The Witcher 3: Wild Hunts rekommenderade systemkrav endast för 30 fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Menar du att det inte är någon prestanda skillnad på GTX 770 och R9 290?
Kan inte riktigt avgöra om du håller med mig eller gör narr av mig.

Menar att det är prestanda skillnad, skriver som en kratta :).

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeliMastah:

Men alltså är det konstigt ens när dom släpper ett av dom förmodligen snyggaste spelen man sett och rekommenderat är en i7-3770 3,4 GHz och ett GTX 770?

är ju gode stor skillnad mot att sitta på t.ex en i7-4790K och ett 970/980 och se vad man får då!

Skillnaden mot andra spel är ju att en i7-3770 3,4 GHz och ett GTX 770 bara ger dig 30fps. För att få 60fps så lär det krävas BETYDLIGT mer kraft.

Visa signatur

[AMD FX8350 BE @ 4GHz] - [Arctic Cooling Freezer 13] - [2 x 4096 MB 1600MHz Corsair] - [GA-970A-DSP3] - [Sapphire R9 390 Nitro 8GB] - [EVGA Supernova G2 750W] - [2TB Seagate Desktop + 3TB Toshiba + 2TB Samsung G3 Station + 480GB Toshiba SSD] - [BenQ MK 2442 23.6"] - [QPAD OM-75]

Permalänk
Discokungen
Skrivet av LeafBox:

Blir så när ingen tar sej tid att göra klart skiten.
Se på GTA V. Det må vara över 1 år försenat, men systemkraven var väldigt imponerande....

(Jag förstår dock att Witcher ser visuellt bättre ut, men inte så pass mycket att det förtjänar systemkraven)

Nä. Det är CD PROJEKT RED. De sysslar inte riktigt med halvmesyrer. De har ju redan skjutit upp spelet en gång för det skulle släppts i februari, nu är det maj. Deras grafikmotor var tungdriven i The Witcher 2 men jävlar vad bra det ser ut. Fortfarande.

Så jag vet inte, systemkraven är blodiga men det lär se helt fantastiskt ut!

Tyvärr så är det konstigt att de jämför 290 med 770 när 290 är 25% snabbare i prestandaindexet här...

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Jepp minimum är hyfsat nära konsoler, förutom att de har bättre minnes arkitektur än PC dock svagare cpu.

Men folk ser ut att glömma varje gång att för PC så har du flera ggr större overhead än vad du har på en konsol, vilket betyder att oavsett vad så kommer du behöva mer prestanda på en dator. T.ex. bara direkt x 11 har upp till 9 ggr overhead på vissa delar, något konsolerna inte lider av. Sedan kör de bland annat inte Windows i bakgrunden som tar både upp minne och resurser. Direct X 12 kommer äntligen hjälpa lite här åt andra sidan men det finns fortfarande saker som inte går att göra när man enbart riktar sig till en specifik hårdvara vs mot alla.

Sedan säger jag att dessa nyheter helt underbara? Äntligen spel som faktiskt utnyttjar hårdvaran säger jag, det vi sett från Witcher 3 så är spelet rejält snyggt dessutom, ett rejält stort open world spel. Enda jag är mer fundersam är hur stabilt spelet är, med tanken på att spelet blivit uppskutet 2 ggr.

Huvudet på spiken, intelligentaste inlägget i denna tråd hittils.
Det finns som sagt en anledning till varför det krävs kraftigare datorkomponenter för att motsvara konsollerna.
Svaret är allt skräp som datorn måste släpa runt på och de dåliga optimeringar som finns i mjukvaran på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Kan inte ni alla skriva som har köpte 2x980 för ca 15000.- Alltid lika roligt att läsa..

Köpte ett PS4 så jag kunde lägga 10k på en resa istället. 30fps duger för mig. Spelar Destiny Alien och där FPS ca 30. Och kan ärligt inte se skillnad..

Ser du inte skillnad på 30 fps vs 60 (om jag förstår dig rätt) så har du förmodligen aldrig sett 60 fps. En resa på 10k? Var det en weekend? Datorn räcker ju längre än 3 dagar ^^

Onödigt att basha ner SLI användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Huvudet på spiken, intelligentaste inlägget i denna tråd hittils.
Det finns som sagt en anledning till varför det krävs kraftigare datorkomponenter för att motsvara konsollerna.
Svaret är allt skräp som datorn måste släpa runt på och de dåliga optimeringar som finns i mjukvaran på PC.

Återigen. Exempel som BF4, Cod advanced warfare och till och med genomusla The evil within talar emot dig. Där får man en bättre upplevelse än konsolerna med en i3:a och ett 750ti. Gpun i PS4an som är den mest kraftfulla av de är ett 7850 (med mer minne) inget overhead i världen ska göra att ett 290 presterar på en så låg nivå...

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Kul med ett nytt crysis som ser snyggt ut efter flera år. Tröttsamt med alla kommentarer om att ett spel som ligger före grafikkurvan är ooptimerade, det säger absolut ingenting. Om någon hade gjort tex. shadow of mordor för 10 år sedan, samma spel hade det varit "ooptimerat" enligt den logiken.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av IshethZenunim:

Witcher 2 gav en prestandaförlust på 25% om man gick från en quadcore till en dualcore, så det är inte omöjligt att det är så.

Det är i dessa tillfällen man önskade att man inte snålade in och köpte en i5

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Finns det nån gissning på vad det kommer kräva i 1440p? Antar att de har 1080p i åtanke här.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av TobbeH94:

Återigen. Exempel som BF4, Cod advanced warfare och till och med genomusla The evil within talar emot dig. Där får man en bättre upplevelse än konsolerna med en i3:a och ett 750ti. Gpun i PS4an som är den mest kraftfulla av de är ett 7850 (med mer minne) inget overhead i världen ska göra att ett 290 presterar på en så låg nivå...

Man måste inse exakt vad det är konsoler kan göra en tiopotens effektivare för att förstå vad de kan göra som även den starkaste PC knäar under.

Det är endast s.k. draw-calls som konsoler kan göra rejält mycket billigare. Förenklat är draw-calls en beskrivning av objekt i din 3D-scen, hur många det blir beror på hur många vertexes, texturer, light-maps etc som används i objekten. Senare versioner av Direct3D har gjort optimeringar där man kan ladda ner en beskrivning av ett objekt (som då tar ett gäng draw-calls) men sedan kan man rendera massor med kopior av samma geometri utan att det kostar extra draw-calls.

På en konsol finns väldigt liten anledning att återanvända objekt på det sättet, sådana scener blir tråkiga och upplevs artificiella då saker i "verkligheten" är unika i sin form. Open-world spel som designats för konsol är exempel på sådant där konsolerna kan hantera det hela riktigt bra men även riktigt starka PC kan gå på knäna, krävs rätt mycket (==dyrt) jobb att göra om det grafiska jobbet så det ser vettigt ut med den teknik som lämpar sig för dagens PC (förhoppningsvis löser sig detta i framtida versioner av D3D).

Däremot finns väldigt lite overhead (utöver den som finns på konsol) i att köra mer avancerade shaders och det är noll overhead att köra högre upplösning, lägga på effekter som AA etc.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Är det inte bra SLI stöd så flippar jag. Nej inte riktigt men är spelet så pass krävande att man behöver ett 770 för att ens få 30fps i 1080p så är SLI ett måste. Då gäller det bra skalning och inte en massa buggar och artefakter som gör det ospelbart med SLI.

Visa signatur

CPU: I5-4670k @ 4,5 GHz + Corsair H100i // GPU: GTX 980 Reference + MSI GTX 980 Twinfrozr V // RAM: 16 GB HyperX Savage 2400 MHz // MoBo: MSI Z97 Gaming 5 // PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold // SSD: Samsung 850 Evo 500GB + Corsair Neutron 250GB // HDD: 500GB Samsung + Western Digital Green 3TB // Chassi: NZXT H440 Red // OS: Win 7 x64 // Skärmar: Asus ROG SWIFT + BenQ XL2410T // Konsol:PS4

Permalänk
Avstängd

Ser ofta att folk efterfrågar KRÄVANDE spel...

Så här är alltså ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Kul med ett nytt crysis som ser snyggt ut efter flera år. Tröttsamt med alla kommentarer om att ett spel som ligger före grafikkurvan är ooptimerade, det säger absolut ingenting. Om någon hade gjort tex. shadow of mordor för 10 år sedan, samma spel hade det varit "ooptimerat" enligt den logiken.

Håller med till 100%
Tänk hur detta spel ser ut på en midrange-PC om 4år i 4K@60FPS med HD-texturer, ingen som klagar på det då.

Permalänk
Medlem

Tycker det ska bli riktigt gött med ett nytt crysis, inte behövt uppgradera riggen (den i sign) sedan jag köpte den för 4 år sedan. Spelade om The Witcher 2 i julas och damn vad det är snyggt fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Ser ofta att folk efterfrågar KRÄVANDE spel...

