Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

The Witcher 3 skruvar upp systemkraven

Permalänk
Medlem

Folk klagar? såg ni inte ASS Unity kraven? de var ju ännu högre, men endå laggade det på alla datorer som provade spelet... Hoppas det kommer flyta på bra nu då de säger att de utvecklat bara för PC , iaf till en början... Men av erfarenhet så vet vi ju hut detta kommer att sluta , hoppas dock inte

Kolla bara på Metal Gear Ground Zeroes, där snackar vi bra PC release.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaprisen:

Vi vet ju alla hur det gick för det förra spelet med extrema systemkrav (ac: unity)...Hoppas verkligen inte det blir samma sak här då jag verkligen gillade witcher 2!

Skulle dock säga att det är väldigt stor skillnad mellan Ubisoft och CDPR.

Det ska bli kul att sätta tänderna i Witcher 3, vi får se om hypen håller

Visa signatur

| Asus Z97-A | Intel i7 4790k | CM Hyper 212 Evo | Asus GTX 970 Strix 4GB | Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600MHz |

| ADATA SP900 256GB | WD Green 1TB | EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R4 |

| QPAD QH-85 | QPAD MK-80 | Corsair Raptor M40 |

Permalänk
Medlem

Med tanke på kraven som ställs för att lira detta på PC och hur klena faktiskt konsolerna är (Både GPU och CPU prestanda) så undrar jag ju hur mycket bättre det kommer bli på en PC, både visuellt om man har GPU som kan hantera det men också saker som CPUn tar hand om utgår jag ifrån borde blir mycket mer storslagna annars har de ju inte riktigt gett PC den kärlek de påstår att de gjort.

Visserligen så kanske det inte går i så hög upplösning och 30FPS på konsolerna och då har vi ju helt plötsligt sänkt kraven på GPU ganska så drastiskt, så jag kan nog acceptera de kraven på PC utan större problem och det är ett öppet spel också.

Men jag är mer tveksam till kraven på så kraftfulla CPUer. Konsolerna har ju inte en chans ens emot det som är minimum här, så jag hoppas ju verkligen att Witcher 3 på PC har en mycket mer levande värld som utnyttjar den extra kraften i de CPUer som de har som krav faktiskt. Visst, konsolerna har mindre "overhead" osv men det är fortfarande en jävla skillnad i kraft som vi snackar om här.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Får hoppas det är bättre optimerat än AC: Unity och Far Cry 4.. Det har iallfall lite vettigare minimum krav än vad AC Unity försökte trycka på oss.

Skrivet av Mocka:

i7 är onödigt sa dom
i5 räcker för spel sa dom
ACU, FC4 m.fl senare känner jag mig lurad

Kanske dags för en i7a till sommaren, frågan är vilken...verkar ju inte finnas någon värst bra ute på marknaden utom eventuellt 5930K men den kostar ju en förmögenhet.

Nja.. tror inte en i7 skulle hjälpt ett dugg för att få dom 2 ubishit spelen att flyta mycket bättre.

Men kan hålla med om att vi skiftar mer och mer mot spel som utnyttjar flera trådar. Speciellt med Mantle och kommande DirectX 12, som minskar driver overheaden. Och gör det lättare för utvecklare att multi-tråda spelen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Yes! Jag klarade minimum systemkraven....på lagringsutrymmet.

Men på riktigt, en i5-2500k som minimum? Hur är det möjligt. Antingen har CD Projekt RED dåliga programmerare, eller så används en fysikmotor av sällan skådat slag. Spelet borde flyta på riktigt bra med en Pentium G3220.

Sen kan man ju fråga sig hur dåligt det kommer vara på XBone, eftersom det rekommenderas en i7-3770 för att spela spelet. Lustigt dessutom att minimikravet är just en upplåst processor. Något säger mig att någon inte har speciellt bra koll på läget.

Visst är det kul när spelföretag fläskar på ala Crysis, dvs "överdrivet bra grafik" som i princip är ospelbart på en (dagens) maxad dator. Men det här...ja jag vet inte ja.

