Vilket hårddisk till NAS, storlek alltså...

Permalänk
Medlem

Vilket hårddisk till NAS, storlek alltså...

Vilken storlek skall man köpa till sin NAS? Att det blir en WD RED står klart, men storleken.

Är det bara att slå till på en 6 TB, så jag har en plats över till senare? Vet inte hur jag skall kunna fylla 6 TB ens, men å andra sidan så hoppas jag ha NASen länge och har faktiskt aldrig haft en HDD som har kraschat.

Vet förra gången jag funderade på NAS, precis innan 4 TB lanserades. Då stod man och valde mellan 2 platser och 4 platser. 2*3 TB = 6 TB. *hmmmm* kommer det verkligen räcka i framtiden. Känns lite "tight". Nu finns 6 TB, 2*6 TB = 12 TB.

Vet som sagt inte hur jag ens skall kunna fylla 6 TB, än mindre mer än så. Men möjligheten finns idag med en NAS med 2 platser för HDD och man vet ju inte vad man kommer köpa fram i genom. Kameror som kan filma i 4K, och om man köper en kamera som tar foto i RAW-format t ex.

Vad köper ni för hårddiskar? Borde jag köpa 6 TB för att vara framtidssäkrad?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Köp det du har användning för. Finns inget som heter "framtidssäkrad". Saknar du plats i framtiden så köp större hårddiskar då när de är billigare.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Köp det du har användning för. Finns inget som heter "framtidssäkrad". Saknar du plats i framtiden så köp större hårddiskar då när de är billigare.

Det är ju visserligen sant. Blir dyrare kostnad per MB också om jag köper 6 TB idag. Kanske borde strunta i 6 TB då och nöja mig med 3 eller 4 TB eftersom min lagring (dokument, personliga bilder och filmer och musik enbart tar upp knappt 1 TB idag.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Blev 6st 3TB för mig, hade köpt 4TB om pengarna fanns.
Framtidssäker med 6TB? Disken kommer ju vara slut före framtiden är här, diskar är förbrukningsvara.
Ska du köra helt utan säkerhet?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Blev 6st 3TB för mig, hade köpt 4TB om pengarna fanns.
Framtidssäker med 6TB? Disken kommer ju vara slut före framtiden är här, diskar är förbrukningsvara.
Ska du köra helt utan säkerhet?

Varför 6 stycken 3 TB? Du hade t ex kunnat köra färre med lite större storlek.

Jag kommer köra backup till extern HDD. Vilket låter logiskt bäst för mig och även fått det tipset här tidigare.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Rekordmedlem

2-4st 4Tbytare och raid 1, 5 eller 6 borde ge mest för pengarna, lagringsenheter är antingen nya eller fulla, att fylla dem brukar inte direkt vara ett stort problem

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Varför 6 stycken 3 TB? Du hade t ex kunnat köra färre med lite större storlek.

Jag kommer köra backup till extern HDD. Vilket låter logiskt bäst för mig och även fått det tipset här tidigare.

raidz2, två diskar är för säkerhet. Två diskar kan då dö utan att jag tappar data.
Får ut 10.6TB~ av mina 6 diskar.

Har du bara en kopia av din data, ingen backup? Minst tre ställen ska man ju spara på

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

raidz2, två diskar är för säkerhet. Två diskar kan då dö utan att jag tappar data.
Får ut 10.6TB~ av mina 6 diskar.

Har du bara en kopia av din data, ingen backup? Minst tre ställen ska man ju spara på

Riktigt usel på RAID, vet att det finns och att det finns spegling, men mer än så vet jag ej. Ett alternativ hade ju varit att köra något RAID + att ha extern backup. Då har jag dock bara 1 plats på NASen.

Min tanke var egentligen "Jag kan inte fylla HDD idag och vet inte vad jag skall fylla den med. Men å andra sidan har jag en rätt kass kamera som fotar 10 MP och sparar i JPG. Köper jag en kamera som kan filma i 4K, fota 20-30 MP och sparar i RAW och tar lite mer bilder så kanske platsen går åt betydligt fortare. Men visst HDD kanske är en förbrukningsvara.

Har aldrig haft en HDD som kraschat. HDD'n i min förra bärbara höll i 8-9 år och funkar fortfarande nu när ingen använder den.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

2-4st 4Tbytare och raid 1, 5 eller 6 borde ge mest för pengarna, lagringsenheter är antingen nya eller fulla, att fylla dem brukar inte direkt vara ett stort problem

Får man fråga vad du fyller diskarna med? Går väldigt långsamt för mig, då har jag å andra sidan en rätt kass kamera i dagsläget.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Livsnjutare 😎

Beror vad du har för NAS, men jag personligen kör med Synology, och nästan alla deras setups är i sk "SHR" istället för klassisk Raid0/Raid1/Raid5 eller mer.

