Permalänk
Medlem

hp dv6 som startar med svart skärm

Hej!
Jag är hyfsat okunnig inom ämnet, så jag ber om ursäkt om jag kommer med ett problem som inte går att lösa med mina knappa beskrivningar eller om liknande problem redan existerar i andra trådar.

Jag har en HP där jag tror modellen heter dv6 och som plötsligt en dag startar med svart skärm: och därefter händer ingenting! Jag har filmat hur det ser ut: http://youtu.be/tI8jDjonK2g

Går det att avgöra felet (och dess lösning) med denna lilla info? Jag tror ju själv att det har nåt att göra med grafikkortet, men som sagt.. Jag har ingen aning.
Tacksam för hjälp!

Permalänk

Min syster hade en Asus som gjorde likadant, lösningen som jag lyckades googla fram var att man skulle dra ut båda ström adaptern samt hela batteriet, sedan hålla inne power knappen i ca 15 sek, sedan bara lösklicka några gånger (behövs nog inte, men vafan) på knappen. Detta för att göra slut på ev laddning kvar, sedan bara sätta i ström adaptern (ej batteriet dvs) och starta, se om det blir bild.
Händer det något kan man testa poppa in batteriet igen och se.

Långskott, men det är ju inte precis sketasvårt att genomföra.

Permalänk
Medlem

Prövade, men tyvärr utan resultat!

Permalänk
Medlem

Koppla den till en extern skärm eller tv beroende på vad du har för anslutningar på den.
Får du bild där är det troligtvis skärmens inverter som lagt av eftersom det inte ens ser ut som att skärmens backlight tänds. Isf sitter den oftast längst ner i skärmen och går att byta om man vet vad man gör och har lite tålamod i sökningarna på ebay.
Du behöver skruva isär en hel del och ha lite kunskap i hur man skruvar en bärbar dator, men det är inte omöjligt.
Kostnad runt 30-200 kr beroende på modell. Leveranstid om du vill ha det fraktfritt kan ofta vara 2-3 veckor.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag ägde förr en HP dv6:a som gjorde exakt lika dant! Och min lösning var att:

1. Ta ut batteriet och laddaren
2. Vänta en liten stund (behövdes inte alltid)
3. Koppla in enbart laddaren i datorn
4. trycka på startknappen

Efter det kan du sätta i batteriet när som helst!

Edit: Haha, läste enbart titeln och kollade videon, så min lösning är nästan identisk med den överstående!

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem

HP DV6 serien ..
Verkar som det är rätt vanligt fel.
De blir så varma att lödningarna blir dåliga.
Ser att caps lock blinkar, så testa söka lite på det så finner du flera med samma problem.
http://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Lockups-Freezes-Hangs/P...

Brorsans HP hade samma problem och även en som jag fick av en kompis.
Jag testade att "baka" eller vad de kallas när man skruvar isär laptopen och värmer grafikkretsen.
En av dem fungerade ca 1 månad och den andra har nu fungerat över ett år (dock används den inte riktigt varje dag)

Kan tilläggas att jag använder kylplatta med inbyggd fläkt till den.
Ändå blir temperaturen uppemot 85 grader när man spelar.

lade till info om caps lock som blinkar
Permalänk
Medlem
Skrivet av FaC:

HP DV6 serien ..
Verkar som det är rätt vanligt fel.
De blir så varma att lödningarna blir dåliga.
Ser att caps lock blinkar, så testa söka lite på det så finner du flera med samma problem.
http://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Lockups-Freezes-Hangs/P...

Brorsans HP hade samma problem och även en som jag fick av en kompis.
Jag testade att "baka" eller vad de kallas när man skruvar isär laptopen och värmer grafikkretsen.
En av dem fungerade ca 1 månad och den andra har nu fungerat över ett år (dock används den inte riktigt varje dag)

Kan tilläggas att jag använder kylplatta med inbyggd fläkt till den.
Ändå blir temperaturen uppemot 85 grader när man spelar.

Hade också kylplatta till min, men den blev också uppemot 90c i minecraft!

Men jag tror inte TS har smält lödningarna på sin dv6:a, då detta problem är jättevanligt, och lösningen är den jag skrev, men man kan ju inte utesluta något!

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |