Hjälp med kontroll av valda komponenter för Gaming-dator (Mini-ITX)

Permalänk

Hjälp med kontroll av valda komponenter för Gaming-dator (Mini-ITX)

Hej!

Sitter idag med en bärbar ASUS G53 GTX460m som har några år på nacken, går alltså inte att spela nyare spel med vettiga upplösningar/fps.

Tänkte då övergå till en stationär dator då jag konstaterat att jag ändå nästan aldrig flyttar den bärbara, dock vill jag ha en liten låda då jag har begränsat med plats vid skrivbordet.

Nu skulle jag behöva er hjälp med att kontrollera komponenterna jag funderat på att köpa.
1. Går allt bra att ha i Mini-ITX-chassit? kanske skall ha något annat? (vill kunna ha DVD-brännare)
2. Räcker nätagget, kan jag ha ett med ännu mindre effekt?
3. Kan jag göra några kostnadsbesparingar på att byta till andra delar?
4. kommer denna lösning ha hög ljudnivå på fläktar osv? (kommer inte överklocka något)
5. Något annat jag bör tänka på?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7599782/2015-01-14

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

1. Du behöver en ny kylare till CPU:n, den som följer med är kass. Kolla in märken som noctua, cooler master, be quiet. Se till att kylarens höjd inte är mer än 95mm, samtidigt som den inte sticker ut ovanför RAM-minnena för lågt. En modell som blåser ned mot moderkortet kan vara värt det. Annars funkar ju färdiga vattenkylare från corsair eller NZXT, som du ser på bilderna på inet.

2. 500W är perfekt. Nätagget passar. Maxlängd i chassit är 200mm, agget är på 150mm.
3. Om du vill spara lite skulle jag börja med att köra 8GB RAM istället för 16GB. 8GB räcker till det mesta. Men du kan inte lägga till mer RAM i framtiden om du köper ett dual channel kit(2x4GB), så ett single channel kit(1x8GB) passar bäst här. Du kan spara en del på tangentbord/mus om du köper dessa separat eller billigare. Köp med sladd, onödigt med trådlöst vid en stationär. Slipper byta batterier. Och SSD:n kan du dra ner lite på storleken på, en 256GB räcker också bra till både OS och många spel/program.
4. Fläktarna som följer med chassit räcker troligtvis. Som sagt, tänk på CPU-kylaren.
5. Skärmen är samma som jag har. Den har ganska kraftig backlight bleeding, alltså att svärtan är dålig i nedre vänstra hörnet. Lite störigt. Välj en annan skärm med i övrigt samma specs (IPS, 1080p, minst 60Hz) så blir det bra. Tänk på att du kommer behöva Windows om du inte redan har det.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk

Ändrat lite efter dina råd:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7600552/2015-01-14

1.
Lagt in "Noctua NH-L9i Low profile LGA115x" som CPU-kylning då jag inte tror att jag kan få in vattenkylning (skall ha en DVD i 5,25"-platsen)
Får kylaren plats, krockar inte med RAM, eller grafikkort??
Bytte i samband med detta moderkortet till "ASUS Z97I-PLUS mITX" då jag läste att MSI's Mini-ITX-kort har placeringen av processorsockeln lite galet.

2.
Bra, då kör jag på det.

3.
Minskat mängden RAM till 8GB, men ändrade från Corsair till Kingston då Corsair inte hade någon lågprofilvariant då man bara vill ha en krets.
Antar att det går lika bra?

Behåller SSD'n, har en 160GB SSD i min laptop som jag måste rensa hela tiden... så att "bara" gå upp till 250GB känns inte tillräckligt.

Tagit bort tangentbord/mus... har nog nåt som ligger o skräpar hemma.

4.
Bra, byter då bara CPU-kylaren.

5.
Hmm... får leta efter någon annan skärm då... Dell-skärmen såg bra ut för sitt pris, men men.

Permalänk

Jag har också en Dell 2414H och måste säga att jag är riktigt nöjd. Köpte den för att den skulle ha lågt input lag enligt tester och jag tycker den känns snabb för att vara en IPS-skärm. Jag vet dock inte om Rozzor har ett dåligt exemplar eller om kvaliteten varierar på dem. Jag märker inte någon bleeding på min 2414H.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rob1975se:

Ändrat lite efter dina råd:
1.
Lagt in "Noctua NH-L9i Low profile LGA115x" som CPU-kylning då jag inte tror att jag kan få in vattenkylning (skall ha en DVD i 5,25"-platsen)
Får kylaren plats, krockar inte med RAM, eller grafikkort??
Bytte i samband med detta moderkortet till "ASUS Z97I-PLUS mITX" då jag läste att MSI's Mini-ITX-kort har placeringen av processorsockeln lite galet.

3.
Minskat mängden RAM till 8GB, men ändrade från Corsair till Kingston då Corsair inte hade någon lågprofilvariant då man bara vill ha en krets.
Antar att det går lika bra?

1. Kan inte garantera att det passar, du får mäta lite själv med hjälp av bilder och mått från specarna

3. Duger bra!

Skrivet av powergösta:

Jag har också en Dell 2414H och måste säga att jag är riktigt nöjd. Köpte den för att den skulle ha lågt input lag enligt tester och jag tycker den känns snabb för att vara en IPS-skärm. Jag vet dock inte om Rozzor har ett dåligt exemplar eller om kvaliteten varierar på dem. Jag märker inte någon bleeding på min 2414H.

Vet inte riktigt hur det är, har inte orkat skicka tillbaka skärmen och sådär. Sålänge responstiden är under 8ms kommer det inte vara några som helst problem, allt under är omärkbart enligt mig.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk

Powergösta, då tar jag nog den skärmen iallafall

Har bytt CPU-kylaren, då jag läste att "Noctua NH-L9i Low profile LGA115x" inte rekomenderas för processorer med TDP över 65W, 4690K ligger på 88W.
Den jag har valt istället verkar passa till moderkortet då detta fanns bland kommentarerna på Inet's produktsida:
"...Asus Z97 plus mini itx moderkort och den sitter som handen i handsken på det moderkortet"

Gick tillbaka till 16GB RAM då jag är osäker på om jag behöver det eller ej, bättre med för mycket än för lite tänker jag

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7604952/2015-01-14

Permalänk
Medlem

ett alternativ

Hej! Tänkte bidra med mitt strå till stacken

Köpte en AOC 144hz
ASUS GTX760 DirectCU mini-itx
Corsair Vengenace LP 2x4 GB 1600mhz
Intel i5 4440 3,1ghz
Gigabyte H97N-WIFI
Cooler Master Hyper 212 EVO
Fractal Design Newton R3 600W Platinum
Fractal Design Node 304 Vit

Kom under strax 9 000:-

Då jag återanvände min gamla SSD 120gig samt OS hade jag.

Då jag inte tänkte klocka och hinner inte spela så mycket förutom på kvällarna då ungarna har lagt sig.
Sen spelar jag mest iofs CS:GO och andra FPS spel.

MVH
Steffo

Visa signatur

AOC 24" 144Hz - Intel i5 4440 - Asus GTX760 mini-ITX - Corsair LP 8GB - CM Hyper 212 EVO - Kingston V300 120GB - FD R3 Newton 600W - FD Node 304