Nytt grafikkort! Med lite coilwhine vid 144hz 1440p

Permalänk

Mitt MSI 980 Gaming kort coilwhine'ar vid väldigt hög FPS, alltså tusentals FPS då gnäller kortet.
Typ i menyer, uppstart av t.ex FC4 då jag har ca 5000 FPS någon sekund som max.
Men i spelet - allt på ULTRA och 144HZ är det tyst och fint med 100+ FPS

I benchmarking typ 3DMARK tjuter det i Ice Storm och Cloud Gate - oxå väldans hög FPS.

Antar att det är som det skall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Låter det inte jättemycket med en vattenpump (!) i datorn?

om man inte isolerar den låter det rejält, ja. jag monterade min d5 i mitt enthoo primo med pumpfästet som följer med (http://www.thinkcomputers.org/reviews/phanteks_enthoo_primo/6...) som har isolering mot pump och chassi och det lät ändå mycket, även när pumpen gick på hastighet 1 (av 5). placerade den istället på en bit skumgummi från en madrass och nu hörs den inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Låter det inte jättemycket med en vattenpump (!) i datorn?

nej verkligen inte, en bra pump hörs inte.
Det är fläktarna som hörs, med vattenkylning så bygger man ofta mycket mer änv ad man behöver så man kan köra fläktarna på vääldigt låga varv.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp!

Jag kommer köpa asus strix 980 eller asus Rog poseidon 980.

Lutar mot poseidon då det kommer med vattenblock så man inte behöver bryta nån garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Tack för all hjälp!

Jag kommer köpa asus strix 980 eller asus Rog poseidon 980.

Lutar mot poseidon då det kommer med vattenblock så man inte behöver bryta nån garanti.

har du läst inläggen? du bryter inte garantin om du köper ett kort från evga. varför skulle du köpa ett strix eller ett posiedon och ha en tjock och (i mina ögon) ful luftkylare helt i onödan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

har du läst inläggen? du bryter inte garantin om du köper ett kort från evga. varför skulle du köpa ett strix eller ett posiedon och ha en tjock och (i mina ögon) ful luftkylare helt i onödan?

Precis, och detta skall EVGA ha förbannat bra cred för. En annan tillverkare som jag också vill ge cred till är Gigabyte, för att dom trotsade Nvidia och skickade med sin egna kylare externt till Nvidia-GTX Titan Black GHZ edition. Ingen annan vad jag vet gjorde detta.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Desto lägre fps desto mindre coilwhine rent generellt, så vill du vara helt utan, köp ett riktigt långsamt kort. Annars slå på "adaptive vsync" i nvidia kontrol panel så kommer du slippa det mesta av cw och ändå kunna köra kortet "fullt ut" utifrån vad din skärm klarar + även slippa tearing osv..
Riktigt trött på coilwhinetrådar, coilwhine är knappast något nytt. Har också märkbar cw när det rör sig om flera hundratals eller tusentals fps eller mer dvs utan adaptive vsync i menyer på vissa spel eller riktigt gamla spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Desto lägre fps desto mindre coilwhine rent generellt, så vill du vara helt utan, köp ett riktigt långsamt kort. Annars slå på "adaptive vsync" i nvidia kontrol panel så kommer du slippa det mesta av cw och ändå kunna köra kortet "fullt ut" utifrån vad din skärm klarar + även slippa tearing osv..
Riktigt trött på coilwhinetrådar, coilwhine är knappast något nytt. Har också märkbar cw när det rör sig om flera hundratals eller tusentals fps eller mer dvs utan adaptive vsync i menyer på vissa spel eller riktigt gamla spel.

Du behöver inte skriva i tråden då om du är så less.

Har 1440p 144hz så kommer behöva 2 snabba kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

har du läst inläggen? du bryter inte garantin om du köper ett kort från evga. varför skulle du köpa ett strix eller ett posiedon och ha en tjock och (i mina ögon) ful luftkylare helt i onödan?

Poseidon kommer med vattenblock och det ser inte fult ut i mina ögon. Men har inget fönster på lådan heller.

Vadå ha en luftkylare i onödan? Blir det strix så sätter jag dit vattenblock.

Sen så är det väl ändå jag som väljer, jag frågade lite om vad folk visste inför ett köp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kelrazh:

Du behöver inte skriva i tråden då om du är så less.

Har 1440p 144hz så kommer behöva 2 snabba kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok Hur som helst så har mitt MSI 970 inget cw vid 144fps. Kanske om jag skulle lägga örat vid det och stänga av övriga fläktar men inget jag gjort..Med två av dem så får de arbeta ännu mindre så nej inget cw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Desto lägre fps desto mindre coilwhine rent generellt, så vill du vara helt utan, köp ett riktigt långsamt kort. Annars slå på "adaptive vsync" i nvidia kontrol panel så kommer du slippa det mesta av cw och ändå kunna köra kortet "fullt ut" utifrån vad din skärm klarar + även slippa tearing osv..
Riktigt trött på coilwhinetrådar, coilwhine är knappast något nytt. Har också märkbar cw när det rör sig om flera hundratals eller tusentals fps eller mer dvs utan adaptive vsync i menyer på vissa spel eller riktigt gamla spel.