SHR är Synology Hybrid Raid, där du kan blanda diskar av olika storlekar hejvild och ändå få fördelarna med Raid såsom redundans och dataskydd.

Antingen så läser jag dåligt (sitter med en ögoninfektion nu, så det är lite suddigt) men får inte fram hur många platser din NAS har?
Åter igen, personligen har jag en 5-bay enhet och till den köpte jag 4st 4TB diskar, WD RED. Jag använde bara ~6tb vid inköpstillfället, så jag stoppade bara i 3st diskar, och fick såldes ut 8tb. När det började bli fullt stoppade jag bara i den liggnade 4TB disken, och valde att bygga ut arrayen i GUI't - och sissodär 2-3 timmar senare så hade jag 12tb.

Nu står jag med ytterligare en plats som är tom, och när de 12tb börjar fyllas upp så trycker jag bara in en femte disk. Det kan bara en 3TB eller 6TB, spelar ingen roll.

Den bygger ut per automatik med det som finns.
Men för mycket skall man inte blanda heller, eftersom det kan ge en negativ återkoppling på hur mycket data du får och kan använda.
Se följande site för uträkning:
https://www.synology.com/en-global/support/RAID_calculator

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Beror vad du har för NAS, men jag personligen kör med Synology, och nästan alla deras setups är i sk "SHR" istället för klassisk Raid0/Raid1/Raid5 eller mer.

SHR är Synology Hybrid Raid, där du kan blanda diskar av olika storlekar hejvild och ändå få fördelarna med Raid såsom redundans och dataskydd.

Antingen så läser jag dåligt (sitter med en ögoninfektion nu, så det är lite suddigt) men får inte fram hur många platser din NAS har?
Åter igen, personligen har jag en 5-bay enhet och till den köpte jag 4st 4TB diskar, WD RED. Jag använde bara ~6tb vid inköpstillfället, så jag stoppade bara i 3st diskar, och fick såldes ut 8tb. När det började bli fullt stoppade jag bara i den liggnade 4TB disken, och valde att bygga ut arrayen i GUI't - och sissodär 2-3 timmar senare så hade jag 12tb.

Nu står jag med ytterligare en plats som är tom, och när de 12tb börjar fyllas upp så trycker jag bara in en femte disk. Det kan bara en 3TB eller 6TB, spelar ingen roll.

Den bygger ut per automatik med det som finns.
Men för mycket skall man inte blanda heller, eftersom det kan ge en negativ återkoppling på hur mycket data du får och kan använda.
Se följande site för uträkning:
https://www.synology.com/en-global/support/RAID_calculator

Ok det jag beställt är en med två platser, tror det står någonstans men inte i klartext Märket är QNAP.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av shogun-r:

Ok det jag beställt är en med två platser, tror det står någonstans men inte i klartext Märket är QNAP.

Då hade jag satsat på 2st WD RED 6TB.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Du bör framför allt titta på hur många hårddiskar ditt moderkort klarar av att hantera och utifrån det avgöra hur stora diskar du ska ha. Det spelar ingen roll vilken RAID-uppstättning ditt moderkort klarar av eftersom skit bakom tangenterna ALLTID OVILLKORLIGEN förstör innehållet. Du kommer därför att behöva en passiv backup, gärna i flera steg för att skydda dig mot dina egna misstag.

Se en RAID 1,5 eller 6 som extra säkerhet som hjälper dig så länge att när olyckan är framme och en disk går sönder så hinner du springa förbi lämplig butik och köpa en eller två nya hårddiskar och kan på ett bekvämt sätt byta ut den trilskandes disken, oftast utan att stänga av datorn.

Planera också vad som ligger på vika diskar och separera system, installationsfiler och privata filer för att lätt kunna byta ut sådant som växer.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shogun-r:

Får man fråga vad du fyller diskarna med? Går väldigt långsamt för mig, då har jag å andra sidan en rätt kass kamera i dagsläget.

Fotograferar alltid med råformat och använder bara av lossless om det ska rippas musik och filmer och så sprider jag alltid ut kamerabilderna på många helt olika lagringsenheter, raid ersätter inte på nått sätt backup heller men det kan ju vara bekvämt med raid ändå för diskar kommer att gå sönder, jag skapar ibland paritetsfiler utöver/oberoende av filsystemens paritetssystem för att skydda en del egna filer ännu bättre mot bitröta när de ska arkiveras.
http://multipar.eu/ det ökar ju säkerheten och platsbehovet men det ökar ju chansen att filerna överlever så länge som jag själv vill och underlättar om något skulle gå fel med någon disk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.