The Witcher 3: Wild Hunts rekommenderade systemkrav endast för 30 fps

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att spelet ser ut som en blandning av flera olika spel, dåligt ihopsatt och med en klischè artad bakgrund?
Ser ut som att vi har en Mord Sith som är jagad av Sauron och hans gäng, medans fantasi-monster från ffX - ffX-2 gås lösa på med den typiska 2-hands krigaren utan humor och med en löjlig "we are the last ones of our kind" story. Ser ut som att dem slängde in lite Mount and blade med attacken från hästryggen och lite Assassains Creed i resten. Det hela verkar utspelas i någon avlägsen del av Skyrim världen.

Men ett plus är ju att man verkar kunna kela lite med sin follower i det här spelet... "press 'F' to go down" ?

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Inaktiv

Här har vi ännu lysande exempel på dåliga konsolportar; skyhöga systemkrav! Likadant med Dying Light, allting är optimerat för konsoler men vi PC-spelare ska bara acceptera det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av AxxT:

Kan inte ni alla skriva som har köpte 2x980 för ca 15000.- Alltid lika roligt att läsa..

Köpte ett PS4 så jag kunde lägga 10k på en resa istället. 30fps duger för mig. Spelar Destiny Alien och där FPS ca 30. Och kan ärligt inte se skillnad..

"kan ärligt inte se skillnad" let´s not go there.... men duger det för dig bara bra

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

Ett till spel som är lika optimerat som att jaga elefant med softairgun... Blir bara värre och värre för varje spelgeneration det är tragiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Ett till spel som är lika optimerat som att jaga elefant med softairgun... Blir bara värre och värre för varje spelgeneration det är tragiskt.

OT: med stridsvagn menar du väl?

i övrigt håller jag med dig, utvecklarna försöker inte ens längre.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Håller med , vill man ha mycket ögongodis in dom tyngsta spelen så kostar det.
Även om genomsnitts datorn kostar kanske 10k " bara gissar" så finns det folk med både datorer för 3000 och dom spm har en dator för 25 000kr+.

Därav höga krav på en dator med hög upplösning o ultra settings.

Handlar ofta om prioriteringar. Vill man röka/snusa / festa / resa eller köpa massa kläder gör man det . Eller vill man köpa en dyr dator så gör man det. Bara o välja var pengarna ska hamna.

Precis, en del har bilar som hobby, andra har modellflyg, vilket kostar bra mycket mer än datorer. Top notch kostar oavsett hobby.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

OT: med stridsvagn menar du väl?

i övrigt håller jag med dig, utvecklarna försöker inte ens längre.

Jag menar softairgun för det är inte så optimalt att jaga elefant med.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur lätt det var att köra ubermod i inkarnation två av serien så hade jag blivit något besviken om det inte hade krävts mer än en dator för ca 4k för att kunna driva spelet i moderna 12fps+.

Edit:

Skrivet av IshethZenunim:

Varför överraskad? När Witcher 2 släpptes så var det ju i princip omöjligt att spela med alla inställningar på max även om man hade det bästa av det bästa, 16GB RAM och grafikkort i CF/SLI.

Inget grafikkort på den tiden kunde driva spelet i 1680x1050 på Ultra och med UberSampling på. GTX590 klarade sig bäst och lyckades snubbla fram i 36fps på en Core i7-920 överklockad till 3.7GHz. Även med UberSampling avslagen så var det bara ett singel-GPUkort som klarade av att få 60 fps, GTX580.

Hade du bara ett 6970 eller 470 så fick du glatt nöja dig med 45fps, eller skruva ned inställningarna.

Jag de jämförde ubermode med att har du inte ett 6990 eller liknanade så glöm bra fps med ubersamling på.
Var ju det bland det värsta som fanns att slänga på gpun då det kom.
Edit:
Jag satt med 480 på den tiden, så det minns man ganska bra.(Core 797 Mem 2025) Precis som du skriver. Fast jag tror inte 580 kom upp så högt i fps. =). Testade aldrig själv däremot. Scenen där man möter trollet för att gå över in i skogen var det mest krävande för min dator i hela spelet om jag inte minns fel.

Jag väntar med intresse på red efter att spelat nr ett och två i serien.

Edit:
Off topic:
Någon annan än mig som minns att intron till tvåan har sämre grafik än vad spelet senare är. (skogen) Antar att den delen gjordes lite tidigare än vissa andra delar i spelet.

Ska bli intressant att se.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Steam är det enda som håller mig kvar att spela på pc. Någon annan som kan berätta varför pc istället för tex ps4?

Mus & tangentbord, 60fps, indiegames, oftast betydligt bättre grafik. Konsollerna håller ju inte ens 30fps i alla fall.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Klassfråga? Knappast.

Det är en prioriteringsfråga, särskilt som du lägger fram det; "hur mycket pengar man vill lägga". Tyvärr är det ju oroväckande många juridiskt vuxna nuförtiden som inte vet hur man får en normal lön att räcka och bli över. Konstigt nog så är inte lösningen att ge dem mer pengar eftersom det bara leder till att de anpassar sitt slöseri.

