Permalänk
Medlem

Dålig trådlös uppkoppling

Hej! Jag skaffade nyss BBBs 100/10 nät från att ha tidigare haft 10/10. Med kabel så får jag ca 90/15 på speedtest men med WiFi ca 0.2m ifrån så får jag ca 12-15/10. Jag använder BBBs medföljande router och har INTE möjlighet att byta med tanke på min ekonomi just nu, eller köpa någon fin teknisk applikation. Eftersom det är en ZyXel så går det inte heller att komma in på den jävla webbgränssnitten p.g.a "säkerhetsproblem" som supporten angav.

Så är det vanligt att man knappt får en tiondel av den utlovande hastigheten trådlöst? Ska jag ringa supporten igen och klaga eller finns det nåt enkelt man kan göra. Svara så enkelt ni kan...

MVH
iwrtu

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag får dryga 2-5mb ner när jag befinner mig 20-30 meter från routern...Värdelöst.

EDIT: Samma resultat vid 10-15m

Permalänk
Medlem

Du borde kunna komma åt webbinterfacet på port 37964. Flytta det trådlösa nätverket till en annan kanal så att det krockar med så få andra nätverk som möjligt. Inaktivera eventuellt "g only"-läge. Hjälper inte detta får du bara acceptera att routern är skitkass. BBB ger dig ingen hastighetsgaranti på ditt trådlösa nätverk.

Skrivet av iwrtu:

[...] dryga 2-5mb ner [...]

Misstänker att du menar Mb/s. Överföringshastigheter mäts med datamängd per tidsenhet, inte datamängd, precis som din bils hastighet mäts med sträcka per tidsenhet, inte sträcka. Sedan bör M:et vara versalt. Ett litet m är en miljard gånger mindre än ett stort M.
m=milli=10^-3
M=mega=10^6
b=bit=etta eller nolla
B=byte=sekvens av åtta bitar

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du borde kunna komma åt webbinterfacet på port 37964. Flytta det trådlösa nätverket till en annan kanal så att det krockar med så få andra nätverk som möjligt. Inaktivera eventuellt "g only"-läge. Hjälper inte detta får du bara acceptera att routern är skitkass. BBB ger dig ingen hastighetsgaranti på ditt trådlösa nätverk.

Som sagt vet ingenting om nätverk och sånt... Hur byter jag port? Hur byter jag kanal när jag kommer in? Som sagt jävligt tråkigt, hade nästan bättre innan med 10/10...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iwrtu:

Som sagt vet ingenting om nätverk och sånt... Hur byter jag port?

Lägg till :portnr efter IP-adressen. I det här fallet blir det 192.168.x.x:37964.

Citat:

Hur byter jag kanal när jag kommer in? Som sagt jävligt tråkigt, hade nästan bättre innan med 10/10...

Det varierar mellan olika tillverkare och modeller. Ta screenshots så kan du bli guidad. Gissningsvis under "Advanced Wireless Settings" eller liknande flik. Har du en Androidtelefon kan du använda Wifi Analyzer för att kolla vilken kanal som är mest lämplig att lägga ditt trådlösa nätverk på.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Lägg till :portnr efter IP-adressen. I det här fallet blir det 192.168.x.1:37964.

192.168.1.254:37964, funkar ej...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iwrtu:

192.168.1.254:37964, funkar ej...

Om du har rätt IP-adress och det inte fungerar har de nog flyttat interfacet igen eller helt inaktiverat det. Mitt Zyxel-modem är bryggat, så jag har ingen möjlighet att testa om det fungerar för mig.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om du har rätt IP-adress och det inte fungerar har de nog flyttat interfacet igen eller helt inaktiverat det. Mitt Zyxel-modem är bryggat, så jag har ingen möjlighet att testa om det fungerar för mig.

Kom in till inloggningssidan när jag drog ut kabeln och resettade routaern för att sedan slå in IP:n utan internet, men det gick tyvärr inte att skriva in lösenordet. Det som var förbestämt gick inte att ändra, bytte man så ändrades det automatiskt till det som var innan.

Permalänk
Medlem

Kom in nu och ändrade kanal, är uppe i 16-20Mbit/s, klar förbättring.

Skrivet av LemonIllusion:

Du borde kunna komma åt webbinterfacet på port 37964. Flytta det trådlösa nätverket till en annan kanal så att det krockar med så få andra nätverk som möjligt. Inaktivera eventuellt "g only"-läge. Hjälper inte detta får du bara acceptera att routern är skitkass. BBB ger dig ingen hastighetsgaranti på ditt trådlösa nätverk.

Kan jag inte bara byta till "only N"? Vilka enheter använder G nuförtiden? Tittade runt i forumet och såg att vissa hade fått upp sin hastighet rejält när de bytte till enbart N.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iwrtu:

Kom in nu och ändrade kanal, är uppe i 16-20Mbit/s, klar förbättring.

Kan jag inte bara byta till "only N"? Vilka enheter använder G nuförtiden? Tittade runt i forumet och såg att vissa hade fått upp sin hastighet rejält när de bytte till enbart N.

Jag har iaf inga enheter som saknar stöd för N. Sätt den på N only. Du märker ju om någon enhet får problem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Märkte nyss att mitt s.k. moderna modem bara har 90-talets B och det lite nyare G, inget N. Kanske därför jag inte kan få högre än 20Mbit/s trådlöst.

Permalänk
Medlem

Att få 100mbit trådlöst kräver att många saker ska stämma:
1. Inte för långt avstånd eller för mkt tjocka väggar.
2. Inte för mkt störningar från grannar
3. Bra accesspunkt/router
4. Bra trådlös pryl (dator etc)
5. Allt är rätt konfigurerat
6. Allt jag glömt.

Men routers som följer med abbonemang är alltid rätt enkla, och operatören lovar aldrig full hastighet via wifi.

Vad får du för hastighet 1 meter från routern? Vad är det för pryl du testar med ? (T ex laptopmodell).

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Att få 100mbit trådlöst kräver att många saker ska stämma:
1. Inte för långt avstånd eller för mkt tjocka väggar.
2. Inte för mkt störningar från grannar
3. Bra accesspunkt/router
4. Bra trådlös pryl (dator etc)
5. Allt är rätt konfigurerat
6. Allt jag glömt.

Men routers som följer med abbonemang är alltid rätt enkla, och operatören lovar aldrig full hastighet via wifi.

Vad får du för hastighet 1 meter från routern? Vad är det för pryl du testar med ? (T ex laptopmodell).

Fick aldrig mer än 15mbit/s förut oavsett avstånd, bytte kanal, får ej högre än 20mbit/s nu oavsett min distans till router. Testar med en MacBookPro 2012. Jag tror nog den sega uppkopplingen beror på att routern inte stöjder N-mode. Går det att ringa BBB och klaga om hur jag ska få min hastighet med en kass router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iwrtu:

Fick aldrig mer än 15mbit/s förut oavsett avstånd, bytte kanal, får ej högre än 20mbit/s nu oavsett min distans till router. Testar med en MacBookPro 2012. Jag tror nog den sega uppkopplingen beror på att routern inte stöjder N-mode. Går det att ringa BBB och klaga om hur jag ska få min hastighet med en kass router?

Nej det kan du inte klaga på om den inte är trasig (inte troligt). Du betalar för 100/10 via kabel inget annat, det framgår tydligt av avtalen. Att du även får wifi är ren bonusfiness i routern. Det ingick inte alls förr i tiden.
Vill du ha bättre wifi så får du bygga ett bättre trådlöst nätverk i huset. (bättre router eller koppla in en extra accesspunkt).

Även om BBB skulle skickat med markandens bästa router så skulle många användare inte nå 100mbit (pga orsakerna jag nämner i tidigare post).

Permalänk
Rekordmedlem

Exakt vilken burk har du fått av BBB ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Exakt vilken burk har du fått av BBB ?

ZyXEL P-2602HWT-F1. Flashigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iwrtu:

ZyXEL P-2602HWT-F1. Flashigt.

