Nybyggd dator men inget internet

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator men inget internet

Hej jag precis klar med mitt första datorbygge och har installerat W. 8.1 men får inget internet. Jag kör med internetsladd.

Det står att "Ethernet saknar giltig IP-konfiguration". Har försökt med allt, har till och med rätt drivrutiner. Kan det vara så att jag har råkat skada moderkortet under bygget? Allt annat fungerar som det ska och internetsladden lyser när jag kopplar in den. Har för övrigt fullt fungerande nät på min macbook

Uppskattar all hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag får upp mitt nätverkskort i enhetshanteraren också

Permalänk
Medlem

installerat LAN-drivrutinerna för moderkortet?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Rekordmedlem

Använder du dhcp för inställningen ? Har du nått säkerhetsprogram som stoppar ?
Kan du köra
ipconfig /all
i en kommandotolk och posta svaret ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

installerat LAN-drivrutinerna för moderkortet?

Ja jag tror det, är det något annat än de vanliga drivrutinerna?

Skrivet av mrqaffe:

Använder du dhcp för inställningen ? Har du nått säkerhetsprogram som stoppar ?
Kan du köra
ipconfig /all
i en kommandotolk och posta svaret ?

Är tyvärr väldigt okunnig om datorer men här kommer utdraget ur cmd

Microsoft Windows [Version 6.3.9600]
(c) 2013 Microsoft Corporation. Med ensamr‰tt.

C:\Users\untz>/ipconfig all
'/ipconfig' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.

C:\Users\untz>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : Zaid
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Physical Address. . . . . . . . . : D8-CB-8A-1D-8F-EB
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::54f8:cfe5:38ae:ebdf%3(Preferred)
Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.235.223(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
Default Gateway . . . . . . . . . :
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 64539530
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1C-5B-7D-13-D8-CB-8A-1D-8F-EB

DNS Servers . . . . . . . . . . . : fec0:0:0:ffff::1%1
fec0:0:0:ffff::2%1
fec0:0:0:ffff::3%1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Tunnel adapter isatap.{361B09C6-2FF2-4443-825F-2ED69820C19E}:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Permalänk
Medlem

Testa följande kommandon i command prompt med adminstratörrättigheter:

ipconfig /renew
ipconfig /release
ipconfig /flushdns

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Testa följande kommandon i command prompt med adminstratörrättigheter:

ipconfig /renew
ipconfig /release
ipconfig /flushdns

Renew funkade inte. På release så stod det "An error ocurred while releasing interface ethernet : En adress har ännu inte associerats med nätverksslutpunkten"

/flushdns; Successfully flushed the DNS resolver cache

Permalänk
Avstängd

Har du sladden ansluten till en router? Pröva att stoppa in sladden i en av de andra portarna på routern och starta om den isåfall. Det där ser ut som ett klassiskt fall av felaktig kommunikation emellan router och ditt nätverkskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

Har du sladden ansluten till en router? Pröva att stoppa in sladden i en av de andra portarna på routern och starta om den isåfall. Det där ser ut som ett klassiskt fall av felaktig kommunikation emellan router och ditt nätverkskort.

Sladden är kopplad direkt till väggen

Permalänk
Medlem

Låter som stadsnät, behöver man ingen router mellan väggen o datorn ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nej, man ska få iaf en IP från leverantören men om det är flera enheter behövs en router såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Låter som stadsnät, behöver man ingen router mellan väggen o datorn ?

Man kan behöva skriva in vilken ip-adress man ska använda (man får denna av Isp-en) men det ska funka direkt.

Till OP: Skaffa en router. Den gör så att du kan ansluta till internet med fler än en dator, du kan också ansluta trådlöst via den om den har stöd för det (99% av alla routrar har det idag.)

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Man kan behöva skriva in vilken ip-adress man ska använda (man får denna av Isp-en) men det ska funka direkt.

Till OP: Skaffa en router. Den gör så att du kan ansluta till internet med fler än en dator, du kan också ansluta trådlöst via den om den har stöd för det (99% av alla routrar har det idag.)

Fast blir det någon skillnad med en router? Det borde vara exakt samma sak som att köra utan router, plus att linan funkar till min macbook

Permalänk
Medlem
Skrivet av maidiZ:

Fast blir det någon skillnad med en router? Det borde vara exakt samma sak som att köra utan router, plus att linan funkar till min macbook

Har du tankat nätverksdrivrutinerna från moderkortstillverkarens hemsida för ditt mobo? Så de som kommer med på skivan inte är win 8 kompatibla eller ngt. Det har hänt förr.
Vad har du för mobo?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Har du tankat nätverksdrivrutinerna från moderkortstillverkarens hemsida för ditt mobo? Så de som kommer med på skivan inte är win 8 kompatibla eller ngt. Det har hänt förr.
Vad har du för mobo?

Har MSI z97

http://www.msi.com/support/mb/Z97_PC_Mate.html#down-driver&Wi... 64

Har laddat ner den översta och installerat den också, det är rätt va?
Man får trycka i W8.1 64 först

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maidiZ:

Fast blir det någon skillnad med en router? Det borde vara exakt samma sak som att köra utan router, plus att linan funkar till min macbook

Det skulle kunna bero på ett maclås och det är just nu låst till Macintoshen, det har inget med Macintosh att göra utan om att man låser switchporten i hos operatören mot den MACadress (media access control) som den anslutna klienten har, dessa lås brukar gå via en timer så de släpper ofta inom 20 minuter-1 dygn och då kommer de att låsa på den enhet som då är ansluten, det är också en anledning till varför man bör ha en router, har du tänkt att ansluta flera datorer bör du använda en router för att skifta kabel är inte bara bökigt, det kan innebära att du måste klona macadressen så du ber datorns nätverkskort att använda samma mac, ansluter du däremot via en router så låser switchporten på den macadress routerns wanport har och du kan använda flera olika datorer direkt eftersom de finns på routerns lansida och vad som händer där påverkar inte macadressen mot operatörens utrustning.

Maclås brukar som sagt oftast släppa på timer så om du ansluter den enhet du vill ha ansluten och väntar 20min - 1 dygn så kommer det oftast att börja fungera automatiskt utan att du behöver göra nått mer avancerat än en omstart av dina prylar men byter du återigen den enhet du kopplar mot internetanslutningen så upprepas det igen och det gör det rätt jobbigt att hålla på att byta ansluten enhet, funktionen ökar säkerheten, främst så mer eller mindre tvingar man kunden att använda en router som i de flesta fall även ger brandväggsskydd men det gör det även svårare att hacka operatörens utrustning.
Lösningen är att skaffa en router, koppla in och vänta så borde det börja fungera inom maximalt ett dygn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Media_access_control

Det kan bero på nått annat också men maclås är en rätt vanlig funktion som kan ge de symptom du beskriver, din ipconfig ser "bra ut" det syns inga uppenbara fel i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör du med samma kabel till denna datorn som du gjorde till din mac-book?
Kan vara så att ditt stadsnät har mac-låsning, vet du vilka det är som äger nätet?
Du kan alltid ringa din ISP och kolla om det vet något om det, även om det är upp till nätägaren så har supporten på din ISP tillgång till att rensa mac-adresserna.
Det verkar ju inte vara nätverkskortet med tanke på att du ändå får en IP-adress. Om du pingar 127.0.0.1, så får du svar right? Då är inte felet på din sida.
Om det fortfarande fungerar med din mac-book skulle jag gissa på mac-låsning på porten.
En router skulle lösa det, då mac-adressen på routern skulle vara den enda som syns utåt.

Edit: Precis som mrgaffe också skriver
Det stämmer att de flesta släpper låsningen automatiskt inom 20 min - 1 dygn.
Finns däremot ett fåtal nätägare som kräver att du ringer in och aktivt säger att du vill låsa upp porten.
Vi hade bara en sån nätägare i Malmö när jag satt på 1st line... Men det händer som sagt

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det skulle kunna bero på ett maclås och det är just nu låst till Macintoshen, det har inget med Macintosh att göra utan om att man låser switchporten i hos operatören mot den MACadress (media access control) som den anslutna klienten har, dessa lås brukar gå via en timer så de släpper ofta inom 20 minuter-1 dygn och då kommer de att låsa på den enhet som då är ansluten, det är också en anledning till varför man bör ha en router, har du tänkt att ansluta flera datorer bör du använda en router för att skifta kabel är inte bara bökigt, det kan innebära att du måste klona macadressen så du ber datorns nätverkskort att använda samma mac, ansluter du däremot via en router så låser switchporten på den macadress routerns wanport har och du kan använda flera olika datorer direkt eftersom de finns på routerns lansida och vad som händer där påverkar inte macadressen mot operatörens utrustning.

Maclås brukar som sagt oftast släppa på timer så om du ansluter den enhet du vill ha ansluten och väntar 20min - 1 dygn så kommer det oftast att börja fungera automatiskt utan att du behöver göra nått mer avancerat än en omstart av dina prylar men byter du återigen den enhet du kopplar mot internetanslutningen så upprepas det igen och det gör det rätt jobbigt att hålla på att byta ansluten enhet, funktionen ökar säkerheten, främst så mer eller mindre tvingar man kunden att använda en router som i de flesta fall även ger brandväggsskydd men det gör det även svårare att hacka operatörens utrustning.
Lösningen är att skaffa en router, koppla in och vänta så borde det börja fungera inom maximalt ett dygn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Media_access_control

Det kan bero på nått annat också men maclås är en rätt vanlig funktion som kan ge de symptom du beskriver, din ipconfig ser "bra ut" det syns inga uppenbara fel i den.

Okej härligt, jag testar det!

Tack så mycket allihopa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Kör du med samma kabel till denna datorn som du gjorde till din mac-book?
Kan vara så att ditt stadsnät har mac-låsning, vet du vilka det är som äger nätet?
Du kan alltid ringa din ISP och kolla om det vet något om det, även om det är upp till nätägaren så har supporten på din ISP tillgång till att rensa mac-adresserna.
Det verkar ju inte vara nätverkskortet med tanke på att du ändå får en IP-adress. Om du pingar 127.0.0.1, så får du svar right? Då är inte felet på din sida.
Om det fortfarande fungerar med din mac-book skulle jag gissa på mac-låsning på porten.
En router skulle lösa det, då mac-adressen på routern skulle vara den enda som syns utåt.

Edit: Precis som mrgaffe också skriver
Det stämmer att de flesta släpper låsningen automatiskt inom 20 min - 1 dygn.
Finns däremot ett fåtal nätägare som kräver att du ringer in och aktivt säger att du vill låsa upp porten.
Vi hade bara en sån nätägare i Malmö när jag satt på 1st line... Men det händer som sagt

Ja jag läste något sånt på Microsofts hemsida, ska nog ringa de idag. Jag tror att jag har Bahnhof som leverantör via Utsikt bredbands studentnät (bor i korridor där internet ingår)

EDIT; Ja jag har skiftat samma sladd fram och tillbaka sedan datorn blev klar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maidiZ:

Ja jag läste något sånt på Microsofts hemsida, ska nog ringa de idag. Jag tror att jag har Bahnhof som leverantör via Utsikt bredbands studentnät (bor i korridor där internet ingår)

EDIT; Ja jag har skiftat samma sladd fram och tillbaka sedan datorn blev klar

Datorn ska vara inställd på automatisk tilldelning av IP-adress, det gör du under nätverksinställningar. Du blir tilldelad en publik IP-adress.
http://utsikt.se/bredband/lagenhet/utbud/studentbostader/

Som sagt så bör du ha en router, eftersom de ger dig en ipadress så kan du bara använda en dator i taget annars och du ska väl även ha ett lan om du har flera datorer ? Bor du i studentlägenhet så bör du nog även försöka använda ethernet i stället för wifi så långt det bara går för det brukar bli tjockt i etern så wifi kommer troligen att gå slött, ska du använda wifi så se till att du kan använda 5GHz bandet och helst 802.11ac

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vissa stadsnät låser IP adress till en mac adress. det kan vara att du måste ringa ISP och be dem släppa låsningen innan en ny enhet kan kopplas till. Men innan du gör det. Köp en router. Då är det router som blir låst till ISP och du kan koppla in vad du vill utan att behöva kontakta ISP igen. (om det nu är det som är problemet)

Permalänk
Inaktiv

jag skulle också gissa på Nätverks drivrutinerna. Hade samma problem som du. Installerade om dom via usb minne från en annan dator. Testa samma! Gå till en kompis eller något och ta hem drivrutinerna på usb't och släng in det i din dator

Permalänk
Medlem

Jobbar på isp. Detta låter onekligen som maclås om du nu installerat drivrutinerna. Skaffa som sagt router, stoppa in den i väggen och vänta upp till 1 dygn alternativt ring din isp.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.