Hjälp! Val av internetleverantör osv..

Permalänk
Medlem

Hjälp! Val av internetleverantör osv..

Kan verkligen ingenting om sådant här och behöver en snabb guidning.

Ska flytta till en lägenhet som jag hyr i andrahand. Hon har mobilt bredband sedan tidigare så kan inte använda hennes.. Ska troligen även få ta över lägenheten om ett år.

Här är info från hyresgäst angående vad som finns:
http://www.vbab.se/index.php?page=service&sub=kommunikation

Citat:

TV, BREDBAND och TELEFONI

Smtliga fastigheter är anslutna till Com Hem och Telia FiberLan.

Com Hem levererar TV, bredband och Telefoni via Kabel-TV nätet.
I hyran ingår Com Hems analoga grundutbud.
Besök http://www.comhem.se/ för mer information.

Telia leverar TV, Bredband och Telefoni via FiberLan nät
Besök http://www.telia.se/ för mer information.
Vanligt tele uttag finns också såklart som vanligt och här finns ett flertal aktörer att vällja på för att få telefoni och bredband via adsl.

Är student vilket medför studentpriser från Comhem, men Telia har fiberlan vilket låter trevligt.

Anledningen till att jag frågar er är främst pga att då jag som ni (troligen) spelar över internet och laddar ner "tunga filer" som internetleverantörer uttrycker det.

Vad skulle ni valt?

mvh
Oscar af 9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oscar9:

Kan verkligen ingenting om sådant här och behöver en snabb guidning.

Ska flytta till en lägenhet som jag hyr i andrahand. Hon har mobilt bredband sedan tidigare så kan inte använda hennes.. Ska troligen även få ta över lägenheten om ett år.
Här är info från hyresgäst angående vad som finns:
http://www.vbab.se/index.php?page=service&sub=kommunikation
Är student vilket medför studentpriser från Comhem, men Telia har fiberlan vilket låter trevligt.
Anledningen till att jag frågar er är främst pga att då jag som ni (troligen) spelar över internet och laddar ner "tunga filer" som internetleverantörer uttrycker det.
Vad skulle ni valt?
mvh
Oscar af 9

Utan att veta din adress så kan vi inte ge förslag på vilka operatörer, då den sidan du länkar till inte ger någon lista.

Men gå in på: https://www.bredbandswebben.se/
Skriv in adressen (Ort, Gatuadress och nummer) och tryck sök, så får du tillbaka resultat vilka operatörer från fibern du kan nyttja, om nu fibern är uppkopplad mot Telias Öppna fibernät (Antingen via Telia Öppen Fiber, eller ett Telia Stadsnät).
När du vet vilka operatörer du kan nyttja så kom tillbaka hit med en lista så kan vi ge bättre förslag :).

Men för att ge förslag redan nu så, ska du ha stabilt, snabbt och fungerande nätverk så är det Telia som gäller, då de ligger i topp på driftsäkerhet/upptid, och har bäst hastigheter både inom Sverige och ut mot världen sett, då Telia Sonera driver ett av världens absolut största IP nätverk (således, en av världens största operatörer) och finns världen över med mycket god kapacitet

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Utan att veta din adress så kan vi inte ge förslag på vilka operatörer, då den sidan du länkar till inte ger någon lista.

Men gå in på: https://www.bredbandswebben.se/
Skriv in adressen (Ort, Gatuadress och nummer) och tryck sök, så får du tillbaka resultat vilka operatörer från fibern du kan nyttja, om nu fibern är uppkopplad mot Telias Öppna fibernät (Antingen via Telia Öppen Fiber, eller ett Telia Stadsnät).
När du vet vilka operatörer du kan nyttja så kom tillbaka hit med en lista så kan vi ge bättre förslag :).

Men för att ge förslag redan nu så, ska du ha stabilt, snabbt och fungerande nätverk så är det Telia som gäller, då de ligger i topp på driftsäkerhet/upptid, och har bäst hastigheter både inom Sverige och ut mot världen sett, då Telia Sonera driver ett av världens absolut största IP nätverk (således, en av världens största operatörer) och finns världen över med mycket god kapacitet

Tack för svar!

Har fiberanslutning, står dock inget kring vilket fibernät det gäller (av telias öppna eller stadsnät). Det enda som ges förslag är Telias olika alternativ, och 100/100 verkar vara det som är mest intressant för mig.

Permalänk
Medlem

Skaffade 100/100 fiberlan från Telia, ville ha bredbandsbolaget från första början eftersom de hade ett schysst erbjudande för studenter 100/10 eller 100/100 minns inte riktigt för 199 kr. Det stod att de kunde leverera men tydligen visade det sig i slutändan att det inte gick. Så jag kontaktade Telia istället och frågade de ifall de hade några erbjudanden för studenter eftersom jag kunde skaffa det från andra leverantörer, då visste jag fortfarande inte ifall BBB kunde leverera eller ej eftersom de skulle skicka en tekniker som konstaterade sen att hyresvärden inte hade avslutat installationen, Telia gav ett okej erbjudande 3 månader gratis. Mitt tips är att ringa de och fråga ifall de kan ge dig något erbjudande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oscar9:

Tack för svar!

Har fiberanslutning, står dock inget kring vilket fibernät det gäller (av telias öppna eller stadsnät). Det enda som ges förslag är Telias olika alternativ, och 100/100 verkar vara det som är mest intressant för mig.

Om du söker via https://www.bredbandswebben.se/ och den endast visar Telias tjänster, då är det ett Telia specifikt fibernät. Men kör på Telia 100/100 så blir du nöjd

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Tack alla!

Mailade comhem igår och fick svar nyss:

Citat:

XXXX är ansluten till Com Hem via vår FiberCoax och där har du ett gruppavtal där det ingår ett digitalTV-paket som heter Small. Det är även en uppgraderingsrabatt på 39kr vilket innebär att tar du ett större paket så drar vi av 39kr på fakturan varje månad.

. . .

Studenterbjudande på Bredband är t.ex 100mbit 199kr/mån men du har tillgång att kunna abonnera på högre hastigheter om du vill.

Det innebär att jag kan få Comhems studentrabatt men då via "FiberCoax". Telias fiber har jag hört är bättre, men priset på 200kr på 100/10 eller 250kr för 250/10 till 330kr/mån hos Telia på 100/100 är ganska stor.

Är det värt det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oscar9:

Tack alla!

Mailade comhem igår och fick svar nyss:

Det innebär att jag kan få Comhems studentrabatt men då via "FiberCoax". Telias fiber har jag hört är bättre, men priset på 200kr på 100/10 eller 250kr för 250/10 till 330kr/mån hos Telia på 100/100 är ganska stor.

Är det värt det?

Jag hade kört på det billigaste (Comhem förutsatt att det är stabilt där du bor) så länge du är student kan du nog göra vettigare saker med pengarna än att betala för bandbredd du inte kan använda, du kommer ju knappast att ha nytta av bandbredder över 100Mbit och latensen lär duga för spelande i båda fallen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oscar9:

Tack alla!

Mailade comhem igår och fick svar nyss:

Det innebär att jag kan få Comhems studentrabatt men då via "FiberCoax". Telias fiber har jag hört är bättre, men priset på 200kr på 100/10 eller 250kr för 250/10 till 330kr/mån hos Telia på 100/100 är ganska stor.

Är det värt det?

Om inte Telia har studentpris på deras fasta bredband (vilket de troligen inte har, i alla fall inget de säger publikt) så kostar Telia 100/100 inte 330, utan 379 kr enligt deras prislista.
Bredbandstyp Bredband 10/10 Bredband 100/100 Bredband 250 Bredband 1000
Pris 329 kr/mån 379 kr/mån 499 kr/mån 999 kr/mån
Nerströmshastighet* 8-10 Mbit/s 50-100Mbit/s 200-250 Mbit/ 500-1000Mbit/s
Uppströmshastighet* 8-10 Mbit/s/ 50-100Mbit/s 50-100Mbit/s 50-100Mbit/s

Så det blir i så fall 379 kr/månad hos Telia för 100/100, 330 kr som du säger (329 kr) är troligen Telia´s 10/10 tjänst som de menar.

Men generellt så är Telia bäst, tidigare så hade Comhem mycket problem, med avbrott, diverse packetloss, störningar etc som var återkommande, och Comhem struntade helt i att ordna felen som anmälts, då det troligen skulle kosta för mycket att ordna felen på rätt vis än att bara ge någon kompensation ibland :).
(Har själv inte haft Comhem, men har bekanta som haft det och de har inte varit nöjda alls och bytt till fiber så fort det installerats).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PowerNet:

Om inte Telia har studentpris på deras fasta bredband (vilket de troligen inte har, i alla fall inget de säger publikt) så kostar Telia 100/100 inte 330, utan 379 kr enligt deras prislista.
Bredbandstyp Bredband 10/10 Bredband 100/100 Bredband 250 Bredband 1000
Pris 329 kr/mån 379 kr/mån 499 kr/mån 999 kr/mån
Nerströmshastighet* 8-10 Mbit/s 50-100Mbit/s 200-250 Mbit/ 500-1000Mbit/s
Uppströmshastighet* 8-10 Mbit/s/ 50-100Mbit/s 50-100Mbit/s 50-100Mbit/s

Så det blir i så fall 379 kr/månad hos Telia för 100/100, 330 kr som du säger (329 kr) är troligen Telia´s 10/10 tjänst som de menar.

Men generellt så är Telia bäst, tidigare så hade Comhem mycket problem, med avbrott, diverse packetloss, störningar etc som var återkommande, och Comhem struntade helt i att ordna felen som anmälts, då det troligen skulle kosta för mycket att ordna felen på rätt vis än att bara ge någon kompensation ibland :).
(Har själv inte haft Comhem, men har bekanta som haft det och de har inte varit nöjda alls och bytt till fiber så fort det installerats).

Comhem är ju ungefär som adsl, de är för det mesta helt beroende av "nån annans kablage" sista biten så det kan fungera väldigt olika beroende på vilket skick kabeltvnätet har, jag har en vän som kör Comhem via ett relativt nybyggt kabeltvnät och det är helt stabilt i hans villa/hela området, men på andra ställen vet jag att det fungerar sämre, gammal koppar och äldre "kabeltvdelar" gör stor skillnad så spridningen i kvalitet är stor och har inte alltid med Comhem att göra utan beror på nätägaren.

Visst är Fiber bättre men frågan är väl egentligen om det är värt pengarna för en student, det går att byta till fiber senare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man får inte glömma bort att man binder sig till Comhem i 12 månader tror jag det är, Telia har du ingen bindningstid men en månads uppsägningstid. Har en vän som har Comhem, rätt så stabilt men ibland händer det att internet lägger av i typ 1 till 2 timmar men inte så ofta.

Permalänk
Medlem

Hmm.. Får fundera lite.

Verkar som att comhem är lite sämre, men kanske inte tillräckligt mkt sämre för att det ska vara värt pengarna att betala mer till Telia.
Tack för alla svar! Älskar forum som Sweclockers.