Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Använda en hårddisk från annan dator?

Permalänk

Använda en hårddisk från annan dator?

Hallå där
Jag har en ny dator och jag behöver mer lagring, tänkte att jag kunde ta min primära disk från min gamla dator. Hur funkar det då? Kommer datorn flippa totalt om jag sätter in ännu en hårddisk i datorn med ett operativsystem?

Och, hur rensar jag sedan den hårddisken på allt? Är som ni förstår inte så insatt i hårddiskar.

Tack för hjälp

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem

Se till att boota från rätt hårddisk så slipper du problem. För att rensa disken öppnar du cmd och skriver:

diskpart list disk select disk # (där # är numret på disken du vill rensa) clean convert gpt create partition primary select partition 1 format fs=ntfs quick assign exit exit

Sedan finns den att hitta i den här datorn.

CLI är inte överdrivet smidigt på telefon
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Det beror på vilket operativsystem du kör. Om du nu kör windows:

cmd
diskpart
list disk
select disk x
clean
create partition primary
select partition 1
format fs=ntfs
assign
exit
exit

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Se till att boota från rätt hårddisk så slipper du problem. För att rensa disken öppnar du cmd och skriver:

diskpart list disk select disk # (där # är numret på disken du vill rensa) clean convert gpt create partition primary select partition 1 format fs=ntfs Quick assign exit exit

Sedan finns den att hitta i den här datorn.

Skrivet av ggwp:

Det beror på vilket operativsystem du kör. Om du nu kör windows:

cmd
diskpart
list disk
select disk x
clean
create partition primary
select partition 1
format fs=ntfs
assign
exit
exit

Kör windows 7 på båda, tackar!

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Det beror på vilket operativsystem du kör. Om du nu kör windows:

cmd
diskpart
list disk
select disk x
clean
create partition primary
select partition 1
format fs=ntfs
assign
exit
exit

Utan snabbformatering kommer det där ju ta flera timmar. Sedan kör diskpart mbr per default, så man bör ha med convert gpt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Utan snabbformatering kommer det där ju ta flera timmar.

Javisst, gå och ta en kopp te och kolla på ett par avsnitt av din favoritserie!

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Bara att koppla in din andra disk, sen kan du formatera den i windows, inga problem.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Är det inte lättare att gå till diskhanteraren än att skriva massa kommandon?

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så du ser allt. Använd nedre halvan av fönstret. Höger klicka och ta bort alla partitioner på gamla disken och skapa en ny.

Permalänk
Medlem

Nej det är ju både lättare och snabbare med diskpart.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av patronfromsweden:

Hallå där
Jag har en ny dator och jag behöver mer lagring, tänkte att jag kunde ta min primära disk från min gamla dator. Hur funkar det då? Kommer datorn flippa totalt om jag sätter in ännu en hårddisk i datorn med ett operativsystem?

Och, hur rensar jag sedan den hårddisken på allt? Är som ni förstår inte så insatt i hårddiskar.

Tack för hjälp

Bara du ser till att den bootar från den hårddisk du redan har i bios så är det inga problem sen gör du som ovanstående

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Om du vill använda Diskhantering för att ta bort allt på gamla hårddisken så kan du klicka på länkarna nedan.

Video guide som visar hur man tar bort en partition på HDD/SSD http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/delete-a-hard-disk...

Och här är en guide som visar hur man skapar en Ny enkel volym och formaterar i Diskhantering efter du har tagit bort alla partitioner på den gamla hårddisken http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k...

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Bara att koppla in din andra disk, sen kan du formatera den i windows, inga problem.

Skrivet av Bean:

Bara du ser till att den bootar från den hårddisk du redan har i bios så är det inga problem sen gör du som ovanstående

Skrivet av janee:

Om du vill använda Diskhantering för att ta bort allt på gamla hårddisken så kan du klicka på länkarna nedan.

Video guide som visar hur man tar bort en partition på HDD/SSD http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/delete-a-hard-disk...

Och här är en guide som visar hur man skapar en Ny enkel volym och formaterar i Diskhantering efter du har tagit bort alla partitioner på den gamla hårddisken http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/1109814-tutorial-k...

Tack allihopa

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk

En till fråga bara, hur vet man vilket nummer det är på hårddisken man vill rensa?

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510

Permalänk
Medlem

Gör en bedömning utifrån storleken om du kan.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Om det är olika fabrikat/storlek på dem så kan du se vilken som är vilken i diskhanteraren.

Skriv "Disc management" i sökfältet på startmenyn.

Om de är lika, så kör igång diskhanteraten utan den gamla disken inkopplad och kolla hur mycket utrymme ect som är upptaget på den nya. Starta sedan om datorn med båda inkopplade, du borde nu inte ha några problem at avgöra vilken som är vilken.

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Skrivet av ggwp:

Gör en bedömning utifrån storleken om du kan.

Skrivet av Jearom:

Om det är olika fabrikat/storlek på dem så kan du se vilken som är vilken i diskhanteraren.

Skriv "Disc management" i sökfältet på startmenyn.

Om de är lika, så kör igång diskhanteraten utan den gamla disken inkopplad och kolla hur mycket utrymme ect som är upptaget på den nya. Starta sedan om datorn med båda inkopplade, du borde nu inte ha några problem at avgöra vilken som är vilken.

Aha va simpelt, tack

Visa signatur

MSI B450 Tomahawk Max
RTX 4070 DUAL OC
Ryzen 7 5800X3D
Corsair 32GB @ 3600MHz
NZXT H510