Extraval 2015 inställt, men hur hade du röstat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jag håller inte med och är helt övertygad om att fler svar kommer.

Antagligen fler personangrepp och falska anklagelser, passa sig nu.

I vilket fall som helst.

Ha en riktigt god Jul alla!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Det beror nog säkerligen på vem du frågar och hur frågan ställs.
Nu vet jag att du har noll intresse i ett svar och endast är ute efter att måla in Larsioni i ett hörn men jag tror inte det är rätt väg att gå utan detta resulterar bara en fullständigt polariserad metadebatt.

I det här fallet har du fel ilstallione även om du för det mesta känner mig bättre än någon annan älskare jag haft.

Larsioni är redan i ett hörn, det hamnade hen i när hen tog upp etnicitetsbegreppet, det enda sättet att ta sig ut ur hörnet är att definiera en svensk etnicitet. På så sät kan vi flytta diskussionen vidare och i framtiden knyta an till det som kommit fram.

Skrivet av Larsioni:

Kom igen, förklara på vilket sätt jag är en rasbiolog? Undvik inte frågan, det är ett personangrepp som jag vill att du utvecklar. Borde ju inte vara så svårt.

Du har reducerat etnicitetsfrågan till vad som i regel räknas som rasattribut (ras är en filologisk fråga.).

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

I det här fallet har du fel ilstallione även om du för det mesta känner mig bättre än någon annan älskare jag haft.

Larsioni är redan i ett hörn, det hamnade hen i när hen tog upp etnicitetsbegreppet, det enda sättet att ta sig ut ur hörnet är att definiera en svensk etnicitet. På så sät kan vi flytta diskussionen vidare och i framtiden knyta an till det som kommit fram.

Jag kanske formulerade mig diffust men resultatet är detsamma, hörnet är det centrala här. Nåväl, det blir väl runda nummer sju eller något sådant i ordningen detta ska ältas.

Fru och barn har intagit sängen så nu ska debatten följas, rekommenderar en saklig fortsättning.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Hur skulle integrationen förbättras av en minskad invandring?

Gissar bara vilt men mer mindre personer att integrera = mer resurser att satsa på integration med. Mindre invandrare = man blir lite mer tvingad att integrera sig och kan inte "gömma" lika mycket bland andra invandrare. Men som sagt, har ingen fakta utan gissar bara vilt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lekman:

Gissar bara vilt men mer mindre personer att integrera = mer resurser att satsa på integration med. Mindre invandrare = man blir lite mer tvingad att integrera sig och kan inte "gömma" lika mycket bland andra invandrare. Men som sagt, har ingen fakta utan gissar bara vilt

Det är en potentiell möjlighet som fortfarande kräver politiska beslut, i det här fallet att SD skulle satsa mer pengar på invandrare.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Diskussionen är över, jag har fått dem båda att demonstrera det jag var ute efter. Nu har folk det på svart och vitt.

Dem kommer nu antagligen att försöka omdefinera begreppen.

Omdefinera begreppen? Vi undrar vad definitionen av svensk kultur är och hur den skiljer sig så pass från andra nordiska kulturer att svenskar blir en egen etnicitet. Han kan dock inte svara på det. Wikipedia definerar inte svensk kultur heller utan påpekar bara vad definitionen för etnicitet är. And round and round it goes.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem

Röstade Miljöpartiet, men vettefan om jag håller mig till MP denna gång. Romson och Fridolin vart besvikelser, även om vårt valresultat naturligtvis var lite av en katastrof. Dock inte en fullkomlig ursäkt för agerandet och det misslyckande som skedde.

Det bästa jag vet för tillfället är att jag inte röstar V, absolut inte FI, Inte S, inte FP, KD, M, SD, FP och verkligen inte C. Det kan faktiskt bli blankröst från min sida i omvalet, och det ger lite av en sur känsla i magen.

Är glad över att immigrationsdebatten har börjat föras på ett något öppnare plan i media på sistone. Ser ut som att Alliansen (om den nu finns kvar i valet) utan Reinfeldt kommer göra en helomvändning vad gäller den delen av politiken och börja strama åt en aning. Inte en helt ovälkommen förändring - som ickesvensk (ursprungligen i alla fall, bott här i 20 år) har det varit såväl roande som smått absurt hur alla ifrån kommunpolitiker till statsministrar tassar kring ämnet och undviker att säga något som kan uppfattas som "Inte 100% politiskt korrekt".

