Permalänk
Medlem

"Spel"-Dator 6000kr

Hej,

Här är ännu en tråd om hjälp med att sätta ihop en dator.
Har lovat hjälpa min 12-åriga kusin att sätta ihop en ny stationär "spel"-dator åt honom för de 6000kr han sparat ihop.
Inser att man inte får så mycket för pengarna men man kan ju ändå försöka, blir kanske bra om man prioriterar rätt komponenter.

Just nu spelar han uteslutande CS:GO och Minecraft.

Skärm, tangentbord och mus har han redan. Även OS, om jag förstått det rätt att Win 8 OEM är möjligt flytta från hans bärbara till en ny stationär(?)

Har knåpat ihop ett förslag: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2762895&view=m

Några kommentarer på det?
Ska jag ta en sämre processor, bättre grafikkort, annat moderkort, all input uppskattas.

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett vettigt system tycker jag.
På kort sikt så skulle det nog vara bättre att pruta lite på CPU och satsa på GPU istället.
Men på längre sikt så är det ju betydligt enklare att upgradera ett grafikkort än en CPU.
Och även om det är ett billigt system så skulle jag lagt nån hundring på en bättre CPU kylare.
Intels standard variant är ingen höjdare ens när den är ny och ren, och tryck i lite damm i den så har man snart en lövblås i datorn.

Permalänk

En OEM-version av Windows är som jag förstått det bundet till moderkortet och det kommer således ej kunna "flyttas över" från den bärbara datorn.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/Customer/SharedList/59261

Denna plockade jag ihop till mig själv, slutade på 7000, men tar man ett billigare chassi kan man spara 500 där, ta ditt mobo och HDD sparar du 850 kr till, så vad blev det... 5700? Tror mer på att du lägger på 1000kr på GPU och tar en g3258 istället för i3! Iaf om du ska spela

Visa signatur

PS3, Samsung LE40-M87, iPhone, Laptop - ASUS 17" t4200, 4gb ram, GT120 1gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

En OEM-version av Windows är som jag förstått det bundet till moderkortet och det kommer således ej kunna "flyttas över" från den bärbara datorn.

Ah, har nog misstolkat hur licensiering fungerar för Win 8. Har för mig att jag läst att man skulle kunna flytta även OEM, men jag antar att det förmodligen bara gäller köpta OEM, inte förinstallerade.

Skrivet av blygarn:

http://www.netonnet.se/Customer/SharedList/59261

Denna plockade jag ihop till mig själv, slutade på 7000, men tar man ett billigare chassi kan man spara 500 där, ta ditt mobo och HDD sparar du 850 kr till, så vad blev det... 5700? Tror mer på att du lägger på 1000kr på GPU och tar en g3258 istället för i3! Iaf om du ska spela

Ja, jag velar lite med processor och grafikkort. Hade en i5:a från början, men det kommer bli för dyrt om jag nu måste köpa OS också. Så därför la jag in en i3:a istället.
Men har sett att många väljer G3258. Vad är skillnaderna egentligen?
Och som sagt, vad bör jag prioritera för hans spelande av CS:GO och Minecraft?

Permalänk
Skrivet av ptkn:

Ja, jag velar lite med processor och grafikkort. Hade en i5:a från början, men det kommer bli för dyrt om jag nu måste köpa OS också. Så därför la jag in en i3:a istället.
Men har sett att många väljer G3258. Vad är skillnaderna egentligen?
Och som sagt, vad bör jag prioritera för hans spelande av CS:GO och Minecraft?

Jag köpte precis en dator med följande:

Fraxctal design 2300
Amd r9 280x 3gb
Cooler master 650w
8gb 2133mhz rippjaws
1tb seagate barracude 7200rpm
asrock z97 anniversary mobo
intel g3259 anniversary

Total pris landade på 5873, jan kan maxa alla spel jag har testat hittils (drar ned AA men resterande på maxat) jag har INTE överklockat g3258 då det inte verkar behövas för att få ut prestanda
Testat följande spel:
Bf3
Elderscrolls online
Cs:go
LoL
arma3
dayz
WoW
Civ 5

Har inte kollat exakt FPS men allt flyter utan problem, om du skulle vilja att överklocka g3258 så blir det säkert ännu bättre resultat. Om du köper samma moderkort + g3258 så kommer det förkonfigurerat för lätt oc. När du går in på OC finns det 3 förvalda OC alternativ upp till 4,0ghz tror jag så du kan överklocka allt med ett enda klick.

summa sumarum: För under 6k får du en speldator som klarar i princip allt, om du sedan ska uppgradera i framtiden så bheöver du bara ersätta procerssorn, allt annat är klart för ett par år framöver=)

Permalänk
Medlem

Håller med nicho, fast vi hade lite skillnad i delarna känns det som en riktigt bra kompromiss att gå med att midrange GPU (280x, 960 - jag valde ett 960 med semipasivkylnig då jag prioriterar lågt ljud och lägre effektuttag framför den lilla extra fpsen) och en G3258 som verkar prestera Otroligt bra för den prislappen! Med ett z97 Mobo finns det tydligen bättre möjlighter att klocka g3258an också!

