Dockningsstation till 13" MacBook Retina - någon som har erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Dockningsstation till 13" MacBook Retina - någon som har erfarenhet?

Är sugen på någon typ utav dockningsstation till min nyinförskaffade 13" Macbook Retina, då jag vill använda min skärm, tangentbord, mus... etc. när jag är hemma, men snabbt och enkelt kunna slänga ned datorn i väskan när det är dags att dra till plugget.

Det enda alternativ jag funnit som varit någorlunda intressant är denna:
http://hengedocks.com/pages/vertical-macbook-pro-retina

Någon som har någon erfarenhet utav denna, eller har något annat förslag?

Mvh,
Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

Om du nu ska ha en dockstation antar jag att du redan har skärm, tangentbord och mus och då är det nästan enklast att ta en bildkabel (HDMI, DP) och dra direkt från skärmen till datorn och sen bara stänga locket då bilden då läggs på den externa skärmen. Men det kanske är någon funktion som jag missar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Om du nu ska ha en dockstation antar jag att du redan har skärm, tangentbord och mus och då är det nästan enklast att ta en bildkabel (HDMI, DP) och dra direkt från skärmen till datorn och sen bara stänga locket då bilden då läggs på den externa skärmen. Men det kanske är någon funktion som jag missar?

Du missar smidigheten med att ansluta alla tillbehör. Nätverk, ström, mus, tangentbord, extern hårddisk osv.

Har man wifi, samt bluetooth mus/tangentbord är det bara skärm och ström vilket gör att docka är lite väl lyxigt. Kör man apples skärmar behöver man kanske inte heller dockar då man kan ansluta mycket via skärmen.

Nackdelen med dockan du länkar är ju att laptopen blir låst, så man kan inte använda den som extra skärm, komma åt eventuella knappar men det kanske inte behövs på mac.

Permalänk
Medlem

Jag är oerhört lat när det gäller att plugga i/ur kablar hit och dit (vilket är ironiskt med tanke på att det är vad jag jobbar med... arbetsskada?).
Snabbt i, snabbt ur.

När jag är hemma skickar jag ned lappisen i dockan, och kör med det trådade tangentbordet och skärmen.
När det är dags att plugga skickar jag ned den i väskan, med separat laddare.

Men jag håller med om att det är en nackdel att den inte är uppfälld.

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag körde med Hengedock till min Macbook air som jag ägde tidigare. Den funkade riktigt bra. Det var lite trixigt i början att få i datorn "rakt" men man lärde sig snabbt.

På airen var man också tvungen att sätta in strömmen manuellt då den satt på andra sidan än thunderbolten, men det kanske inte gäller på 13" macbook pro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thide:

På airen var man också tvungen att sätta in strömmen manuellt då den satt på andra sidan än thunderbolten, men det kanske inte gäller på 13" macbook pro?

Nope, de sitter på samma sida.

Tack för ditt svar!

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Nope, de sitter på samma sida.

Tack för ditt svar!

Men du, skulle inte en thunderbolt docka funka bra för dig? En kabel till dockan från datorn och allt annat kopplat till dockan.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Men du, skulle inte en thunderbolt docka funka bra för dig? En kabel till dockan från datorn och allt annat kopplat till dockan.

http://core0.staticworld.net/images/article/2013/05/belkin_th...

En kabel till dockan. Plus elkabel. Sen adapter från Thunderbolt till HDMI (blir detta även ett externt grafikkort, eller hur funkar det med Thunderbolt?). Sen lägga datorn någonstans på skrivbordet.

Mjäääää... to much hassle, man!

Visa signatur

---