Förstört båda hårddiskarna vid installation av ny SSD?

Permalänk

Förstört båda hårddiskarna vid installation av ny SSD?

Hej!

Jag vet inte riktigt vad som har hänt, eller hur det ska lösas. Hoppas ni kan hjälpa mig! Skriver händelseförloppet så detaljerat som möjligt:

Jag köpte en Samsung 840 EVO tidigare idag, och skulle installera den på min Asus ROG G750JX. Datorn hade 1 ledig 2.5" hdd-plats, så jag kopplade in den direkt. Installerade sedan programmen från den medföljande skivan (Samsung Magician och Samsung Data Migration). Datorns originalhårddisk var redan nyformaterad (endast windows 8 installerat), så jag startade Samsung Data Migration och kopierade hela hårddisken till SSDn. Sedan gick jag in i BIOS och angav SSDn som boot priority 1, startade om datorn och trodde att det skulle rulla på som vanligt med uppdateringarna mm. Här kom problemen.

Jag ville börja med att installera Windows 8.1 uppdateringen, men efter några sekunders loading av "App Store" så fick hela skärmen en blågrå färg, och vart man än tryckte, så kom man tillbaka till "Start" (Windows-knappen meny). Min nya plan var att låta alla windows 8 uppdateringar ladda klart och installeras först. Problemet var dock att varje gång jag skulle gå in i windows update för att kolla uppdateringarna hände samma sak som när jag skulle starta App Store. Skärmen blev blågrå, och vart jag än tryckte så hamnade jag i startmenyn. Efter ett tag så var dessa uppdateringar iallafall klara, men fortfarande gick det inte att gå in i App Store, eller Windows Update. En gång så kom det upp en popup där det stod att något var fel med windows.

Jag kom på att jag borde boota originalhårddisken, och sedan fortsätta installationen som vanligt. Efter detta så skulle jag formatera SSDn och sedan klona den redan uppdaterade hårddisken, men dit kom jag aldrig. Efter att Windows 8 uppdaterat färdigt så ville inte App Store fungera, så jag kunde aldrig installera Windows 8.1. App Store verkade fungera som vanligt, men när jag valde "Uppdatera till Windows 8.1" så började den ladda, men fortsatte tills jag tröttnade på att se cirkeln snurra runt. Försökte då göra diverse återställningar/repareringar av windows (allt enligt guider på nätet som sa sig lösa problemet med app store) men problemet kvarstod. Efter mitt sista försök av reparation som innebar en Clean Boot, så gick det inte att logga in på datorn. Misstänker att jag råkat stoppa alla "Microsoft Services" medans jag följde anvisningarna (inaktivera allt i autostart osv..), men vet dock inte om det är problemet till varför jag inte kan logga in på mitt konto.

När jag inte hittade en lösning på problemet, så bootade jag istället min SSD, och gick in för att skriva detta.

Jag har alltså en hårddisk som inte vill logga in/om jag väl kommer in, använda app store.
Samt en SSD som vägrar starta någonting från "startmenyn", inklusive det enda sättet att formatera datorn på (som jag vet om).

När jag köpte min dator så fick jag inte med någon Windowsskiva, eftersom att alla dom funktionerna redan finns med i datorn.

Snälla SweC-medlemmar, ge mig en grym julklapp i form av hjälp med en lösning till mitt problem.
God Jul på er alla!

Permalänk

Nu såhär efteråt vet jag inte om det kommer göra någon skillnad.
Men på moderkort till stationära så finns det en sata-port som är avsedd för OS-disken.
Alltså borde din ssd sitta där orginal disken sitter. Som sagt vet jag inte om det är så för bärbara system och om det skulle lösa dina problem..

Permalänk

Enligt en video där en kille hade samma laptop som mig, så satt hans HDD med OS på motsatta sidan mot min. Men allt är värt att testa! Problemet ligger nu i att jag vill få båda hårddiskarna formaterade, samt ominstallera windows 8 på den som är original, men det vill inte funka.

Permalänk
Medlem

Har du Windows 8 på bootbart USB? I så fall skulle jag börja om från början och installera det på SSDn. Glöm inte att ha HDn urkopplad. När alla uppdateringar är installerade, då kan du stoppa tillbaka HDn och formatera den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Har du Windows 8 på bootbart USB? I så fall skulle jag börja om från början och installera det på SSDn. Glöm inte att ha HDn urkopplad. När alla uppdateringar är installerade, då kan du stoppa tillbaka HDn och formatera den.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det har jag inte, men borde dock kunna fixa det.

Nu har HDDn ytterligare ett problem. Startar jag datorn med den så får jag instant bluescreen med felmeddelandet:

Recovery
Your PC needs to be repaired
The Boot Configuration Data for your PC is missing or contains some errors
File: \EFI\Microsoft\Boot\BCD
Error code: 0xc000000f

Permalänk
Medlem

Ta hjälp av microsofts verktyg för att skapa en Windows 8:a skiva/usb som du kan installera från.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-reset-ref...

När du kommer till alternativet med partitionering i installationen raderar du alla partitioner (så är datorn helt ren).

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Ta hjälp av microsofts verktyg för att skapa en Windows 8:a skiva/usb som du kan installera från.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/create-reset-ref...

När du kommer till alternativet med partitionering i installationen raderar du alla partitioner (så är datorn helt ren).

