Permalänk
Medlem

En advokatbyrå i USA undersöker Nvidia Geforce GTX 970
http://bursor.com/investigations/nvidia/

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag vet inte riktigt vad du försöker säga. Vi är båda helt överens om att återförsäljarna ska ta sitt ansvar och hävda kundernas rättigheter mot leverantörer och tillverkare.
B!

haha då ber jag om ursäkt jag måste ha missuppfattat det eller citerat fel så förlåt för det;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Therasense:

Det där är så jävla mycket skitsnack! Komplett försökte köra samma sak med mig när jag köpt en skärm av dem med pixelfel. Din affär är med Dustin och det är därmed de som ska hantera returen. Dustin får sedan i sin tur ta upp det med Gigabyte/EVGA/MSI o.s.v som i sin tur får ta upp det med Nvidia.

Mitt tips till dig och alla andra som har problem med återförsäljare som har lite svårt för det här att följa lagen är att framkalla felet, d.v.s höga frametimes vid hög minnesanvändning. Om detta sen är med hjälp av programvara eller ett spel spelar ingen större roll. Bifoga detaljerad information om hur felet kan framkallas eller en skärminspelning när ni felanmäler kortet. Återförsäljaren är då skyldig att ersätta det defekta kortet med ett fungerande, vilket de inte kan. Om jag inte minns konsumentköplagen fel så har de 3 försök på sig att ordna fram en fungerande produkt och efter det har du rätt att begära pengarna tillbaka.

Att de inte kommer kunna ordna fram en fungerande produkt kan ni antingen välja att påpeka direkt vid den första felanmälan eller så kan ni låta dem skicka ut 3 likadana kort som sedan returneras av samma anledning som tidigare och de får därmed stå för fraktkostnaden.

Jag förstår mycket väl att det här är en komplicerad situation för alla inklusive återförsäljarna, men det är inget som slutkunden ska behöva lida för. Nvidia har gjort ett grovt övertramp genom att redigera specifikationerna för kortet i efterhand och jag är tämligen säker på att det är ett lagbrott i de flesta civiliserade länder, oavsett om det beror på ett misstag eller ej.

Att returnera sitt kort bara för att kan tyckas vara lite löjligt av vissa men samtidigt är det något som varenda 970-köpare har laglig rätt till. Upplever man inga som helst problem med kortet och samtidigt kan leva med Nvidia's sätt att behandla sina kunder på så är det bara att köra på och vara nöjd med sitt köp. De som av principskäl, eller för att de faktiskt har problem med kortet, vill returnera sitt kort har som sagt laglig rätt att göra det.

Det är under all kritik hur dustinhome hanterar mitt ärendet. Först får jag vänta 4 dagar för att få ett svar.

"Om du har några klagomål är det nog Nvidia , du får gå vidare till ."
Sen får jag ytterligare ett svar efter jag har beskrivit problemet.

"Om den däremot, är trasigt, så kan vi ta in denna via oss men då verkar ej fallet vara"

Tänker inte ge mig. Men det är sista gången jag handlar där.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

En advokatbyrå i USA undersöker Nvidia Geforce GTX 970
http://bursor.com/investigations/nvidia/

he he.

I USA tar dom väl tillbaka korten mer än gärna. (Med risken för stämningar)

Permalänk
Medlem

Jag fick svar från Inet om mina två 970 strix, men de är inget dom tar tillbaka förrutom om de är trasiga. jag köpte ju två för att kunna nyttja 4gb minne, vilket jag specifikt sa till dom, men det verkar inte spela någon roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RIFTsimon:

Pratade just med support på Netonnet, och enligt dom så kan man returnera GTX 970 enda fram till 28 Februari pga av detta.

Detta kan dom ju hävda hur mycket dom vill.
Lagen säger att man har tre år efter inköpsdatum på sig att reklamera ett köp och dom första 6mån så måste butiken kunna påvisa att felet EJ fanns vid köpet efter dessa 6mån måste kunden däremot bevisa att felet FANNS vid köpet.

Och felet som dom ej kan komma ifrån är ju att korten hade en spec med 64 antal rops och 2MB L2 cache men i verkligheten bara hade 56 rops och 1,75MB L2 cache.
Detta gör att det handlar om falsk marknadsföring och är väldigt lätt att bevisa då Nvidia har gått ut med publikt och finns att hitta på snart varenda hemsida.
Så lagligen kan netonet ej stoppa någon kund att lämna tillbaks sina 970 kort även om dom skulle komma in efter 1094 dagar (en dag mindre än tre år) efter inköpet (så länge det handlar om kort sålda innan denna info/spec ändrades vill säga).

Sen att 0,5gGB ej har full fart och minnesbandbredden är inte alls lika klart rättsligt och svårare/krångligare att bevisa, så dessa bör och behöver man ej ens ta upp som ett fel då det räcker med att L2 cache saknar 0,25MB.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Det är under all kritik hur dustinhome hanterar mitt ärendet. Först får jag vänta 4 dagar för att få ett svar.

"Om du har några klagomål är det nog Nvidia , du får gå vidare till ."
Sen får jag ytterligare ett svar efter jag har beskrivit problemet.

"Om den däremot, är trasigt, så kan vi ta in denna via oss men då verkar ej fallet vara"

Tänker inte ge mig. Men det är sista gången jag handlar där.

Lustigt att de hänvisar till nvidia, om de skulle hänvisa till en tillverkare så är det väl i så fall asus? När det gäller konsumenter så ska återförsäljaren hjälpa kunden med reklamation/retur, dock kan det ibland vara bättre att vända sig direkt till tillverkaren. Corsair är ett sånt fall (min personliga uppfattning) och så klart EVGA som tom skriver det på sina lådor. Vill dock också pusha för netonnet, bytte mitt Cooler Master V850 där i söndags och eftersom det var ett ganska diffust fel så var jag osäker på om jag bara skulle få byta rakt av utan felsökning men det var inga problem och min dator funkar precis som den ska nu så jag tycker att de skötte sig prickfritt.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk

.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av heedix:

Jag fick svar från Inet om mina två 970 strix, men de är inget dom tar tillbaka förrutom om de är trasiga. jag köpte ju två för att kunna nyttja 4gb minne, vilket jag specifikt sa till dom, men det verkar inte spela någon roll.

Inte för att jag ställer mig på Inets sida, men du kan faktiskt utnyttja 4GB minne fortfarande.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Detta kan dom ju hävda hur mycket dom vill.
Lagen säger att man har tre år efter inköpsdatum på sig att reklamera ett köp och dom första 6mån så måste butiken kunna påvisa att felet EJ fanns vid köpet efter dessa 6mån måste kunden däremot bevisa att felet FANNS vid köpet.

Och felet som dom ej kan komma ifrån är ju att korten hade en spec med 64 antal rops och 2MB L2 cache men i verkligheten bara hade 56 rops och 1,75MB L2 cache.
Detta gör att det handlar om falsk marknadsföring och är väldigt lätt att bevisa då Nvidia har gått ut med publikt och finns att hitta på snart varenda hemsida.
Så lagligen kan netonet ej stoppa någon kund att lämna tillbaks sina 970 kort även om dom skulle komma in efter 1094 dagar (en dag mindre än tre år) efter inköpet (så länge det handlar om kort sålda innan denna info/spec ändrades vill säga).

Sen att 0,5gGB ej har full fart och minnesbandbredden är inte alls lika klart rättsligt och svårare/krångligare att bevisa, så dessa bör och behöver man ej ens ta upp som ett fel då det räcker med att L2 cache saknar 0,25MB.

Har försökt med den metoden enligt dem är det inget fel på den informationen som DE har marknadsfört..
Men som sagt det ska väl inte spela roll.

Skrivet av wounds:

Lustigt att de hänvisar till nvidia, om de skulle hänvisa till en tillverkare så är det väl i så fall asus? När det gäller konsumenter så ska återförsäljaren hjälpa kunden med reklamation/retur, dock kan det ibland vara bättre att vända sig direkt till tillverkaren. Corsair är ett sånt fall (min personliga uppfattning) och så klart EVGA som tom skriver det på sina lådor. Vill dock också pusha för netonnet, bytte mitt Cooler Master V850 där i söndags och eftersom det var ett ganska diffust fel så var jag osäker på om jag bara skulle få byta rakt av utan felsökning men det var inga problem och min dator funkar precis som den ska nu så jag tycker att de skötte sig prickfritt.

Jo precis. Jag hörde med Asus tidigare bara för att få deras ståndpunkt på det hela. De förklarade att det var ett PR fel från nvidia och att jag skulle kontakta ÅF.

Är riktigt sur men samtidigt skrattar jag åt dessa inkompetenta "supportrar" som bara pekar fingret och sen tycker att saken är klar.

Men kul att höra att NetonNet fortsätter att imponera.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Inte för att jag ställer mig på Inets sida, men du kan faktiskt utnyttja 4GB minne fortfarande.

Inte fullt ut utan att tappa prestand. Jag menade såklart full bandbred.

Permalänk
Medlem

Blir så trött på hela det här spektaklet, när man äntligen får tummen ur och uppgraderar så visar det sig att man inte får vad man betalar för. Om jag fattar det rätt är det väl inget större problem vid "vanlig" användning, men med tanke på att framtida spel antagligen höjer kraven ytterliggare ett snäpp kan jag inte låta bli att vara skeptisk. Dessutom kan man ju inte undgå att känna sig smått lurad. -.-

Följande fråga(or) har väl ställts ca tusen gånger vid det här laget. Men är det någon idé att returnera ett 970?

Vad ska man ha istället? För ett 980 får man ju punga ut med 2000 spänn extra, och hur presterar ett 290x i jämförelse? Kör 1080p för tillfället, inga planer på högre upplösning inom en överskådlig framtid.

Själv köpte jag mitt Asus Strix 970 från NetOnNet i december, så deras "vanliga" ångerrätt är ju inget alternativ. Är det någon som har någon erfarenhet av just detta ärendet med NetOnNet? Löser de det?

Permalänk

Någon som lämnat in sitt kort för hävning av köpet och fått pengarna tillbaka eller valt fått valt ett annat kort ist?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av heedix:

Inte fullt ut utan att tappa prestand. Jag menade såklart full bandbred.

Inet menar nog att de bara kan ta ansvar för det de skriver på sin hemsida och inte vad Nvidia har eller inte har sagt/skrivit.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Sista gången man handlar från dustinhome... Hänvisar mig till nvidia och sen säger dem;
'men om kortet är trasigt så kan vi ta emot de, men så verkar inte fallet.'
Räknas den som trasig då den använder 3.5 gb o får en liten prestanda förlust när den tar till de långsamma 0.5?

Usch...
Det blir netonnet och evga produkter sen! Kul för er som hade turen med er.

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå?
Ge inte upp. Klart som fan du kan byta det.
Dom har ju ändrat specifikationerna nu i efterhand. Alltså falsk marknadsföring.

Självklart går det byta.
Stå på er lite bara.

Permalänk
Medlem

Ingen butik vill bryta mot lagen. Säger dom att dom inte kan byta era kort så är dom bara okunniga/nya på jobbet.

Permalänk
Avstängd

De är väl arbetsskygga.
Dom har sålt kort som visat sig ha felaktiga specifikationer. Då får dom väl kontakta nvidia och säga att x antal kunder vill lämna tillbaka korten.

Hoppas ngn går till ARN, där kunden kommer få rätt. Sen blir det praxis..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deemlin:

Blir så trött på hela det här spektaklet, när man äntligen får tummen ur och uppgraderar så visar det sig att man inte får vad man betalar för. Om jag fattar det rätt är det väl inget större problem vid "vanlig" användning, men med tanke på att framtida spel antagligen höjer kraven ytterliggare ett snäpp kan jag inte låta bli att vara skeptisk. Dessutom kan man ju inte undgå att känna sig smått lurad. -.-

Följande fråga(or) har väl ställts ca tusen gånger vid det här laget. Men är det någon idé att returnera ett 970?

Vad ska man ha istället? För ett 980 får man ju punga ut med 2000 spänn extra, och hur presterar ett 290x i jämförelse? Kör 1080p för tillfället, inga planer på högre upplösning inom en överskådlig framtid.

Själv köpte jag mitt Asus Strix 970 från NetOnNet i december, så deras "vanliga" ångerrätt är ju inget alternativ. Är det någon som har någon erfarenhet av just detta ärendet med NetOnNet? Löser de det?

290x presterar likvärdigt i 1080p och bättre i 1440p. det är dock ett klart mer strömtörstigt kort så man får välja rätt variant (sapphire tri-x) samt se till att man har ordentligt luftflöde i chassit och ett vettigt nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deemlin:

Blir så trött på hela det här spektaklet, när man äntligen får tummen ur och uppgraderar så visar det sig att man inte får vad man betalar för. Om jag fattar det rätt är det väl inget större problem vid "vanlig" användning, men med tanke på att framtida spel antagligen höjer kraven ytterliggare ett snäpp kan jag inte låta bli att vara skeptisk. Dessutom kan man ju inte undgå att känna sig smått lurad. -.-

Följande fråga(or) har väl ställts ca tusen gånger vid det här laget. Men är det någon idé att returnera ett 970?

Vad ska man ha istället? För ett 980 får man ju punga ut med 2000 spänn extra, och hur presterar ett 290x i jämförelse? Kör 1080p för tillfället, inga planer på högre upplösning inom en överskådlig framtid.

Själv köpte jag mitt Asus Strix 970 från NetOnNet i december, så deras "vanliga" ångerrätt är ju inget alternativ. Är det någon som har någon erfarenhet av just detta ärendet med NetOnNet? Löser de det?

Jag känner samma sak. Köpte ett Gigabyte GTX 970 då dom hade kampanj på det vid jul för en uppgradering som ska ske här i vår nån gång, dvs helt oanvänt. Nu sitter jag också och funderar på om man ska ta och försöka byta in det då man ju egentligen inte har fått det man har betalat för. Frågan är ju i så fall vad man skulle byta till. 2000:- extra för ett 980 är ju lite väl magstarkt, speciellt med en ny generation från AMD som kommer snart förhoppningsvis. Tror jag ska kontakta NetOnNet nu i veckan och se vad som säger, antagligen säger dom väl det jag förväntar mig...att dom inväntar Nvidias besked om hur dom ska gå till väga.
Arma situation, som du säger...man känner sig fan lite lurad.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Det är under all kritik hur dustinhome hanterar mitt ärendet. Först får jag vänta 4 dagar för att få ett svar.

"Om du har några klagomål är det nog Nvidia , du får gå vidare till ."
Sen får jag ytterligare ett svar efter jag har beskrivit problemet.

"Om den däremot, är trasigt, så kan vi ta in denna via oss men då verkar ej fallet vara"

Tänker inte ge mig. Men det är sista gången jag handlar där.

Om du orkar dra i det så är det bara att skriva tillbaka till dom och påtala att det är dom (Dustin Home) som du gjort affär med och det är därför upp till dom att hantera reklamationer. Sen är det bara att säga att du vill reklamera kortet pga att det sålts med felaktiga specifikationer och du därmed anser att det är ett fel.

Konsumentverkets lathund om konsumentköplagen:

Citat:

Köparen kan alltid reklamera direkt till säljaren och ska inte hänvisas vidare till leverantör eller tillverkare.

Dessutom är Dustin Home med i branschorganisationen Trygg E-handel och om Dustin Home inte följer Svensk lag eller branschorganisationens regler så kan man också framföra klagomål mot anslutna handlare där.

Detta är vad Trygg E-handel säger:

Citat:

3. Konsumentens rätt till hjälp

Konsumenten har alltid rätt att vända sig direkt till säljaren för att få hjälp med reklamationer, ångerrätt samt annan hjälp som berör köp eller beställning även om säljaren inte själv tillhandahåller varan eller tjänsten.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Detta kan dom ju hävda hur mycket dom vill.
Lagen säger att man har tre år efter inköpsdatum på sig att reklamera ett köp och dom första 6mån så måste butiken kunna påvisa att felet EJ fanns vid köpet efter dessa 6mån måste kunden däremot bevisa att felet FANNS vid köpet.

Och felet som dom ej kan komma ifrån är ju att korten hade en spec med 64 antal rops och 2MB L2 cache men i verkligheten bara hade 56 rops och 1,75MB L2 cache.
Detta gör att det handlar om falsk marknadsföring och är väldigt lätt att bevisa då Nvidia har gått ut med publikt och finns att hitta på snart varenda hemsida.
Så lagligen kan netonet ej stoppa någon kund att lämna tillbaks sina 970 kort även om dom skulle komma in efter 1094 dagar (en dag mindre än tre år) efter inköpet (så länge det handlar om kort sålda innan denna info/spec ändrades vill säga).

Sen att 0,5gGB ej har full fart och minnesbandbredden är inte alls lika klart rättsligt och svårare/krångligare att bevisa, så dessa bör och behöver man ej ens ta upp som ett fel då det räcker med att L2 cache saknar 0,25MB.

Håller med dig till 100%, jag skrev bara vad han sa till mig per telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Om du orkar dra i det så är det bara att skriva tillbaka till dom och påtala att det är dom (Dustin Home) som du gjort affär med och det är därför upp till dom att hantera reklamationer. Sen är det bara att säga att du vill reklamera kortet pga att det sålts med felaktiga specifikationer och du därmed anser att det är ett fel.

Konsumentverkets lathund om konsumentköplagen:

Dessutom är Dustin Home med i branschorganisationen Trygg E-handel och om Dustin Home inte följer Svensk lag eller branschorganisationens regler så kan man också framföra klagomål mot anslutna handlare där.

Detta är vad Trygg E-handel säger:

Tack för hjälpen, ska definitivt hänvisa till följande paragrafer om det så behövs. Tack.

Nästa problem blir väl att hitta en ESD påse då min är borta

Återkommer när jag fått svar. Men det dröjer kan jag tänka mig, som vanligt.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Detta kan dom ju hävda hur mycket dom vill.
Lagen säger att man har tre år efter inköpsdatum på sig att reklamera ett köp och dom första 6mån så måste butiken kunna påvisa att felet EJ fanns vid köpet efter dessa 6mån måste kunden däremot bevisa att felet FANNS vid köpet.

Och felet som dom ej kan komma ifrån är ju att korten hade en spec med 64 antal rops och 2MB L2 cache men i verkligheten bara hade 56 rops och 1,75MB L2 cache.
Detta gör att det handlar om falsk marknadsföring och är väldigt lätt att bevisa då Nvidia har gått ut med publikt och finns att hitta på snart varenda hemsida.
Så lagligen kan netonet ej stoppa någon kund att lämna tillbaks sina 970 kort även om dom skulle komma in efter 1094 dagar (en dag mindre än tre år) efter inköpet (så länge det handlar om kort sålda innan denna info/spec ändrades vill säga).

Sen att 0,5gGB ej har full fart och minnesbandbredden är inte alls lika klart rättsligt och svårare/krångligare att bevisa, så dessa bör och behöver man ej ens ta upp som ett fel då det räcker med att L2 cache saknar 0,25MB.

Fast de skriver också att kortet hade 224 GB/s vilket det inte har då man inta kan skriva till eller båda eller läsa från båda samtidigt, då det snabbare har 196 GB/s och en slöare del på 28 GB/s, så kortet kommer aldrig i närheten av de 224 gb/s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sirme:

Fast de skriver också att kortet hade 224 GB/s vilket det inte har då man inta kan skriva till eller båda eller läsa från båda samtidigt, då det snabbare har 196 GB/s och en slöare del på 28 GB/s, så kortet kommer aldrig i närheten av de 224 gb/s

Minnet är segmenterat enligt nvidia själva, och det är inget som står på inets hemsida. Lär man väl kunna hävda?
Men vad det verkar så får jag skicka tillbaka mina två EVGA kort, för evga har väl gått ut och sagt till återförsäljarna att dom låter kunderna returnera sina 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Detta kan dom ju hävda hur mycket dom vill.
Lagen säger att man har tre år efter inköpsdatum på sig att reklamera ett köp och dom första 6mån så måste butiken kunna påvisa att felet EJ fanns vid köpet efter dessa 6mån måste kunden däremot bevisa att felet FANNS vid köpet.