Permalänk
Avstängd

Om spelet kommer i maj så har ju säkert AMD släppt sina nya kort. Så vi kan ju lätt få tag på ett 390X kort då ju. De ska ju tydligen ha 65% bättre prestanda än 290X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Yes! Jag klarade minimum systemkraven....på lagringsutrymmet.

Men på riktigt, en i5-2500k som minimum? Hur är det möjligt. Antingen har CD Projekt RED dåliga programmerare, eller så används en fysikmotor av sällan skådat slag. Spelet borde flyta på riktigt bra med en Pentium G3220.

Sen kan man ju fråga sig hur dåligt det kommer vara på XBone, eftersom det rekommenderas en i7-3770 för att spela spelet. Lustigt dessutom att minimikravet är just en upplåst processor. Något säger mig att någon inte har speciellt bra koll på läget.

Visst är det kul när spelföretag fläskar på ala Crysis, dvs "överdrivet bra grafik" som i princip är ospelbart på en (dagens) maxad dator. Men det här...ja jag vet inte ja.

Antingen så har de gjort ett enormt dåligt jobb med att optimera spelet. Eller så har de verkligen optimerat det som fan för flera trådar. Vi får helt enkelt se. I vilket fall så är det bäst att avvakta med att köpa tills man sett benchmarks.

I konsolerna fall så gissar jag det kommer göra "klassikern" av att trycka ner upplösning och frameraten till fantastiska "cinematiska" 30fps@720p

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Tyckte det var lite obalanserat grafiskt. Avslappnade naturliga animation på djur och människor, bra med polygoner men urusel ambient occlusion. Ljuset ser för "platt" ut helt enkelt trots de snygga specular mapsen. Är det konsolerna som har begränsat med videominne eller vad är det frågan om?

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Antingen så har de gjort ett enormt dåligt jobb med att optimera spelet. Eller så har de verkligen optimerat det som fan för flera trådar. Vi får helt enkelt se. I vilket fall så är det bäst att avvakta med att köpa tills man sett benchmarks.

I konsolerna fall så gissar jag det kommer göra "klassikern" av att trycka ner upplösning och frameraten till fantastiska "cinematiska" 30fps@720p

Tror visserligen inte att CD Project Red kommer att påstå att 30FPS är mer "cinematiskt". De vet mycket väl att detta är skitsnack. De säger nog att det är detta som ger spelaren den bästa möjliga upplevelsen enligt dem, det är ju ett finare sätt att säga att konsolerna inte pallar mer egentligen. Med "bästa möjliga upplevelse" menar de ju förstås innehållet i spelet, hur spelvärlden uppleves för spelaren.

Klart att mer än 30FPS hade vart att föredra för spelbarheten, det vet ju CDPR också men verkligheten är ju den att om konsolerna ska dra runt spelen i 1080p@60 så kommer det se ut som ett spel till förra generationen och då hade de ju fått skit för det från konsolspelarna. Uppenbarligen lider de inte av 30FPS. Låt dem då hållas där. Bara vi som lirar på PC inte dras ner i det träsket.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Exakt, konsolerna har CPU-kraft motsvarande den man hittar i pekplattor idag. Hur kan det då krävas en i5-2500 för PC?

Näh och det hade de förmodligen inte gjort heller om spelet haft stöd för Mantle alternativt DX12. På konsollerna är ju lågnivå api "default". För PC blir det väl i många fall Brute force för att få relaterad prestanda. Tycker det känns som en smått underlig frågeställning av dig? Sen krävas och krävas, det lär ju fungera med CPU'r under detta, men de måste ju lägga ribban någonstans. Alternativt får de en slant av både AMD och Intel för att få folk att uppgradera

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Hur skulle detta spel funka på 2st gtx 570? Ett sånt har ju ungefär samma prestanda som ett 660, men med mindre vram.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Precis och i5 750 är ju snabbare än p II 940 eller kanske alla phenom 2 oavsett klockfrekvens.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle tro att en Phenom II x6 1100T är snabbare on average, och en hel del av deras x6 och upplåsta x4-bröder. Egentligen borde alla Thuban-baserade processorer vara bättre (då räknar jag med processorer som Phenom II X4 970). Jag gissar väl att en i5 750 kanske har 10-15% bättre single thread än en 1100T, men då finns ju multi-thread och minnesintensiva applikationer där 1100T piskar på. Men då är det ju som sagt 2.66 GHz vs 3.3GHz. Phenom II, det var tider det..

