Var tog alla R9 290/290x vägen?

Permalänk
Inaktiv

Lagren bör minska lagom till att 300-serien lanseras. Samtidigt kan det börja gå åt mer 290/290X-kort pga GTX 970-fiaskot. Mining-scenen har väl lämnat Radeon-korten för länge sedan (till skillnad från vid lanseringen av R9 290-serien...). Med sina 1,5 år tycker jag de är lite åldrade men får man tag i ett kort till bra pris så är det verkligen inget dumt köp.

Oftopic:
Trådtiteln fick mig att tänka på en Radeon-variant av Paula Coles Where have all the cowboys gone?

Dold text
Permalänk
Medlem

Enda riktiga fördelen med låg load strömförbrukning är att det blir lättare att implementera i en laptop och SFF system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

det är ju dock ett sjukt dassigt argument, rör sig om ett par tior per år extra på elräkningen, du kan ha ett R9 290x stå på max blås fram till 2020 och det är fortfarande billigare än ett 980 i inköpspris.

så länge inte priset på el stiger 500% så är strömförbrukning som argument för mig är 100% irrelevant. att R9 290/290x med en bra kylare skulle låta mer än GTX xxx för att de drar mer ström är komplett dynga, mitt kort är i princip helt ljudlöst även under load.

Förstår inte varför folk envisas med att dra in elräkningen, det är inte den man tänker på när man väljer ett strömsnålt kort. Drar det mindre blir det mindre värme att föra bort från kretsen, alltså lägre temperaturer och/eller lägre ljudnivå. Det innebär också att du kan överklocka aggressivare på luft, att det inte blir alls lika varmt och högljutt med SLI/CF-konfigurationer (då skillnaden blir dubbelt så stor med två kort, 100W blir 200W) och att du får lägre krav på nätaggregatet och chassikylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av versions:

Förstår inte varför folk envisas med att dra in elräkningen, det är inte den man tänker på när man väljer ett strömsnålt kort. Drar det mindre blir det mindre värme att föra bort från kretsen, alltså lägre temperaturer och/eller lägre ljudnivå. Det innebär också att du kan överklocka aggressivare på luft, att det inte blir alls lika varmt och högljutt med SLI/CF-konfigurationer (då skillnaden blir dubbelt så stor med två kort, 100W blir 200W) och att du får lägre krav på nätaggregatet och chassikylning.

Instämmer till fullo.

Ett kort som inte utvecklar lika mycket värme ger även en bättre inomhusmiljö om man bor som jag gör i ett modernt hyreshus. Får mycket torra ögon om det är torrt inom hus. Torrt blir det i luften om man har en GPU som värmer en massa.

Det var en av grejerna till att jag gick från 280X Crossfire till Single card.

Sedan blir det även trevligare när man kan klocka högt med sina grejer när man gör det (Jag kör stock under vintern då det är så låg luftfuktighet).
Om man inte är Mambo (bor hos mamma) utan har en sambo/partner/kollektiv som man bor med och datorn står i gemensamt utrymme så är det trevligare för de andra man bor med om de slipper ha ett fläktsus, vilket kommer med mycket värme som måste flyttas. Inte alla som traskar runt med hörlurar runt datorn.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Mitt ASUS HD6870 går mycket varmare än mitt ASUS R9 290X Matrix, visst HD6870 får ju arbeta hårdare. Jämfört med mina två ASUS HD6870 i crossfire så är det mnu svalt i lådan med R9 290xi jämförelse

Skrivet av DavidtheDoom:

Instämmer till fullo.

Ett kort som inte utvecklar lika mycket värme ger även en bättre inomhusmiljö om man bor som jag gör i ett modernt hyreshus. Får mycket torra ögon om det är torrt inom hus. Torrt blir det i luften om man har en GPU som värmer en massa.
.

Ja vi upplever ju saker olika. Här är det inte alls torrt i min lägenhet, det är ju iofs ingen modern utan byygd på 60-talet. Vattenradiatorer is the shit. Bott i hus där vi hade direktel och kakelugn och jag hade tidvis (givetvis på vintern) stora bekymmer med uppsvällda andningsvägar framförallt slemhinnerna i näsan. Direkel och Kakelugn (eller vilken vedeldad spis som hellst) är den sämsta kombinationen. Det blir extremt torrt. Dock vill jag inte klanka ner på dig på någotviss du kan ju leva hemma hos päson eller bo med någon och därmed sitter i ett förhållandeviss litet rum med stängd dörr som gör att du får problem med värme från datorn.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

nu är det ju dock pixmania.

Införskaffade mitt 295x2 från pixmania och det fungerade utmärkt, ser inga problem.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Instämmer till fullo.

Ett kort som inte utvecklar lika mycket värme ger även en bättre inomhusmiljö om man bor som jag gör i ett modernt hyreshus. Får mycket torra ögon om det är torrt inom hus. Torrt blir det i luften om man har en GPU som värmer en massa.

