Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Tangentbordskonnässör

Topre silence mod.

Tjena!

Gjorde en liten silence mod på mitt topre och tänkte dela med mig.
Börjar med att visa en video direkt så att ni märker skillnaden på detta tangentbord mot ett tangentbord med MX Blues.

O-ringarna jag köpt kan ni få tag på HÄR.

Sen kan vi gå in lite mer på hur man gör denna mod.

Det du behöver:
1. Ett topre tangentbord.
2. En liten platt och stjärnmejsel.
3. O-ringar (inte de från WASDkeyboards utan ett par andra som ni fått länkat).

Steg 1.
Ta loss alla tangenter från tangentbordet.

Steg 2.
För att öppna chassit krävs det inte mycket, det sitter små hakar på undersidan precis vid nedersta raden. Det enda man behöver göra är att haka loss dessa 4 hakar så kommer toppen att lossna. Sedan har du tangentbordet löst i nederdelen så det enda man behöver göra är att ta loss USB kontakten.

Steg 3.

Vänd på tangentbordet och skruva loss alla skruvar. Dessa skruvar kommer lossa PCBn från plattan.
Notera att de hål med pilar ska ha de svarta skruvarna och resterande hål (som sitter längst ut på PCBn) ska ha de grå skruvarna.

Steg 3.

Nu har du bara plattan och sliderserna kvar, för att få loss dessa sliders så använde jag en liten plattmejsel och tryckte upp dem från "fel" håll, alltså genom baksidan av plattan. Tänk på att det kan vara lätt att ha sönder plasthakarna på sliderserna så gör detta försiktigt.
Värt att notera är dock att jag inte var speciellt försiktig och allt gick bra, antagligen för att detta tangentbord är byggt som en pansarvagn.

Steg 4.

Sätt på en o-ring per slider. Värt att notera är att alla sliders inte sitter åt samma håll. Själv så tog jag upp alla som hade "haken" uppåt först och sedan alla som hade haken nedåt, bara för att hålla koll så att jag får tillbaka dem likadant som de satt tidigare.
Jag tror dock inte att det har någon betydelse hur man sätter dit dem då jag försökte hitta ett mönster men inte gjorde det.

Steg 5.

Plocka ihop allt igen.
Det första du bör göra är att lägga PCBn på bordet, sen lägger du försiktigt plattan över PCBn. Man kommer garanterat se om man inte satt dit den rätt då alla sliders inte kommer att resa sig då.
När du satt plattan på PCBn så tar du tag i varsin ände och vänder på kalaset, se till att lägga det så att plattan står mot bordet, och se till att varken plattan eller PCBn rör på sig så att några koppar(rubber domesen) hoppar ur plats.
Sedan är det bara att skruva tillbaka alla skruvar i plattan och sätta tangentbordet i chassit. OBS tänkt på att kolla så att alla tangenter fungerar som de ska före du plockar ihop chassit igen.

Summering av det hela:

Denna mod var löjligt enkel, trodde det skulle ta riktigt lång tid men det var hur lätt som helst att plocka isär allt, och otroligt nog så behövde jag inte använda mig av några andra verktyg än en liten skruvmejsel för att klara av hela modden. Totalt tog det väl drygt en timme att göra denna mod och nu har jag ett tangentbord som både är bra att skriva med OCH tystare än de flesta rubberdome tangentborden ute på marknaden.

Tack för mig, hoppas ni får nytta av denna guide!

Avslutar med lite bonusbilder.

O-ringarna.

Topre tangentbord utan chassi och platta.

Fjädern som gömmer sig under alla domes.

Undersidan av domen.

Nedtryckt dome.