Har fått igång usbn med programmet nu. Kan välja uppgradering eller anpassad installation (avancerad), går jag in på anpassad så kommer partitioneringslistan upp med mina hårddiskar + några andra små lagringsenheter (?). Menar du att jag ska ta bort alla dessa, eller formatera, eller endast formatera vissa av partitionerna men ta bort resten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nu såhär efteråt vet jag inte om det kommer göra någon skillnad.
Men på moderkort till stationära så finns det en sata-port som är avsedd för OS-disken.
Alltså borde din ssd sitta där orginal disken sitter. Som sagt vet jag inte om det är så för bärbara system och om det skulle lösa dina problem..

Det går att använda precis vilket SATA-uttag man vill på moderkortet för systemdisken, det bör inte göras någon skillnad mellan uttag 0 och 1 t.ex. Om man trots allt skulle behöva styra bootordningen mot en viss disk, så går det att göra i BIOS/UEFI på 99% av alla moderkort som inte är låsta OEM brädor.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pastrojki:

Har fått igång usbn med programmet nu. Kan välja uppgradering eller anpassad installation (avancerad), går jag in på anpassad så kommer partitioneringslistan upp med mina hårddiskar + några andra små lagringsenheter (?). Menar du att jag ska ta bort alla dessa, eller formatera, eller endast formatera vissa av partitionerna men ta bort resten?

Ta ur HDDn, starta anpassad installation, ta bort alla partitioner. Sen är jag osäker om du måste skapa en ny partition och formatera den för att fortsätta installationen. Windows kanske ordnar det själv. Låter du HDDn sitta i finns det en risk att bootloadern hamnar på den disken istället för SSDn. Då kan du inte boota datorn om du plockar ur HDDn fast du har Windows på SSDn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Ta ur HDDn, starta anpassad installation, ta bort alla partitioner. Sen är jag osäker om du måste skapa en ny partition och formatera den för att fortsätta installationen. Windows kanske ordnar det själv. Låter du HDDn sitta i finns det en risk att bootloadern hamnar på den disken istället för SSDn. Då kan du inte boota datorn om du plockar ur HDDn fast du har Windows på SSDn.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är installationen igång, tack för hjälpen hittills! God jul på dig.

Permalänk
Medlem

Så länge du inte har något som du vill spara i datorn raderar du alla partitioner. Sedan kan du i diskhanteraren skapa partitioner på hårddisken när du väl installerat Windows.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Så länge du inte har något som du vill spara i datorn raderar du alla partitioner. Sedan kan du i diskhanteraren skapa partitioner på hårddisken när du väl installerat Windows.

Skrivet av Lembritt:

Ta ur HDDn, starta anpassad installation, ta bort alla partitioner. Sen är jag osäker om du måste skapa en ny partition och formatera den för att fortsätta installationen. Windows kanske ordnar det själv. Låter du HDDn sitta i finns det en risk att bootloadern hamnar på den disken istället för SSDn. Då kan du inte boota datorn om du plockar ur HDDn fast du har Windows på SSDn.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu verkar datorn fungera som vanligt, men endast SSDn är ikopplad. Vill nu få in HDDn och formatera den så att jag kan använda den som mer lagring. Hur ska jag göra för att detta ska gå så smidigt som möjligt? Känner att det är bäst att jag frågar innan jag börjar försöka hitta en lösning själv denna gång. HDDn har ju fortfarande sån där bootloader bluescreen varje gång man bootar från den.

Ska jag koppla ur SSDn, koppla in HDDn, och boota med USB igen för att få den ren? Eller hur skulle ni ha gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pastrojki:

Nu verkar datorn fungera som vanligt, men endast SSDn är ikopplad. Vill nu få in HDDn och formatera den så att jag kan använda den som mer lagring. Hur ska jag göra för att detta ska gå så smidigt som möjligt? Känner att det är bäst att jag frågar innan jag börjar försöka hitta en lösning själv denna gång. HDDn har ju fortfarande sån där bootloader bluescreen varje gång man bootar från den.

Ska jag koppla ur SSDn, koppla in HDDn, och boota med USB igen för att få den ren? Eller hur skulle ni ha gjort?

Du behöver inte koppla bort SSDn, du kan koppla in HDDn och boota Windows som ligger på SSDn, öppna sedan Diskhantering från Windows som ligger på SSDn, nu kan du ta bort alla partitioner som finns på HDDn genom att högerklicka och välja Ta bort volym, när hela utrymmet på HDDn är Inte allokerat kan du skapa en Ny enkel volym på den gamla hårddisken.

Scrolla ner på denna sida och läs under rubriken "Ta bort en partition i Windows 8" så ser du hur man öppnar Diskhantering och tar bort en partition i W8/W8.1 http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=s...

Och här finns en bra guide som visar hur man skapar en Ny enkel volym på ett Inte allokerat utrymme http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Du behöver inte koppla bort SSDn, du kan koppla in HDDn och boota Windows som ligger på SSDn, öppna sedan Diskhantering från Windows som ligger på SSDn, nu kan du ta bort alla partitioner som finns på HDDn genom att högerklicka och välja Ta bort volym, när hela utrymmet på HDDn är Inte allokerat kan du skapa en Ny enkel volym på den gamla hårddisken.

Scrolla ner på denna sida och läs under rubriken "Ta bort en partition i Windows 8" så ser du hur man öppnar Diskhantering och tar bort en partition i W8/W8.1 http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=s...

Och här finns en bra guide som visar hur man skapar en Ny enkel volym på ett Inte allokerat utrymme http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k...

Tack för svar! Ska testa.

Permalänk
Medlem

Så länge du lyckas boota din ssd med hårddisken inkopplad kan du lösa det från Windows inbyggda verktyg diskhanteraren.

Är det sedan några funktioner i datorn, typ pekplatta, specialknappar, nätverkskort osv. som inte fungerar som de skall tar du ner drivrutiner från tillverkarens hemsida.