Permalänk

Gaming skärm!!

Tjena jag undrar egentligen lite om gamingskärmar då jag ska skaffa mig en ny. En sak jag undrar är... är det stor skillnad på 60hz och 144hz ?
skulle också bli glad om någon skulle kunna länka några bra skärmar har en budget på ca 3000. 22" till 25" typ
tack på förhand

Permalänk
Medlem

jag skulle rekomendera denna!
hade den för ett tag innan jag bytte till en aoc. enda problemet är att högtalarna är riktigt svaga.. men det är bara att köra med hörlurar så blir allt bra.
http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-23-till-24...

Visa signatur

Stationär dator specifikationer:
Processor:intel core i5-4460 3.2GHz Grafikkort:Nvidia GeForce GTX 760 1.5gb (OEM) RAM:8GB 1600MHz Hårddisk:1TB Tangentbord:Razer blackwidow chroma Mus:Razer deathadder chroma

Permalänk
Skrivet av Fredde02:

jag skulle rekomendera denna!
hade den för ett tag innan jag bytte till en aoc. enda problemet är att högtalarna är riktigt svaga.. men det är bara att köra med hörlurar så blir allt bra.
http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-23-till-24...

Ja jag kollar lite tack men är det värt att skaffa en 14hzare istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av willewiking:

Tjena jag undrar egentligen lite om gamingskärmar då jag ska skaffa mig en ny. En sak jag undrar är... är det stor skillnad på 60hz och 144hz ?
skulle också bli glad om någon skulle kunna länka några bra skärmar har en budget på ca 3000. 22" till 25" typ
tack på förhand

Vad spelar du för något?

FPS/MMO/ANNAT?

Det är väldigt stor skillnad beroende på vad du spelar (eller vad du vill rikta in dig på).
Vad har du för övriga komponenter? Kommer du kunna pressa upp spel XX till 120+ Hz?

Permalänk

Beror på vilka spel du spelar och vad som är viktigast för dig.
Jag älskar 144hz även i surfmiljö att spela i är det en markant skillnad speciellt i spel med snabba rörelser (fps) spel som lol sc2 osv gör mindre skillnad men upplevs mer mjukt i svepande rörelser.
Nackdelen med att använda 144hz är ofta att man får offra på betraktningsvinklar och färgåtergivning.
Spelar du spel som counterstrike, bf3 och har ett grafikkort som kan driva dessa spel i motsvarande fps. Så är 144hz en markant skillnad gentemom ett 60hz skärm och det är otroligt svårt att gå tillbaka när man väl haft 144hz.

Permalänk
Skrivet av Nesvop:

Vad spelar du för något?

FPS/MMO/ANNAT?

Det är väldigt stor skillnad beroende på vad du spelar (eller vad du vill rikta in dig på).
Vad har du för övriga komponenter? Kommer du kunna pressa upp spel XX till 120+ Hz?

Jag lirar CS för det mesta det blie mest FPS spel så att säga

Permalänk
Skrivet av willewiking:

Jag lirar CS för det mesta det blie mest FPS spel så att säga

Har du provat en 144hz innan i cs?
Jag skulle defnitivt investerat i en 144hz skärm om det är mest cs du spelar och vill ha en ny skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Beror på vilka spel du spelar och vad som är viktigast för dig.
Jag älskar 144hz även i surfmiljö att spela i är det en markant skillnad speciellt i spel med snabba rörelser (fps) spel som lol sc2 osv gör mindre skillnad men upplevs mer mjukt i svepande rörelser.
Nackdelen med att använda 144hz är ofta att man får offra på betraktningsvinklar och färgåtergivning.
Spelar du spel som counterstrike, bf3 och har ett grafikkort som kan driva dessa spel i motsvarande fps. Så är 144hz en markant skillnad gentemom ett 60hz skärm och det är otroligt svårt att gå tillbaka när man väl haft 144hz.

Skrivet av willewiking:

Jag lirar CS för det mesta det blie mest FPS spel så att säga

Detta skulle jag säga, har du bara kraft att driva det i 120+ Hz så skulle jag säga en sådan skärm.

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

Beror på vilka spel du spelar och vad som är viktigast för dig.
Jag älskar 144hz även i surfmiljö att spela i är det en markant skillnad speciellt i spel med snabba rörelser (fps) spel som lol sc2 osv gör mindre skillnad men upplevs mer mjukt i svepande rörelser.
Nackdelen med att använda 144hz är ofta att man får offra på betraktningsvinklar och färgåtergivning.
Spelar du spel som counterstrike, bf3 och har ett grafikkort som kan driva dessa spel i motsvarande fps. Så är 144hz en markant skillnad gentemom ett 60hz skärm och det är otroligt svårt att gå tillbaka när man väl haft 144hz.

AA jag lirar counter strike o farcry 4 mest
så 144 hz är nåt att fördra då? kan du länka några tips?

Permalänk
Skrivet av Nesvop:

Detta skulle jag säga, har du bara kraft att driva det i 120+ Hz så skulle jag säga en sådan skärm.

Vet du några bra?

Permalänk
Skrivet av Nesvop:

Detta skulle jag säga, har du bara kraft att driva det i 120+ Hz så skulle jag säga en sådan skärm.

Hur vet jag att jag driva det i 120 hz? finns det något sätt att kolla? lirar farcry i ultra om det har något med det att göra?

Permalänk

Jag har 2st 144hz hemma har ägt 3 sammalagt av olika märken min bror har även en annan typ utav 144hz.

Jag har en Aoc 2460 24tums 144hz skärm den fungerar riktigt bra i spel, överlag är jag lite missnöjd med färgerna och upplever den inte lika skarp som den andra jag har på kontoret.

http://www.siba.se/datorer/bildskarm/visa-alla-bildskarmar/ph...
PHILIPS 242G5DJEB Denna skärm har riktigt bra färger och skärpa och är lite utav en underdog. Jag gillar denna riktigt mycket för en 144hz.

Min bror har en BENQ XL2411Z
detta är också en riktigt bra gaming skärm men aningen bättre färger än aoc men något sämre än philippsen.

Dessa ovanstående har alla höj och sänkbar funktion pivot på aoc och philippsen osäker på om benq hade detta.

Jag har även haft en Acer Predator 120hz skärm hemma vilken jag tyckte färgerna på var riktigt bra samt skärpan.
dock saknades höj och sänkbarfunktionen så den gick bort direkt.

utav ovanstående skärmar saknar AOc samt Philippsen 3d stöd. om det nu är viktigt för en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willewiking:

Hur vet jag att jag driva det i 120 hz? finns det något sätt att kolla? lirar farcry i ultra om det har något med det att göra?

Hz är hur många bilder skärmen kan visa i sekunden, så för att utnyttja en 120Hz fullt ut, måste spelet köras i 120 FPS, ligger du ofta runt 60 FPS eller lägre i ultra, så kommer du inte märka någon skillnad direkt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Vad har du för övriga komponenter?

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Hz är hur många bilder skärmen kan visa i sekunden, så för att utnyttja en 120Hz fullt ut, måste spelet köras i 120 FPS, ligger du ofta runt 60 FPS eller lägre i ultra, så kommer du inte märka någon skillnad direkt.

aa okej

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

Vad har du för övriga komponenter?

grafik kort osv?

Permalänk
Skrivet av willewiking:

grafik kort osv?

ja och cpu?

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

ja och cpu?

Jag vet inte riktigt men grafik kort har jag ett gtx 760 eller nåt sånt tror jag eller nivån högre jag kan kolla när jag kommer hem om några timmar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

ja och cpu?

Vart i datorn hittar jag detta står nånting om AMD FX/tm)-6300 six core processor 3.50ghz
och någonting om AMD Radeon r9 200 series vet inte om det hjälper något?

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

Hz är hur många bilder skärmen kan visa i sekunden, så för att utnyttja en 120Hz fullt ut, måste spelet köras i 120 FPS, ligger du ofta runt 60 FPS eller lägre i ultra, så kommer du inte märka någon skillnad direkt.

ligger runt 200 till 250 fps på cs

Permalänk
Medlem
Skrivet av willewiking:

ligger runt 200 till 250 fps på cs

Ok, för just CS så kan du dra nytta av en skärm med hög uppdateringsfrekvens (Hz), jag har ingen personlig erfarenhet eftersom jag mest kör WoW och liknande spel där jag hellre ville ha bildkvaliteteten hos en IPS-panel på 60Hz än en snabb TN på 120/144, men det är ofta CS:GO och andra snabba shooter-spel som folk spelar som köper de med högre frekvens.

Benq vet jag att många kör på iaf och de verkar nöjda, vet dock inte vilka modeller de har.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Ett tips är att abbända citera flera funktionen istället för att posta flera svar separeat.

Angående akrämar så har Benq fått bra kritik då de leverar spelskärmar till ett vettigt pris.