Det fanns inte mycket fakta om den modellen att läsa men det verkar som de första modellerna kom ut 2004, det är antikt i datorvärlden, har den uppdaterats så att den åtminstone har 802.11n eller har den bara .g ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det fanns inte mycket fakta om den modellen att läsa men det verkar som de första modellerna kom ut 2004, det är antikt i datorvärlden, har den uppdaterats så att den åtminstone har 802.11n eller har den bara .g ?

Om jag minns rätt så har den ett teoretiskt max på 150mbit. (.n) I praktiken ger det ett max på runt 25-30mbit trådlöst på kort avstånd vid bra förhållande. Normalt mellan 10-20mbit.

Tills TS: Inget att göra förutom att köpa en egen router. Eller om du är lite smidig med munnen så kanske du kan övertala supporten att skicka en 2812. Men det bör du inte få. Och en egen är ändå bättre.

Permalänk
Medlem

En sak som jag stör på mig väldigt är det att även om min torrent max-speed har tredubblats till ca 1.9mbit/s ner så håller det sig aldrig på samma nivå som förr. Det går upp och ner, ena sekunden är det 60kb/s, 5 sekunder senare är det 2mbit/s. Upp och ner, hela tiden... Kan det vara routerns brandvägg eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iwrtu:

En sak som jag stör på mig väldigt är det att även om min torrent max-speed har tredubblats till ca 1.9mbit/s ner så håller det sig aldrig på samma nivå som förr. Det går upp och ner, ena sekunden är det 60kb/s, 5 sekunder senare är det 2mbit/s. Upp och ner, hela tiden... Kan det vara routerns brandvägg eller?

Det kan helt klart vara routern som inte orkar med mängden anslutningar. Testa att minska antalet tillåtna anslutningar i torrent-klienten rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du borde kunna komma åt webbinterfacet på port 37964. Flytta det trådlösa nätverket till en annan kanal så att det krockar med så få andra nätverk som möjligt. Inaktivera eventuellt "g only"-läge. Hjälper inte detta får du bara acceptera att routern är skitkass. BBB ger dig ingen hastighetsgaranti på ditt trådlösa nätverk.

Misstänker att du menar Mb/s. Överföringshastigheter mäts med datamängd per tidsenhet, inte datamängd, precis som din bils hastighet mäts med sträcka per tidsenhet, inte sträcka. Sedan bör M:et vara versalt. Ett litet m är en miljard gånger mindre än ett stort M.
m=milli=10^-3
M=mega=10^6
b=bit=etta eller nolla
B=sekvens av åtta bitar

to be fair, det finns ingen stadard på B eller b. därför brukar man skriva Bits eller Byte alltså hela. annars har du rätt

Visa signatur

/W

| Fractal Design Arc | Asus p8z77-v | corsair CL9 vengence LP 16GB @1600mhz | IB 3770K @4.5Ghz | NZXT HALE 1000W 80+ Gold | MSI GTX580 Twinfrozr |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WiZzard:

to be fair, det finns ingen stadard på B eller b. därför brukar man skriva Bits eller Byte alltså hela. annars har du rätt

Det visste jag faktiskt inte. Verkar finnas standarder som säger både och. IEEE säger att b/B är okej och IEC att det ska skrivas bit/byte. Verkar inte finnas någon spikad ISO-bestämmelse, så jag skulle nog vilja påstå att båda är lika okej. Bit/byte är ju tydligare, men jag tycker om b/B bättre. Om det inte hade varit så spritt som det är med enbokstavsförkortningarna hade jag nog kunnat tänka mig att byta till hela enhetsnamnen, men eftersom de används så mycket kommer jag fortsätta peta upp b/B (och m/M) i ansiktet på folk tills de lär sig (to the end of time alltså ). Finns ju otaliga trådar som är orsakade av att många inte förstår hur viktigt det är att skilja på gemener och versaler.

hinner ju inte fixa klart alla skriv-, syftnings-, stavnings- och övriga tramsfel på 5 min :P
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.