Och felet som dom ej kan komma ifrån är ju att korten hade en spec med 64 antal rops och 2MB L2 cache men i verkligheten bara hade 56 rops och 1,75MB L2 cache.
Detta gör att det handlar om falsk marknadsföring och är väldigt lätt att bevisa då Nvidia har gått ut med publikt och finns att hitta på snart varenda hemsida.
Så lagligen kan netonet ej stoppa någon kund att lämna tillbaks sina 970 kort även om dom skulle komma in efter 1094 dagar (en dag mindre än tre år) efter inköpet (så länge det handlar om kort sålda innan denna info/spec ändrades vill säga).

Sen att 0,5gGB ej har full fart och minnesbandbredden är inte alls lika klart rättsligt och svårare/krångligare att bevisa, så dessa bör och behöver man ej ens ta upp som ett fel då det räcker med att L2 cache saknar 0,25MB.

jag försöker hitta rätt sak folk kan säga, då jag pratat med rätt många som mött en vägg hos inet, och jag anser inte att årets datorbutik 5 år irad ska komma undan då konsumenten har lagen på sin sida, då inet bland annat påpekar att de minssan inte haft med rops och L2 cache på sin hemsida men som återförsäljare av nvidias kort så kan ju inte dettaha någon reell betydelse?, Men menar de då att folk inte ska utgå efter recensioner innan de köper kort som de säkert gjort avtal med nvidia om att få sälja?,

jag anser att det borde räcka med att säga att man vill reklamera kortet eftersom det hade fel specifikationer och att minnet är uppdelat på ett sätt som missgynnar kortet jämfört med gtx 980s minne då det inte står/stod att kortet inte ska ha samma minneskonfiguration och hastighet som gtx 980 och att det är uppdelat och därför köptes kortet under falska premisser och kortet är således defekt och uppfyller inte den förväntade prestandan/funktionaliteten och upplever man inte utlovad prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Minnet är segmenterat enligt nvidia själva, och det är inget som står på inets hemsida. Lär man väl kunna hävda?
Men vad det verkar så får jag skicka tillbaka mina två EVGA kort, för evga har väl gått ut och sagt till återförsäljarna att dom låter kunderna returnera sina 970

ja eftersom du har evga sitter du säkert:)

Permalänk
Medlem

Mod saxa ihop tråd 1 samt tråd 2

Skrivet av Dimestam:

Det är ingen i den här tråden som hävdar att det inte blivit fel i specifikationerna eller att Nvidia inte borde ta ansvar för det.

Skrivet av Dimestam:

Såklart ska den som är missnöjd begära kompensation och det går troligtvis även att åberopa konsumentköplagen för att returnera kortet och få pengarna tillbaka.

Jen Andersson @ Nvidia

Skrivet av JenAndersson:

Hej alla, jag heter Jennifer och jobbar för NVIDIA. Jag vill först säga att jag är ledsen för misstaget i specifikationerna vi postade för GTX 970 och förstår att ni är upprörda och besvikna över detta. Om ni har frågor så är jag här och gör mitt bästa att besvara dem.

Nu har Nvidia tydligen gått ut med nya direktiv då Jen´s sista post klart slår ifrån alla problem.

Skrivet av JenAndersson:

Hej hej! Det finns inga problem med SLI. Du kan läsa lite mer om din oro här där han pratar och testar detta: http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Frame-Rating-Look.... Vi får också komma ihåg att detta är ett 1080p/1440p kort, och vi rekommenderar inte att köra ett GTX 970 i 4K med högsta upplösningar.

Vad rekommenderar ni då? Med tanke på att 970/980 är senast ut på marknaden med samma arkitektur och 4K har varit starkt på tapeten i över 2år.