Permalänk
Medlem

Trevligt, alltid kul att läsa när du skriver om tangentbord. Det är ju en sån där mod som gör att man får behålla vigselringen
Spännande att få se hur Topre ser ut på insidan, skulle vilja testa ett sånt men ganska stor kostnad för att göra ett spontaninköp.
Tycker att tangentbordet på min MBP är rätt skönt (sax/scissor?) om än lite väl lågprofil. Finns det någon likhet där?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Tosse123:

Trevligt, alltid kul att läsa när du skriver om tangentbord. Det är ju en sån där mod som gör att man får behålla vigselringen
Spännande att få se hur Topre ser ut på insidan, skulle vilja testa ett sånt men ganska stor kostnad för att göra ett spontaninköp.
Tycker att tangentbordet på min MBP är rätt skönt (sax/scissor?) om än lite väl lågprofil. Finns det någon likhet där?

Hehe, ja, denna mod var omtyckt av frugan.

Topre är väl rätt likt MBP tangentbordet med tanke på att båda är rubberdome, topre är dock mer premium än saxswitchar. Även om de i macbooks/imacs är ett av de bästa saxswitch tangentborden på marknaden.

Sen är det ju normal profil på Topre också, tycka vad man vill om det men touchtypar man så har man bättre kontroll på var tangenterna sitter än om man sitter med låg profil tangentbord ("laptop" tangentbord).

Permalänk
Medlem

Bra guide, jag blir nästan lite sugen på att modda mitt Topre också. Men jag gillar det härliga thock-ljudet från mitt odämpade Topre, så det får nog vara kanske. Fast denna mod kanske inte påverkar thock-ljudet och känslan så mycket, det är väl bara tangentuppsläpp som dämpas eller? Så det är väl bara det skarpa ljudet av plast mot plast när en tangent släpps upp som dämpas, så man får inte den där mosiga känslan som med o-ringar på Cherry MX. Skulle varit trevligt med en före och efter video för att jämföra hur stor skillnad det blir, men det är kanske lite sent för det nu

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av perost:

Bra guide, jag blir nästan lite sugen på att modda mitt Topre också. Men jag gillar det härliga thock-ljudet från mitt odämpade Topre, så det får nog vara kanske. Fast denna mod kanske inte påverkar thock-ljudet och känslan så mycket, det är väl bara tangentuppsläpp som dämpas eller? Så det är väl bara det skarpa ljudet av plast mot plast när en tangent släpps upp som dämpas, så man får inte den där mosiga känslan som med o-ringar på Cherry MX. Skulle varit trevligt med en före och efter video för att jämföra hur stor skillnad det blir, men det är kanske lite sent för det nu

Hehe, jag tänkte på det när jag hade börjat med modden, men egentligen skulle jag inte lägga upp något här alls. Men kom på andra tankar när jag var klar. Så någon före och efter kan jag tyvärr inte ge, men skillnaden är enorm, speciellt när man skriver snabbt.

Känslan påverkas ingenting, det enda som dämpas är som du säger när tangenten ska upp igen, alltså plast mot plast ljudet som uppstår efter du släppt tangenten du tryckt ned.

Men som sagt, det blir tyst, riktigt tyst, videon är inte rättvis då micen verkar höja känsligheten när det är tyst och sänka den när det låter mycket. Filcot låter mer i verkligheten än i videon, och topret är tystare i verkligheten än i videon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Hehe, ja, denna mod var omtyckt av frugan.

Topre är väl rätt likt MBP tangentbordet med tanke på att båda är rubberdome, topre är dock mer premium än saxswitchar. Även om de i macbooks/imacs är ett av de bästa saxswitch tangentborden på marknaden.

Sen är det ju normal profil på Topre också, tycka vad man vill om det men touchtypar man så har man bättre kontroll på var tangenterna sitter än om man sitter med låg profil tangentbord ("laptop" tangentbord).

De där O-ringarna du länkade är det bättre kvalitét eller är det olika storlekar/tjocklekar som avgör? Tänkte eventuellt beställa ringar till ett QFR.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Tosse123:

De där O-ringarna du länkade är det bättre kvalitét eller är det olika storlekar/tjocklekar som avgör? Tänkte eventuellt beställa ringar till ett QFR.

De är tunnare och mer elastiska än de från WASDkeyboards.
Jag kan testa att slänga in några sådana på ett Cherry tangentbord för att jämföra skillnaden.

Får se om det blir ikväll eller om det blir imorgon, kommer nog sitta ganska upptagen resten av kvällen då det är en del att göra hemma, men ska försöka hinna med.

Men antagligen kommer resultatet på Cherry switchar inte bli vidare bra då gummibanden är mjukare och tunnare, så jag tror nog man slår igenom gummit och har sönder det till slut med cherry switchar. Topre tangentbordet dämpas ju på uppvägen, alltså inte när du trycker ner switchen utan när du släpper den, och det är ju avsevärt mycket snällare mot gummibandet än när man själv trycker ner switchen mot bandet som man gör med Cherry switchar.

Permalänk
Medlem

Hehe.. att jämföra ett Topre med plåt-monterade blåa Cherry MX i en metall-låda.

Skrivet av huttala:

Men antagligen kommer resultatet på Cherry switchar inte bli vidare bra då gummibanden är mjukare och tunnare, så jag tror nog man slår igenom gummit och har sönder det till slut med cherry switchar.

Hållbarheten är inte det största problemet. Det som spelar mest roll är mellanrummet mellan stagen i botten av tangenten och ovansidan på brytaren när tangenten är helt nedtryckt. Med många sorters tangenter så är orthodontic elastic bands tunnare än detta mellanrum och ger därför ingen dämpning alls.
Jag har testat med tangenter från WASD Keyboards, tangenter från mitt Kinesis, och med vintage-tangenter med liknande profil som WASD Keyboards' och på inga av dem så ger orthodontic elastic bands någon dämpning. Sorry, men jag har ingen Ducky, BW, CM Storm eller Filco, men deras tangenter borde vara ganska lika.

Jag har faktiskt använt nästan precis såna band som Huttala har på ett Cherry G80-1813HFX-tangentbord i över två år utan större problem. Jag tvättade tangenterna för ett par veckor sedan och upptäckte bara två band som hade gått sönder - och de var inte ens på någon av de tangenterna som använts mest.
Detta tangentbord har dock vintage-tangenter som Cherry själva har tillverkat och med dessa är avståndet mellan brytare och tangent tillräckligt litet vid fullt nedslag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

...Men antagligen kommer resultatet på Cherry switchar inte bli vidare bra då gummibanden är mjukare och tunnare, så jag tror nog man slår igenom gummit och har sönder det till slut med cherry switchar. Topre tangentbordet dämpas ju på uppvägen, alltså inte när du trycker ner switchen utan när du släpper den, och det är ju avsevärt mycket snällare mot gummibandet än när man själv trycker ner switchen mot bandet som man gör med Cherry switchar.

Skrivet av Findecanor:

...Hållbarheten är inte det största problemet. Det som spelar mest roll är mellanrummet mellan stagen i botten av tangenten och ovansidan på brytaren när tangenten är helt nedtryckt. Med många sorters tangenter så är orthodontic elastic bands tunnare än detta mellanrum och ger därför ingen dämpning alls...

Grym kunskap ni har, tackar, låter som en bättre idé med de från WASD då. Om du huttala har tid får du gärna testa om det är på det viset. Alltid kul att bekräfta.
Om man är spekulant på ett Topre, är det realforce som är enda alternativet eller finns det andra som använder Topre som OEM?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Tosse123:

Grym kunskap ni har, tackar, låter som en bättre idé med de från WASD då. Om du huttala har tid får du gärna testa om det är på det viset. Alltid kul att bekräfta.
Om man är spekulant på ett Topre, är det realforce som är enda alternativet eller finns det andra som använder Topre som OEM?

Jag ska nog kunna ta mig lite tid att testa i eftermiddag. Har tangenter med OEM, Cherry och SP profil så det går att testa alla profiler.

Om man vill ha nordiska tangentbord så är det bara Realforce som gäller. Annars finns det Leopold 660 samt HHKB att tillgå, men då är det ANSI och 65/60% layouter som gäller.