Visa signatur

PS3, Samsung LE40-M87, iPhone, Laptop - ASUS 17" t4200, 4gb ram, GT120 1gb.

Permalänk
Medlem

Skillnaderna mellan i5 och g3258 är väl framförallt att i5an har dubbelt så många kärnor och klarar således flertrådade applikationer bättre, men inget av det du ska spela har väl stöd för så många kärnor ändå och singel core presterar g3258 bättre!

Visa signatur

PS3, Samsung LE40-M87, iPhone, Laptop - ASUS 17" t4200, 4gb ram, GT120 1gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nichotinxx:

Jag köpte precis en dator med följande:

Fraxctal design 2300
Amd r9 280x 3gb
Cooler master 650w
8gb 2133mhz rippjaws
1tb seagate barracude 7200rpm
asrock z97 anniversary mobo
intel g3259 anniversary

Total pris landade på 5873, jan kan maxa alla spel jag har testat hittils (drar ned AA men resterande på maxat) jag har INTE överklockat g3258 då det inte verkar behövas för att få ut prestanda
Testat följande spel:
Bf3
Elderscrolls online
Cs:go
LoL
arma3
dayz
WoW
Civ 5

Har inte kollat exakt FPS men allt flyter utan problem, om du skulle vilja att överklocka g3258 så blir det säkert ännu bättre resultat. Om du köper samma moderkort + g3258 så kommer det förkonfigurerat för lätt oc. När du går in på OC finns det 3 förvalda OC alternativ upp till 4,0ghz tror jag så du kan överklocka allt med ett enda klick.

summa sumarum: För under 6k får du en speldator som klarar i princip allt, om du sedan ska uppgradera i framtiden så bheöver du bara ersätta procerssorn, allt annat är klart för ett par år framöver=)

Jag bara undra hur du fick det till 5873? För jag ska hjälpa en polare med att bygga en pc för 6k men jag får inte att dina delare blir 5873 undra bara om du köpt det på någon speciell affär? Jag fick det till det här http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2775690&view=l . Jag hittade inte heller något amd 9 280x? Jag bara undrar.

Visa signatur

Ryzen 5 3600x | RTX 3070ti TUF | M.2 Seagate FireCuda 510 2TB| M.2 2 TB Intel 660P | T force 2*16GB 3200MHz | Asus ROG strix X570-I |Evga SuperNova G2 750 | NZXT kraken x62 | 1440p ultrawide 120hz

Permalänk
Medlem

Okej. Har tagit åt mig av era tips, och uppdaterat inköpslistan. http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2762895&view=m
Har förstått att jag får mest för pengarna genom att välja Intel G5238, och att det passar bäst ihop med ett Z97-moderkort

Är det någon som hittar något uppenbart fel, något som inte får plats eller som inte passar ihop, dåligt nätagg?

Förövrigt, nästan 1000kr för Windows 8, är inte det förbannat dyrt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ptkn:

Okej. Har tagit åt mig av era tips, och uppdaterat inköpslistan. http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2762895&view=m
Har förstått att jag får mest för pengarna genom att välja Intel G5238, och att det passar bäst ihop med ett Z97-moderkort

Är det någon som hittar något uppenbart fel, något som inte får plats eller som inte passar ihop, dåligt nätagg?

Förövrigt, nästan 1000kr för Windows 8, är inte det förbannat dyrt?

Kör W10 RC så länge, passa på medans det är gratis

Permalänk
Skrivet av HAm9am3r:

Jag bara undra hur du fick det till 5873? För jag ska hjälpa en polare med att bygga en pc för 6k men jag får inte att dina delare blir 5873 undra bara om du köpt det på någon speciell affär? Jag fick det till det här http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2775690&view=l . Jag hittade inte heller något amd 9 280x? Jag bara undrar.

Jag köpte ifrån netonet,webhallen, komplett och inet. Blev totalt 5st kolli som skickades. Webhallen hade r9 280x för 1999kr. Men nu ser jag att billigaste landar på 2290, och 8gb ripjaws 2133mhz köptes ifrån netonet för 599kr. Så priserna har ändrats lite bara på 1-2veckor.

Mvh

Nichotinxx