Permalänk
Medlem

770 är ju fan ingenting för ett spel som witcher 3

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk

S-så att hala fram sin i7-860 + 6850 är bara typ tok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Tror visserligen inte att CD Project Red kommer att påstå att 30FPS är mer "cinematiskt". De vet mycket väl att detta är skitsnack. De säger nog att det är detta som ger spelaren den bästa möjliga upplevelsen enligt dem, det är ju ett finare sätt att säga att konsolerna inte pallar mer egentligen. Med "bästa möjliga upplevelse" menar de ju förstås innehållet i spelet, hur spelvärlden uppleves för spelaren.

Klart att mer än 30FPS hade vart att föredra för spelbarheten, det vet ju CDPR också men verkligheten är ju den att om konsolerna ska dra runt spelen i 1080p@60 så kommer det se ut som ett spel till förra generationen och då hade de ju fått skit för det från konsolspelarna. Uppenbarligen lider de inte av 30FPS. Låt dem då hållas där. Bara vi som lirar på PC inte dras ner i det träsket.

Jo jag vet mycket väl att CD project inte är såna fjantar. Var mest jag som skämta lite. Mest på Ubishits bekostnad.

Men jag har inte direkt något emot att de kör i 30fps på konsolerna, så länge man inte dra några bullshit ursäkter.
Dock tycker jag de borde hellre sikta på att hålla 1080p@60fps, även om det skulle betyda att de blir tvungna att dra ner på grafikfidiletet. Men jag förstår mycket väl att mer grafik bling bling i trailers, drar till sig större intresse.

Jag må inte vara någon vidare Nintendo fan. Men jag respekterar däremot starkt deras vilja att leverera spel till WiiU som håller just 1080p@60fps. Och tycker definitivt det är en policy som Sony och M$ också borde kört med.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Jo jag vet mycket väl att CD project inte är såna fjantar. Var mest jag som skämta lite. Mest på Ubishits bekostnad.

Men jag har inte direkt något emot att de kör i 30fps på konsolerna, så länge man inte dra några bullshit ursäkter.
Dock tycker jag de borde hellre sikta på att hålla 1080p@60fps, även om det skulle betyda att de blir tvungna att dra ner på grafikfidiletet. Men jag förstår mycket väl att mer grafik bling bling i trailers, drar till sig större intresse.

Jag må inte vara någon vidare Nintendo fan. Men jag respekterar däremot starkt deras vilja att leverera spel till WiiU som håller just 1080p@60fps. Och tycker definitivt det är en policy som Sony och M$ också borde kört med.

Sant. Håller med fullständigt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

780Ti och 4790k... Ska man vara rädd för ultra??
Men fan, detta spelet ser lovande ut!

Permalänk

Vad tror folk om följande setup?

Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 970
Processor: Intel Core i5 4670K (Turbo på 3.6 GHz)
Ram: 8 GB DDR3

Det är krav att ligga på stabila 60 fps. Gissar på att jag får räkna med High settings om det finns upp till Very High och Ultra? Min CPU lär vara flaskhalsen, eller är det stor skillnad på min model i 3.6 GHz och den som anges som rekommenderat?

Visa signatur

EVGA GeForce GTX 970 - Intel Core i5 4670K 3.8 Ghz - Corsair Vengeance 8 GB DDR3 RAM - Samsung SSD 840 EVO 370 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:
Skrivet av Yoshman:

Exakt, konsolerna har CPU-kraft motsvarande den man hittar i pekplattor idag. Hur kan det då krävas en i5-2500 för PC?