Mer roande har det varit att se hur SD utan Åkesson gick från att vara ett parti som kompisar röstade på och "kanske" kunde rösta på till det öppna, nynazistiska apberg som det devolverat till under veckornas gång. Verkar som om att han var den enda någorlunda "rumsrena" politikern man kunde presentera för folket, och med honom borta styrs skutan istället av ett gäng intelligensbefriade byfånar som desperat verkar behöva en kurs i politisk diskussion och mediahantering (tänker första debatten med honom på SVT). Om inte SD tappar eller stannar kvar på ungefär samma nivå börjar jag faktiskt oroa mig för hur det står till med svenskarnas bildning .

Mitt största hopp är att det sker någon form av överenskommelse bakom kulisserna som förhindrar nyval, även om risken för det verkar vara ganska liten.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lekman:

Gissar bara vilt men mer mindre personer att integrera = mer resurser att satsa på integration med. Mindre invandrare = man blir lite mer tvingad att integrera sig och kan inte "gömma" lika mycket bland andra invandrare. Men som sagt, har ingen fakta utan gissar bara vilt

Precis det jag försöker att få fram. En annan faktor är att segregationen förstärks när segregerade grupper blir större. Grupperna har utanförskapet gemensamt och detta blir således något av en identitet.

Ett vanligt exempel är folk som var sekulära när de anlände men som anammar mer konservativa, eller rent av extrema, religiösa värderingar efter att ha kommit hit.

Minskad invandring motverkar ökad segregation samtidigt som det är färre att integrera (jämfört med bibehållen migration), vilket förenklar integrationen.

Jag hoppas att jag var tydlig nog. Det är precis detta som många människor vill och (olyckligtvis) har SD som enda alternativ.

Edit: Svaret var egentligen inte till dig Lekman, utan jag citerade inlägget för att utveckla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrx:

Skillnaden är väl trovärdigheten i ditt påstående, eller hur? Som sagt, många hbgare som är över 30 kommer ihåg nazzarna Björn och Richard. Sen om du tror på det spelar egentligen ingen roll.

Du förstår säkert att påstådda annoyma ögonvittnen inte är värt något? Ska du gå runt och göra rätt grova anklagelser bör du ha mer kött på benen.

Skrivet av jkrx:

Jag kanske helt enkelt är för perennialistisk för att urskilja etniska grupper. Vad skiljer en svensk från en norrman mer än medborgarskapet och dialekten på språket? Hur definerar du en etnisk svensk?

En etnisk svensk är en person som är född av föräldrar som är etniska svenskar. Har du och din släkt 5-6 generationer i Sverige (givetvis kan ingifte ske) så är ni förmodligen medlemmar av den germanska folkgruppen kallade svenskar. Medborgarskapet har ingenting med saken att göra, etnicitet kommer genom börd och inget annat. Du kan inte byta etnisk tillhörighet hur gärna du än vill, det är något du är född som och något du kommer att dö som.

Vad skiljer en svensk från en norrman? Inte jättemycket. Vi har bott geografiskt nära varandra i århundranden, vi har bedrivit handel och utbyten. Innebär det att det varken finns norrmän eller svenskar? Absolut inte. Desto längre geografiska avstånd, desto tydligare blir skillnader vad gäller språk, kultur och traditioner. Det är inte så svårt att klura ut varför det är så.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

En etnisk svensk är en person som är född av föräldrar som är etniska svenskar. Har du och din släkt 5-6 generationer i Sverige (givetvis kan ingifte ske) så är ni förmodligen medlemmar av den germanska folkgruppen kallade svenskar. Medborgarskapet har ingenting med saken att göra, etnicitet kommer genom börd och inget annat. Du kan inte byta etnisk tillhörighet hur gärna du än vill, det är något du är född som och något du kommer att dö som.

Vad skiljer en svensk från en norrman? Inte jättemycket. Vi har bott geografiskt nära varandra i århundranden, vi har bedrivit handel och utbyten. Innebär det att det varken finns norrmän eller svenskar? Absolut inte. Desto längre geografiska avstånd, desto tydligare blir skillnader vad gäller språk, kultur och traditioner. Det är inte så svårt att klura ut varför det är så.

Om man inte kan byta etnicitet, hur kan det då finnas svenskar? Det har ju inte alltid funnits etniska svenskar eller hur?

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrx:

Om man inte kan byta etnicitet, hur kan det då finnas svenskar? Det har ju inte alltid funnits etniska svenskar eller hur?

Om du inte kan födas som en annan varelse, hur kan vi då ha evolution?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Det är inte "en utsträckt hade" när man redan hoppat i säng med V och MP och dessutom lagt en hel valkampanj på att prata om ett Sverige som går sönder. Utse en finansminister som pratar om "tomma lador" hjälper inte heller. Hade Löfven på allvar varit intresserad av ett samarbete hade han gjort väldigt annorlunda val.

Invandringen till Sverige som den sett ut de senaste 20 åren kostar mycket pengar, om det råder inga som helst tvivel. Den som förnekar kostnaden är inte det minsta insatt eller intresserad av att förstå.

Jag förstår ärligt talat inte din fråga. Är din åsikt att antingen får ingenting kosta eller så får vad som helst kosta vad som helst?

Ja, det är hemskt verkligen. Komma hit och jobba, börja konsumera saker, renovera hemma, åka taxi, äta mat, dela sin tidigare utbildning. Skönt att dom inte ska komma hit, plugga halvdant, hoppa av sista året på gymnasiet och tillslut kosta pengar i 18 år innan dom kan skapa någon som helst inkomst. Hemska invandring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Om du inte kan födas som en annan varelse, hur kan vi då ha evolution?

Otroligt dum analogi men jag antar att det var bättre än att gå in på att svenskar är goter, svear, daner osv. och sen blir det jobbigare.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jkrx:

Om man inte kan byta etnicitet, hur kan det då finnas svenskar? Det har ju inte alltid funnits etniska svenskar eller hur?

Hur kan då någon etnicitet alls finnas? Och hur kan etniskt utrensning finnas när inga etniciteter finns? Lite samma sak gäller folkmord, etnicitet finns ej, religion = sagoberättelse och är mord av personer som tror på samma sagor lika folkmord?
Mitt svar på frågorna är att etnicitet är påhittat trams som tillhör det förslutna. Det finns dock pragmatiska orsaker till att använda orden, inte minst folkmord. Man ser ett fenomen (folkmord) som man inte gillar, det går inte exakt beskriva vad man menar utan att blanda in pseudovetenskap, men man måste ha ett ord för att beskriva det för att kunna rikta åtgärder emot det. (pragmatism)

Angående vad massinvandring har ihop med integration att göra, så beror det först såklart på vad man har för definition av orden.
Integration inom invandring är enligt mig förenklat en process som leder till att invandrare känner sig ha en gemenskap med övriga medborgarna i landet, detsamma gäller självklart det motsatta. Vad gemenskapen ska vara är individuellt, men att känna sig behövd och inte vara en andra klassens medborgare är en bra start. Att kunna svenska är ej tvunget, men om all information enbart finns på svenska så blir personer som ej kan svenska utanför.
Staten gör många olika åtgärder för att hjälpa integrationsprocessen, enligt mig är det absolut viktigaste i en lågkonjunktur att se till så att möjligheten till arbete är bra. Därefter löses många problem mer av sig själv. (dock inte alla)
Men när vi för en massinvandringspolitik där inte ovanligtvis 500st flyktingar kommer till dödsdömda orter på landet och hamnar på ställen som kan likna koncentrationsläger från Bert Karlsson, så är förutsättningarna för dessa flyktingar att "komma in i samhället" riktigt dåliga.

Istället ska migrationsverket se vilka orter i landet är det brist på den arbetskraft som flyktingarna besitter och då placera det antalet flyktingar där som man tror kan vara en sund investering. T.ex. i Lappland var det mycket gruvindustri, flyktingar med sådan bakgrund kunde då lämpligt placeras där o.s.v.
Antalet flyktingar som tillkommer påverkar då självklart migrationsverket problem med att placera ut folk på lämpliga orter.
-T.ex även om undersköterskor behövs på många ställen kanske 500st nya undersköterskor på en ord med lika många invånare är överdrivet.

