Permalänk
Medlem

Nytt antivirus? Vilket?

Fick hem en ny dator i veckan. Jag installerade firefox och Avast.

Nu får jag dessa meddelanden:

"This Connection is Untrusted

You have asked Firefox to connect securely to mail.live.com, but we can't confirm that your connection is secure.

Normally, when you try to connect securely, sites will present trusted identification to prove that you are going to the right place. However, this site's identity can't be verified.
What Should I Do?

If you usually connect to this site without problems, this error could mean that someone is trying to impersonate the site, and you shouldn't continue.

This site uses HTTP Strict Transport Security (HSTS) to specify that Firefox only connect to it securely. As a result, it is not possible to add an exception for this certificate.

mail.live.com uses an invalid security certificate. The certificate is not trusted because no issuer chain was provided. (Error code: sec_error_unknown_issuer)"

Jag antar att jag får fimpa Avast och välja ett annat antivirus..? Förlslag någon (jag är helt grön på detta)?

Tacksam för all hjälp

Bristfällig formatering av rubrik åtgärdad.
Permalänk
Keeper of Traditions

Det där har ingenting med Avast att göra, det är endast mellan hemsidan och din webbläsare, och innebär inte att Avast misslyckat med sitt jobb.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

jag märkte det. lol

Permalänk
Medlem

Jag har internet explorer och firefox för närvarande. Avinstallera något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det där har ingenting med Avast att göra, det är endast mellan hemsidan och din webbläsare, och innebär inte att Avast misslyckat med sitt jobb.

Ponera att Avast inte noterar att det finns skadlig kod på datorn som maskerar mail.live.com och dirigerar om TS till en phising-sida... då har ju Avast misslyckats med sitt jobb.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Felet verkar var firefox.

Jag provade att surfa via internet explorer och det var inga problem.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av JJ72:

Felet verkar var firefox.

Jag provade att surfa via internet explorer och det var inga problem.

Hur vet du att det inte är IE som det är fel på, att det inte upptäcker att det är något skumt på gång?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag ändrade just inställningarna i firefox och voilá!

Internet explorer har hela tiden fungerat smärtfritt.

Nu när firefox verkar funka igen, bör man då avinstallera explorer (eller krashar alltiohop då)?

Permalänk
Medlem

Du får felmeddelandet för att du försöker komma in på outlook.com, skoja om att Avast har blivit bättre på sista tiden.

Jaha och vad ändrade du för något??

Permalänk
Medlem

Jag har säkert gjort nåt riktigt dumt :-0 (men var ju tvungen att testa....)

Jag provade att bocka av "block reported attack sites" och "block reported web forgeries"

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att klockan på din dator går fel också. Då brukar man få upp sådana felmeddelanden http://www.antivirus.n.nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den gjorde ju det tills jag ställde om den...