Näh och det hade de förmodligen inte gjort heller om spelet haft stöd för Mantle alternativt DX12. På konsollerna är ju lågnivå api "default". För PC blir det väl i många fall Brute force för att få relaterad prestanda. Tycker det känns som en smått underlig frågeställning av dig? Sen krävas och krävas, det lär ju fungera med CPU'r under detta, men de måste ju lägga ribban någonstans. Alternativt får de en slant av både AMD och Intel för att få folk att uppgradera

Tja jo, low level API i all ära, men hur mycket kan dom egentligen trolla med knäna? Hur kan en Jaguarbaserad 8-core klockad på 1.6GHz ens komma nära en Sandy Bridge i5 Quadcore klockad till 3.3GHz? :S Vi har sett exempel på hur Mantle kan rädda svagare system då processorn blir en flaskhals, men det är ju då grafikkortet har mer att spela med. I detta fall så är både grafikkortet och processorn på PCsidan otroligt mycket starkare än sin motsvarighet på konsollsidan. På desktopsidan är en FX8350 är underdånig till en i5 2500K i de flesta fallen, och då är det en 4GHZ octa-core. Jag vet att den sorgligt nog inte är Jaguarbaserad, men det är fortfarande en AMD CPU i CMT-konfiguration, och båda är Octa-cores. Om AMD hade haft en arkitektur ute där på något sätt en 1.6GHz klockad processor kunde stå sig mot en 4GHZ så hade vi nog sett nya dekstopprocessorer på studs. Dessutom, om jag inte minns fel så ska Jaguar endast vara ca 15% snabbare per clock än Bobcat. Jag kan inte tänka mig att en Jaguar octa-core på 1.6GHz kan jag inte tänka mig de är snabbare än en högre clockad Phenom II x4 (Zosma, Thuban, Deneb eller liknande).

Vi kan också se till grafikdelen, där det definitivt inte är tal om saken att PC är starkare. PS4 använder en modifierad version av ett HD7870 med 2 st CU's avstängda och lägre clock. Om vi jämför en HD7870 mot en R9 290 (jag tar PC minimum vs recommended vs PS4) kan vi ju se skillnaden i raw computing performance. Jag vet såklart att GFLOPS inte är allt då det kommer till prestanda

HD7870 faller in på 2560 GFLOPS i computing power, single precision såklart. En R9 290 har 4848 GFLOPS single precision. Redan där har vi en ganska sjuk skillnad i prestanda. OM vi nu refererar tillbaka till att PS4 inte använder en fullskalig krets med lika hög klock, och sedan ser på dess peak compute, så är den endast 1843 GFLOPS. Så om dom ska vara likvärdiga i grafikprestanda så måste API'n kompensera med 250%, vilket definitivt inte är verklighetstroget :/ Okej, dom kanske inte måste vara likvärdiga, men så fort någonting börjar bli 2.5 gånger så kraftfullt out of the box, så faller övriga optimeringar bort relativt fort.

Det är svårt att jämföra dom rakt av, men det är MINIMUM vi snackar om här. Där rekommenderas ett HD7870, men på processorfronten har vi en i5 2500k. Det är bara något som inte stämmer överens där.. Jag kan inte se hur en low-lvl API skulle kunna göra sån otrolig skillnad och ge konsolerna en sådan otrolig fördel CPU-mässigt. Det är nästan som om man kunde tro att Intel mutat dom att säga att deras gamla fina processorer är dåliga så att folk ska köpa nya & bättre, medans AMD är med på det så länge deras processorer får jämföras med Intels CPU's på detta sättet xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mblomstrand92:

Vad tror folk om följande setup?

Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 970
Processor: Intel Core i5 4670K (Turbo på 3.6 GHz)
Ram: 8 GB DDR3

Det är krav att ligga på stabila 60 fps. Gissar på att jag får räkna med High settings om det finns upp till Very High och Ultra? Min CPU lär vara flaskhalsen, eller är det stor skillnad på min model i 3.6 GHz och den som anges som rekommenderat?