Permalänk
Medlem

Nice. Egentligen är ju ett tangentbord lite känner jag nu. Kommer nog sluta med att jag blir en lika fullfjädrad "nörd" som dig, hehe. Har ju som sagt beställt ett QFR för att ha som speltangentbord, känns som en bra instegsmodell för att känna på mekaniska. Men även sugen på Duckys nya Dye Sub fast där finns det inte TKL så det skulle kunna vara ett riktigt bra brukstangentbord när man knappar in mycket siffror och dyl. ANSI layouten borde vara bättre när man programmerar och vill göra exempelvis { } det är inte riktigt optimalt i dagsläget känner jag. ÅÄÖ använder man ju ändå inte vid programmeringen (om man nu inte gör ett GUI på svenska typ)

Jag hoppas Ducky släpper sina Dye Sub tangenter lösa så man kan köpa då blir det en mod för mig.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Tosse123:

Nice. Egentligen är ju ett tangentbord lite känner jag nu. Kommer nog sluta med att jag blir en lika fullfjädrad "nörd" som dig, hehe. Har ju som sagt beställt ett QFR för att ha som speltangentbord, känns som en bra instegsmodell för att känna på mekaniska. Men även sugen på Duckys nya Dye Sub fast där finns det inte TKL så det skulle kunna vara ett riktigt bra brukstangentbord när man knappar in mycket siffror och dyl. ANSI layouten borde vara bättre när man programmerar och vill göra exempelvis { } det är inte riktigt optimalt i dagsläget känner jag. ÅÄÖ använder man ju ändå inte vid programmeringen (om man nu inte gör ett GUI på svenska typ)

Jag hoppas Ducky släpper sina Dye Sub tangenter lösa så man kan köpa då blir det en mod för mig.

Ducky kommer inte släppa dyesubs löst. Tyvärr.
Ansi är ju riktigt bra när man ska programmera , men sen ska man ju stå ut med det vid vanligt användande också.

Och sen är det ju ganska svårt att gå ifrån ISO när man programmerar när man väl vant sig.

QFR nog mest bang for the buck av alla tangentbord så det är ett bra köp.

Permalänk
Medlem

Och ni som inte är riktigt lika flinka som huttala beger er snabbt till följande tråd och anmäler er: [Intressekoll] Silent Realforce TKL ISO. Vi behöver 4 anmälningar till om det ska bli av...

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av SevenFour:

Och ni som inte är riktigt lika flinka som huttala beger er snabbt till följande tråd och anmäler er: [Intressekoll] Silent Realforce TKL ISO. Vi behöver 4 anmälningar till om det ska bli av...

Glömde nämna det i tråden, lägger upp en länk mot din intresseanmälan längst upp så kanske det blir mer intressenter.

Permalänk
Medlem

Är du fortfarande nöjd med denna mod? Jag funderar på om jag ska ge mig på den eftersom köpet via TKC inte gick igenom. Följande steg låter dock lite vanskligt:

Skrivet av huttala:

Steg 3.

Nu har du bara plattan och sliderserna kvar, för att få loss dessa sliders så använde jag en liten plattmejsel och tryckte upp dem från "fel" håll, alltså genom baksidan av plattan. Tänk på att det kan vara lätt att ha sönder plasthakarna på sliderserna så gör detta försiktigt.

Med plasthakarna menar du de 2 hörnen under slidern som man ser på undersidan av plattan på bilden i steg 3? Hade du något trick för att göra detta på lämpligt sätt, eller var det bara att trycka försiktigt?

Och behövde du göra något speciellt med specialtangenterna som space, enter, shift?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av SevenFour:

Är du fortfarande nöjd med denna mod? Jag funderar på om jag ska ge mig på den eftersom köpet via TKC inte gick igenom. Följande steg låter dock lite vanskligt:

Med plasthakarna menar du de 2 hörnen under slidern som man ser på undersidan av plattan på bilden i steg 3? Hade du något trick för att göra detta på lämpligt sätt, eller var det bara att trycka försiktigt?

Och behövde du göra något speciellt med specialtangenterna som space, enter, shift?

Jag är fortfarande nöjd med denna mod. Använder fortfarande topre tangentbordet även om det är sjukt störande att inte kunna se alla specialtecken och siffror nu när jag inte använder numpad längre. Med andra ord är det ett riktigt gott betyg för modden med tanke på hur många andra tangentbord jag har att tillgå.

Det enda jag gjorde med de större tangenterna var att pilla loss stabilisatorerna från tangenten, detta är inte alls svårt och man ser direkt hur man ska göra när man titta på dem.

Och angående att ta loss alla sliders så är det vanskligt om man inte är försiktig, tar man det lugnt är det inga problem. Tog ju loss alla 88 tangenter och alla sliders är hela, så det säger ju en del om hur farligt det eventuellt kan vara.

Permalänk
Medlem

Ett litet tips när du gör en video som ska jämföra ljudet på tangenterna är att lägga en handduk eller nåt annat mjukt under som tar bort ljudet som uppstår från ditt datorbord.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Extrapaj:

Ett litet tips när du gör en video som ska jämföra ljudet på tangenterna är att lägga en handduk eller nåt annat mjukt under som tar bort ljudet som uppstår från ditt datorbord.

Ja det är ju sant. Dum som jag är så har jag alltid en musmatta under tangentborden (90cm bred sådan), men just när jag gjorde denna mod och video så hade jag inte det.

Kanske ska ta o göra en ny video snart istället, fast då med alla cherrys switchar plus silence topre istället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tosse123:

De där O-ringarna du länkade är det bättre kvalitét eller är det olika storlekar/tjocklekar som avgör? Tänkte eventuellt beställa ringar till ett QFR.

Vad är ett bra utgångstangentbord då?

Exempelvis inget som förväntar sig att vara lutat mot mig .. (Jag vågar inte riktigt köpa ett sådant där tangentbord med "gropar" i utan att ha provat något sådant i förväg. Önskar något i stil med ergonomic 4000 fanns i mycket bättre kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ja det är ju sant. Dum som jag är så har jag alltid en musmatta under tangentborden (90cm bred sådan), men just när jag gjorde denna mod och video så hade jag inte det.

Kanske ska ta o göra en ny video snart istället, fast då med alla cherrys switchar plus silence topre istället.

Gör det, glöm inte att göra samma sak med mikrofonen om den står direkt på bordet då den kan plocka upp massa oljud också

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag gjorde precis en silence mod på mitt egna Topre! Men en betydligt enklare sådan och ännu billigare. Jag satte helt enkelt på "katt tassar" på de vanliga gummifötterna som är på från början. Såna som man har under benen på stolar etc. Blev en helt annan mildare karaktär i ljudet när man skriver och det tog bort en del utav "dunset" som uppstod när man bottnar en tangent. However så är ju ljudet kvar när man släpper upp en tangent. Men det ljudet är som musik för mina öron! Men jag tycker nu att det blev ännu skönare att skriva på av någon anledning.

Så med min enkla mod och din lite mer avancerade så lär det ju bli jäkligt tyst

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av deeyay:

Jag gjorde precis en silence mod på mitt egna Topre! Men en betydligt enklare sådan och ännu billigare. Jag satte helt enkelt på "katt tassar" på de vanliga gummifötterna som är på från början. Såna som man har under benen på stolar etc. Blev en helt annan mildare karaktär i ljudet när man skriver och det tog bort en del utav "dunset" som uppstod när man bottnar en tangent. However så är ju ljudet kvar när man släpper upp en tangent. Men det ljudet är som musik för mina öron! Men jag tycker nu att det blev ännu skönare att skriva på av någon anledning.

Så med min enkla mod och din lite mer avancerade så lär det ju bli jäkligt tyst

Hehe, jag har redan en musmatta under tangentbordet.
Just nu använder jag dock ett type-s istället då jag har gått över till ANSI layout. Det låter inte mkt alls måste jag säga.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av huttala:

Hehe, jag har redan en musmatta under tangentbordet.
Just nu använder jag dock ett type-s istället då jag har gått över till ANSI layout. Det låter inte mkt alls måste jag säga.

Lite off-topic men vet du hur Type Heaven är har du provat ett sånt?

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Lite off-topic men vet du hur Type Heaven är har du provat ett sånt?

Så vitt jag förstår av diskussioner jag läst om ämnet är ett Type Heaven nästan identisk så när som på att det har ABS-tangenter istället för PBT som ett RF.

Jag följde din guide för att modda mitt HHKB, huttala, men det har mest övertygat mig om att jag behöver ett HHKB Type-S...

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av deeyay:

Lite off-topic men vet du hur Type Heaven är har du provat ett sånt?

Det ska ju vara precis som vilket topre som helst. Och om jag inte missminner mig helt så är det samma stems som det är på ett vanligt realforce. Så den enda skillnaden du lär känna är ifrån tangenterna och inte switcharna.

CM Storm Novatouch är ju lite annorlunda mot ett realforce, tror det dels har med tangenterna att göra och dels med hur stemsen är uppbyggda då de är anpassade för Cherry MX tangenter. Får återkomma om det när jag fått hem mina set med Cherrys egna doubleshots som håller "aningen" högre kvalité än standardtangenterna.

Skrivet av Khers:

Så vitt jag förstår av diskussioner jag läst om ämnet är ett Type Heaven nästan identisk så när som på att det har ABS-tangenter istället för PBT som ett RF.

Jag följde din guide för att modda mitt HHKB, huttala, men det har mest övertygat mig om att jag behöver ett HHKB Type-S...

Varför köpa ett type S när man har gjort modden själv? Det var absolut ingen skillnad i känsla eller ljudnivå på mitt moddade 88UB vs mitt nya 87U type-s tangentbord. Slöseri med pengar bara för att få en "Type-S" text på framsidan av tangentbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Varför köpa ett type S när man har gjort modden själv? Det var absolut ingen skillnad i känsla eller ljudnivå på mitt moddade 88UB vs mitt nya 87U type-s tangentbord. Slöseri med pengar bara för att få en "Type-S" text på framsidan av tangentbordet

Jag tycker det är en ganska markant skillnad mellan mitt HHKB och mitt 87u type-s, både ljudmässigt och i känsla. Det skulle dock mycket väl kunna vara något jag inbillar mig. Hur som helst gillar jag mitt HHKB bättre och vill ha ett till så jag kan ha ett på jobbet och ett hemma (dålig ursäkt för att skaffa ytterligare ett tangentbord, jag vet - men en vän skall till Japan om någon månad...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Hej! Nu när det har gått ytterligare lite mer tid - är du fortsatt nöjd med din modifikation - håller o-ringarna?. Jag har en 88U på ingång och funderar på att modifiera med dessa o-ringar (https://www.amazon.co.uk/dp/B01E9A4XUO/ref=twister_B01E9A4XUY...), då de verkar vara samma typ som de du länkade till i första inlägget.

Tack för en fin guide annars

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av katterna:

Hej! Nu när det har gått ytterligare lite mer tid - är du fortsatt nöjd med din modifikation - håller o-ringarna?. Jag har en 88U på ingång och funderar på att modifiera med dessa o-ringar (https://www.amazon.co.uk/dp/B01E9A4XUO/ref=twister_B01E9A4XUY...), då de verkar vara samma typ som de du länkade till i första inlägget.

Tack för en fin guide annars

Ingen aning hörredu, sålde brädan för läääänge sen.
Oavsett så är det ju en smärtfri mod, så om de skulle bli sämre med tiden är det bara att göra det igen. Du kommer inte behöva göra det ofta direkt.