Playstation 1 - 'Open'-knappen börjar fastna (!)

Permalänk

Playstation 1 - 'Open'-knappen börjar fastna (!)

Hej på er!

Jag har en gammal Playstation av modell scph-9002 där knappen som öppnar luckan för skivor börjat mer eller mindre fastna.
Konsolen är ren på insidan och knappen i sig plus mekanism och fjäder har rengjorts med fuktad tops och fjädern med lite tröd på tops och sedan smort med låsolja från clas ohlson (crc). Jag har hört att man kan slipa ena sidan av plastbiten som fjädern sitter på med fint sandpapper (för att få bort revor, det finns det) och att man ska "dra tillbaka" fjädern innan man skruvar plastbiten med två skruvar.

Om jag håller överdelen till konsolen för sig själv upp och ned så fungerar allt normalt men när det är som det ska så går det knappt. Det är som att mekanismen inte orkar göra det den ska utan "hjälp".

Jag är tacksam för alla råd och tips! Jag vill verkligen få allt att fungera igen!

Mvh

thedarkknight

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem

dra ut fjäder så den får lite mer spänst istället.

utöver damm och fett som kläggat sig fast runt utfasningen för knappen kan jag inte se vad nått skulle påverka annars. oljor och grejer skulle jag inte ha på, det kan ge lustiga reaktioner på vissa plaster.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

dra ut fjäder så den får lite mer spänst istället.

utöver damm och fett som kläggat sig fast runt utfasningen för knappen kan jag inte se vad nått skulle påverka annars. oljor och grejer skulle jag inte ha på, det kan ge lustiga reaktioner på vissa plaster.

Beror på vilken olja man använder också. Jag brukar använda silikonbaserad smörja om jag är osäker.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Kan du inte byta fjärden mot en ny (starkare) om den nu inte orkar längre? eller det är någon special fjäder som inte finns att få tag på längre?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreveFrog:

Beror på vilken olja man använder också. Jag brukar använda silikonbaserad smörja om jag är osäker.

mja, säger du det så. men det mesta kan ju vara reaktivt med nånting.

hade tex silikonbaserade tummgrepp på kontrollerna ett tag, vilket havererade dem permanent. så personligen kommer jag nog undvika även sånt.

Skrivet av Mega-Dark:

Kan du inte byta fjärden mot en ny (starkare) om den nu inte orkar längre? eller det är någon special fjäder som inte finns att få tag på längre?

nej, en vanlig ganska stor spiralfjäder. runt 15mm diameter skulle jag tro.

mekanismen kräver egentligen inga exakta egenskaper, så den är lätt bytbar mot en annan.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

dra ut fjäder så den får lite mer spänst istället.

utöver damm och fett som kläggat sig fast runt utfasningen för knappen kan jag inte se vad nått skulle påverka annars. oljor och grejer skulle jag inte ha på, det kan ge lustiga reaktioner på vissa plaster.

Jag har gjort rent med tops under knappen efter att jag tagit bort den, knappen i sig också. Det var mycket smuts och en rejäl dammtuss som fanns därunder men läget oförändrat. Jag hade ytterst lite låssmörj på tops (1 ände) och strök den mot fjädern.
Jag hänger inte med riktigt - hur menar du dra ut den? (sorry för min inkompetens).

Skrivet av Mega-Dark:

Kan du inte byta fjärden mot en ny (starkare) om den nu inte orkar längre? eller det är någon special fjäder som inte finns att få tag på längre?

Jag har funderat på detta och möjligen att ta från en annan playstation.

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Medlem
Skrivet av thedarkknight:

fjädern.
Jag hänger inte med riktigt - hur menar du dra ut den?

om du töjer ut fjädern så får den större spel, och kräver mer kompressionskraft för att trycka ihop. det kompenserar för att den förlorat spänsten sas.

överdriv inte bara, drar du för långt saboteras formen och då kan det kärva mot istället. men, bara att pröva sig fram för att se vad som räcker.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

om du töjer ut fjädern så får den större spel, och kräver mer kompressionskraft för att trycka ihop. det kompenserar för att den förlorat spänsten sas.

överdriv inte bara, drar du för långt saboteras formen och då kan det kärva mot istället. men, bara att pröva sig fram för att se vad som räcker.

Tack! Testas vid tillfälle.

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

dra ut fjäder så den får lite mer spänst istället.

utöver damm och fett som kläggat sig fast runt utfasningen för knappen kan jag inte se vad nått skulle påverka annars. oljor och grejer skulle jag inte ha på, det kan ge lustiga reaktioner på vissa plaster.

Skrivet av JamesBanana:

Beror på vilken olja man använder också. Jag brukar använda silikonbaserad smörja om jag är osäker.

Skrivet av Mega-Dark:

Kan du inte byta fjärden mot en ny (starkare) om den nu inte orkar längre? eller det är någon special fjäder som inte finns att få tag på längre?

Skrivet av AndreaX:

mja, säger du det så. men det mesta kan ju vara reaktivt med nånting.

hade tex silikonbaserade tummgrepp på kontrollerna ett tag, vilket havererade dem permanent. så personligen kommer jag nog undvika även sånt.

nej, en vanlig ganska stor spiralfjäder. runt 15mm diameter skulle jag tro.

mekanismen kräver egentligen inga exakta egenskaper, så den är lätt bytbar mot en annan.

Skrivet av AndreaX:

om du töjer ut fjädern så får den större spel, och kräver mer kompressionskraft för att trycka ihop. det kompenserar för att den förlorat spänsten sas.

överdriv inte bara, drar du för långt saboteras formen och då kan det kärva mot istället. men, bara att pröva sig fram för att se vad som räcker.

Update! Efter att ha gått igenom rengöringsprocessen en andra gång men denna gång ännu mer noggrant, samt kontrollera fjädern, så verkar knappen och mekaniken fungera igen. Har ännu inte haft behov att test fint sandpapper på den rörliga plastbitens undersida.

Visa signatur

Spelkonsoler> | PS1\PS2\PS2Slim\PS3Slim | N64 Black/Grey
Soffdator> MacbookPro "13 Retina '12