Jag skulle tro att din processor drar jämna slängar med den rekommenderade i7-3770. I stora drag är väl skillnaden endast att i7 har HyperThreading och att din har en högre IPC + något högre klock, så det blir nog hyfsat jämnt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ok, min dator e nåra generationer för gammal. Jag fattar -_-

Har dock första o andra Witcher o köra igenom först så har ingen brådska. Har uppgraderat för längesen när jag väl ska lira trean

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Administrativ avgift

Tycker utvecklare kan göra en tabell
Ultra: xxxx
High: ZX
Medium: xxxxxx
Low: xxxxx
Fast rekommenderat betyder väl ultra ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffarn:

Tja jo, low level API i all ära, men hur mycket kan dom egentligen trolla med knäna? Hur kan en Jaguarbaserad 8-core klockad på 1.6GHz ens komma nära en Sandy Bridge i5 Quadcore klockad till 3.3GHz? :S Vi har sett exempel på hur Mantle kan rädda svagare system då processorn blir en flaskhals, men det är ju då grafikkortet har mer att spela med. I detta fall så är både grafikkortet och processorn på PCsidan otroligt mycket starkare än sin motsvarighet på konsollsidan. På desktopsidan är en FX8350 är underdånig till en i5 2500K i de flesta fallen, och då är det en 4GHZ octa-core. Jag vet att den sorgligt nog inte är Jaguarbaserad, men det är fortfarande en AMD CPU i CMT-konfiguration, och båda är Octa-cores. Om AMD hade haft en arkitektur ute där på något sätt en 1.6GHz klockad processor kunde stå sig mot en 4GHZ så hade vi nog sett nya dekstopprocessorer på studs. Dessutom, om jag inte minns fel så ska Jaguar endast vara ca 15% snabbare per clock än Bobcat. Jag kan inte tänka mig att en Jaguar octa-core på 1.6GHz kan jag inte tänka mig de är snabbare än en högre clockad Phenom II x4 (Zosma, Thuban, Deneb eller liknande).

Vi kan också se till grafikdelen, där det definitivt inte är tal om saken att PC är starkare. PS4 använder en modifierad version av ett HD7870 med 2 st CU's avstängda och lägre clock. Om vi jämför en HD7870 mot en R9 290 (jag tar PC minimum vs recommended vs PS4) kan vi ju se skillnaden i raw computing performance. Jag vet såklart att GFLOPS inte är allt då det kommer till prestanda

HD7870 faller in på 2560 GFLOPS i computing power, single precision såklart. En R9 290 har 4848 GFLOPS single precision. Redan där har vi en ganska sjuk skillnad i prestanda. OM vi nu refererar tillbaka till att PS4 inte använder en fullskalig krets med lika hög klock, och sedan ser på dess peak compute, så är den endast 1843 GFLOPS. Så om dom ska vara likvärdiga i grafikprestanda så måste API'n kompensera med 250%, vilket definitivt inte är verklighetstroget :/ Okej, dom kanske inte måste vara likvärdiga, men så fort någonting börjar bli 2.5 gånger så kraftfullt out of the box, så faller övriga optimeringar bort relativt fort.

Det är svårt att jämföra dom rakt av, men det är MINIMUM vi snackar om här. Där rekommenderas ett HD7870, men på processorfronten har vi en i5 2500k. Det är bara något som inte stämmer överens där.. Jag kan inte se hur en low-lvl API skulle kunna göra sån otrolig skillnad och ge konsolerna en sådan otrolig fördel CPU-mässigt. Det är nästan som om man kunde tro att Intel mutat dom att säga att deras gamla fina processorer är dåliga så att folk ska köpa nya & bättre, medans AMD är med på det så länge deras processorer får jämföras med Intels CPU's på detta sättet xD

Problemet är att en "oklockad" 2500k i många fall flaskar ett bra grafikkort. Det händer in med Mantle på samma sätt, och förmodligen inte med DX12 heller, där de kan dra nytta av den faktiska cpu-prestandan på ett annat sätt. Numer är ju i7 2500k en rätt gammal 4-kärnig cpu. Det går naturligtvis att köra med sämre prylar, men jag kan tänka mig att utvecklaren vill väl gardera sig något. Det är ju ingen nådig lynchmob utvecklarna har att göra med nuförtiden.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Tycker utvecklare kan göra en tabell
Ultra: xxxx
High: ZX
Medium: xxxxxx
Low: xxxxx
Fast rekommenderat betyder väl ultra ?

Jag gnällde om det tidigare i någon annan speltråd. Systemkraven är alldeles för luddiga, man anger inte vilken upplösning man rekommenderar hårdvaran (även om 1080p antagligen är fallet på recommended, men på minimum?), de anger inte heller vilka inställningar som används eller vad man har för genomsnittlig fps.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Datavetare
Skrivet av elajt_1:

Näh och det hade de förmodligen inte gjort heller om spelet haft stöd för Mantle alternativt DX12. På konsollerna är ju lågnivå api "default". För PC blir det väl i många fall Brute force för att få relaterad prestanda. Tycker det känns som en smått underlig frågeställning av dig? Sen krävas och krävas, det lär ju fungera med CPU'r under detta, men de måste ju lägga ribban någonstans. Alternativt får de en slant av både AMD och Intel för att få folk att uppgradera

Det är mest glappet i krav mellan PC och faktiskt HW i dagens konsoler som inte riktigt känns rimligt, är för övrigt personligen pro-konsol och fördrar att spela på konsol. Det är en specifik sak som konsolerna är väldigt mycket bättre på, kostnaden att leverera mesh-data från CPU-delen till GPU-delen (kan skilja upp till 10:1 där), men om det var en enorm flaskhals i spel skulle Mantle ha gett långt större effekt än vad vi ser idag.

Saker som kollisionsdetektering, AI och övrig modellering av spelvärlden är inte mer effektiv på en konsol än det är på en PC, ät heller ingen skillnad i kostnad för att köra GPU-program på PC mot konsol (XBO kör ju HLSL precis som PC), så skillnaden i rå prestanda på PC-minimum och vad konsolerna ligger i CPU-kraft känns orimlig rent teknisk. Men kan ju vara så enkelt att man anser (antagligen helt korrekt) att en irrelevant andel av PC-användarna som potentiellt kan tänkas köpa denna titel som har något sämre än i5-2500 och sätter man det som minimikrav behöver man inte testa med en sämre maskinvara -> billigare för utvecklaren.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Cpu fråga

Hur lägger sig en i5 3450 3.1GHz mellan 2500k och 3770?
Tänkte skaffa ett gtx 970 men vet inte om cpun kommer halka efter för mycket.

Permalänk
Medlem

Oj... Då. Det var inte dåligt. Kanske 'äntligen' är det dags att byta ut gamla Tuban?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon5930:

Jag har inte bestämt mig för om det blir ett köp för min del. Älskade första spelet, gillade inte tvåan speciellt mycket. Lutar mot PS4 utgåvan om det blir köp, Nvidia-titlar brukar sällan fungera bra vid lansering på PC och PS4-utgåvan går att sälja när jag tröttnat. Blir ett köp på GOG senare möjligen.

Skickades från m.sweclockers.com

För oss med AMD är det nog bra att avvakta, men jag skulle nog avvakta även om jag hade ett kort från Nvidia, med tanke på senaste Assassin's Creed och Farcry.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

hoppas det är bra för SLI .....

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fluffarn:

2500K på minimum? Damn. Får hoppas det är fint optimerat i alla fall Witcher-spelen brukar ju i alla fall innehålla rätt så mycket ögongodis så kan förstå grafikkortskraven! Dock är jag lite osäker om det är ett 770 4GB eller 2GB dom menar, eftersom jag kan inte se hur ett 770 2GB skulle stå sig mot ett R9 290 om spelet krävde lite mer grafikminne :/

Tänk på att det är på minimum,jag tror min gamla 2500k i 4,6 ghz kommer trivas utmärkt ihop med mitt gtx 980 i spelet:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift