Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Diverse problem med stationärdator!

Tjena!
har lite olika problem med min dator och är inte jättebra på datorer men vill inte slösa pengar på att behöva betala för support om jag absolut inte behöver, you know the story. Ibland när jag ska starta upp datorn Bluescreenar den och jag måste göra startreparation och systemåterställning. (vad jag kan minnas har jag inte fiflat med så konstiga grejer på datorn). Visa spel fungerar inte så som Banished men andra spel fungerar att spela bra som skyrim,sleeping dogs, Civ V m.m och en modpack till minecraft får grafikkortet att flippa ur. Bör nämnas att Skyrim bara stänger ner utan förvarning och lämnar en förvirrad vid skrivbordet. Samt att varje gång jag startar upp datorn kommer det en ruta med Windows program fel unkown software exeption (0x0000015) Programmet på adress 0x01305ab3.

tack på förhand!

Operativsystem: Windows 7 som jag uppdatera för någon dag sedan
Processor: Intel(R) core (tm) i5-2500k CPU @ 3.30GHZ
Processkylare : intel standard (tror jag?)
Moderkort: MSi military class II
Minne:2x 4 GB Corsair Vengence 1600 MHz
Grafikkort: Radeon HD 6870 1 GB
Hårddisk: seagate barracuda 1tb
Nätaggregat: Silver Power 500W

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova med att byta kablar till hårddisk, ssd osv. Kör memtest osv för att hitta ev. fel
Jag hade konstiga jävla fel som berodde på en skadad sata-kabel

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Alright ska checka! tackar , uppskattas verkligen.

Permalänk
Medlem

öppnade loggboken i administrationsverktyg och hittade något som kanske är intressant? vet inte riktigt hur jag ska få ner det i forumet

Permalänk
Medlem

Det där låter som ett directx problem, hade ungefär samma problem med spel tidigare, fick felmeddelande att någon adress var felaktig, och när jag började rota runt i det så fick jag se i någon logg att det saknades någon dll fil som låg med i äldre directx installationen, så jag installerade en äldre version av directx och problemet var löst.

*Update*
Såg att du hade ett MSI moderkort, har du några okända enheter om du tittar? Det hade jag problem med då jag hade lika dant moderkort som du har nu.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5 6600K | Ram: 16GB | HD: SSD SanDisk 128-GB | Western Digital 640-GB | Samsung 250-GB | Grafik: Nvidia Geforce GTX 760 Twin Frozr. | Moderkort: ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-P. | PSU: 600w | Chassi: Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Kör något stresstest och memtest i ett antal timmar!

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE