Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Rätt onödigt med tangentbord i OpenELEC, använd Yatse på mobil eller surfplatta så har du tangentbord där.

Det kan man ju tycka. Men nu har jag ett och har redan efter en vecka stött på många tillfällen där jag behövt skriva åäö. Dessutom är det väldigt skönt att slippa ta upp mobilen varje gång man ska byta klipp, spola, pausa osv så det hade inte varit ett alternativ för mig! Sätter man bara på en film och låter den gå så förstår jag.

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Är det denna?
http://www.elgigantenforetag.se/products/Bildskarmar-TV/LCD-L...

Där står det:
"Anynet+ - Med Anynet-tekniken kan du styra alla dina HDMICEC-kompatibla apparater med en och samma fjärrkontroll oavsett fabrikat."
iallafall.

Det står i nedre högra hörnet om den får CEC-kontakt eller vad man ska säga när Kodi startar.

Det ser ut att vara rätt modell.

Ah nu såg jag att Kodi hitta CEC-kontakt och att det är aktiverat, ska det göras nån mer inställning eller ska bara hoppas igång och funka?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurman:

Det kan man ju tycka. Men nu har jag ett och har redan efter en vecka stött på många tillfällen där jag behövt skriva åäö. Dessutom är det väldigt skönt att slippa ta upp mobilen varje gång man ska byta klipp, spola, pausa osv så det hade inte varit ett alternativ för mig! Sätter man bara på en film och låter den gå så förstår jag.

Dom flesta har nån gammal mobil som inte används längre, den duger att köra Yatse på.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

XOT addon, har i stort sett alla svenska (fria) playkanaler.
http://www.rieter.net/content/

Tackar. Verkar fungera bra

Permalänk
Medlem

För att få en XBOX 360-kontroll att funka med OSMC:
http://forum.osmc.tv/showthread.php?tid=17167

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Dom flesta har nån gammal mobil som inte används längre, den duger att köra Yatse på.

Absolut, säkert. Jag är fullt medveten om att man kan köra med platta, mobil, fjärrkontroll osv och det var jag innan jag köpte mitt tangentbord. Men det passar mig i mitt användande. Det är dock en subjektiv åsikt och jag ser inte hur det hela är relevant för min utgångsfråga som gällde hur jag får det att funka på svenska.

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Hade du bläddrat upp 5 inlägg hade du sett vad jag skrev..

Denna funkar med wifi och usb-tangentbord vilket min samsung 2.0A inte gjorde.
http://www.clasohlson.com/se/USB-laddare-230-V/36-5756

Köpte den idag.
Kopplar in och bootar rasp pi 2 och vad händer, jo kernel error och elände. Bifogar "screenshots":

Den gamla laddaren fungerar fint fint!

Den fungerar dock till min äldre raspberry pi, men inte den nya.

Vet i tusan om ni kan se bilderna då de är länkade ifrån facebook...

Permalänk
Proffsmoddare

Fick min idag med.

Köpte mig även en 3.5" touchscreen LCD från Ebay som går att koppla in direkt på rPIn, plug n play.

Nu ska de börjas lekas!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardrade:

Köpte den idag.
Kopplar in och bootar rasp pi 2 och vad händer, jo kernel error och elände. Bifogar "screenshots":

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t1.0...

https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/10984...

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t1.0...

Den gamla laddaren fungerar fint fint!

Den fungerar dock till min äldre raspberry pi, men inte den nya.

Vet i tusan om ni kan se bilderna då de är länkade ifrån facebook...

Det låter som om den laddaren har för mycket rippel, jag skulle lämna tillbaka den.

Permalänk
Medlem

Hej jag undra om kodi funkar med sub ifrån sin synology nas på denna lite pryl?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | ASUS B850-E | 9950X3D | 64 GB RAM | ASUS 9070XT PRIME | WD SN850x 4TB | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFT OLED |

Permalänk
Skrivet av hakd:

Jo visst funkar det att spela galant men snabba sekvenser, framför allt när kameran "panorerar" alltså rörs i sidled upplevs som ryckiga då bilderna per sekund inte är var dom borde.

Kan påpeka att jag är lite kräsen av mig ^^

Tveksamt, då jag tittar på DVDrip som är 50fps så ligger GUI också på 50FPS så gränssnittet verkar hålla exakt samma som upspelningen.

Dok verkar ingen ha svar på frågan om RPI 2, Orkar trycka ut filmerna som dom ska spelas eller om BPS(FPS) halkar efter där med

Har samma problem. Dock upplever jag inte att bilden är "ryckig", så vet inte om det är någon slags bugg? Men rätt störande Pss som du så har klarar min andra intel-dator att spela 23.976 enl OSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

För mig funkar det kalas bra.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

För mig funkar det kalas bra.

Är det lagg eller något sånt?

Visa signatur

Lian LI O11 XL | ASUS B850-E | 9950X3D | 64 GB RAM | ASUS 9070XT PRIME | WD SN850x 4TB | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFT OLED |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Blir det lagg beror det troligen på ditt nätverk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag installerade XBMC online TV alltså XOT som någon rekommenderade här i tråden nyss ( http://www.rieter.net/content/ )och allt verkar funka som det ska förutom att jag har problem att starta det. Vet inte om jag gör nått fel eller inte..

Men vid startmenyn så står det VIDEOS och under den ligger YouTube och XOt men jag kan inte starta någon av dom.
För att starta XOT måste jag gå den fina vägen Settings -> Add-ons -> Enabled Add-Ons -> Video Add-ons -> XBMC Online TV -> Launch.. Hur fixar men detta eller vad gör jag för fel?

Det händer även inget alls när jag trycker på Get More... under VIDEOS.
Jag kör OSMC med Minneskort och USB-3 pinne.

Edit:
Såg nu att det funkar om man trycker på VIDEOS -> Video Add-ons och sen går vidare där men då är ju frågan varför kan man bläddra ut till höger för att välja Youtube, Live TV och get more om man inte kan klicka på dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Funkar kanon för mig iaf, inga lagg eller nått alls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Nej, varför skulle nån ha gjort det?

Vad är det för svar?

Skrivet av Daavido:

Någon som har några tankar angående RP2 och Plex? Någon som prövat det?

RasPlex finns ju nu för Rpi2 men söker du en "full blown" htpc räcker den nog inte då DTS HD ljud inte stöds, kan läsas lite mer här:
https://forums.plex.tv/index.php/topic/144235-raspberrypi-2/p...

Men den kan spela upp stora filer utan problem verkar det som.

Permalänk
Medlem

Har lagt beställning på en raspberry pi 2.
Har dock två frågor. Har en extern hårddisk som bara drivs via usb:n, orkar r-pi med att driva den eller lär jag skaffa en hdd med extern ström? Och hur hittar man den i openelec?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Vad är det för svar?

Fungerar utmärkt att spela upp från NAS eller annan dator i nätverket, antingen via SMB eller NFS utan att behöva blanda in Plex överhuvud taget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lmoberg:

Har lagt beställning på en raspberry pi 2.
Har dock två frågor. Har en extern hårddisk som bara drivs via usb:n, orkar r-pi med att driva den eller lär jag skaffa en hdd med extern ström? Och hur hittar man den i openelec?

Koppla in hårddisken via en strömmatad usbhubb.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Nä inget större lagg eller liknande just under uppspelning, för min del funkar det otroligt bra att streama trådlöst från NASn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Fungerar utmärkt att spela upp från NAS eller annan dator i nätverket, antingen via SMB eller NFS utan att behöva blanda in Plex överhuvud taget.

Va, vad spelar det för roll? Finns en uppsjö av tjänster/program/kombinationer som kan hantera samma sak, i det här fallet media uppspelning. Alla har inte samma preferenser.
RasPlex skulle ju inte finnas om ingen använder/föredrar det eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Fick min idag med.

Köpte mig även en 3.5" touchscreen LCD från Ebay som går att koppla in direkt på rPIn, plug n play.

Nu ska de börjas lekas!

Har du URL till ebay-sidan du köpte den från? (skärmen alltså)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnland:

Va, vad spelar det för roll? Finns en uppsjö av tjänster/program/kombinationer som kan hantera samma sak, i det här fallet media uppspelning. Alla har inte samma preferenser.
RasPlex skulle ju inte finnas om ingen använder/föredrar det eller hur?

Och ingen svarar ju på frågan, så det verkar inte som nån använder/föredrar det, eller hur?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Har du URL till ebay-sidan du köpte den från? (skärmen alltså)

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m57...

Vet inte vilken men där har du massa olika...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Och ingen svarar ju på frågan, så det verkar inte som nån använder/föredrar det, eller hur?

Okej, börjar bli/är en onödig diskussion detta. Jag har svarat honom och självklart finns det intresse av RasPlex för Rpi2 (skulle inte finnas en tråd med 200+ svar annars).
Men att svara "Nej, varför skulle nån ha gjort det?" anser jag rätt trångsynt/bidrar inte alls.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Jag köpte ett micro-minne samt en usb3 sticka.

Har satt minnet i en usb adapter mot mitt windows.

Så kör jag nu OSMC installeringsprogrammet, som frågar om jag vill installera detta på sd-minne eller USB.

Är det här jag har min chans att få startuppfilerna på sdminnet och resten på usb, så att jag bör välja usb. Eller är är frågan gällande något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Så kör jag nu OSMC installeringsprogrammet, som frågar om jag vill installera detta på sd-minne eller USB.

Är det här jag har min chans att få startuppfilerna på sdminnet och resten på usb, så att jag bör välja usb. Eller är är frågan gällande något annat?

Du väljer att installera det på minneskortet när du kör installations-programmet i Windows..
Du tar ut minneskortet, stoppar det i din RPI2, stoppar i USB-minnet i RPI2, slangar i kontakten och den sköter resten själv...
Den kan inte boota från USB så du ska ALLTID väljer minneskort där!

https://osmc.tv/help/wiki/pi-usb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Ha bara minneskortet i datorn och välj usb, sätt sen i minneskortet och usbstickan i Pi'n så slutförs din usbinstallation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den här RPI 2 är galet snabb. Köpte precis en på netonnet. Flyttade bara över kortet från min Model B+ och körde på.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur