Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Radeon 300-serien "Fiji" med HBM begränsas till 4 GB videominne

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Frågan är ju då om man ska tro Fudzilla som hänvisar till vissa fakta eller en random hen på sweclockers.

Vem är random? Skulle du också kunna definiera "hen"?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Nyhet för mig och många.

Menade mer att de kanske skulle publicera en artikel eller snabb genomgång av HBM. Inte som "breaking news". Då det inte är en nyhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Vem är random? Skulle du också kunna definiera "hen"?

Bra svar! Kan du passa på att svara på min fråga om vilka minneskretsar denna "självklara" 8GB modell av 390X ska köra på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Bra svar! Kan du passa på att svara på min fråga om vilka minneskretsar denna "självklara" 8GB modell av 390X ska köra på?

Och kan du svara på min fråga om ett kort med bättre minnesbandbredd behöver mindre vRAM relativt till kort med sämre?
Jag blev genuint intresserad när du diskuterade det.

Skrivet av Minsc S2:

Okej, med risk för att dumförklara mig själv nu, men hur mycket påverkar minnesbandbredden ett grafikkorts förmåga att nyttja sitt vRAM?

Är det så att om ett scenario som käkar ~3,0 GB vRAM med ett specifikt grafikkort, bara käkar ~2 GB vRAM med ett kort med högre minnesbandbredd, eller är det bara råprestandan i sig som ökar, medans mängden vRAM som krävs för de båda korten är densamma?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Och kan du svara på min fråga om ett kort med bättre minnesbandbredd behöver mindre vRAM relativt till kort med sämre?
Jag blev genuint intresserad när du diskuterade det.

Aha, missade att du editerat ditt inlägg.
Alltså i vanliga fall hjälper inte högre bandbredd till minnet ifall minnet tar slut alls. Så enkelt är det. Men har du en riktigt snabb anslutning med riktigt låg latens så är det ett utmärkt tillfälle för att införa en ny komprimeringsteknik av minnet "on the fly". För att GPUn ska kunna bearbeta allt snabbt så vill den bli matad med rådata, därför tar texturer så otroligt mycket grafikminne. Testa spara dina filer i BMP-format t.ex så ser du lite vad jag snackar om.
Nu vet jag ingenting om ifall någon ny dedikerad hårdvara för detta finns i 390X. Men det hade varit ett bra tillfälle att satsa lite på sådant. Finns redan komprimeringstekniker men man kan alltid ta det ett steg uppåt med så lågt komprimerad data som vi talar om här. S3 utvecklade för länge sedan en komprimering on the fly som numera är en del av DirectX och OpenGL, det ökade bandbreddsanpspråken, men var snabbt och sparade VRAM. Där var det fråga om något man fick göra under programmeringen och inget som gick per automatik i grafikkortet.

Därför anser jag att man aldrig ska säga aldrig om lite lägre VRAM-mängd med ny teknik.

Permalänk
Medlem

Intressant.
Kan ju hålla tummarna för att AMD har gjort något sådant med 390X, ifall det visar sig att mer än 4GB vRAM är omöjligt.
Det är som du säger, ett gyllene tillfälle för dom.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.