Jag har en okej dator, men den har jag satt ihop över ett par år vid det här laget och söker just nu hjälp med att anförskaffa en ny eftersom jag känner att den jag har nu inte helt uppfyller de krav jag ställer på en dator (tystnad och prestanda).

Jag är väldigt fattig, får ca. 9k i månaden. Så det gäller att vara någorlunda försiktig med var man placerar sina pengar.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Något billån har jag aldrig haft. Någon stor inkomst har jag heller aldrig haft. Jag köper så billiga bilar att jag har råd att betala dem kontant. Bilen jag har nu köpte jag för 5500 € och har nu snart kört med den i 12 år. Ofta äre min bil den äldsta eller en av de äldsta på en parkering.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Nej. aldrig ägt en bil och kommer mest troligt aldrig göra det heller.

Permalänk
Medlem

Jag betalade av mitt billån för någon månad sedan, och det är riktigt skönt att ha blivit av med det. Men nu lockar det ju förstås att köpa en ny, dyrare bil, vilket skulle resultera i ett nytt lån. Har ingenting emot billån generellt så länge den som tar lånet förstår vad det innebär och har räknat på sin privatekonomi så att det med god marginal går ihop.

Permalänk

Nej inga lån på min bil, eller någon i min familj. Ganska dumt att ta lån på en ny bil, enbart en ännu större förlust.

Permalänk
Medlem

Har inga problem med att ta ett billån. Har i för sig inget lån på min nuvarande bil men har haft det innan.

Permalänk
Medlem

Tjänstebil, så nej.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Ja men jag får skylla mig själv som prompt ska ha elbil. Det känns då bättre med ny elbil än ny fossilbil, och är det slutmekat så är det.

Permalänk

Nix, kör bara gamla bilar utan större värde, går den sönder så skrotar/ger bort bilen och köper nästa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

I 8/10 är det tjänstebilar/förmånsbilar/personalbilar, har samma fenomen i grannskapet och roar mig med att kolla upp bilar med en lämplig app.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

"njae".

Ville inte tömma alla sparkonton, så när vi köpte vår nya Skoda så hade vi 50% kontant och 50% på 6 månader.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte jag vill lägga pengar jag inte har på bilar egentligen, så jag gillar inte de lånen. Billigare bilar med priser < 350k ser jag ingen anledning att låna till. Om jag inom några år låter mig själv köpa typ en Tesla eller liknande kan det vara så att jag vill låna en liten del, beror helt på hur ekonomin i övrigt ser ut då.

Permalänk

Kan ni som lånar till bil förklara lite mer ingående, t.ex varför ni inte väljer att investera i någonting som faktiskt kan ge er lite avkastning över en tid. Skäms ni att åka runt i en billigare bil som ni faktiskt har råd med? Visst kan det ju vara så att man inte vill dumpa hela sitt sparkapital på en bil, men ska man istället belåna en bil då istället?

Nu förstår jag att många behöver en ny bil (som någon skrev här uppe angående handikapp), men lets face it, de flesta behöver inte det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Master Chief:

Kan ni som lånar till bil förklara lite mer ingående, t.ex varför ni inte väljer att investera i någonting som faktiskt kan ge er lite avkastning över en tid. Skäms ni att åka runt i en billigare bil som ni faktiskt har råd med? Visst kan det ju vara så att man inte vill dumpa hela sitt sparkapital på en bil, men ska man istället belåna en bil då istället?

Nu förstår jag att många behöver en ny bil (som någon skrev här uppe angående handikapp), men lets face it, de flesta behöver inte det.

Håller med dig faktiskt. Är väldigt emot att belåna mig och bil känns så orimligt att låna till. Jag har studieskulder nu som det snart blir dags att börja betala av men det är nog ändå den bästa investeringen jag någonsin har gjort. Jag kommer köpa begagnade fordon, har haft 3 olika motorcyklar redan, alla gamla skrutt men som har rullat på och jag lärt mig ta hand om själv. Det är inte hopplöst att köpa begagnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Master Chief:

Kan ni som lånar till bil förklara lite mer ingående, t.ex varför ni inte väljer att investera i någonting som faktiskt kan ge er lite avkastning över en tid. Skäms ni att åka runt i en billigare bil som ni faktiskt har råd med? Visst kan det ju vara så att man inte vill dumpa hela sitt sparkapital på en bil, men ska man istället belåna en bil då istället?