Jag tycker att kommuner som vill ta emot flyktingar ihop med skattepengar ska krävas att de kan redovisa hur de har tänkt att dessa också ska kunna få jobb på orten, det är inget fel att vara optimistisk i början, men allteftersom åren går så får man bättre mätdata som kan visa att man hade för dåliga eller för bra förhoppningar.

Migrationsverket förvar är att de ej bryr sig om svensk ekonomi och det inte är deras ansvar att se till så att välfärden efterhålls. Där vissa som jag tycker detta är ett problem och vill förändra migrationsverket och därmed röstar på partier som har samma åsikt som övriga EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrx:

Otroligt dum analogi men jag antar att det var bättre än att gå in på att svenskar är goter, svear, daner osv. och sen blir det jobbigare.

Nej, det är inte en dum analogi. Förändringar av entiska grupper sker gradvis över lång tid och i svenskarnas fall är vi resultatet av att de nordgermanska folkgrupperna närmade sig varandra och under århundranden har levt ihop i landet Sverige.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proboarder:

Ja, det är hemskt verkligen. Komma hit och jobba, börja konsumera saker, renovera hemma, åka taxi, äta mat, dela sin tidigare utbildning. Skönt att dom inte ska komma hit, plugga halvdant, hoppa av sista året på gymnasiet och tillslut kosta pengar i 18 år innan dom kan skapa någon som helst inkomst. Hemska invandring.

Skickades från m.sweclockers.com

Goddag yxskaft

Läs de senaste sidornas resonemang för och emot ökad invandring så kommer du nog att börja se problematiken. Jag antar att du väljer att frånse det enorma sysselsättningsgap som existerar för att slippa behöva acceptera att invandringen som den ser ut idag inte är lönsam? Man kan kalla det för självvald ignorans.

Att lyfta ett positivt undantag och jämföra med ett negativt undantag är inte att göra någon en tjänst. Diskutera gärna invandring och kom gärna med påståendet att invandringen är lönsam, men gör det då med underbyggda argument.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nej, det är inte en dum analogi. Förändringar av entiska grupper sker gradvis över lång tid och i svenskarnas fall är vi resultatet av att de nordgermanska folkgrupperna närmade sig varandra och under århundranden har levt ihop i landet Sverige.

Sverige har inte precis haft permanenta gränser. Är en skåning svensk? Är svenskarnas efterlevande i USA svenskar? Hur lång tid tar det för en etnicitet att bildas? Vilka kriterier används där? Om en polack gifter sig med en svenska, räknas barnen som svenskar då? Om ett av de barnen gifter sig med en japan som sedan gifter sig med en spanjor. Vad händer då? Ska vi då exkludera dem från detta "stolta" ursprung? Som sagt, det hela är en inlärd inbillning av en grupptillhörighet som egentligen är under förändring hela tiden men som konservativa gång på gång ska försöka förvara pga att de tror att dess tids etnicitet är överlägsen eller något att vara stolt över.

Visa signatur

"Be not afraid of life. Believe that life is worth living, and your belief will help create the fact." - William James

Permalänk
Hedersmedlem

Det pratas ibland i media om etniska rensningar av bland annat palestinier och senare även om detsamma i forna Jugoslavien. Hur bestäms etniciteten där?
Kan samma metod av etnicitetsbestämning appliceras på svenskar?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Det pratas ibland i media om etniska rensningar av bland annat palestinier och senare även om detsamma i forna Jugoslavien. Hur bestäms etniciteten där?
Kan samma metod av etnicitetsbestämning appliceras på svenskar?

Samma metod appliceras på Svenskar, den är emellertid intet mer än en rudimentär uteslutningsmetod snarare än en relevant formulering av vad som kännetecknar etniciteterna och det är den identifieringen som är intressant.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Samma metod appliceras på Svenskar, den är emellertid intet mer än en rudimentär uteslutningsmetod snarare än en relevant formulering av vad som kännetecknar etniciteterna och det är den identifieringen som är intressant.

Gudrun, nu ordbajsar du igen. Kan du ta det där så att en obildad phucker förstår det?

