Att få jobb som "blyg" basement dweller

Permalänk
Medlem

Att få jobb som "blyg" basement dweller

Hej, jag kommer hit för att få lite råd och tips på vad ni hade gjort i min situation.

Som ni förmodligen förstår så är mitt problem att jag är blyg (eller vad man ska kalla det), och anledningen till det är att jag i princip bara sitter hemma hela dagarna och inte umgås med andra människor, därav så tycker jag att det är jobbigt att prata med människor (i viss mån). Varför det blev så är för att jag inte har träffat nån som jag känner att jag har något gemensamt med, och därför har jag bara umgåtts med mina internetvänner.

På gymnasiet så gick jag en EL/IT-inriktning och jag fick bra betyg i datorämnena, och jag är väldigt intresserad av IT, främst inom linux, nätverk och hårdvara. Så för mig känns det självklart att jobba med något inom det.

Jag gick ut gymnasiet i sommras och fick ett sommarjobb som helpdesk-tekniker (onsite och via telefon), redan då var jag tveksam till det men jag tänkte "varför inte?". Så jag gjorde mina 7 veckor sommarjobb där och jag kan inte påstå att jag trivdes men jag fick i alla fall mina arbetsuppgifter gjorda med nöd och näppe (kändes det som). Jag vet inte riktigt vad det är, men när jag ska prata med folk så blir jag nervös och tappar fokus/gör misstag.

Nu när ni har lite bakgrund så tänkte jag berätta lite hur jag resonerar...

Som det ser ut just så är det inte aktuellt med vidare studier, så jag vill ha ett jobb och det som är mest naturligt är såklart de så kallade "first-line support"-jobben. Men då kommer vi till mitt problem med det sociala, att jag blir nervös och det. Men jag tänker samtidigt såhär att om jag bara utsätter mig för situationer som jag tycker är jobbiga så kommer mitt problem att försvinna tillslut. Samtidigt så förväntar sig arbetsgivaren av mig att jag är social och inte tycker att det är jobbigt att prata med människor. Så det blir lite moment 22.

Så... Vad tror ni? är det bara att försöka ta ett support jobb och se hur det går eller finns det något annat jobb inom IT-området som inte är support och inte kräver vidare utbildning? Eller har ni något annat tips till mig?

Jag tror jag fick med det mesta men fråga på om det är något jag har missat.

Permalänk
Medlem

Har du klarat 7 veckor så borde du ganska enkelt få ett support-jobb till? var lite i samma situation som dig men lyckades få ett webbutvecklare-jobb där de inte krävde någon större erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Har du klarat 7 veckor så borde du ganska enkelt få ett support-jobb till? var lite i samma situation som dig men lyckades få ett webbutvecklare-jobb där de inte krävde någon större erfarenhet.

Det kan jag säkert få, har inte sökt några jobb än. Jag tänker mest om det är fel att göra såhär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panton:

Det kan jag säkert få, har inte sökt några jobb än. Jag tänker mest om det är fel att göra såhär?

Om du nu söker jobb, får lite påhugg då och då och börjar plugga vid 22-24 så är du fullt normal.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv

Sök jobb och sök utbildningar. Om du är skoltrött så kan du söka jobb och själv hålla på med lite självstudier tills du tröttnar på detta och börjar studera helt. Arbetsförmedlingen gillar dock inte att man anstränger sig för mycket med att öka ens kompetens samtidigt som man är skriven arbetslös, så tänk på detta när du pratar med dem.

De jobb som man inom IT sektorn kan få utan "några speciella IT-kunskaper" är typ inga idag, även om det finns några jobb som berör området IT.
För att få IT-kunskaper så finns det många sätt där högskola/KY-utbildningar för den stora skaran är de enklaste sätten och man får dessutom lån under tiden och träffa likasinnade personer. Dessutom får man ett intyg att man har läst grunderna.
Så om man vill ha enkelt för sig inom IT så läs vidare. Det finns dock gott om personer som har gått raka vägen direkt från gymnasiet, men den stora delen av dessa gjorde det när arbetsmarknaden såg annorlunda ut och då fick en chans att börja från grunden.

Om du vill syssla mycket med linux så tänker jag t.ex. på en nätverksutbildning med inriktning på servrar som inte är fel. (Detta är dock ej mitt kompetensområde) För jobb inom Linux brukar vara lite mer avancerat. -Jag tänker t.ex på när en förfrågan gick ut på mitt jobb om någon kunde linux, där det senare visade sig att med att kunna linux så menade kunden att kunna programmera linuxbaserade realtidsapplikationer i C för mikrodatorer. (lite mer avancerat än att bara kunna Linux enligt mitt tycke)
Min poäng är att jobben inom linux ofta är lite mer avancerade än bara kunna gränssnittet.

Edit:
Förtydligande. Jag tycker alltså du ska fortsätta söka jobb, men fundera också på utbildning.

Angående sociala biten så tillhör IT de bättre jobben idag som inte har massarbetslöshet.

Permalänk
Medlem

Blyga källartroglodyter är en av mina favoritpersonligheter på jobbet! Gör lite jobb. Umgås så mycket du orkar. Good times!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Om du nu söker jobb, får lite påhugg då och då och börjar plugga vid 22-24 så är du fullt normal.

Skrivet av anon159643:

Sök jobb och sök utbildningar. Om du är skoltrött så kan du söka jobb och själv hålla på med lite självstudier tills du tröttnar på detta och börjar studera helt. Arbetsförmedlingen gillar dock inte att man anstränger sig för mycket med att öka ens kompetens samtidigt som man är skriven arbetslös, så tänk på detta när du pratar med dem.

De jobb som man inom IT sektorn kan få utan "några speciella IT-kunskaper" är typ inga idag, även om det finns några jobb som berör området IT.
För att få IT-kunskaper så finns det många sätt där högskola/KY-utbildningar för den stora skaran är de enklaste sätten och man får dessutom lån under tiden och träffa likasinnade personer. Dessutom får man ett intyg att man har läst grunderna.
Så om man vill ha enkelt för sig inom IT så läs vidare. Det finns dock gott om personer som har gått raka vägen direkt från gymnasiet, men den stora delen av dessa gjorde det när arbetsmarknaden såg annorlunda ut och då fick en chans att börja från grunden.

Om du vill syssla mycket med linux så tänker jag t.ex. på en nätverksutbildning med inriktning på servrar som inte är fel. (Detta är dock ej mitt kompetensområde) För jobb inom Linux brukar vara lite mer avancerat. -Jag tänker t.ex på när en förfrågan gick ut på mitt jobb om någon kunde linux, där det senare visade sig att med att kunna linux så menade kunden att kunna programmera linuxbaserade realtidsapplikationer i C för mikrodatorer. (lite mer avancerat än att bara kunna Linux enligt mitt tycke)
Min poäng är att jobben inom linux ofta är lite mer avancerade än bara kunna gränssnittet.

Edit:
Förtydligande. Jag tycker alltså du ska fortsätta söka jobb, men fundera också på utbildning.

Angående sociala biten så tillhör IT de bättre jobben idag som inte har massarbetslöshet.

Tack för båda era svar.

Jag har också kommit till den slutsatsen att jag aldrig kommer få ett jobb inom linux/nätverk direkt, det är därför jag pratar om supportjobben för att jag vet att det är en väg att ta sig vidare.

Jag tänker att man först gör ett år med "first-line support" och sen går vidare till "second-line", och samtidigt tar några certs, typ cisco CCNA (fast det heter något annat nu för tiden tror jag), och sen något redhat cert så kan jag tänka mig att det inte är helt omöjligt att få jobba med nätverk och linux.

Men om jag har förstått er båda rätt så tycker ni att jag ska söka supportjobb ändå?

Permalänk
Medlem

ja absolut att du bör söka supportobb om du känner att du kan trivas med jobbet . Absolut möjligt att gå vidare inom support om man visar att man vill det. Alternativet är att gå en yrkesutbildning vilket bör vara enklare, finns många kortare utbildningar som till stor del består av lärande i arbete.