Nu förstår jag att många behöver en ny bil (som någon skrev här uppe angående handikapp), men lets face it, de flesta behöver inte det.

Behöver det ena utesluta den andra? Jag har både lånat till bil, och samtidigt sparat pengar i aktier/fonder. Jag tycker inte det är speciellt kul att åka omkring i en gammal rishög, och jag skulle inte heller vilja köra runt min familj i något gammalt och osäkert.

Jag har lite svårt att förstå varför det är så kontroversiellt att låna till just en bil. Så länge man lägger en anständig kontantinsats och betalar av i samma tempo eller snabbare än vad värdeminskningen är så har man ju alltid täckning för pengarna man lånat.

Permalänk
Medlem

Har ni billån?
Nej. Har inte ens bil. Har haft, men inte nu längre.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Nej inga billån idag, har haft men jag valde att spara ihop och lösa det 4år tidigare. Skönt att vara lånfri, skulle dock bilen totalrasa så måste jag nog krypa till banken för att kunna köpa en "ny"

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Skrivet av pelleplu:

Behöver det ena utesluta den andra? Jag har både lånat till bil, och samtidigt sparat pengar i aktier/fonder. Jag tycker inte det är speciellt kul att åka omkring i en gammal rishög, och jag skulle inte heller vilja köra runt min familj i något gammalt och osäkert.

Jag har lite svårt att förstå varför det är så kontroversiellt att låna till just en bil. Så länge man lägger en anständig kontantinsats och betalar av i samma tempo eller snabbare än vad värdeminskningen är så har man ju alltid täckning för pengarna man lånat.

Vad är en gammal rishög enligt dig/osäkert? Självklart behöver man inte utesluta det andra, bara det att en ny bil (inte alla) är en direkt pengaförlust, desto större om du tar ett lån.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Håller med dig faktiskt. Är väldigt emot att belåna mig och bil känns så orimligt att låna till. Jag har studieskulder nu som det snart blir dags att börja betala av men det är nog ändå den bästa investeringen jag någonsin har gjort. Jag kommer köpa begagnade fordon, har haft 3 olika motorcyklar redan, alla gamla skrutt men som har rullat på och jag lärt mig ta hand om själv. Det är inte hopplöst att köpa begagnat.

Studerar också, glad att jag inte har några CSN-lån, väldigt skönt att inte behöva betala av det sen. En utbildning är garanterat en riktigt bra investering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Master Chief:

Kan ni som lånar till bil förklara lite mer ingående, t.ex varför ni inte väljer att investera i någonting som faktiskt kan ge er lite avkastning över en tid. Skäms ni att åka runt i en billigare bil som ni faktiskt har råd med? Visst kan det ju vara så att man inte vill dumpa hela sitt sparkapital på en bil, men ska man istället belåna en bil då istället?

Nu förstår jag att många behöver en ny bil (som någon skrev här uppe angående handikapp), men lets face it, de flesta behöver inte det.

Har kört nästan bara 80-talare. Sju stycken eller så. En 90-talare och en fyra år gammal mazda (mitt första lån)

En anledning med nybilslån nu är att jag bor i norge och priserna här på bil är helt skadade. Jag är 25-årig ungkarl och har jobbat allt för hårt. Elbil är skattefri här så en i3 kostar mindre i norge än i sverige. och de begagnade elbilarna som kostar "normalt" är ju inte mycket att hänga i granen

Cyklade i 1.5 år innan jag lånade på denna bmw, och iom att jag 1. jobbat sju år och 2. kört bil i sju år och 3. bott på flera orter och nu norge så vet jag definitivt vad jag vill ha OCH att jag överlever utan fossilt bränsle. Efter att förra jobbet la ner fick jag ny tjänst, löneökning 6 tusen men ett slitigare jobb, inte så jättekul. Då ska jag faaan ha råd med 6-7 tusen i månaden
Dessutom är det inte så dumt att låna på bil om alternativet är ingen bil och fem års sparande.

Hade aldrig belånat så mycket om jag låg under 30 tusen i månaden dock.

