Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Inskick av trasig produkt [småfrågor]

Permalänk
Medlem

Inskick av trasig produkt [småfrågor]

Hallå forumet!

Fick hem en trasig bildskärm häromveckan som jag nu ska skicka tillbaka till butik. Har dock några småfrågor som jag vill ha besvarade av er kunniga inom området innan jag skickar tillbaka den.

Hur viktigt är det med packningen? Kunde "återanvända" de flesta påsarna till kablar etc, skärmöverdrag till skärmen och även medhörande frigolit till större delar. Dock saknas ett frigotlitblock, och jag undrar om detta kan bli någonting som butiken ogillar?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Så länge skärmen ligger stilla på ett fast och säkert sätt tror jag inte det är någon fara, men man vet aldrig hur petiga butiker kan vara.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade personligen aldrig skickat en bildskärm utan originalkartongen, inklusive allt stötdämpande material. Alldeles för stor risk utan. Bortsett från skydd mot stötar ser det också till att rätt ställen på skärmen belastas vid en smäll. Utan rätt förpackning kan själva skärmen spricka, därför att krafterna utifrån hamnar på fel ställe, t ex mitt på bildskärmsytan.

Returnerar man utan rätt förpackning och skärmen skadas kan du bli helt utan ersättning.

Jag sparar alltid kartongen så länge garantin gäller.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Av erfarenhet så brukar företagen bli nöjda så länge dom är någorlunda bra packad, en påse här och där brukar dom inte bry sig om dock kanske dom kan bli lite griniga om det saknas ett frigolitblock om den ska skickas tillbaka med posten då den kan skadas mer om den inte sitter fast.
Det du kan göra är att ringa in till dom och förvarna att det saknas och då kanske lägga ner något annat som kan dämpa.

Visa signatur

CPU: i7-6700k @ 4,0Ghz GPU: Asus GTX 980 STRIX 4GB DDR5
Mobo: ASUS Z170-A - ATX / Z170 / DDR4 / 1151
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 / 2666MHz
SSD: 2x120gb Samsung 850 EVO 120GB
Låda: Fractal Design Define R5 - Black Pearl

Permalänk
Medlem

Jättebra. Packar om och försöker få i frigolitblocket också.

Tack för snabb respons!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Returnerar man utan rätt förpackning och skärmen skadas kan du bli helt utan ersättning.

Jag sparar alltid kartongen så länge garantin gäller.

Nu brukar jag också spara kartongerna ett tag, men du måste inte. Det du måste, är att kunna packa det väl.
Dock har du helt rätt i att om produkten skadas vid frakt tillbaka, så kan du bli utan ersättning.

Launana: Ordna frigolit från någon annan förpackning, alt bubbelplast och se till att den ligger väl packat. Tänk så här, även om någon tar ditt paket med skärm och kastar det 1meter fram in i en bil... så ska det ändå inte riskera skadas. Det ska även tåla mycket vikt ovanpå om du hamnar längst ner. (För det är tyvärr så de hanterar paket.)

Permalänk
Medlem

Framför allt, fota skärmen innan du skickar den. På så vis kan du ju bevisa vilket skick skärmen var när du lämpade av den till speditören.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nu brukar jag också spara kartongerna ett tag, men du måste inte. Det du måste, är att kunna packa det väl.
Dock har du helt rätt i att om produkten skadas vid frakt tillbaka, så kan du bli utan ersättning.

Launana: Ordna frigolit från någon annan förpackning, alt bubbelplast och se till att den ligger väl packat. Tänk så här, även om någon tar ditt paket med skärm och kastar det 1meter fram in i en bil... så ska det ändå inte riskera skadas. Det ska även tåla mycket vikt ovanpå om du hamnar längst ner. (För det är tyvärr så de hanterar paket.)

Skrivet av Yorg:

Framför allt, fota skärmen innan du skickar den. På så vis kan du ju bevisa vilket skick skärmen var när du lämpade av den till speditören.

Tack för dessa tips grabbar. Uppskattas väldigt mycket. Ska även dokumentera skärmen med foton innan jag skickar in.