Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Visa välkomstinformation på TV mha Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

Visa välkomstinformation på TV mha Raspberry Pi

Jag arbetar på en skolan och har fått i uppdrag av min arbetsgivare att titta på någon lösning för att visa välkomstinformation på 2-4 skärmar/tv-apparater vid olika ingångar på skolan. Nu är det så att vi har stött på lite patrull. Dels är vi styrda över kommunens it-riktlinjer vad gäller åtkomst till internet samt det avtal som styr vår it-entreprenör gällande vilket uppdrag de har.

Första problemet är att vår it-entreprenör inte hjälper oss i frågan om informationsdisplayen då det enligt kommun och de själva inte ingår i deras uppdrag och de är extra kinkiga just nu då avtalet snart löper ut och kommunen inte spår att de vinner den nya upphandlingen.

Det andra är att kommunens it-policy gällande tillgång till intranät och internet är att endast de devicer som ingår i upphandlings avtalet ska ha tillgång till kommunens nät både det interna men externa. Den här frågan har jag tagit så många gånger med ansvariga på kommunen, men det lämnar bara svaret att de ska se över det nästa gång de reviderar policyn eller reviderar upphandlingen av devicer.

Det vi skulle vilja göra är att visa välkomstinformation på ett smidigt sätt vid 2-4 ingångar på skolan. Den enda lösningen jag har kommit på är att montera en skärm/tv vid respektive ingång samt montera upp en NUC, MiniPC eller en Raspberry Pi till respektive skärm/tv. Men det lutar mer åt att koppla upp skärmen mot en Raspberry Pi då de är så små samt att är väldigt billiga att köpa in. Vi ska som sagt bara visa några slides med information på skärmarna/tv-apparaterna.

Mina två frågor till er är följande:

  1. Finns det något vettigt program man kan köra på RPi för att visa några slides med information som går i en loop där det är relativt smärtfritt att uppdatera informationen? PowerPoint kanske är det lättaste om det finns en PP-viwer till RPi.

  2. Hur bör jag gå tillväga för att lättast uppdatera informationen på skärmarna/tv-apparaterna? (Med och utan tillgång till internet)

Följande hade jag tänkt köpa in till en informationsdisplay:

  • 24-46" skärm/TV (Beroende av placering) körandes 1080p upplösning

  • Raspberry PI B+

  • Strömadapter till RPI

  • HDMI kabel

  • Chassi

  • WiFI dongel i fall jag kan få fram en deal att få tillgång till nätet

Några som har något tips hur jag smidigast kan lösa mitt problem med eller utan tillgång till internet för infromationsdisplayerna.

Visa signatur

Apple Mackbook Pro 15" Retina 2013

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog ha placerat dessa på något slags nätverk åtminstone, för att kunna hantera denna information från en central punkt.
Förr eller senare så är inte denna information så statisk längre.. utan tids nog upptäcker fler att det är fint att kunna sprida information via dessa, och då vill man slippa springa runt och konfa på barje enhet.

Separerat nätverk utan access till internet genom att skapa upp ett isolerat vlan på befintlig infrastruktur.
Och går inte eran leverantör med på det så:

Bygg ett eget litet nät för detta
Det blir lite merkostnad i form av kabeldragning, switch & router alternativt en trådlös AP + några extenders om det är för jobbiga avstånd för kabeldragning.
Behöver ju inte vara några enterprise produkter utan bör ju räcka med smallbusiness segmentet..

Varefter man hostar denna information via en webserver på någon lämplig liten enhet kanske en till RPi?
Och RPi klienterna körs i någon form av kioskläge med autoinlogg & autostart av webbläsare mot denna webtjänst.
Finns förmodligen ett gäng med opensource alternativ med färdig "kioskfunktionalitet" att tillgå om man googlar lite.
Howto: https://github.com/MobilityLab/TransitScreen/wiki/Raspberry-P...

Installera upp en RPi med vald image/os på SD-kort och gör all konfiguration färdig sedan klonar du kortet till X antal kopior.
Så är det bara trycka i ett kort på varje enhet och ha kvar 1-2 i reserv.
Bör fungera rakt av om det är samma version av raspberry pi och man kör DHCP.

Och skulle ni nu välja att köra utan nätverk så är det ju bara att ta någon av dem befintliga linux distributionerna som finns till RPi och installera exempelvis OpenOffice Impress eller motsvarande. Sen kan man ju klona SD kortet även i dett scenario för att slippa installera upp allt 2-4x.

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag en dongle på tradera för 40kr typ en
http://www.tradera.com/item/121402/222835864/usb-mini-wifi-tr...

Fungerar riktigt bra, streamar filmer/serier med den.. Står ej i samma rum som routern.

Permalänk

Vet inte hur petig den där inköps listan är men glöm inte ström-micro usb, SD kort på mer än 4GB och sedan så tycker jag att chassi är lite överskattat om man inte kan få dom under 60 kr st.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Jobbar också på en skola som använder info-TV. Vi använder Google Slides. En dator kopplad till TV som automatiskt startar firefox i fullskärmsläge och öppnar länken till presentationen som startar automatiskt. En grym fördel här är att om man gör en ändring i presentationen på Google Drive så uppdateras det på datorerna som visar presentationen också utan att behöva ladda om sidan. För säkerhets skull har vi plugins som laddar om sidan om den inte hittas (tillfälliga nätverksproblem) och startar om datorn varje natt.

För att inte behöva logga in eller något på maskinerna som visar presentationen har vi delat den med alla som har länken. Genom att det ligger hos Google räcker det med internetuppkoppling och datorn behöver inte vara kopplad till intranätet utan det räcker med att man har ett publikt nätverk (t.ex ett som eleverna ansluter till för internetuppkoppling etc).

För att inte halvfärdiga slides ska visas på TVn när någon redigerar har vi en separat arbetsfil. Då kan man skapa sliden i arbetsfilen, och när man gjort allt och är nöjd kopierar man in den till den "riktiga" filen.

Fungerar väldigt bra för oss!

Visa signatur

Intel Core i7 12700K, 64GB RAM, 2TB SSD, RTX3080

Permalänk
Medlem

Vi använder tre stycken Rpi med tillhörande skärm på jobbet för att förmedla lite olika budskap. På dom så använder vi oss av ett program vid namn Screenly som finns som ett open source. Se länk nedan.
Jag tycker det funkar helt ok. Du kan "mata" programmet med en jpg bild, en websida eller en filmsnutt, mins inte format som filmen ska vara i. Du kan sedan ställa in hur länge vardera bild ska visas varje gång och även om en bild bara ska visas mellan vissa datum.
Det kan ställa till det om datorn inte har tillgång till internet eftersom klockan inte funkar på en rpi då.
Värt att kolla på i alla fall.

Lycka till!
https://www.screenlyapp.com/ose.html

Visa signatur

Joakim Lindström
jocke@7811.se

Permalänk
Medlem

Jag har kört ett open source program som heter Xibo (http://xibo.org.uk/). Det består av en server där man styr alla skärmar. Och klienter som antingen uppdateras via nätet eller står i offline läge. Servern kan köras på en PI och klienten på ubuntu, windows eller android. Får man bara koll på hur det fungerar kan det göra det mesta som att schemalägga vissa bilder/filmer vid vissa tidpunkter osv.
vet inte direkt om klienten är helt hundra på PI men det finns lite info här:

http://rpiserver.breggen.nl/

Visa signatur

Freddan