Coilwhine är för mig lugnt, men när det händer vid 60 FPS (60hz) och lägre (eller vid 144hz och mindre), DÅ är det riktigt irriterande. Dvs, det är så gott som konstant, inte bara i menyer och annat. Är det bara i menyer så tycker jag man är lite väl känslig.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lossah:

Coilwhine är för mig lugnt, men när det händer vid 60 FPS (60hz) och lägre (eller vid 144hz och mindre), DÅ är det riktigt irriterande. Dvs, det är så gott som konstant, inte bara i menyer och annat. Är det bara i menyer så tycker jag man är lite väl känslig.

Tror det är ovanligare, håller dock med - om det är störande vid "normala" fps så är det en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Tror det är ovanligare, håller dock med - om det är störande vid "normala" fps så är det en annan sak.

Det är ganska mycket ovanligare av alla coilwhine-trådar jag läst över internet, som tur är. Jag beställde ett Galax 970 med just det här problemet, som jag dock ska returnera för ett Gigabyte och hoppas att det blir bättre (bra jäkla mycket dyrare dock. )

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelrazh:

Poseidon kommer med vattenblock och det ser inte fult ut i mina ögon. Men har inget fönster på lådan heller.

Vadå ha en luftkylare i onödan? Blir det strix så sätter jag dit vattenblock.

Sen så är det väl ändå jag som väljer, jag frågade lite om vad folk visste inför ett köp.

Skickades från m.sweclockers.com

poseidon är en luftkylare också, en hybrid. vill du köpa poseidon för 7000kr istället för att köpa evga acx för 5700kr med http://coolingstuff.se/p/1157/ek-fc980-gtx---acetal så gör det. priset blir ungefär lika och du har garanti på båda. strix ser jag ingen anledning att köpa, möjligen priset då, rea på cdon, 300kr är dock inte mycket att betala för att ha kvar garantin på ett grafikkort över 5000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

poseidon är en luftkylare också, en hybrid. vill du köpa poseidon för 7000kr istället för att köpa evga acx för 5700kr med http://coolingstuff.se/p/1157/ek-fc980-gtx---acetal så gör det. priset blir ungefär lika och du har garanti på båda. strix ser jag ingen anledning att köpa, möjligen priset då, rea på cdon, 300kr är dock inte mycket att betala för att ha kvar garantin på ett grafikkort över 5000kr.

vattenblock kostart runt 1000kr + backplate 300kr
samma peng.

Ja, garanti kan va bra att ha men som sagt poseidon behöver jag inte göra nått med.

Permalänk
Medlem

Har 2 st GTX 970 MSI Gaming, ingen coilwhine alls Riktigt nöjd med korten

Visa signatur

DATOR | Chassi: H440 | Moderkort: HERO VII | Processor: 4790k | Kylning: H100i | SSD: Samsung 850 Pro 128+256Gb | HDD: WD Black 3TB | Grafikkort: 970 MSI Gaming SLI | RAM: 16Gb HyperX Fury 1600MHz | Nätagg: EVGA Supernova G2 1000W |
KRINGUTRUSTNING | Skärm: ROG Swift PG278Q | Mus: Func MS-3² | Tangentbord: MadCatz S.T.R.I.K.E 7 | Headset: O2+ODAC - HD650 | Mikrofon: Blue Spark Digital |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Kelrazh:

vattenblock kostart runt 1000kr + backplate 300kr
samma peng.

Ja, garanti kan va bra att ha men som sagt poseidon behöver jag inte göra nått med.

Funkar poseidon lika bra som EK-vattenblock är min fråga?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av EsoxLucius:

Mitt MSI 980 Gaming kort coilwhine'ar vid väldigt hög FPS, alltså tusentals FPS då gnäller kortet.
Typ i menyer, uppstart av t.ex FC4 då jag har ca 5000 FPS någon sekund som max.
Men i spelet - allt på ULTRA och 144HZ är det tyst och fint med 100+ FPS

I benchmarking typ 3DMARK tjuter det i Ice Storm och Cloud Gate - oxå väldans hög FPS.

Antar att det är som det skall.

Du antar antagligen rätt
Samma med mitt kort (fast 970 strix)

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Funkar poseidon lika bra som EK-vattenblock är min fråga?

Av det jag sett verkar kortet hålla runt 45-50 grader under load.
Så det kommer nog bli bra, då jag inte tänker oc.a utan vill ha tyst dator.

Men det är ju beroende på hur många radiatorer man har.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus GTX 970 Strix, kortet är knäpptyst. Aldrig hört av det faktiskt!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080