Har också haft en kvartlivskris, vilket har en del att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rotten:

Har kört nästan bara 80-talare. Sju stycken eller så. En 90-talare och en fyra år gammal mazda (mitt första lån)

En anledning med nybilslån nu är att jag bor i norge och priserna här på bil är helt skadade. Jag är 25-årig ungkarl och har jobbat allt för hårt. Elbil är skattefri här så en i3 kostar mindre i norge än i sverige. och de begagnade elbilarna som kostar "normalt" är ju inte mycket att hänga i granen

Cyklade i 1.5 år innan jag lånade på denna bmw, och iom att jag 1. jobbat sju år och 2. kört bil i sju år och 3. bott på flera orter och nu norge så vet jag definitivt vad jag vill ha OCH att jag överlever utan fossilt bränsle. Efter att förra jobbet la ner fick jag ny tjänst, löneökning 6 tusen men ett slitigare jobb, inte så jättekul. Då ska jag faaan ha råd med 6-7 tusen i månaden
Dessutom är det inte så dumt att låna på bil om alternativet är ingen bil och fem års sparande.

Hade aldrig belånat så mycket om jag låg under 30 tusen i månaden dock.

Har också haft en kvartlivskris, vilket har en del att säga

Avis på att du bor i Norge :(. Jag skulle garanterat köpt en Tesla om jag bodde där, så billiga som de är i Norge.

Permalänk
Medlem

Har inget billån. Tänkt på det några gånger men är nöjd med min nuvarande bil, en BMW 328 E46. Varje gång jag blir sugen på en ny bil, hittar jag första bästa 200 000+ bil på motorvägen, trycker plattan i mattan och vrålar förbi. Lite patetisk men jaja...

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört runt i gammlt men coolt-skräp! Inga billån och det kanske dricker lite mer än vanligt men fan vad jag skrattar när polarna berättar vad de betalar i månaden på sina nya bilar. Pfft.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Mina fem...
Om man har som mål i livet att njuta av det, och ha kul så kanske man tycker det är värt att lägga pengar på sånt som inte direkt är en investering. När man kommer högre upp i trappan så kanske man oftare tenderar att "slösa" pengar på roliga aktiviteter och "dyra" saker.
Om man har som mål i livet att ha så mycket pengar som möjligt på banken så kanske man inte vill lägga pengar på sånt som inte ger avkastning. När man fortfarande befinner sig längre ner i trappan så kanske man i högre utsträckning väljer att försöka att tänka rent ekonomiskt. (För att man inte har så mycket val helt enkelt)

Så länge man går plus varje månad så har man råd. Om jag vill köra en ny bil, och inte känner för att vänta tills jag sparat ihop summan kontant, och inte heller bryr mig så mycket om det kostar mig 30k extra i slutändan så...ja kul för mig att jag har det så gott ställt.

Permalänk
Medlem

Har haft billån på en av mina bilar, vilket då var ett lån på 65 000 kr.
Vill ha något nyare, så det var därför jag tog det lånet.
Har man fast jobb och VET att man klarar av ett lån så anser jag att det inte är några bekymmer iaf.

Betalade av mitt lån på lite mer än ett år,(14 månader).

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Tog lån på ca 130000 på en bil(1 ägare innan mig, 9månader gammal bil). Tycker det är värt det då jag inte orkar med att fixa med bilar längre, vill inte ha nå gammalt skräp från 80/90-talet där man får laga något varenda eviga år.
Betalar 2500/mån på detta billån och har ca ett år kvar på det.

Tycker det känns tryggt att ha garanti m.m. kvar, slipper bekymra mig för bilen vilket är ett mindre i vardagen.
När jag betalat av denna bilen kommer jag nog sälja och slänga in det som kontantinsats och låna resterande på en ny bil.

Permalänk
Medlem

sj vill man byta sig uppåt. få finare bil, inte åka runt i samma skrot hela tiden, gillar man bilar så varför inte. dock är jag inte i dom summorna o leker. min tanke är lite lägre..under 100k iaf..så avbetalning är ingen konstighet igentligen då man har fast inkomst men inte den summan o kasta ut i en klump. men ta lån har jag svårare för, har aldrig gjort änu. möjligen om man får för sig o köpa villa elr nått. då möjligen..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Jag lånade till lägenheten och tog ett större lån än va lägenheten kostade och köpte bil och renoverade lägenheten för dom pengarna. Så har jag billån? Nej men jag lånade för att ha råd med bilen (BMW 335xi m-sport -09)