Permalänk
Medlem

Ny bildskärm? Pris oväsentligt

Har ni några tips på en stor kvalitativ skärm? Kör 23 tums Dell IPS i dagsläget som jag är nöjd med men har pengar att bränna på hårdvara.

- 27-34-tum kanske? Absolut INTE TN-panel.
- IPS eller VA (vet inte exakt vad VA har för egenskaper?).
- Inte curved...om ingen kan övertala mig på nått sätt.

Vill ha bra bild samt relativt låg ms. Har ingen koll på alla G-sync osv, vad är det liksom?

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Medlem

Vad gör du på din dator, är du grafiskskapare, dokument-skrivare eller gamer?

Vilken skärm du ska använda beror ju på dina behov.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

LG's breda skärm? Linus@LinusTechTips verkar gilla den

G-Sync = Grafikkortet synkar bilderna. Någon mer insatt kan säkert förklara bättre. Ger tydligen en väldigt behaglig känsla. Dock måste du köra Nvidia-kort.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Vad gör du på din dator, är du grafiskskapare, dokument-skrivare eller gamer?

Vilken skärm du ska använda beror ju på dina behov.

Ja mina behov är mer åt IPS-hållet då jag verkligen diggade när jag gick från TN till IPS. Så jag vill hellre ha bra bild och betraktningsvinkel än illsnabb skärm. Spelar kanske 20% av tiden och min skärm duger utmärkt till snabba spel som Battlefield. Resten av tiden surfar jag egentligen bara och gör allroundsaker.

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk

AOC's 4K skärm är verkligen att rekommendera! Man märker inte ens att det är TN!

Visa signatur

Windows 8.1 64-bit : Intel Core i7 4790K @ 4.00GHz : 2x8(16)GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz : MSI Z97 GAMING 5 :
Zotac Nvidia GeForce GTX 780 3GB : 2TB Western Digital Green HDD (Lagring) : 256 Crucial SSD (OS)
En 32 tums 1920x1080 Samsung LED teve som skärm ;D

Permalänk
Medlem

köp 2560x1440 60hz ips/pls/ahva 27"

du har inte kraft för 4k eller 1440p 144hz på vettigt sätt ändå.

har själv en aoc q2770pqu och är mycket nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sture123:

Ja mina behov är mer åt IPS-hållet då jag verkligen diggade när jag gick från TN till IPS. Så jag vill hellre ha bra bild och betraktningsvinkel än illsnabb skärm. Spelar kanske 20% av tiden och min skärm duger utmärkt till snabba spel som Battlefield. Resten av tiden surfar jag egentligen bara och gör allroundsaker.

När det gäller IPS tycker jag att man ska hålla sig i ganska små storlekar eller gå över till VA. Ju större skärmen blir ju mer IPS glow och backlight bleeding får man på IPS, det är iallafall min erfarenhet. Men när det gäller VA är så ska man se upp, man får mycket ghosting på en sådan skärmpanel så FPS spel är inget jag hade spelat på en allvarlig nivå med en sådan skärm.

Min största rekommendation är därför att ta dig till en butik och kolla på dem och testa dem lite. Tycke och smak spelar stor roll, jag hade nog klarat av att använda LG's 34-tummare, men det hade varit ett gränsfall p.g.a IPS-glow'n som den skärmen visat upp. Och för nästa 8000 kr så är det för mycket pengar för ett sådant problem.

Så ut och titta lite. Om du tycker om IPS hade jag däremot kollat på LG's 34UM95, bjässe skärm men som sagt jag hade försökt testa den någonstans...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sture123:

Har ni några tips på en stor kvalitativ skärm? Kör 23 tums Dell IPS i dagsläget som jag är nöjd med men har pengar att bränna på hårdvara.

- 27-34-tum kanske? Absolut INTE TN-panel.
- IPS eller VA (vet inte exakt vad VA har för egenskaper?).
- Inte curved...om ingen kan övertala mig på nått sätt.

Vill ha bra bild samt relativt låg ms. Har ingen koll på alla G-sync osv, vad är det liksom?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1447060 riktigt snygg skärm! IPS, 1440p, 60hz, 27". 5,5kkr. riktigt värd.

annars om du vill ha en 4k skärm så kanske denna?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2762426

IPS, 4k (UHD), 60hz, 31,5". rätt dyr 16k. men ja, det beror väl på vad du är redo att lägga

älskar EIZO som är rätt lätt att förstå

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sture123:

Har ni några tips på en stor kvalitativ skärm? Kör 23 tums Dell IPS i dagsläget som jag är nöjd med men har pengar att bränna på hårdvara.

- 27-34-tum kanske? Absolut INTE TN-panel.
- IPS eller VA (vet inte exakt vad VA har för egenskaper?).
- Inte curved...om ingen kan övertala mig på nått sätt.

Vill ha bra bild samt relativt låg ms. Har ingen koll på alla G-sync osv, vad är det liksom?

I 21:9 känns curved vettigt tycker jag.
Kolla på denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2927100 eller vänta på 4k freesync/g-sync skärmarna som kommer om någon månad
G-sync förklaring http://youtu.be/fghQh0Y4oA4?t=1m15s skillnaden mot freesync verkar av allt att döma bara bli priset (nvidia tar betalt för g-sync)..och att g-sync är låst till nvidia.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Vad hade ni valt om ni fick välja, LG 34-tummaren ultrawide eller Philips 40-tummare 4k?

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sture123:

Vad hade ni valt om ni fick välja, LG 34-tummaren ultrawide eller Philips 40-tummare 4k?

i vilket fall som helst så bör du investera i en rejäl grafikuppgradering som 2st gtx 970. 4k med ett gtx 770 blir mindre roligt.

Permalänk
Medlem

Nä jag bävar lite inför 4k i spel faktiskt. Kanske bättre med 34-tummaren. Hur strulig kan den breda upplösningen vara i spel? Spelar ju mest Battlefield men kanske drar igång Age of Empires 2 HD eller liknande ibland med..

Visa signatur

i7 6700k // Asus Maximus VIII Hero // 16 GB Corsair Vengeance 16 GB 3000Mhz // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB // OCZ Vertex 3 120 GB SSD // Corsair AX 850 W // Corsair H80 + 2xGT PnP // Dell U2311H // NZXT H2 Black // Sennheiser PC 360 // Asus Xonar DX // Q-pad MK-85 Cherry Mx Brown // B&W MM1

Permalänk
Skrivet av Sture123:

Nä jag bävar lite inför 4k i spel faktiskt. Kanske bättre med 34-tummaren. Hur strulig kan den breda upplösningen vara i spel? Spelar ju mest Battlefield men kanske drar igång Age of Empires 2 HD eller liknande ibland med..

De flesta spel jag har testat har fungerat helt okej, det är några små saker som inte stämmer, tex när man tar på sig en mask på ett uppdrag i Far Cry 4 så täcker inte den hela skärmen etc. Men BF4 fungerar utmärkt för mig och om det absolut inte går att spela så kan man ju alltid spela i 2560x1440
har själv en AOC u3477pqu, samma panel som LG's 34
edit: även en del äldre spel jag har testat (Metro 2033) fungerar i 3440x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sture123:

Nä jag bävar lite inför 4k i spel faktiskt. Kanske bättre med 34-tummaren. Hur strulig kan den breda upplösningen vara i spel? Spelar ju mest Battlefield men kanske drar igång Age of Empires 2 HD eller liknande ibland med..

blir ungefär 5 milj pixlar med 3440x1440 och drygt 8 milj med 3840x2160. båda är långt ifrån lättdrivna men 4k är klart mycket tyngre. i vilket fall som helst får gtx 770 anses vara i underkant för båda men nöjer du dig med att dra ner inställningarna ganska rejält så lär det funka ok.