Permalänk

Datorn går ur viloläget (Windows 7)

Tjenare.
När jag sätter datorn i viloläge så startar den automatiskt efter ett tag. Vet ej vad det kan vara för fel men har en hel del skit på datorn så ska nog installera om windows snart, men det lär ju inte bli bättre om jag måste stänga av datorn varje dag.

Tar idag som ett exempel ur loggboken:
Jag stängde av datorn cirka 9.20 skulle jag uppskatta (morgonen).
10:44:06 står det Varning. Källan är Time-Service.

NtpClient kunde inte ställa in en manuell peer-dator att använda som tidskälla eftersom ett DNS-matchningsfel uppstod på . NtpClient försöker igen efter 3473457 minuter och dubblerar därefter tidsintervallet mellan nya försök. Felet var: Det begärda namnet är giltigt men data för den begärda typen kunde inte hittas. (0x80072AFC)

Antar att det är här den startade, har inte haft koll på den då jag har varigt i skolan
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ditt felmeddelande betyder ungefär:
Datorn försökte synka klockan mot en dator i närheten men det gick inte så bra, du får en varning om hur datorn tänker göra.

Oklart om det var det du undrade över, ser ingen fråga i ditt inlägg... men kunde iaf reda ut för dig vad ditt varningsmeddelande betyder.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Ditt felmeddelande betyder ungefär:
Datorn försökte synka klockan mot en dator i närheten men det gick inte så bra, du får en varning om hur datorn tänker göra.

Oklart om det var det du undrade över, ser ingen fråga i ditt inlägg... men kunde iaf reda ut för dig vad ditt varningsmeddelande betyder.

Förlåt, jag ville bli av med problemet, alltså att den går ur viloläge. Så den försöker synka med en annan dator på närverket? Ska jag dra ut nätverkskabeln innan jag sätter den i viloläge?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det har med saken att göra.

Under energialternativ hittar du dom enheter som får ta datorn ur villoläge

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Jag tror inte det har med saken att göra.

Under energialternativ hittar du dom enheter som får ta datorn ur villoläge

hittar inte var :/ hjälp?

Permalänk
Medlem

Feltänk av mig där, är nog lite trött:

Så här tar du fram en lista över dina saker som får ta ur datorn ur viloläge (någon av dom gör det av någon anledning):
cmd -> powercfg -devicequery wake_armed

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Feltänk av mig där, är nog lite trött:

Så här tar du fram en lista över dina saker som får ta ur datorn ur viloläge (någon av dom gör det av någon anledning):
cmd -> powercfg -devicequery wake_armed

HID Keyboard device <002>
Realtek PCIe GBE Family Controller
HID Keyboard Device <009>
HID Keyboard Device <016>
HID-Kompatibel mus <006>

Har ett corsair k70 med två usb kablar, vet dock inte vad den tredje refererar till. Hade samma problem innan detta tangentbordet för övrigt.
Googlade och fick fram att "Realtek PCIe GBE Family controller" har med nätverkskortet att göra (?). Har inget extra, bara det som sitter i moderkortet

Permalänk
Medlem

Det kan vara någon signal som går till datorn via nätverket, det kan vara något kanske tangentbordet skickar till datorn.
Testa? Stäng av allt utom musen (du får skaka i musen för att få upp datorn ur viloläge), det är ju ett förslag.

Kommandona är (om du inte vill göra det via enhetshanteraren)
POWERCFG /DEVICEDISABLEWAKE "HID Keyboard device <002>"
osv

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T