Det var en av grejerna till att jag gick från 280X Crossfire till Single card.

Sedan blir det även trevligare när man kan klocka högt med sina grejer när man gör det (Jag kör stock under vintern då det är så låg luftfuktighet).
Om man inte är Mambo (bor hos mamma) utan har en sambo/partner/kollektiv som man bor med och datorn står i gemensamt utrymme så är det trevligare för de andra man bor med om de slipper ha ett fläktsus, vilket kommer med mycket värme som måste flyttas. Inte alla som traskar runt med hörlurar runt datorn.

Själv bor jag i ett hus från 50 talet och det är bara skönt med lite värme, slipper köpa element.

Argumentet att man kan klocka bättre håller jag med om, också att det är skönare med en mer tyst miljö. Men att gå runt och säga att man sparar en förmögenhet på elräkning är felaktigt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Baxtex:

Själv bor jag i ett hus från 50 talet och det är bara skönt med lite värme, slipper köpa element.

Argumentet att man kan klocka bättre håller jag med om, också att det är skönare med en mer tyst miljö. Men att gå runt och säga att man sparar en förmögenhet på elräkning är felaktigt.

Precis. Päronen bor i ett hus byggt mitten 1800-talet, renoverat mitten av sjuttitalet. Där har man inget emot lite mer värme.

Just elräkningsbiten är inte speciellt intressant för mig. Finns dock säkert de som tänker på elräkningen, dock låter det som ett högst irrelevant argument för majoriteten av de som spelar.
Jag funderar på att byta ut brudens HTPC, det är en laptop som drar runt 25-30W mot en Intel ATOM media box som drar runt 8-12W. Men det är inte för att jag vill spara el, hade jag velat spara el så skulle jag bytt ut kylen, frysen eller Spisen först

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

tror inte miljön påverkas nå nämnvärt om vi "salta" amd prylar under huven

men ni som har söta fruktiga invidia prylar får ju givetvis ha det och hoppas på att himlen inte ramlar ner än på grund av 500w i timmen

Visa signatur

NEW GAMEER: Cpu I5 4670k //Moderboard Msi z97 gaming 5//Gpu R9 280x 3g 2-way crossfire//Memory Kingstone 16g hyperX 2400 Mhz//Cpu Cooler Corsair H60//Memory Fan Corsair Dominator//Psu Silverstone 1350W//Samsung 840 ssd 120g//Chassi Lianli Test Bench//Monitor Acer 27" x3 Eyefinity Led HD// Its all

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

This, strömförbrukningen är orelevant om man ser till vad det kostar. Hälften av alla Sweclockers betalar väl knappt elräkningen själva ändå? Och som sagt det är en påse ostbågar det kostar eller ett halvt paket cigg/snus.

Nu blev man ju sugen på ostbågar.

Det är ganska orelevant som sagt med strömförbrukningen så länge kylaren är bra.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Satt och kollade lite på Kompletts hemsida.

Finns det redan R9 290X med 8GB minne? eller har jag totalmissat något?

https://www.komplett.se/msi-radeon-r9-290x-gaming-8gb-gddr5/830670

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EyeNEye:

Satt och kollade lite på Kompletts hemsida.

Finns det redan R9 290 med 8GB minne? eller har jag totalmissat något?

https://www.komplett.se/msi-radeon-r9-290x-gaming-8gb-gddr5/830670

Jo, 8GB-modeller i R9 290-serien kom förra året. Sapphire har Vapor-X kort också: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2649443

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo, 8GB-modeller i R9 290-serien kom förra året. Sapphire har Vapor-X kort också: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2649443

Jo jag började söka info nu. Tack ändå

Konstigt att det inte slagit speciellt stort, eftersom det inte gjort så mycket ljud av sig. Prislappen har väl varit fel?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EyeNEye:

Jo jag började söka info nu. Tack ändå

Konstigt att det inte slagit speciellt stort, eftersom det inte gjort så mycket ljud av sig. Prislappen har väl varit fel?

De var snuskigt dyra när de kom och för de flesta var de rätt overkill. Med tanke på spelen som kommit på senare tid och som kommer så kan minnesmängden troligen vara lite vettigare. Men hur man än vrider och vänder på kortet så är det en GPU som närmar sig 1,5 år på marknaden, lite för gammalt även om den fortfarande hänger med.

Jag förutsätter att R9 390-serien bör finnas i 8GB-modeller, antingen som officiell modell eller dessa mer påkostade. Med tanke på att de tycks använda HBM och får en riktigt fet minnesbuss så kan de bli riktigt fina för extremare ändamål. Intressant att se vad som händer iallafall.