Så är det. Man blir inte rik genom stora inkomster utan genom små utgifter.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Är det bara jag som tycker att spelet ser ut som en blandning av flera olika spel, dåligt ihopsatt och med en klischè artad bakgrund?
Ser ut som att vi har en Mord Sith som är jagad av Sauron och hans gäng, medans fantasi-monster från ffX - ffX-2 gås lösa på med den typiska 2-hands krigaren utan humor och med en löjlig "we are the last ones of our kind" story. Ser ut som att dem slängde in lite Mount and blade med attacken från hästryggen och lite Assassains Creed i resten. Det hela verkar utspelas i någon avlägsen del av Skyrim världen.

Men ett plus är ju att man verkar kunna kela lite med sin follower i det här spelet... "press 'F' to go down" ?

Eller så är det ett spel som är helt baserat på en bok, utan att ha något med vad du sade att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSIV:

Eller så är det ett spel som är helt baserat på en bok, utan att ha något med vad du sade att göra.

Och mord Sith har inget med en bok att göra? Inte heller Sauron? Må så vara att det inte är samma bok, men det är helt klart influerat av annan fiction.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk

O vad menar alla med höga systemkrav? Detta är väl inte så högt? Är ju på tiden att dom med 770 inte ska kunna maxa spelen. Det kanske inte beror på consollerna? Det kanske är stor skillnad grafikmässigt ? Sluta lipa o köp bättre komponenter. Högsta inställningarna borde kräva top korten

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem

Jag tycker systemkraven ser bra ut, bra med ett spel som ställer lite krav.
Och just nu så ångrar man ju inte att man la lite extra och tog en i7 istf en i5.

Lite offtopic kanske, men jag hoppas verkligen dom håller kvar vid samma "vuxentema" som i dom tidigare witcher spelen.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Intressant att döma spel för dålig optimering sisådär 5 månader innan de släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

...eller så är det medvetet att grafikkortstillverkarna gör affärer i hemlighet med utvecklarna och kommer överens om att spelet ska vara "krävande", till att försöka få fler att köpa high-end kort

Vad vinner speltillverkarna på att färre uppfyller kraven? Färre sålda kopior?

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det var väldigt vilken ilsken skara människor som har hittat in hit.

Spelet ser ju helt otroligt vackert ut, självklart kommer kraven vara höga. Jag tror att många av oss blev bekväma med dom låga hårdvarukraven som var på nya titlar innan PS4 och XBONE kom till marknaden.

Allting är som det brukar vara enligt mig. Sen i diskussionen angående dåliga PC-portar så är det ett problem som är irriterande men som faktiskt börjar bli bättre.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Grafik i all ära men vad är det värt i fall spelet skulle suga..

Visa signatur

Dator: | Chassi: Fractal Design Define R4 | CPU: Intel i7 8700K | MB: ASUS PRIME Z370-A | RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz DDR4 | GPU: Gigabyte GeForce Zotac RTX 3080 Trinity OC 10gb | Ljudkort: M-TRACK HUB/Asus Xonar Essence STX II | OS: Windows 10 64-bit | Bootdrive: Samsung 970 EVO Plus 500GB M.2 | PSU: EVGA Supernova G2 1300W | CPU kylning:Noctua NH-D15 chromax.black | Monitor: samsung c49rg90 | Hörlurar: HIFIMAN HE-400I/STAX SR-L300 | Högtalare: ADAM AUDIO T7V

Permalänk
Inaktiv

När kom dom första i5 2500k ut på marknaden? shit. Köpte min sent 2013....

En annan fråga. Kan jag MAXA witcher?

Permalänk

970 svettas fortfarande i 1080p i witcher 2 med ögongodis på.
Fattar inte vad folk gnäller om egentligen CD projekt är en av få speltillverkare som fortfarande har respekten hos spelarna.
Har man spelat spelen så vet man att otroligt mycke kärlek och passion lagts ner på att skapa denna fantastiska serie.
Dom använder sig av sin helt egna motor just för detta spelet.

Nej jag längtar tills detta spelet ett spel värt att uppgradera sin hårdvara för utan tvekan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luiyt:

Intressant att döma spel för dålig optimering sisådär 5 månader innan de släpps.

Nu har jag iofs inte läst hela tråden, men det är naturligtvis ingen på forumet som har en aning om så är fallet. Fast samtidigt så hintar ju utvecklaren om förbättringar i senare patchar

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Undrar om en uppgradering till ett 380X räcker för 60fps i 1080P? Måste vara dåligt optimerat med dessa systemkrav...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Med tanke på hur lätt det var att köra ubermod i inkarnation två av serien så hade jag blivit något besviken om det inte hade krävts mer än en dator för ca 4k för att kunna driva spelet i moderna 12fps+.

Edit:

Jag de jämförde ubermode med att har du inte ett 6990 eller liknanade så glöm bra fps med ubersamling på.
Var ju det bland det värsta som fanns att slänga på gpun då det kom.
Edit:
Jag satt med 480 på den tiden, så det minns man ganska bra.(Core 797 Mem 2025) Precis som du skriver. Fast jag tror inte 580 kom upp så högt i fps. =). Testade aldrig själv däremot. Scenen där man möter trollet för att gå över in i skogen var det mest krävande för min dator i hela spelet om jag inte minns fel.

Jag väntar med intresse på red efter att spelat nr ett och två i serien.

Edit:
Off topic:
Någon annan än mig som minns att intron till tvåan har sämre grafik än vad spelet senare är. (skogen) Antar att den delen gjordes lite tidigare än vissa andra delar i spelet.

Ska bli intressant att se.

Jag sitter på ett 580GTX och kan meddela att man ligger standard på mellan 50-60fps med udda dropps väldigt sällan i riktigt tunga scener till 42~46fps fast då bara under någon sekund innan det är upp och ligger på en average 55.

Permalänk
Avstängd

Själv så köpte man ny dator för över ett år sen för att klara av GTA V som vi fortfarande väntar på men som jag iallafall borde klara utan problem. Med Witcher 2 så blir det nog värre. Får helt enkelt vänta lite med detta spel då jag tyckte att tvåan var så där. Väldigt stängd värld och man kunde bara springa runt på stigar.

Man kanske kan låna hem det för att testa om det funkar iallafall och se hur snyggt det nu blir.

Tycker alla också borde sluta klaga på dåliga portar så fort kraven höjs. Alla vill väl ha bättre grafik och större spel och mer funktioner, då kostar det också att få dessa saker.
Var någon tidigare i tråden som skrev det väldigt bra, allt är så mycket enklare att göra till en konsoll när alla har samma konfiguration medan att göra det för PC där alla sitter på 1 miljard kombinationer med olika prylar. Förstår om utvecklarna har det jobbigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Oftopic/Ontopic: Historik från hur det föra betedde sig.

Wasted Hobbit. Ok. Låter helt klart trevligare än vad jag hade på mitt 480.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Oftopic/Ontopic: Historik från hur det föra betedde sig.

Wasted Hobbit. Ok. Låter helt klart trevligare än vad jag hade på mitt 480.

Kan även säga att det berodde stort på prollen med, satt på en Phenom ii 1100t och då var fps'en bra mycket svajigare, den hade tendens att hoppa mellan 44-60 då med eventuella dropps till 35. Nu sitter jag på en i7-5820k, det är lagom stor skillnad på dem kan jag lätt säga. Det här är båda med allt på ultra 1080p utan super sampling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Nu har jag iofs inte läst hela tråden, men det är naturligtvis ingen på forumet som har en aning om så är fallet. Fast samtidigt så hintar ju utvecklaren om förbättringar i senare patchar

Precis detta jag reagerar på, hälften av de som kommenterar verkar bergsäkra på att optimeringen är dålig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Segas:

Här har vi ännu lysande exempel på dåliga konsolportar; skyhöga systemkrav! Likadant med Dying Light, allting är optimerat för konsoler men vi PC-spelare ska bara acceptera det.

Skickades från m.sweclockers.com

Om spelen inte är så snygga och för lättdrivna så dras argumentet fram. Om spelen är snygga och därmed blir tungdrivna dras samma argument fram. Lite lustigt ;).

Skrivet av Hcz:

Ett till spel som är lika optimerat som att jaga elefant med softairgun... Blir bara värre och värre för varje spelgeneration det är tragiskt.

Det är kanske lite tidigt att utdela dräpande kommentarer likt Judge Dread så långt innan release?

Skrivet av elajt_1:

Nu har jag iofs inte läst hela tråden, men det är naturligtvis ingen på forumet som har en aning om så är fallet. Fast samtidigt så hintar ju utvecklaren om förbättringar i senare patchar

Ja, de hintar de om. Men är det något att höja på ögonbrynen för? Att det kommer uppdateringar till PCversionen som vässar prestandan i grafiktunga spel är väl "ganska" vanligt sedan... jättelänge?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Klarar rekommenderade med lite mer än nöd och näppe. Har i7 Haswell och GTX 780 och 16 GB minne. Så då blir det väl medium/high grafik i 30 fps med det? Blir ju med lätthet det allra mest krävande spelet jag kört på min häck.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Skrivet av Luiyt:

Precis detta jag reagerar på, hälften av de som kommenterar verkar bergsäkra på att optimeringen är dålig.

Jag skulle säga att problemet ligger i att de säger att för att få samma upplevelse som konsol så ska du sitta på en stark 4 kärnig i7 (som om de skulle ha stöd för 4 HT kärnor) 8GB ram och ett 290. De sa aldrig att de va några högre inställningar, de sa konsol och 30fps. När de jämställer dagen konsoler med vet inte hur många gånger starkare maskin så börjar man fundera.