Göra billigt handledsstöd själv? Titta hit!

Permalänk
Medlem

Göra billigt handledsstöd själv? Titta hit!

När jag införskaffat mitt första mekaniska tangentbord insåg jag snabbt att jag behövde ett handledsstöd pga höjden på tangentbordet. Jag gjorde ett av en överbliven bräda från garaget som fungerat utmärkt. När jag nu skulle byta tangentbord så skulle jag göra ett nytt och började söka runt lite efter en bra brädbit.

Jag hittade då den HÄR ekskivan på Clas Ohlson för 79kr. Eftersom brädan ändå var tillräckligt stor så gjorde jag två stöd av den på en gång.

Väldigt enkelt att bara dela skivan på mitten så har du 2st 8cm*80cm som är 16mm tjocka. De flesta tangentbord jag prövat är mellan 18-22mm i höjd i framkant. Så det finns utrymme för gummifötter eller liknande för att komma upp i rätt höjd och låta stödet ligga på plats.

Det enda jag gjort sen är att slipa ner kanterna ordentligt med bandslip och följt upp med finare sandpapper och därefter oljat in skivan (undersidan behöves inte) med teakolja. Det går givetvis att använda någon annan olja eller lacka den eller göra som man vill.

EDIT: Det finns en uppdatering på hur man kan fixa till stödet lite mer några inlägg längre ner.

Tänkte att det kunde vara ett bra tips på ett enkelt stöd när det inte följer med alla tangentbord idag och de som finns att köpa är fula/dyra och svårt att få det precis som man vill.

Bifogar lite bilder på hur det ser ut!

Här nedan är en bild på "fötterna". På det undre stödet som är det första jag gjorde har jag slaktat en gammal anti-glid-matta för mobiltelefoner och limmat fast. På det övre nya har jag testat att bara använda mig av möbelfötter i överkant för att få lite mer lutning på stödet. Inte bestämt mig vad jag föredrar än. Däremot är gummifötter att föredra då stödet ligger på plats. Med en anti-glid-matta som jag använder sitter det fast ordentligt och är enkelt att tvätta av lite om det blivit dammigt som på bilderna!

Lycka till och släng gärna upp några bilder på era egna hembyggda stöd och tips om ni har några!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Snyggt! Bra tips!

Permalänk
Medlem

Varför drog du inte tangentbordet mot bandslipen istället?
Nej, snyggt jobbat!

Permalänk
Medlem

Att en planka kan bli så schysst och inbjudande till tangentbordet om man bara lägger ner lite tid & arbete på den.

Bra jobbat!

Permalänk
Skrivet av SYRE:

När jag införskaffat mitt första mekaniska tangentbord insåg jag snabbt att jag behövde ett handledsstöd pga höjden på tangentbordet. Jag gjorde ett av en överbliven bräda från garaget som fungerat utmärkt. När jag nu skulle byta tangentbord så skulle jag göra ett nytt och började söka runt lite efter en bra brädbit.

Jag hittade då den HÄR ekskivan på Clas Ohlson för 79kr. Eftersom brädan ändå var tillräckligt stor så gjorde jag två stöd av den på en gång.

Väldigt enkelt att bara dela skivan på mitten så har du 2st 8cm*80cm som är 16mm tjocka. De flesta tangentbord jag prövat är mellan 18-22mm i höjd i framkant. Så det finns utrymme för gummifötter eller liknande för att komma upp i rätt höjd och låta stödet ligga på plats.

Det enda jag gjort sen är att slipa ner kanterna ordentligt med bandslip och följt upp med finare sandpapper och därefter oljat in skivan (undersidan behöves inte) med teakolja. Det går givetvis att använda någon annan olja eller lacka den eller göra som man vill.

Tänkte att det kunde vara ett bra tips på ett enkelt stöd när det inte följer med alla tangentbord idag och de som finns att köpa är fula/dyra och svårt att få det precis som man vill.

Bifogar lite bilder på hur det ser ut!

https://s3.amazonaws.com/pushbullet-uploads/ujyi4i8Prjw-W6h5c...

https://s3.amazonaws.com/pushbullet-uploads/ujyi4i8Prjw-mwWuO...