Hon var senast aktiv 2015-02-03 18:28 men har valt att inte svara på några ytterligare frågor.
Å med tanka på vad folk får för svar från diverse återförsäljare så ger Nvidia stort .|.. finger åt hela marknaden.

OT: Rent avskyvärt och saknar motstycke. Jag hoppas konkurrensverket slår isär Nvidia så att dom tävlar på likvärdiga villkor som AMD eller ger dom SAFTIG bot.

Ifall ni har missat så finns det en likvärdig tråd här ifall inte mod slår ihop dessa trådar.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Mod saxa ihop tråd 1 samt tråd 2

Jen Andersson @ Nvidia

Nu har Nvidia tydligen gått ut med nya direktiv då Jen´s sista post klart slår ifrån alla problem.

Vad rekommenderar ni då? Med tanke på att 970/980 är senast ut på marknaden med samma arkitektur och 4K har varit starkt på tapeten i över 2år.

Hon var senast aktiv 2015-02-03 18:28 men har valt att inte svara på några ytterligare frågor.
Å med tanka på vad folk får för svar från diverse återförsäljare så ger Nvidia stort .|.. finger åt hela marknaden.

OT: Rent avskyvärt och saknar motstycke. Jag hoppas konkurrensverket slår isär Nvidia så att dom tävlar på likvärdiga villkor som AMD eller ger dom SAFTIG bot.

Ifall ni har missat så finns det en likvärdig tråd här ifall inte mod slår ihop dessa trådar.

Nja jag ser en egen merit i att ha dessa trådar var för sig då allt jen skulle säga är ändå bara defensiv smörja, inget ont om henne men det är henne jobb, så jag ser hellre att denna tråd håller sig separat:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengan_y:

Ringde precis Netonnet och fick OK på att returnera mina två Asus GTX970 till närmsta butik. Får pengarna tillbaka men ingen rabatt eller liknande på GTX980-kort. Verkar som kundservice har fått nya instruktioner (tror hon sa från tillverkare) idag för personen jag pratade med var tvungen att läsa innantill. Vet inte om de kommer bedömma fråna fall till fall, dvs SLI kontra kunder som kört enstaka kort. Sen skrev jag ett ganska lång mail till supporten och skrev även att jag är intresserad av att köpa GTX980-kort istället - dvs mer pengar i deras ficka.

Frågan är vad man ska skaffa, var ju helt inställd på att köpa två ASUS GTX980, men samtidigt känns det lite fel att ge Nvidia mer stålar. Kanske borde borde köpas EVGAs kort istället iom att de var ute tidigt och erbjöd sina kunder utbyte - bra kundvård ska premieras.

Känns skönt att slippa skriva till ARN iaf, de timmarna kan man lägga på annat istället. Tumme upp Netonnet! Och kanske en halv tumme för ASUS eller NVidia som ok:at återköp av korten.

Edit: Snöigt och halt ute på vägarna och en och annan bil i diket - men vad gör man inte för att pimpa sin dator 4600 spänn fattigare och två EVGA GTX980 rikare.

Inga problem att lämna in hos Netonnet, undrar på vilka grunder de tagit beslutet för när jag läser på geforce-forumet verkar det inte gått ut nån allmän returrätt. De kanske inte pröjsar mycket mer än 1500-2000 i inköp och är beredda att ta en smäll för nöjda kunder. De kommer kunna sälja korten som demo-ex i butik och i slutändan kanske de torskar en femhundring per kort.

Imorrn blir det att köpa några molex->pci-kablar, installera korten och sen är det dags att rocka loss

i min bok korkat att ens titta åt nvidia efter en sådan här fadäs. Det enda kännbara för Nvidia vore om alla som returnerar sina GTX 970 köper AMD istället, att gå upp till GTX 980 gör ju bara att Nvidia får in ännu mer pengar än de fick för det returnerade GTX 970.

iom att R9 290X finns för samma eller mindre pengar med bättre prestanda än GTX 970 i de fall där VRAM begränsar så borde ju valet vara tämligen enkelt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Behövs det över 500 inlägg i ämnet? Är ju bara att returnera om man är missnöjd, annars behålla, klart.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]