compu-mail.se - Skärm 3.900kr men när priset höjdes till 6.000 avbröt dem min order?

Permalänk

compu-mail.se - Skärm 3.900kr men när priset höjdes till 6.000 avbröt dem min order?

Hej!

Jag beställde en skärm ifrån compu-mail.se för 3.900kr, samma dag höjdes priset till ca 6.000kr.

Jag dubbelkollade med företaget som svarade med "Ordren forventes afsendt d. 7/5".

Sen igår 13/5 blev min beställning annullerad, trots att det fortfarande går att beställa skärmen.

Tycker bara det är så fult, då det uppenbart är för att de inte vill sälja skärmen för 3.900kr när den idag kostar 6.000kr.

Idag svarar dem med:
"Unfortunately our supplier has listed us a wrong price in their files so the item couldn't be obtained for the price originally shown on our website. As such we had to cancel the order, as we cannot deliver the item. Truly sorry for the inconvenience.."

"Hi,
Sadly the supplier were not able to provide the product, to the given price.
Therefor we needed to cancel the order.
You are welcome to place an new order on the website, for the product, but the price will be increased.
Sorry for the inconvience. "

Är väl inte ens lagligt att göra på detta sätt? "Tja Sverige jag säljer macbooks för 100kr, besök min webshop, sen en vecka senare näeee var lite fel på priset. Men nu har jag fått gratis reklam och du är välkommen att köpa något annat från butiken".

Permalänk
Medlem

Frågan är avhandlad tidigare, både på detta forum och hos hallåkonsument med mera. Kortfattat kan man säga att om en vara är uppenbart felaktigt prissatt så har säljaren rätt att neka beställningen. Vad som är uppenbart och inte är såklart olika från fall till fall och en prisskillnad på 2000 kr kan jag väl tycka är i gränslandet. 30-35% rea hör väl kanske inte till vanligheterna men händer då och då.

I slutändan blir det en fråga om du orkar driva det vidare eller inte för de dryga 2000 kr det handlar om, och bara du kan svara på det.

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Händer oftar än man tror, beställde 4 st14 TB diskar från Amazon för några år sedan för 1360 kronor styck. Köpet låg där en dag innan jag fick en mail om att priset var satt fel.

Jag tror inte det är något man kan överklaga kring som konsument.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av Steamroad:

Frågan är avhandlad tidigare, både på detta forum och hos hallåkonsument med mera. Kortfattat kan man säga att om en vara är uppenbart felaktigt prissatt så har säljaren rätt att neka beställningen. Vad som är uppenbart och inte är såklart olika från fall till fall och en prisskillnad på 2000 kr kan jag väl tycka är i gränslandet. 30-35% rea hör väl kanske inte till vanligheterna men händer då och då.

I slutändan blir det en fråga om du orkar driva det vidare eller inte för de dryga 2000 kr det handlar om, och bara du kan svara på det.

Lycka till.

Jag kommer inte driva det vidare är mest intresserad av att höra vad de har att säga. Har inte så mycket att göra idag!

Permalänk
Medlem

3900kr är knappast ett uppenbart prisfel för en skärm i 6000kr-klassen. Det finns gott om skärmar kring 4tkr som har liknande egenskaper som andra skärmar kring 6tkr, så att hävda att TS borde insett att priset var fel, och därmed har handlat i ond tro, är knappast rätt väg att gå.

Det avgörande i detta fall lär vara hur beställnings-/orderbekräftelsen är formulerad, vilket om jag förstår det hela rätt också är vad säljaren lutar sig mot.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

3900kr är knappast ett uppenbart prisfel för en skärm i 6000kr-klassen. Det finns gott om skärmar kring 4tkr som har liknande egenskaper som andra skärmar kring 6tkr, så att hävda att TS borde insett att priset var fel, och därmed har handlat i ond tro, är knappast rätt väg att gå.

Det avgörande i detta fall lär vara hur beställnings-/orderbekräftelsen är formulerad, vilket om jag förstår det hela rätt också är vad säljaren lutar sig mot.

Frågan är vad det är för skärm som TS köpt. Inget han nämner.