Jag ska väl kanske tillägga att jag aldrig ägnat en tanke åt vad som är svensk etnicitet eller för den delen kultur förrän det dök upp i denna debatten, därav mitt intresse.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrx:

Sverige har inte precis haft permanenta gränser. Är en skåning svensk? Är svenskarnas efterlevande i USA svenskar?

Kan vara. Skåningar kan också vara assimilerade danskar, precis som svenskättlingar i USA.

Skrivet av jkrx:

Hur lång tid tar det för en etnicitet att bildas? Vilka kriterier används där?

Hur långt är ett snöre?

Skrivet av jkrx:

Om en polack gifter sig med en svenska, räknas barnen som svenskar då? Om ett av de barnen gifter sig med en japan som sedan gifter sig med en spanjor. Vad händer då? Ska vi då exkludera dem från detta "stolta" ursprung? Som sagt, det hela är en inlärd inbillning av en grupptillhörighet som egentligen är under förändring hela tiden men som konservativa gång på gång ska försöka förvara pga att de tror att dess tids etnicitet är överlägsen eller något att vara stolt över.

Om du är född av en etniskt svensk person och en person som inte är etnisk svensk är det givetvis inte självklart. Är polacken assimilerad (dvs, ser sig själv som svensk)?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Gudrun, nu ordbajsar du igen. Kan du ta det där så att en obildad phucker förstår det?

Jag ska väl kanske tillägga att jag aldrig ägnat en tanke åt vad som är svensk etnicitet eller för den delen kultur förrän det dök upp i denna debatten, därav mitt intresse.

Jag kan försöka.

Om vi tar det du tog upp, etniska rensningar i Jugoslavien så talar vi om att identifiera en eller flera etniciteter bland många andra: Är det inte en Serb, Kosovoalban, Sloven, Kroat, Bosnier, Montenegrin så är det nog en Makedonier. Uteslutningsmetoden.

Det kräver dock att det finns andra etniciteter att jämföra med (vad vi jämför är oklart.).

Det som är intressant att veta är vad som definierar de specifika etniciteterna: vad är det som gör en Kroat till Kroat.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Kan vara. Skåningar kan också vara assimilerade danskar, precis som svenskättlingar i USA.

Assimilering ar inget med etnicitetsbegreppet att göra i en rättslig bemärkelse, assimilering kräver fortfarande en definiering av det Svenska för att vara verifierbar.

Skrivet av Valiumballong:

Hur långt är ett snöre?

JKRX fråga är relevant och den kan svaret kan inte vara godtyckligt om etnicitets begreppet ska vara relevant.
(Den behöver förstås inte besvaras med en tidsrymd.)

Skrivet av Valiumballong:

Om du är född av en etniskt svensk person och en person som inte är etnisk svensk är det givetvis inte självklart. Är polacken assimilerad (dvs, ser sig själv som svensk)?

Som sagt i identifiering har inget med assimilering att göra i rättslig bemärkelse, individen väljer själv vilken etnicitet hen identifierar sig med. Om assimilering är hur andra identifierar individen så rör det sig om kvantifierbar data och då torde Valiumballong kunna definiera vad som utgör den svenska etniciteten.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkrx:

Som sagt, det hela är en inlärd inbillning av en grupptillhörighet som egentligen är under förändring hela tiden men som konservativa gång på gång ska försöka försvara pga att de tror att dess tids etnicitet är överlägsen eller något att vara stolt över.

Inte alls rent skitsnack, med det sagt. Det är många som är för mångfald inte emot den. Det må vara rasmässig mångfald, etnisk mångfald, kulturell mångfald, etc. Blandar man alla i mixern så försvinner allt detta, och det är ju etnisk rensning vi snackar om då. Även om du då anser att etnicitet inte finns.

Det än ganska intressant när man hör kulturmaxisterna och vänstern vurma och predika för mångfald och mångkultur när de i själva verket inte anser att det finns någon etnicitet eller kultur till att börja med.

Likväl så har kulturmarxisterna och vänstern har inga problem med att använda ras, etnicitet, kultur osv när det passar deras syften. Så länge inte vita, i det här fallet, etniska Svenskar, är inräknade. För då helt plötsligt så existerar inte dessa skillnader.

Tar vi hatbrott tex så är ju inte etniska Svenskar inkluderade, vilket är intressant då andra etniska grupper är inkluderade, vilket då betyder att nu görs ett undantag helt plötsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan86c:

hur kan etniskt utrensning finnas när inga etniciteter finns?

Enligt kulturmarxisterna och vänsterns "logik" så kan inte sådant förekomma då rasmässiga, etniska, samt kulturella skillnader inte finns. Säger du sedan till dem att du existerar som etnisk grupp så duger inte det jag räknade upp som definition, faktum är ju att ingenting duger då de anser att inga skillnader finns. Nu följer jag alltså deras resonemang fullt ut.

Det var bla därför jag bad jkrx lista vad som utmärker den Svenska etniciten från de andra (då det jag listade inte dög) han vägrade resolut, och det gjorde han av den enkla anledningen att enligt honom så finns inga etniciteter än mindre en Svensk.

Skrivet av Valiumballong:

Om du inte kan födas som en annan varelse, hur kan vi då ha evolution?

Enligt dem så är det en omöjlighet då inga skillnader finns till att börja med, det är inga biologiska samt genetiska skillnader utan en social konstruktion (som dom ser på kön du vet) etc etc lite queer pseudo vetenskap på det och de syr ihop det till....ja...något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det är en potentiell möjlighet som fortfarande kräver politiska beslut, i det här fallet att SD skulle satsa mer pengar på invandrare.

Tja, om något parti hade försökt att prata med dem så hade de kanske gått med på att behålla samma pengasatsning på invandrarna bara man minskar invandringen för då borde ju alla bli nöjda och glada ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag kan försöka.

Om vi tar det du tog upp, etniska rensningar i Jugoslavien så talar vi om att identifiera en eller flera etniciteter bland många andra: Är det inte en Serb, Kosovoalban, Sloven, Kroat, Bosnier, Montenegrin så är det nog en Makedonier. Uteslutningsmetoden.

Det kräver dock att det finns andra etniciteter att jämföra med (vad vi jämför är oklart.).

Det som är intressant att veta är vad som definierar de specifika etniciteterna: vad är det som gör en Kroat till Kroat.

Och på något sätt lyckas vi definiera de bosniska muslimerna(?) och konstatera att de blev utsatta för en etnisk rensning. Hur definierar vi de palestinska offren? Kan vi applicera samma metod på svenskar? Är religionen nyckeln i mina exempel?

Edit: Jag själv ser inte riktigt poängen i detta, är helt klar över min ställning i begreppen etnisk rensning och har själv jobbat på plats i forna Jugoslavien med att hjälpa de stackars offren och tro mig, det var inte kul.

Vad jag vill komma till är varför det är så viktigt för vissa att svänga sig med begreppet etnisk svensk om de sedan inte kan definiera denna etniska svensk. Nu var tydligen poängen att kulturmarxister inte anser att det finns etniska svenskar. Om så vore, vad spelar det för roll i diskussionen?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Enligt kulturmarxisterna och vänsterns "logik" så kan inte sådant förekomma då rasmässiga, etniska, samt kulturella skillnader inte finns. Säger du sedan till dem att du existerar som etnisk grupp så duger inte det jag räknade upp som definition, faktum är ju att ingenting duger då de anser att inga skillnader finns. Nu följer jag alltså deras resonemang fullt ut.

Nej du begriper inte resonemanget och gör en vurpa.

Du nämner tre begrepp: Ras, Kultur och Etnicitet.

Ras är dubbelt, å ena sidan en filologisk konstruktion å andra sidan ett svagt naturvetenskapligt begrepp.
Etnicitet omfattar rasbegreppet men delar in "Raserna" i mindre grupper baserat på kultur.
Kultur är ett samlingsbegrepp som omfattar Språk, Religion osv.

Skälet till att "kulturmarxister" vilket egentligen är majoriteten av de relevanta akademikerna ställer sig tveksamma till begreppen är för att de inte är lämpliga att använda i den bemärkelse som de är till för.

Turkiets majoritetsbefolkning är Turkarna, följande saker gäller för turkarna.
De talar ett Turkiskt språk ur den Altaiska språkgruppen.
De är inte nämnvärt besläktade på det genetiska planet med Turkiska folk utan snarare Grekerna.
Den Osmanska och numer Turkiska mytologiska världen är Turkisk (Altaisk), före detta var den Grekisk.
Den Turkiska religionen är Arabisk(Islam) med inslag av Persiska(Zoroastriska) element.
Det Turkiska alfabetet är inte Turkiskt (Det närmsta ett turkiskt alfabet i modern tid är det oanvända Uzbekiska, förr fanns Chagataiska.) det turkiska alfabetet är Latinskt, dessförrinnan Arabiskt.