Så här är alltså ett.

Det är dock viss skillnad mellan krävande spel och dåligt optimerade spel.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

lät som höga krav... ska vi tro att det verkligen är sån prestanda som sitter i ps4/xbone??

aja vi får se hur det blir när det släpps

Permalänk
Avstängd

Känns som det är jävligt dåligt optimerat men vist 30fps + duger på sånna spel samma som på unity och kommer köra det på min dator i sign ...när det kommit några patchar ...som med alla rpg

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snigeln Bert:

Han menar APU:erna i Xbox One/PS4 som de sade ger ungefär samma upplevelse som de rekommenderade kraven.

Jaha...ja, då var det inget vidare optimerat till PC, då.

Permalänk
Medlem

Jaha ska man sälja sin 2500K och köpa sig en 8350 kanske...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

Jaha ska man sälja sin 2500K och köpa sig en 8350 kanske...

Haha, precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalice:

...eller så är det medvetet att grafikkortstillverkarna gör affärer i hemlighet med utvecklarna och kommer överens om att spelet ska vara "krävande", till att försöka få fler att köpa high-end kort

Eller att fler personer köper en konsol istället.

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Jaha ska man sälja sin 2500K och köpa sig en 8350 kanske...

aa det är väl bäst då de jämför den med en AMD x4 940

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Squallie:

Jaha ska man sälja sin 2500K och köpa sig en 8350 kanske...

kan en 8350 hugga i fullt ut med alla cores är dom snabbare än 2500k så kanske trådar bra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag har ju extremt svårt att se att ett 290 och en i7 3770k inte klarar av mer än dagens konsoler i ett spel som detta om jag ska vara helt ärlig. Känns liksom inte det minsta sannolikt. Jag sitter själv med en i5 3570k och ett 290X och vet ju vad denna maskin klarar i diverse spel och det känns spontant som en del mer än konsolerna kan spotta ur sig om jag ska vara helt ärlig.

Klart optimering, mindre overhead osv gör att de klarar mer än en PC med motsvarande hårdvara, men detta är ju extremt tycker jag i alla fall.

Kan förstås köpa om det handlar om att konsolerna kommer ligga på vad som för PC blir minimum, då hade jag inte reagerat, men att de rekommenderade PC kraven motsvarar vad konsolägarna får uppleva känns extremt skevt med den klena hårdvaran de huserar helt enkelt.

Jaja, får väl se när spelet släpps hur det blir i verkligheten.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Ajdå har ett 295x2 och en i5'a, kör i 2560x1080 men det kommer säkert snart att bli 3440x1440. Tror att det blir att dra ner rätt rejält på inställningarna.

Permalänk
Medlem

Antingen så är jag bara blind och ser inte skillnad på ögongodiset idag eller så är bara spel jävligt kasst optimerade nu för tiden.

Permalänk

Hört på forumet - "Ska du bara spela funkar en i5 lika bra!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Kan inte ni alla skriva som har köpte 2x980 för ca 15000.- Alltid lika roligt att läsa..

Köpte ett PS4 så jag kunde lägga 10k på en resa istället. 30fps duger för mig. Spelar Destiny Alien och där FPS ca 30. Och kan ärligt inte se skillnad..

Lika relevant som ditt inlägg:

Citat:

Kan inte ni alla skriva som har köpte Lindt choklad för ca 1500.- Alltid lika roligt att läsa..

Köpte Eldorado blockchoklad så jag kunde lägga 1k på en resa till Ullared istället. 30% kakao duger för mig.

Kul för dig att du nöjer dig med mindre, antar jag, men tråkigt för dig att du inte märker någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Kul med ett nytt crysis som ser snyggt ut efter flera år. Tröttsamt med alla kommentarer om att ett spel som ligger före grafikkurvan är ooptimerade, det säger absolut ingenting. Om någon hade gjort tex. shadow of mordor för 10 år sedan, samma spel hade det varit "ooptimerat" enligt den logiken.

Witcher 3 är absolut inte före grafikkurvan. Se den senaste gameplay videon. Ser sämre ut än Unity. Dålig optimering tippar jag mina pengar på.

Permalänk
Medlem

Vi får väl se när det väl kommer, men jag är skeptisk.
Och en Phenom II 940 mot en 2500k? Vad i helvete har dom rökt? Ärligt?
Kanske är dags att vi pc spelare börjar göra oss hörda så spel företagen skärper till sig lite? ( ja, jag pratar med er Ubisoft )
Befarar att det är lite kasst optimerat ändå, men vi får väl se.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi