Permalänk
Medlem

Min bil är från -90.
I pay in cash. ^^

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag har lånat till mina senaste bilar och tycker inte att det har varit något fel med detta.

Anledningen till att jag har lånat har varit att jag har haft tillräckligt med pengar att köpa bilen kontant, men att jag ändå inte velat bränna alla mina sparpengar på en bil. När jag sedan tyckt att jag har haft råd, så har jag löst billånet i förtid.

Men alla mina bilar har varit relativt nya, så att bilens marknadsvärde har hela tiden varit betydligt högre än restskulden. Ifall jag skulle hamna i ekonomiskt trubbel så kan jag alltid sälja bilen och lösa lånet, och pengarna som blir över kommer ändå räcka till en enklare begagnad bil. Jag skulle däremot inte vilja ta ett lån för att köpa en äldre bil med reparationsbehov, sådana bilar köps helst kontant.

Nyare eller äldre bil? Amortera eller reparera? En smaksak vad man väljer att lägga pengarna på.