Om begreppen Ras, Kultur och Etnicitet ska kunna användas som funktioner så måste de följas av effekter. Det gör de inte nödvändigtvis och Turkiet är ett bra exempel på hur begreppen inte kan användas för att förklara samhället.
De kan emellertid användas i en deskriptiv funktion, Kultur kan ses som summan av olika ting i samhället men det är något annat än något som styr det. Detsamma gäller etnicitet, det kan också ses som en summa; Ras likaså.

Skrivet av Larsioni:

Enligt dem så är det en omöjlighet då inga skillnader finns till att börja med, det är inga biologiska samt genetiska skillnader utan en social konstruktion (lite som kön du vet) etc etc lite queer pseudo vetenskap på det och de syr ihop det till....ja...något.

Biologiska skillnader i styrka är oviktiga på exempelvis arbetsmarknaden i och med att arbetslagstiftningen har en lägsta gräns som är anpassad till båda kön men den överträds endast i den bemärkelse den har i kvinnodominerade yrken.

Talar vi dock om attityder så går det inte att särskilja det biologiska från det sociala i studier: Det går att uppmäta variation baserat på det sociala faktorer men det går inte att uppmäta en variation baserat på biologiska faktorer.

Skrivet av lekman:

Tja, om något parti hade försökt att prata med dem så hade de kanske gått med på att behålla samma pengasatsning på invandrarna bara man minskar invandringen för då borde ju alla bli nöjda och glada ?

Om de övriga partiernas bevekelsegrund är den finansiella summan så självklart.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

.Du nämner tre begrepp: Ras, Kultur och Etnicitet..

Visst gör jag det, jag har inga problem med att förstå skillnaden mellan begreppen. Problemet är att de anser att de inte finns.

Vad avser jkrx så anser han att det inte finns någon Svensk etnicitet, vilket då måste betyda att inga andra etniciter finns heller. Endra eller så finns dom eller så finns dom inte. Han har ocskå uttalat att en Svensk etnicitet inte finns....enligt honom.

Skrivet av Huzzbutt:

Biologiska skillnader....

Den parallelen var för att visa på att de rör ihop begreppen. Vilket de också gör. Och det blir inte bättre av att en definition, som tidigare säg haft två betydelser, idag har tio olika betydelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Och på något sätt lyckas vi definiera de bosniska muslimerna(?) och konstatera att de blev utsatta för en etnisk rensning. Hur definierar vi de palestinska offren? Kan vi applicera samma metod på svenskar? Är religionen nyckeln i mina exempel?

Edit: Jag själv ser inte riktigt poängen i detta, är helt klar över min ställning i begreppen etnisk rensning och har själv jobbat på plats i forna Jugoslavien med att hjälpa de stackars offren och tro mig, det var inte kul.

I dina exempel är religionen nyckeln nu har jag inte läst Byzantinsk historia på ett tag men skiljelinjerna i Jugoslavien, kryptiska som de är kan förvisso tidigt förankras i något sorts om man är välvillig: nationsbegrepp men det är det religiösa i och med 1300-1400-talets erövringar som blir avgörande.

Men nej samma metod går inte att applicera på Svenskar, vi måste ner på detaljnivå i en avgränsning från de nordiska identiteterna, snarlika språk, samma religion osv. Ju mer precist det blir desto mer förvirrat blir det, ta midsommar firandet tillexempel: En Svensk högtid som firas i stora delar av den fornnordiska världen (som är större än norden) på varierande sätt, vi har en majstång och i andra länder har man en brasa. är det Svenska firande förankrat i de lokala identiterna? Nej det är en likriktning som uppstått under de senaste 90-100 åren baserat på den nationalromantiska idén om att finna en etnisk identitet.

Sverige är ett stort land med långa avstånd och liten befolkning, att ens anta att vi skulle ha en historiskt förankrad gemensam identitet är att misslyckas med att förstå förutsättningarna.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)