Permalänk
Medlem

jag hoppas det är ett tecken på att den 300 serien är på intåg^^ kan inte vänta på att få byta ut mitt 280x:P

Permalänk
Medlem

ehm, 290/290x kommer snart sänkas i rekommenderat pris från AMD så tror att butikerna säljer ut sina lager innan denna sänkningen sker

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

De var snuskigt dyra när de kom och för de flesta var de rätt overkill. Med tanke på spelen som kommit på senare tid och som kommer så kan minnesmängden troligen vara lite vettigare. Men hur man än vrider och vänder på kortet så är det en GPU som närmar sig 1,5 år på marknaden, lite för gammalt även om den fortfarande hänger med.

Jag förutsätter att R9 390-serien bör finnas i 8GB-modeller, antingen som officiell modell eller dessa mer påkostade. Med tanke på att de tycks använda HBM och får en riktigt fet minnesbuss så kan de bli riktigt fina för extremare ändamål. Intressant att se vad som händer iallafall.

Ja, det förutsätter jag med. De är alla inne på större minnesbuss och högra VRAM. 8GB borde räcka länge. Som du säger, känns lite som konstgjord andning, när de försöker hålla liv i R9-serien genom att slänga på lite mer minne. Skulle nog varit bättre att spara krutet till 300-serien, vilket åtminstone låter lovande än så länge.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Undrar detta med. Och på komplett har de höjt alla 290x kort med ungefär 1k. Jesus fucking christ

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

De var snuskigt dyra när de kom och för de flesta var de rätt overkill. Med tanke på spelen som kommit på senare tid och som kommer så kan minnesmängden troligen vara lite vettigare. Men hur man än vrider och vänder på kortet så är det en GPU som närmar sig 1,5 år på marknaden, lite för gammalt även om den fortfarande hänger med.

Jag förutsätter att R9 390-serien bör finnas i 8GB-modeller, antingen som officiell modell eller dessa mer påkostade. Med tanke på att de tycks använda HBM och får en riktigt fet minnesbuss så kan de bli riktigt fina för extremare ändamål. Intressant att se vad som händer iallafall.

Skrivet av EyeNEye:

Ja, det förutsätter jag med. De är alla inne på större minnesbuss och högra VRAM. 8GB borde räcka länge. Som du säger, känns lite som konstgjord andning, när de försöker hålla liv i R9-serien genom att slänga på lite mer minne. Skulle nog varit bättre att spara krutet till 300-serien, vilket åtminstone låter lovande än så länge.

Det krävs HBM2 för 8GB på ett kort. Alternativt 8192-bitars buss vilket känns lite väl extremt, dessutom är inte så extrem buss aktuell för 390X.

En 1024bit HBM1-modul har endast 2Gb kretsar som bara kan staplas 4st i höjd per modul. Alltså blir gränsen 4GB per grafikkort med 4096-bitars buss.

HBM2 däremot klarar 8Gb kretsar som kan staplas 8st i höjd, alltså upp till 8 gånger så mycket per modul, även om 2-4 gånger så mycket lär vara rimligast första tiden med HBM2. Dessutom klarar HBM2 dubbla bandbredden. Vilket borgar för att kort i klass med 280X - GTX 980 klarar sig med en enda modul. Vilket är ett jäkla framsteg. Det innebär att mycket mindre kretsyta/värme i GPU går till minneshantering. Utöver mycket mindre effekt till minnen.
Med HBM2 kan man alltså 2016 göra en krets snabb som 390X med "endast" 2048-bitars buss och ändå ha 4-8GB VRAM. Det sparar kretsyta som kan användas till med beräkningsenheter med mera.

HBM2 i kombination med stundande nod-krympning kommer göra 400-serien extrem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Det krävs HBM2 för 8GB på ett kort. Alternativt 8192-bitars buss vilket känns lite väl extremt, dessutom är inte så extrem buss aktuell för 390X.

En 1024bit HBM1-modul har endast 2Gb kretsar som bara kan staplas 4st i höjd per modul. Alltså blir gränsen 4GB per grafikkort med 4096-bitars buss.

HBM2 däremot klarar 8Gb kretsar som kan staplas 8st i höjd, alltså upp till 8 gånger så mycket per modul, även om 2-4 gånger så mycket lär vara rimligast första tiden med HBM2. Dessutom klarar HBM2 dubbla bandbredden. Vilket borgar för att kort i klass med 280X - GTX 980 klarar sig med en enda modul. Vilket är ett jäkla framsteg. Det innebär att mycket mindre kretsyta/värme i GPU går till minneshantering. Utöver mycket mindre effekt till minnen.
Med HBM2 kan man alltså 2016 göra en krets snabb som 390X med "endast" 2048-bitars buss och ändå ha 4-8GB VRAM. Det sparar kretsyta som kan användas till med beräkningsenheter med mera.

HBM2 i kombination med stundande nod-krympning kommer göra 400-serien extrem.

Då blir det nog att invänta 400-serien. Mitt nuvarande kort presterar bra nog, finns ändå inte så mycket snabbare, bortsett från R9 390-serien där vi inte riktigt vet ännu. Men jag vill ha minst 6GB VRAM på nästa kort, under det tror jag mitt nuvarande kort bör hålla något år till.