Här nedan är en bild på "fötterna". På det undre stödet som är det första jag gjorde har jag slaktat en gammal anti-glid-matta för mobiltelefoner och limmat fast. På det övre nya har jag testat att bara använda mig av möbelfötter i överkant för att få lite mer lutning på stödet. Inte bestämt mig vad jag föredrar än. Däremot är gummifötter att föredra då stödet ligger på plats. Med en anti-glid-matta som jag använder sitter det fast ordentligt och är enkelt att tvätta av lite om det blivit dammigt som på bilderna!

https://s3.amazonaws.com/pushbullet-uploads/ujyi4i8Prjw-WKRCj...

Lycka till och släng gärna upp några bilder på era egna hembyggda stöd och tips om ni har några!

Du har samma tangentbord som mig tycker själv inte det är så högt

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Riktigt bra tips! Mycket bra för ergonomin att få upp handlederna en bit nu när tangentborden är generellt högre. Blir mindre belastning.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Snyggt! Bra tips!

Tackar!

Skrivet av lorgix:

Varför drog du inte tangentbordet mot bandslipen istället?
Nej, snyggt jobbat!

Det här kändes som ett bättre alternativ!

Skrivet av Santrik:

Att en planka kan bli så schysst och inbjudande till tangentbordet om man bara lägger ner lite tid & arbete på den.

Bra jobbat!

Ja, det ser verkligen mycket snyggare ut med ett handledsstöd tycker jag. Roligt att kunna göra något själv också som inte kostat många kronor eller tagit mer än ett par timmar heller!

Skrivet av ShatteredXs:

Du har samma tangentbord som mig tycker själv inte det är så högt

Jag hade inte klarat mig utan handledsstöd känns det som. Har du testat med något bok eller något för att känna skillnaden?

Skrivet av Ceogar:

Riktigt bra tips! Mycket bra för ergonomin att få upp handlederna en bit nu när tangentborden är generellt högre. Blir mindre belastning.

Ja, det känns verkligen mycket bättre för armar och händer med ett stöd!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Efter att ha använt stöden i 2-3 veckor så märkte jag att det slits ut mer än jag trott. Trots 2 omgångar x3 med olja. Har idag tvättat rent hela brädan med aceton och lackat det. Blir nog vändor till, får se hur det blir.

Ska vidareutveckla och göra ett nytt stöd i veckan som jag klär med lite överblivet läder från en gammal fåtölj. Återkommer när det är gjort.

Till min fundering med de stöd jag redan har. Jag gillar mer den oljade känslan än den lackade (vad jag tror). Finns det någon trä-expert här som vet vad man ska använda för att härda och mätta skivan ordentligt så att den tål lite värme/fukt/fett från händerna?

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ja, man kan ju göra som jag gjort i min guide också.

Sätta på laminat på skivan.. Då slipper man skitiga träskivor.

#12165577

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ja, man kan ju göra som jag gjort i min guide också.

Sätta på laminat på skivan.. Då slipper man skitiga träskivor.

#12165577

För den som inte riktigt vet hur man gör eller var man köper laminat får du gärna berätta mer!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Får tacka så mycket för tipset!

Det fick bli den här Svart silkesmatt designfolie

Jag lackade stöden, men det gjorde att man nästan fastnade med händer på stödet när man skrev. Men det var nog tur att jag gjorde det ändå, det var svårt för folien att fastna på en av de oljade brädorna jag hade kvar.

Såhär blev resultatet hur som helst:

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Mitt tips memory foam träbit tyg häftpistol, kostar beror på vad du har hemma men grymt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Saknar handledsstöd för mitt nya tangentbord så detta kanske blir nåt man försöker sig på ser gött ut att ha

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Mitt tips memory foam träbit tyg häftpistol, kostar beror på vad du har hemma men grymt bra

Skickades från m.sweclockers.com

Själv gillar jag att handledsstödet är ganska hårt

Du får gärna tipsa om var du köper memory foam enklast, så kan folk som läser tråden enklare hitta!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SYRE:

Själv gillar jag att handledsstödet är ganska hårt

Du får gärna tipsa om var du köper memory foam enklast, så kan folk som läser tråden enklare hitta!

memory foam från begangnad kudde från släkting annars slakta valfri kudde som ska slängas

Skickades från m.sweclockers.com