Mini Desktop som tål att packas i resväska?

Permalänk
Medlem

Mini Desktop som tål att packas i resväska?

Söker efter den minsta PC'n med dedikerat gfx kort som klarar att flyga med.
Är det möjligt? Alternativt, kan det vara värt att checka in som specialbagage i skyddsbox?
Flyttat 5 gånger senaste 2 åren och har tröttnat på bärbart.

Kikat på sidor som bygger med dom här två lådorna.

EVGO Hadron Air

http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=110-MA-1001-K1
308mm x 305mm x 169mm

Raven SilverStone

http://www.silverstonetek.com/raven/products/index.php?model=...
382mm x 105mm x 350mm

Storlek/Hållbarhet >> Ljudnivå >> Prestanda >> Pris

Nån som har erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Problemet med stationära är och har alltid varit tunga komponenter som riskerar knäckskador vid flyttning. om du kan tänka dig att demontera grafikkort och cpukylare funkar nog vilket chassi som helst. m-ITX chassin som har liggande moderkort tex CM elite 130 eller Fractal Node 304 borde iofs klara sig bara man har en lämplig väska till det.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

Man behöver inte nödvändigtvis demontera grafikkortet och cpu-kylaren, men det är viktigt att stoppa in t.ex. handdukar eller kanske hellre bubbelplast för att stöda upp komponenterna vid transport ifall datorn hanteras av andra. De brukar inte vara särskilt hängivna din utrustning, menar jag bara. Sen även liknande stoppning runt om datorn för att undvika stötskador just om någon är lite väl hårdhänt med maskinen. Visst är det mycket enklare att ha fastlödda kretskort bara på så vis, men de är ju sällan på samma nivå tyvärr.

Men så länge du packar noggrant ska det vara lugnt.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Jag har ett Hadron Air, funkar perfekt och går ned i handbagaget utan problem. Då slipper du att andra håller på med din väska. Raven chassit är i volym mindre men det är för att den är mycket tunnare men har ett större "fotavtryck" vilket jag tycker skulle göra den svårare att packa ned. I Hadron chassit får du även in en vettig CPU-kylare. Jag kan säga att allt sitter tillräckligt bra i min dator för att jag inte skall oroa mig för knäckskador så länge det är jag som hanterar väskan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag har ett Hadron Air, funkar perfekt och går ned i handbagaget utan problem. Då slipper du att andra håller på med din väska. Raven chassit är i volym mindre men det är för att den är mycket tunnare men har ett större "fotavtryck" vilket jag tycker skulle göra den svårare att packa ned. I Hadron chassit får du även in en vettig CPU-kylare. Jag kan säga att allt sitter tillräckligt bra i min dator för att jag inte skall oroa mig för knäckskador så länge det är jag som hanterar väskan.

Hadron lådan skulle verkligen gå ned i ett handbagage men tror du inte vikten skulle gå över? Har du testat?

Senaste tre flygen har inte varit så noga men innan dess har det varit hårt på en 7kilos maxvikt, vilket jag tror en sån burk kommer upp rätt lätt tillsammans med själva väskan i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MorteM:

Hadron lådan skulle verkligen gå ned i ett handbagage men tror du inte vikten skulle gå över? Har du testat?

Senaste tre flygen har inte varit så noga men innan dess har det varit hårt på en 7kilos maxvikt, vilket jag tror en sån burk kommer upp rätt lätt tillsammans med själva väskan i sig.

Tror jag hamnar runt 8-8.5 KG för dator i väskan när jag vägt själv. Jag har aldrig haft någon som väger mitt handbagage dock. Jag har ju dock en stor CPU kylare som väger en del. Funderar på att ta bort hårddiskburen osv för att spara in lite vikt och plats.